Ihmetyttääkö ketään muuta nuo halvalla ruokaa -vinkit?
Minusta ovat kalliita. Meillä syödään mun mielestä aika halvalla. Esim. tänään paistoin pannulla porkkanapaloja (2 kpl porkkanaa), keräkaalia 1/4 pienestä kaalista, sipulin, sekaan kolme eilistä perunaa ja loput jauhelihasta (muutama ruokaluksikallinen).
Aivan terveellinen ja hyvä ruoka. Tuo sitten syötiin. Maitoa lasi per nenä ja itse otin vielä ruisleipäsiivun voilla.
Pejantaina makaronia ja kermaista kanajauhelihakastiketta ja salaattia. Lauantaina perunoita ja jauhelihaa ja puolukkahilloa. Sunnuntaina loput perjantyaisesta ruoasta ja lauantaisesta. Lisäksi molempina päivinä smoothiet: puoli purkkia maitorahkaa ja maustamatonta jukurttia + marjoja pakkasesta.
Viikonloppuna leipää ja omenat iltapalaksi.
Tänään syödään jukurttia ja mysliä ja hedelmiä
.
Huomenna ja ylihuomenna tofukuutioita riisin ja/tai perunan ja kasvisten kera.
Lapsewt syövät koulussa oikean ruoan. Kotona välipalalla ja aamulla joko banaanin ja/tai jukurttia tai leivän. Maitoa joka aterialla.
Ei mene arkena taatusti yhteenkään pääruokaan 5 euroa enempää.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:49"]
Ei kukaan muukaan syö 10 euron lihaklönttiä per päivä. Sä luet väärin niitä reseptejä. 10 euron lihaklöntistä tulee ehkä joku resepti jonka sä olet bongannut, mutta siitä syö nelihenkinen perhe ensin yhden kerran, ja sitten siitä lopusta tehdään taas jotain muuta. Eikä sitä liharuokaa ensimmäiselläkään kerralla syödä ilman niitä edullisia lisäkkeitä - perunoita, juureksia jne.
Ap ei selvästikään ole kovin hyvä ruuanlaittaja (tai siis kuulostaa tosi karsealta, suorastaan harvinaisen huonolta ruuanlaittajalta), mutta harjoitus tekee mestarin vaikka budjetti ei siitä kasvaisi yhtään. Kasvisruokakin on hyvin tehtynä tosi hyvää, siitä kannattaa vaikka googlailla vähän reseptejä jos ap kaipaat vinkkejä edulliseen ruuanlaittoon.
[/quote]
Paisti maksaa tarjouksessa 10€ kilo ja siitä syö 4 henkeä 2 päivänä reilusti. Stroganoffia, palapaistia, patapaistia, gulassia..... lisukkeet ei montaa senttiä tee nokkaa päälle lisää (kauden juurekset, riisi, makaroni, peruna, itsepoimitut sienet)
Perjantaina ostin 2 kiloa possun etuselkää 8€, haudutin muruiksi ja siitä söi ekalla aterialla uunijuuresten ja nuudelien kanssa 6 henkeä, toisena päivänä 4 henkeä ja 1 annos meni pakkaseen. Annoksen hinnaksi tuli lisukkeineen 1€.
Ankka on sitten vähän kalliimpaa - Lidlissä rintafile 5,90€ kpl ja riitti 3:lle. Pari perunaa ankanrasvassa kypsennettynä lisäksi ja kastike kaapista löytyneestä kirsikkahillon lopusta. Gourmetruokaa reilu 2€ per annos.....
ei ap
[/quote]
siis 1 rintafile ja kaksi perunaa ruokki kolme aikuista? Huh huh. Onneksi en ainakaan toistaiseksi ole noin köyhä.
[/quote]
430 g = rintafile ja 2 aikuista, 1 kouluikäinen lapsi. Ihan normi annos on 100-150g lihaa per annos myös ravintolassa. Ei todellakaan köyhää, en vain näe "pakkoa" maksaa paljoa ruuasta, enkä haluakaan.
Muutama ruokalusikallinen jauhelihaa???? Monta teitä on? Kyllä varmaan tulee halvaksi, mutta muista että osastohoito sairaalassa on kelakorvauksenkin jälkeen kallista kun lapsenne joutuvat aliravitsemuksen vuoksi lasarettiin. Nuukuuskin voi olla sairaus.
Paino ei muuten ole ainoa kriteeri jos tarkastellaan onko aliravitsemusta. Aliravitsemus voi olla laadullista, eli puutostiloja joistain vitamiineista tai hivenaineista, tai proteiineista tai hyvistä rasvoista.
Tosin ap:n hoiteissa ilmenisi varmaan määrällistäkin aliravitsemusta jos kerran ovat aktiiviliikkujia porvoosta.
Voihan halvalla syödä helposti, mutta se mitä syö ja miten paljon siitä ruoasta saa mitään hyödyllisiä aineita? Noista sinun aterioistasi ei kasvava lapsi saa oikein mitään. Toivottavasti saavat vitamiinit edes purkista, muuten on edessä vakavat puutostilat ja jopa sairauksia.
Miksi ruuan pitäisi olla mahdollisimman halpaa?
Ruoka maksaa ja hyvä, puhdas, eettisesti tuotettu ja terveellinen ruoka maksaa vielä enemmän. En vain ymmärrä näitä " me saamme kuukauden sapuskat viidelläkympillä kuudelle hengelle" jorinoita, joissa kirkkain kruunu ojennetaan sille, joka syöttää perheelleen kaksi porkkanaa ja lusikallisen jauhelihaa päivälliseksi.
Meillä lemmikkikanikin vetää enemmän porkkanoita ( ja pihan citykanit vielä lisää ) ja koiralle annetaan sitä jauhelihaa nappuloiden sekaan kouralla. Älkää tehkö lapsia, jos elämä on tuollaista kituuttamista.
Mitä ruokaa on leipä? Meillä sitä saatetaan ottaa aamu- tai iltapalalla mutta en laske sitä ruoaksi vaan ruoka on jotain mistä saa vitamiineja, rautaa, hivenaineita, proteiinia jne. Ja jos mä pilkkoisin meidän viisihenkiselle perheelle yhden ankanrinnan sapuskaksi niin en ihmettelisi jos sen lisänä häviäisi paketti leipää...
Ruokaan menee rahaa mutta saa mennäkin, koska ravinnon pitää olla laadukasta ja monipuolista. Ja kun perheenjäsenet tekevät muutakin kuin makaavat pelikonsolin/telkun äärellä illat niin toitta ihmeessä meillä kuluu enemmän sitä ruokaakin kuin monella muulla..
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:47"]
[/quote]
Proteiineja ja hyviä rasvahappoja ei taatusti ole teillä tarpeeksi. Tulee heikkoluisia ja vähä-älyisiä lapsia tuolla ruokavaliolla. Lienee ap ollut itse lapsesta saakka, varmaan Laihialta kotoisin:(
Meillä on proteiineja mm. juustoissa, tonnikalassa, liha, kala, kana, kananmuna, pähkinät ja siemenet sekä sienet. Lisäksi hyviä rasvoja kalasta ja öljyistä. Nämä muodostavat ruokavalion kaloreista n. 50%, 25%hyvistä, tuoreista hiilareista ja loput täysjyväriisistä ja pastasta. Ruokaan kuluu 4 hlöltä kuukaudessa noin 600€.
AP:n ruoat ovat kuin sota-ajalta.
No tosiaan vähällä te pärjäätte.. meilä on kolme lasta, kaksi koulussa yksi eskarissa, päivän mittaan meillä menee pelkästään lapsiin:
aamupalalla 2x lautasellinen mysliä + maitoa, 1x weetabixiä ja maitoa, joku hedelmä/ lapsi
lounas: arkena koulussa, vkonloppuna kotona eli lämmin ruoka tykönä kurkkua, tomaattia, paprikaa ja salaattia + maitoa.
välipala: eskarilaista lukuunottamatta joka päivä: leipää, jukurttia, mehua, joku hedelmä
päivällinen: lämmin ateria, lisäksi noi kurkut, tomaatit, paprikat, salaatit + maito
iltapala: leipää, jukurttia, hedelmää, mehua
ja tuossa välillä katoaa yleensä vielä n 1kg mandariineja/ päivä, pari banaania, yms "pientä". Ja siis eivät ole kukaan vielä murrosiässsä, että sitä odotellessa....
Huh huh... Ihan varmasti pärjää noilla apnkin eväillä. Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomessa ihmiset ovat niin ylipainoisia tämänkään ketjun perusteella. Läskeilläkin voi muuten olla puutostiloja. Apn lapset syövät vielä lisäksi koulussa, joten tuossa on ihan riittävästi sapuskaa. Aikuinen ihminen ei päivässä kovin paljoa ruokaa tarvitse, koska aikuisena kasvaa enää leveyssuuntaan jos on kasvaakseen. Vanhanaikaista "kotiruokaahan tuo on". Monesti USAssakin on tutkittu, että lapset ja aikuiset saivat ruuastaan itseasiassa enemmän vitamiineja vaikka sitä olikin määrällisesti usein vähemmin kun ei syöty prosessoituja tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:17"]
[/quote]
Proteiineja ja hyviä rasvahappoja ei taatusti ole teillä tarpeeksi. Tulee heikkoluisia ja vähä-älyisiä lapsia tuolla ruokavaliolla. Lienee ap ollut itse lapsesta saakka, varmaan Laihialta kotoisin:(
[/quote]
Lihaa, riistaa, siipikarjaa, kananmunia, juureksia, sieniä ja marjoja metsästä, hedelmiä omista puista, täysjyvää ja ruista viljoista, pähkinöitä (erityisesti para - niissä on eniten seleeniä), papuja, siemeniä, maitotuotteista rasvattomat piimät ja rahkat.... Kalaa silloin kun tarjouksesta saa, mun mielestä 18€/kg lohesta o vähän liikaa... Oliiviöljyä, rypsiöljyä ja voita silloin kun halutaan tehdä todella hyvää.
Eiköhän noista saa kaiken tarvittavan.... veriarvot ihanteelliset, viikko sitten mitattiin kaikki:D
ei ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:17"]
[/quote]
[/quote]
Lihaa, riistaa, siipikarjaa, kananmunia, juureksia, sieniä ja marjoja metsästä, hedelmiä omista puista, täysjyvää ja ruista viljoista, pähkinöitä (erityisesti para - niissä on eniten seleeniä), papuja, siemeniä, maitotuotteista rasvattomat piimät ja rahkat.... Kalaa silloin kun tarjouksesta saa, mun mielestä 18€/kg lohesta o vähän liikaa... Oliiviöljyä, rypsiöljyä ja voita silloin kun halutaan tehdä todella hyvää.
Eiköhän noista saa kaiken tarvittavan.... veriarvot ihanteelliset, viikko sitten mitattiin kaikki:D
ei ap
[/quote]
Ja vielä - mun vähä-älyisillä lapsilla on päästötodistuksen keskiarvo ollut 8,7-9,4:) Urheilevia ilman yhtään murtumaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:45"]
Huh huh... Ihan varmasti pärjää noilla apnkin eväillä. Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomessa ihmiset ovat niin ylipainoisia tämänkään ketjun perusteella. Läskeilläkin voi muuten olla puutostiloja. Apn lapset syövät vielä lisäksi koulussa, joten tuossa on ihan riittävästi sapuskaa. Aikuinen ihminen ei päivässä kovin paljoa ruokaa tarvitse, koska aikuisena kasvaa enää leveyssuuntaan jos on kasvaakseen. Vanhanaikaista "kotiruokaahan tuo on". Monesti USAssakin on tutkittu, että lapset ja aikuiset saivat ruuastaan itseasiassa enemmän vitamiineja vaikka sitä olikin määrällisesti usein vähemmin kun ei syöty prosessoituja tuotteita.
[/quote]
Oletko koskaan ajatellut että murrosikäinen poika tarvitsee enemmän ruokaa kuin 4v? Tai että toisissa perheissä lapset ja aikuiset urheilevat paljon, silloin ei pelkällä leivällä pitkälle pötkitä. Ylipainoisia ei meidän talossa ole.
Tärkein säästökeino on ruuan hinta.Itse asun isojen kauppojen varrella ja minulla on periaate etten osta mitään muuta kun maitoa normaali hinnalla,sitäkin saa usein halvalla kun heti aamusta menee.Jos esim.ruispalat ois tänään 1e kaupassa niin ostan niitä pakkaseen useamman pussin.Meillä on aina vihannesta ja hedelmää tarjolla,niitä mitkä on silla hetkellä halvimpia.Syödään monipuolista ruokaa,mutta vain tarjousruokaa.meillä on 6henkeä ja periaate että 100e viikossa pitää riittää ruokakauppaan(sis.hygienian,vessapaperit yms)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:51"]
Tärkein säästökeino on ruuan hinta.Itse asun isojen kauppojen varrella ja minulla on periaate etten osta mitään muuta kun maitoa normaali hinnalla,sitäkin saa usein halvalla kun heti aamusta menee.Jos esim.ruispalat ois tänään 1e kaupassa niin ostan niitä pakkaseen useamman pussin.Meillä on aina vihannesta ja hedelmää tarjolla,niitä mitkä on silla hetkellä halvimpia.Syödään monipuolista ruokaa,mutta vain tarjousruokaa.meillä on 6henkeä ja periaate että 100e viikossa pitää riittää ruokakauppaan(sis.hygienian,vessapaperit yms)
[/quote]
Sama periaate vaikkei selvitäkään ihan 100€ vkossa. Ruokaa tehdään sen mukaan mitä tarjouksessa on ja kauden mukaan. Lihaa ostan pakkaseen tai teen valmiiksi esim patoja tai kastikkeita mitkä ei pakkasta säikähdä. Sämpylöitä ja kahvileipää tehdään itse, ei koskaan osteta. Maasta ja metsästä hyödynnetään mahdollisimman paljon - esim itse juon marjasmoothien joka aamu ja mulla kuluu 11 kuukaudessa yli 50 litraa marjoja. Aika kulu jos kaupasta pitäisi kaikki ostaa!!
Itse teen töitä 40h/vko, työmatkoja 10h/vko ja 30-40h/vko olen lasten harrastuksissa mukana. En pidä minään "kunnia-asiana" sitä että meillä syödään mahdollisimman halvalla jne kaikki vapaa-aika metsiä koluten. Ruokaan menee se 600€ minimi, usein enemmän. Kaiken ruoan teemme itse ja viikonloppuisin herkutellaan, hummeria, rapua, simpukoita, sisäfilettä, juustoja, risottoja....
Teidän juttunne ovat niin ristiriitaisia: heti kun joku arvostelee ruokavaliotanne joka on tyyliin 1€/pv/hlö MAKSIMI, alkaa armoton puolustelu. Teillä ei vain syödä hyvin, meillä syödään. Ja se maksaa, mutta rahaa on tarpeeksi. Meillä heitetään ruokaa myös roskiin, koska aina ei ehdi kaikkea syödä tai ei tee mieli.
Kasvava nuori tarvitsee paljon hyviä proteiineja sekä rasvahappoja. Ei niitä halvoista hiilareista saa, ei edes täysjyvästä.
Se missä te eniten häviätte, on siinä ettei teillä ole aavistustakaan ruokaKULTTUURISTA. Ruoka on myös nautintoa, ei pelkkää polttoainetta.
Välillä mä niin vihaan tätä maata...
Suomessa yleisesti ottaen ihmiset syövät todella isoja annoksia, siksihän useat äiditkin ovat niin paksuja ja pönäköitä ja kansa sen kun lihoo. Ja kyllä se näkyykin tästä ketjusta! Ihmeellistä nillitystä ap:n ruokavalinnoista. Minusta on ihailtavaa, että jollakin on vielä annoskoot hallinnassa eikä ruoan mättäminen ole lähtenyt lapasesta. Minusta ap:n ruokamäärä on ihan sopivan kokoinen ja muutenkin elämäntavat järkeviä. Ei joka aterialla ole tarkoitus mättää itseään halkeamispisteeseen.
Tiedoksenne, että esim. etelä-Euroopassa ihmisille riittää hyvin pieni salaatti, pala piirakkaa tms. kokonaiseksi ateriaksi, siinä missä tämän ketjun perusteella yhdellä ruokailukerralla pitäisi ilmeisesti olla vähintään 200g lihaa/henkilö, useita perunoita, ruokaisa salaatti ja kermakastike... Ei todella tarvitse ihmetellä, miksi suomalaiset naiset kärsivät paino-ongelmista. Ja päälle vielä kaikki napostelut ja karkit, joita sitten venyneen vatsalaukun täytteeksi vedetään.
Jos kerran lapset kasvavat normaalisti eivätkä ole alipainoisia, niin en näkisi syytä huoleen heidänkään osaltaan. Lihan mättäminen ei tee kenestäkään tervettä, itse asiassa niukalla ruokavaliolla ihmiset elävät pidempään. Olettaen että ruoka on kuitenkin ravinteikasta, mutta niinhän ap:lla olikin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:21"]
Itse teen töitä 40h/vko, työmatkoja 10h/vko ja 30-40h/vko olen lasten harrastuksissa mukana. En pidä minään "kunnia-asiana" sitä että meillä syödään mahdollisimman halvalla jne kaikki vapaa-aika metsiä koluten. Ruokaan menee se 600€ minimi, usein enemmän. Kaiken ruoan teemme itse ja viikonloppuisin herkutellaan, hummeria, rapua, simpukoita, sisäfilettä, juustoja, risottoja....
Teidän juttunne ovat niin ristiriitaisia: heti kun joku arvostelee ruokavaliotanne joka on tyyliin 1€/pv/hlö MAKSIMI, alkaa armoton puolustelu. Teillä ei vain syödä hyvin, meillä syödään. Ja se maksaa, mutta rahaa on tarpeeksi. Meillä heitetään ruokaa myös roskiin, koska aina ei ehdi kaikkea syödä tai ei tee mieli.
Kasvava nuori tarvitsee paljon hyviä proteiineja sekä rasvahappoja. Ei niitä halvoista hiilareista saa, ei edes täysjyvästä.
Se missä te eniten häviätte, on siinä ettei teillä ole aavistustakaan ruokaKULTTUURISTA. Ruoka on myös nautintoa, ei pelkkää polttoainetta.
Välillä mä niin vihaan tätä maata...
[/quote]
Mä olin yksi niistä joka pystyy tekemään annoksen (ei siis koko päivän ruokia) eurolla parilla - ja voin taata että siinä on proteiinit, vitamiinit ja määrät kohdallaan (normaali annoskoko)!! Ei todellakaan mitään ap:n tarjoamaa keitinperunaa ja jauhokastiketta!!
Kaikille pihvi, hummeri tai simpukat ei ole herkkuruokaa vaan ruokaskaala on paljon laajempi, kyllä mekin gourmeet osataan vaikkei kylvetä rahaa hukkaan:) Esim Belgiassa ja Ranskassa simpukat on ihan halvinta arkiruokaa....
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:33"]
Jep, oikea kirjoitusasu tosiaan on jukurtti.
No joka kerta ruoasta jää yli, jonka sitten syömme seuraavana päivänä tuunattuna tai uuden ruoan lisänä, jos sitä ei jää ihan koko päivälliseksi. Paketti jauhelihaa riittää siis kahdeksi päiväksi. Emme syö esimerkiksi 10 eurolla lihakönttiä per päivä. Fileet riittävät 3 päiväksi, jos muutaman kerran vuodessa sellaiset ostamme. Lohesta riittää 4 ruokaan. Pakastan 3/4 osaa kuutioituna. Kasvishernekeitto ei tule maksamaan kuin euron luokkaa. Linssipata samoin max. kaksi euroa kattilallinen.
Lukekaapa uudelleen viestini.
ap
[/quote]
Hahahahah, juu ei!
Tottakai lohesta riittää neljään ruokaan. Jos on 10kg merilohi:) Tehän siis varmasti syötte sellaisen 1,5kg tarjouspussilohen, josta lihaa riittää neljälle hengelle neljään ruokaan reilu 50g/annos. Varmaan kahdessa ruoassa "lohena" onkin pelkkiä ruotoja;)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:20"]
Meillä ei paisteja koskaan edes juurikaan osteta. Karjalanpaistin tein valmislihoista, mitähän tuo oli 4,95 pkt, siitä syötiin pari päivää. Lihana meillä yleensä onkin possunsuikaleita (saa myös maustamattomia) eikä maksa montaa euroa, tai possunpihvejä, jauhelihaa.. Joskus saatan ostaa possun fileen, sekään ei yleensä kuutta euroa enempää maksa, välillä piknik paistin. Nautaa syödään todella harvoin, lähinnä tuos karjalanpaistissa. On nin hintavaa. Huomenna teen kanasuikaleista ruuan. Niitä on 400 g tossa paketissa ja eipä ollu tuokaan kovin kallis. Mut yhdelle ruualle menee tuokin kana. Joskus syödään kaks ruokaa päivässä joskus yks. Millon mitenkin. Mut ruualla syödään aina sitten niin reilusti ja niitä kananpalojakin sit on siellä kastikkeessa enemmän kun yks per nokka. :D En nyt halua olla ilkeä, mutta toiottavasti heräisit nyt itsekin vähän ajattelemaan. Lapset tarvii lihaksia ja ei ne pahaa tee aikuisellekaan. :)
[/quote]
Mä en taas koskaan osta valmiiksi pilkottuja lihoja vaikka halpoja onkin - niihin käytetään kaikki roippeet, kalvoiset lihat yms. Mielummin ostan lihapalan tai kanan rintafileitä ja pilkon aina itse.