Lapsi joka ei halua syödä temppuilee ruokapöydässä. Mikä avuksi?
Kohta kolme täyttävä lapsi on nyt melkein kaksi vuotta temppuilut joka aterialla pöydässä. Huutaa, heittelee ruokaa, huitoo, kaataa maidon jne jne, tökkii muita, heittelee astioita mitä vain. Alan olla aivan loppu. Mitkään kannustukset, kehut, kiellot tms. ei toimi.
Lapsi on ollut pienestä saakka sellainen, että hän ei söisi mitään jos voisi itse päättää. Eli pöydästä poistaminen ei auta kun temppuilee pöydässä tai heittelee ruokaa tms. Koska lapsi vain ilahtuisi siitä, että ei tarvitsekaan syödä. Kova nälkäkään ei asiaan vaikuta.
Millä saan syömiset toimimaan? Neuvolassa olen puhunut enkä saa sieltä mitään apua muuta kuin että on "vaihe" ja pitää vain odottaa. Tämä vaihe on nyt kestänyt niin pitkään, että ei ole mikään vaihe. En ole saanut itse syötyä yhtään ateriaa rauhassa kohta kahteen vuoteen ja jokaiselta ruoalta jää isot sotkut siivottavaksi seinästä ja lattiasta.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Kasvaako se lapsi kuitenkin jollakin käyrällä ihan ok? Onko ongelma enemmän käytös vai kasvu?
Kasvu oli ongelma ekan vuoden mutta sitten keksin keinot saada lapsi syömään jotain ja jonkun verran siten että lapsi ei oikein huomaa syövänsä. Isoin ongelma in se temppuilu ja se että hermoni ei enää kestä sitä. Mutta olen ainoa joka saa lapsen syömään edes jotenkin.
Muutama sukulainen ja lastenhoitaja on isolla uholla vakuuttanut että vika on minussa ja he saa kyllä lapsen syömään. No ei ole saanut ja uho on vaihtunut päivittelyksi siitä että lapsi on jotenkin viallinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve lapsi ei tapa itseään nälkään, mutta onko varmasti terve? Näläntunteessa ainakin vikaa. Onko kovin laiha?
Meidän lapsella on suolistosairaus ja ihan sama mitä syö tai juo, kunhan syö ja juo. Kun on kipuja, ei mene mikään alas. Sitten mennäänkin jo sairaalaan tiputukseen.Ollaan käyty syömisongelmien takia erikoislääkärilläkin eikä kukaan ole löytänyt lapsestamme mitään varsinaista vikaa. On normaalipainoinen, koska saan jotenkin huijattua lopulta lapsen syömään. Mutta jos syöminen jäisi lapsen päätettäväksi hän ei söisi mitään. Vauvana oli isoja ongelmia kerätä painoa koska ei suostunut juomaan maitoa eikä muutakaan. Ap
Vauvana ja vauvana. Oletko kokeillut mitä NYT tapahtuu jos et tuputa syötävää missään vaiheessa?
Olen monta kertaa. Alkaa lopulta saamaan raivareita nälän takia mutta ei silloinkaan suostu syömään. Ap
"Monta kertaa". Mutta et järjestelmällisesti, jatkuvasti, joka kerta. Ei yksittäiset kerrat muuta opittuja käyttäytymismalleja.
Olen. Mutta en voi jatkaa sitä päivätolkulla koska lapsi kuivuu. Ei siis edes juo ilman että temppuilee siinäkin ja vesikin lentää pitkin seiniä. Edes mehua ei suostu juomaan ja jos ei pissaa kuin kerran päivässä niin on jo kuivuminen todellinen uhka. Ap
Vettä pitää olla aina tarjolla, ei tietenkään litra tolkulla päivässä, siitäkin huolimatta että vaikka lapsi täyttäisi sillä mahaansa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve lapsi ei tapa itseään nälkään, mutta onko varmasti terve? Näläntunteessa ainakin vikaa. Onko kovin laiha?
Meidän lapsella on suolistosairaus ja ihan sama mitä syö tai juo, kunhan syö ja juo. Kun on kipuja, ei mene mikään alas. Sitten mennäänkin jo sairaalaan tiputukseen.Ollaan käyty syömisongelmien takia erikoislääkärilläkin eikä kukaan ole löytänyt lapsestamme mitään varsinaista vikaa. On normaalipainoinen, koska saan jotenkin huijattua lopulta lapsen syömään. Mutta jos syöminen jäisi lapsen päätettäväksi hän ei söisi mitään. Vauvana oli isoja ongelmia kerätä painoa koska ei suostunut juomaan maitoa eikä muutakaan. Ap
Vauvana ja vauvana. Oletko kokeillut mitä NYT tapahtuu jos et tuputa syötävää missään vaiheessa?
Olen monta kertaa. Alkaa lopulta saamaan raivareita nälän takia mutta ei silloinkaan suostu syömään. Ap
"Monta kertaa". Mutta et järjestelmällisesti, jatkuvasti, joka kerta. Ei yksittäiset kerrat muuta opittuja käyttäytymismalleja.
Olen. Mutta en voi jatkaa sitä päivätolkulla koska lapsi kuivuu. Ei siis edes juo ilman että temppuilee siinäkin ja vesikin lentää pitkin seiniä. Edes mehua ei suostu juomaan ja jos ei pissaa kuin kerran päivässä niin on jo kuivuminen todellinen uhka. Ap
Vettä pitää olla aina tarjolla, ei tietenkään litra tolkulla päivässä, siitäkin huolimatta että vaikka lapsi täyttäisi sillä mahaansa!!!
Niin. Tietenkin vettä on tarjolla. Mutta ei lapsi halua juoda sitä. Haluaa heittää vettä seinään. Minun päälle. Kaapin oveen. Mutta ei juoda. Ap
Lapsesi on vielä pieni, aika auttaa. Poikani oli ihan samanlainen pienempänä, mutta nyt reilu 4-vuotiaana ruoka maistuu joka aterialla hyvin ja hienosti käyttäytyy pöydässä!
En lähtisi pakottamaan tai stressaisi asiasta, lapsi syö sitten kun syö, kun on oikeasti nälkä - toki jos on huomattavan alipainoinen niin sitten apua kehiin.
Meillä muutos tapahtui siinä n. 3,5v alkaen. Tsemppiä!
Muutama sukulainen ja lastenhoitaja on isolla uholla vakuuttanut että vika on minussa ja he saa kyllä lapsen syömään. No ei ole saanut ja uho on vaihtunut päivittelyksi siitä että lapsi on jotenkin viallinen. Ap[/quote]
Ei lasta kukaan saakaan syömään yhdellä tai muutamallakaan kerralla, kyseessä on sen verran iso ongelma. Ja kun kerrot, että ongelma on ollut "aina", kyseessä voi silti olla ongelma, joka on ihan hoidettavissa. Jo ihan pienillä vauvoilla on syömishäiriöitä, ja kun asia pitkittyy, se mutkistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tietenkin vettä on tarjolla. Mutta ei lapsi halua juoda sitä. Haluaa heittää vettä seinään. Minun päälle. Kaapin oveen. Mutta ei juoda. Ap
Miten olet tehnyt lapselle selväksi, että noin ei toimita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tällaistako on suomalainen terveydenhoito, että sairaalassa hoitajat eivät saa lasta juomaan/syömään ja laitetaan nenämahaletkuun, sitten vaan kotiin ja heippa, hyvät jatkot :(
No mitä ne voi muuta tehdä jos eivät vaan saa syömään? Sanoivat, että jos emme mekään saa syömään riittävästi niin että paino vain putoaa niin letkuun sitten uudestaan taas. Ap
No he voivat ohjata eteenpäin, esim. lastenpsykiatrille. Moniammatilliselta työryhmältä voisitte saada apua, tuo on monisyinen ongelma.
Eivät pitäneet tarpeellisena. Sain vauvan huijattua syömään sen verran että paino pysyi juuri yli tietyn rajan. Neuvola punnitsi viikottain. Ap
Siis äiti huijaa lapsensa syömään kauhealla vaivalla, jotta paino on nippa nappa ok ja se on sitten fine, ei mitään syytä huoleen ja tutkimuksiin. Haloo. Se taustalla oleva syy?
Kävimme yksityisellä erikoislääkärilläkin siksi että lapsi ei halunnut syödä. Lääkäri totesi että ei löydä mitään syytä sille joten ei voi auttaa. Ap
Minkä alan erikoislääkärillä? Jos elimellinen vaiva on poissuljettu, lasten psykiatri tuossa olisi nyt oikea osoite. Tervettä tuo käytös ei missään nimessä ole.
Kerrot, että isä tekee pitkää päivää, tulee myöhään. Viikonloppuisin isä kuljettelee vanhempaa lasta harkoissa ja on paljon poissa.
Hmm.. saako lapsi tarpeeksi aikaa isältään, onko perheellä tarpeeksi yhteistä aikaa. Olisiko isän mahdollista lyhentää työpäivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tällaistako on suomalainen terveydenhoito, että sairaalassa hoitajat eivät saa lasta juomaan/syömään ja laitetaan nenämahaletkuun, sitten vaan kotiin ja heippa, hyvät jatkot :(
No mitä ne voi muuta tehdä jos eivät vaan saa syömään? Sanoivat, että jos emme mekään saa syömään riittävästi niin että paino vain putoaa niin letkuun sitten uudestaan taas. Ap
No he voivat ohjata eteenpäin, esim. lastenpsykiatrille. Moniammatilliselta työryhmältä voisitte saada apua, tuo on monisyinen ongelma.
Eivät pitäneet tarpeellisena. Sain vauvan huijattua syömään sen verran että paino pysyi juuri yli tietyn rajan. Neuvola punnitsi viikottain. Ap
Siis äiti huijaa lapsensa syömään kauhealla vaivalla, jotta paino on nippa nappa ok ja se on sitten fine, ei mitään syytä huoleen ja tutkimuksiin. Haloo. Se taustalla oleva syy?
Kävimme yksityisellä erikoislääkärilläkin siksi että lapsi ei halunnut syödä. Lääkäri totesi että ei löydä mitään syytä sille joten ei voi auttaa. Ap
Minkä alan erikoislääkärillä? Jos elimellinen vaiva on poissuljettu, lasten psykiatri tuossa olisi nyt oikea osoite. Tervettä tuo käytös ei missään nimessä ole.
Juuri näin, lastenpsykiatri!
Mitä, jos unohtaisit jo nuo vauva vuodet jne ja keskittyisit tähän hetkeen?
Meillä on sama tilanne, söisi vaan makeaa mutta jos ei kunnollinen ruoka maita niin ei tule makeaakaan, hankale tilanne kun lapsi raivoaa ja lyö sekä heittelee tavaroita. Toivotaan, että menee ohi sillä vasta täytti 4, aivan pieni siis vielä, maitoakin on alkanut jättää juomatta ja mitään muuta ei vitamiinipitoista söisi kuin mansikoita, tuoreina. Olen alkanut miettiä mitä vitamiinia alan antamaan, ei ota mielellään kuin jos olisi mehun muodossa. Koko ajan puhuu, että kermakakkua pitäisi olla vaikka sitähän saa vain muutamaia kertoja vuodessa palasen.
Minä suosittelisin ensin lasten syömisongelmiin perehtynyttä ravitsemusterapeuttia. Hänellä on todennäköisemmin laajempi käsitys siitä, mikä voi olla ongelmien taustalla kuin lastenpsykiatrilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelisin ensin lasten syömisongelmiin perehtynyttä ravitsemusterapeuttia. Hänellä on todennäköisemmin laajempi käsitys siitä, mikä voi olla ongelmien taustalla kuin lastenpsykiatrilla.
Jep. Jos lapsi on ollut tuollainen syntymästä asti niin ei kai siinä psykiatri voi auttaa jos syntyy tuollaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mitä lapsi tykkää syödä?
On. Oliivit. Mutta niitä ei voi syödä suolan takia paljon. Kuitenkin yritän tarjota usein niitäkin vaikka pari, jotta olisi jotain mieluista tarjolla. Ap
Mitä jos laittaisit silputtuja oliiveja vaikka risottoon. Menisi niiden oliivinpalojen joukossa alas muutakin ruokaa. Oliivien maku imeytyy riisiin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jos lapsi on ollut tuollainen syntymästä asti niin ei kai siinä psykiatri voi auttaa jos syntyy tuollaisena.
Ei se nyt ihan noin mene. Lapsi on jo syntymästään asti, itse asiassa sitä ennenkin, vuorovaikutuksellinen olento, joka voi esim. masentua - tai potea syömishäiriötä.
OT: Minulla on aikuisena krooninen suolistosairaus. Minulle on täysin normaalia se, etten tunne nälkää. Paastoaminen on helppoa. Suurin osa ruoasta ei mene alas, jäätelöllä ja suklaalla voisin elää 24/7 jos mahdollista. Mehun pitää olla tiettyä merkkiä.
Lapsena olin pienisyömäinen, joka kulkee isän puolelta suvussa - kuten tämä suolistosairauskin. Lähdin kouluun yhden voilla päällystetyn ruisleipäpalan kanssa eikä minulla ollut ruoka-aikaan nälkä. Söin vähän jotain ja kotona taas pala ruisleipää ja ehkä 1 peruna ja ruskeaa kastiketta. Lapsena olin jatkuvasti turvoksissa viljasta ja perunasta, mutta ei asiaa tutkittu.
Jos voisin elää syömättä, olisin onnellinen. Ruoka on minulle vain pakollinen paha.
Tai jos voisin elää vain jäätelöllä, se sopisi.
N40
Kun lapsi heittelee ruokaa ja maitolasia ympäriinsä ruokapöydässä niin tekeekö hän sen ilosta hihkuen vai kiukkuisena? Entä käytätkö itse ärtymyksesi? Luulen että ongelmaan liittyy muukin kuin ruoka. Vuorovaikutus ym.
Jos lapsi saa temppuilullaan ja syömättömyydellään huomiota ruokapöydässä niin kokeile seuraavaa. Älä kata lapselle. Ilmoita että hänelle ei ole ruokaa. Laita ruuaksi niitä mitä lapsi suostuu syömään kuten ne oliivit. Ja herkkuja mistä lapsi tykkää jos sellaisia on olemassa. Jatka tätä pari päivää. Siinä ajassa lapsi ei näänny nälkään. Jos lapsi pyytää oliivia/kakkua/jäätelöä niin älä anna. Sano että ei pääse pöytään kun ei syö eikä osaa käyttäytyä.
Teillä on kaksi ongelmaa. Syömättömyys ja temppuilu. Ruuan heittely pitää ehdottomasti saada loppumaan noinkin isolta lapselta. Voi olla että ruoka alkaa kiinnostaa kun sitä ei tuputeta eikä tarjota.
Onnistuisiko semmoinen että lautaselle yksi suupala jotain mitä ehkä melko varmasti syö ja kun syö sen niin kehut ja ilahdut ja annat lähteä pöydästä. Ja niin että yhteen suupalaan tyydytään kerralla. Toivottavasti lapsella on edes joitain ruokia, joita syö. Koitat positiivisen kautta edetä. Ja vähitellen yrität vaivihkaa lisätä ruoan määrää.
Toki tilanne vaikuttaa minusta vähän huolestuttavalta. Olisi hyvä jos pääsisitte tutkimuksiin.