Estonian viimeinen hätäkutsu :'(
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/estonian_hatakutsu_1446.html#media=1454
Törmäsin Estonialta lähteneeseen viimeiseen hätäkutsuun. Laiva upposi ymmärtääkseni kolme minuuttia tuon jälkeen vieden yli 800 ihmistä mukanaan meren syvyyksiin. Tuliko teille, jotka ovat tämän kuulleet, kyyneleet silmiin? Vai olenko vain tavallista herkempi?
Laivan virolaiset perämiehet Tormi Ainsalu ja Andres Tammes lähettivät mayday-viestin kello 01.22 meri-VHF-kanavalla 16. Hätäkutsu lähetettiin aluksen hätävirralla, koska apu- ja pääkoneet olivat pysähtyneet noin klo 01.20 juuri ennen hätäkutsua[11]. Laivassa oli tällöin "Black-out" eli sähkökatko, ja kannella sijaitsevan hätägeneraattorin virtaa saivat vain tärkeimmät kohteet, kuten laitteisto komentosillalla sekä hätävalaistus.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:22"]Minä olen peräti asunut Estonialla kuolleen ihmisen asunnossa vuokralaisena. Ei hetkauttanut minua mutta alensi asunnon vuokraa merkittävästi koska ihmiset eivät halua asua julkkiskuolleiden asunnoissa.
[/quote]
No se on vaan asunto.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 05:08"]
Minä olin juuri saanut esikoiseni ja olin kättärillä kun tuo sattui, muistan ikuisesti sen kun meidät tultiin aamulla herättämään katsomaan ruokailutilaan telkaria, ja kun tajusin mitä oli tapahtunut, mun tuli ihan hirveen kylmä, ihan siitä kun kuvittelin sitä kauhua ja kylmää vettä... Samassa huoneessa mun kanssa oli toinen juuri synnyttänyt äiti, joka oli itsekin laivalla töissä normaalisti, ja hän pelkäsi että siellä oli tuttuja, soitteli heti tutut läpi ja kyseli ketä siellä oli ollut työvuorossa :(
[/quote]
Minäkin olin saanut esikoiseni myös samana vuonna ja olin äitiyslomalla. Muistan kun olin juuri saanut syötettyä vauvani keskellä yötä, kun teksti-TV:seen tuli uutinen, että "Ruotsinlaiva uponnut Suomenlahdella, jopa 800-1000 pelätään hukkuneen".
Olivan aivan järkyttynyt. En voinut uskoa sitä todeksi. Eikä varmasti tullut enää uni sinä yönä, eikä päivänä. Olin vielä lapsen kanssa kotona koko vuoden, joten ehdin katsoa kaikki onnettomuutta käsittelevät ohjelmat kaikilta kanavilta kuukausien ajan. Niitähän tuli joka maan kanavilta, BBC:tä ja CNN:ää myöten. Katsoin ne kaikki.
Tapaus siis vaikutti minuun syvästi. Enkä käynytkään edes Viron risteilyllä lähes 10 vuoteen. Ruotsin risteilyllä olen käynyt tasan kerran sen jälkeen, enkä pystynyt nukkumaan laivalla lainkaan. Muu perhe nukkui ja minä valvoin heidän untaan onnettomuuden varalta.
Nämä hätäkutsun lähettäjät poistuivat komentosillalta heti tuon kutsun jälkeen.
Minä olin juuri saanut esikoiseni ja olin kättärillä kun tuo sattui, muistan ikuisesti sen kun meidät tultiin aamulla herättämään katsomaan ruokailutilaan telkaria, ja kun tajusin mitä oli tapahtunut, mun tuli ihan hirveen kylmä, ihan siitä kun kuvittelin sitä kauhua ja kylmää vettä... Samassa huoneessa mun kanssa oli toinen juuri synnyttänyt äiti, joka oli itsekin laivalla töissä normaalisti, ja hän pelkäsi että siellä oli tuttuja, soitteli heti tutut läpi ja kyseli ketä siellä oli ollut työvuorossa :(
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:56"]
Selvisikö kumpikaan perämiehistä hengissä?
Koko kansipäällystö menehtyi.
Miksi eivät pelastuneet laivan uppoamisvaiheessa, kun olivat kuitenkin muualla kuin hankalasti rungon sisällä.
Huomiotani kiinnitti helikoptereihin erittäin hidas saapuminen.
Jostain helikopterista sanottiin, että se päivysti lähtövalmiudessa. Ja se lähtövalmiina saa päivystäminen olikin sitä, että starttiin kului tunti!!
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä oli Viking Isabellalla tuona yönä töissä, menivät paikalle pelstaustoimiin. Laivasta laskettiin pelastulauttoja jotka olivat kiinni laivan kyljessä ja mm. ystäväni oli mukana yhdessä niistä vetämässä ihmisiä vedestä. Hän sanoi että oli todella järkyttävää katsella miten ihmiset taistelivat hengestään siellä vedessä ja repivät toisistaan otetta päästäkseen pois. Tuo yö on edelleen todella kova paikka ystävälleni ja hänen on vaikea puhua siitä.
Kauheaa klukea, että ihmiset repivät toisistaan otetta päästäkseen pois.
Jostain luin selviytyneet kertoneen, että ihmiset repivät toisten päältä pelastusliivejä, vaikka niitä lojui kannella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te itkette? Enimmäkseen virolaisia kuoli ja esimerkiksi Tsunamissa on kuollut enemmän suomalaisia ja siitä on enemmän aikaa. Estoniassa henki lähti nopeasti, tsunamissa ihmiset hukkuivat käärmeitten sekaan ja näkivät kelluvia ruumiita joka puolella. Ihan pöljäÄ miettiä Estoniaa. Paljon pahempia kuolemia on.
Höh. Kurun haaksirikossa kuoli enemmän suomalaisia noin sata vuotta sitten. Mutta miksi näitä itseä koskemattomia juttuja pitää jonoon laittaa
Minä taas ihan.ettelen sitä, miksi uhreja tuntemattomat ihmiset surevat näitä joukkokuolemka. Yhtä hyvin yksittäiset kuolemat ovat saman verran traagisia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:24"]
Onneksi nykyään on tekniikka kehittynyt pelastuslautoissa, veneissä ja miehistön koulutuksessa.
Ja Estonia koskettaa sillä, että muistan vieläkin aamun jolloin laiva oli uponnut. Olin silloin ala-asteella. Nyttemmin itse merellä työskentelevänä onnettomuus koskettaa eri tavalla, työskentelen henkilöiden kanssa jotka ovat olleet pelastamassa onnettomuuden uhreja.
Ps. En usko että laiva upposi keulaportin takia, vaikka tuona yönä merkittävän kova merenkäynti olikin. Oletan että Estonia upotettiin.
Miksi ihmeessä oletat, että se upotettiin?
En ole tuo jolta kysyt mutta uppoamiseen liittyy niin ihmeellisiä juttuja. Niinkuin se yritys joka halusi nostaa Estonian mukana uponneen rekkansa koska siinä olis kuulemma jotain maitojauhetta. ? Maitojauhetta. Kuka piru on kiinnostunut meren pohjassa makaavasta maitojauheesta?
Häntä kai kiinnosti se rekka. Ei lasti.
Minusta yksi hätäkutsuun vastannut kapteeni oli turhankin rauhallinen. Siis vaikutti nauhalla jopa välinpitämättömältä. En väitä, että oli, mutta kuulosti. Eikö teistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:56"]
Selvisikö kumpikaan perämiehistä hengissä?
Koko kansipäällystö menehtyi.
Miksi eivät pelastuneet laivan uppoamisvaiheessa, kun olivat kuitenkin muualla kuin hankalasti rungon sisällä.
Huomiotani kiinnitti helikoptereihin erittäin hidas saapuminen.
Jostain helikopterista sanottiin, että se päivysti lähtövalmiudessa. Ja se lähtövalmiina saa päivystäminen olikin sitä, että starttiin kului tunti!!
Autocorrect.
Siis mua ärsyttää, että helikopteri lähtövalmiudessa on niin hidas lähtemään, että tunti kuluu ennen lähtöä.
Minua surettaa ajatus ajatus lapsista, jotka oli jätetty leikkihuoneeseen tai stten juosseet sinne jouduttuaan eroon vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa ajatus ajatus lapsista, jotka oli jätetty leikkihuoneeseen tai stten juosseet sinne jouduttuaan eroon vanhemmistaan.
Varmaan rappusissa ym jäi paljon lapsia eroon vanhemmistaan, kun ihmisiä pistooli tai rynnittiin.
Karmeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan rappusissa ym jäi paljon lapsia eroon vanhemmistaan, kun ihmisiä pistooli tai rynnittiin.
Karmeaa on.
Ei pistooli vaan putoili.
Hyytävää olisi ollut olla loukussa jossain alahytissä ilman mahdollisuutta päästä ulos - ja vain kuunnella huutoja pimeydestä, lastin kolinaa ja kaatuvien autojen kumahdelua runkoa vasten, hengitysilman kohistessa hytistä ulos kylmän mustan meriveden syöksyessä tilalle. Viimeiset hetket kellutaan sitten matkatavaroiden ja mahdollisten läheisien kanssa pimeässä vedessä etsien viimeistä ilmataskua. Hyrrrrrr :(
Eikös myrsky ollut aluksi liian kova, minkä takia helikopterit eivät heti päässeet pelastamaan veteen joutuneita?
Täällä on juttu leffasta, jonka näin missä kans mukana nuo Estonian viimeiset äänet. Tosi hieno leffa!
http://www.lily.fi/blogit/vinkkipankki/elokuvavinkki-kaunis-hatakutsu