Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi joka ei halua syödä temppuilee ruokapöydässä. Mikä avuksi?

Vierailija
18.09.2020 |

Kohta kolme täyttävä lapsi on nyt melkein kaksi vuotta temppuilut joka aterialla pöydässä. Huutaa, heittelee ruokaa, huitoo, kaataa maidon jne jne, tökkii muita, heittelee astioita mitä vain. Alan olla aivan loppu. Mitkään kannustukset, kehut, kiellot tms. ei toimi.

Lapsi on ollut pienestä saakka sellainen, että hän ei söisi mitään jos voisi itse päättää. Eli pöydästä poistaminen ei auta kun temppuilee pöydässä tai heittelee ruokaa tms. Koska lapsi vain ilahtuisi siitä, että ei tarvitsekaan syödä. Kova nälkäkään ei asiaan vaikuta.

Millä saan syömiset toimimaan? Neuvolassa olen puhunut enkä saa sieltä mitään apua muuta kuin että on "vaihe" ja pitää vain odottaa. Tämä vaihe on nyt kestänyt niin pitkään, että ei ole mikään vaihe. En ole saanut itse syötyä yhtään ateriaa rauhassa kohta kahteen vuoteen ja jokaiselta ruoalta jää isot sotkut siivottavaksi seinästä ja lattiasta.

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä isä?

Vierailija
2/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä auttaa, meillä 6v ja vasta nytten alkanut ruoka maistua paremmin, lapsi ei todellakaan itseään nälkään tapa. Säännöllinen ruokarytmi, pöydästä pois kun temppuilee ja ei napostelua aterioiden välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä isä?

Tekee pitkää työpäivää eli tulee myöhään kotiin. Viikonloppuisin kuljettaa vanhempaa lastamme paljon harkoissa ja sellaista. Ja isälleen lapsi temppuilee pöydällä vielä pahemmin kuin minulle. Ap

Vierailija
4/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna maitoa. 

Tarjoa ruokaa, joka sottaa vähiten.

Typeriä neuvoja, mutta toivottavasti niistä on apua.

Vierailija
5/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä auttaa, meillä 6v ja vasta nytten alkanut ruoka maistua paremmin, lapsi ei todellakaan itseään nälkään tapa. Säännöllinen ruokarytmi, pöydästä pois kun temppuilee ja ei napostelua aterioiden välillä.

En voi poistaa pöydästä koska se on meidän lapselle palkinto, hän siis ei haluaisi koskaan syödä mitään ja haluaisi aina tulla poistetuksi pöydästä. Ap

Vierailija
6/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella nälkä koskaan? Vai saako aterioiden välissä välipaloja, koska ei ole ruoka-aikaan syönyt? Yksikään terve lapsi ei ole itseään nälkään tappanut, joten heti pois pöydästä ja uusi yritys seuraavalla aterialla. Ja sitä seuraavalla jne. Jossain vaiheessa sillä on niin nälkä, ettei enää temppuile, jollei sitä sallita.

Vierailija
7/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi poistaa pöydästä koska se on meidän lapselle palkinto, hän siis ei haluaisi koskaan syödä mitään ja haluaisi aina tulla poistetuksi pöydästä. Ap

Ihan taatusti syö jossain vaiheessa, jollet tunge sille naposteltavaa aterioiden välissä.

Vierailija
8/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi yleensä syö tai juo?

Vierailija
9/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyikö keskosena? Tuttavan keskoslapsi ei koskaan ole tuntenut kunnolla nälkää. Kouluikäisenäkin saa jatkuvasti muistutella syömisestä.

Vierailija
10/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella nälkä koskaan? Vai saako aterioiden välissä välipaloja, koska ei ole ruoka-aikaan syönyt? Yksikään terve lapsi ei ole itseään nälkään tappanut, joten heti pois pöydästä ja uusi yritys seuraavalla aterialla. Ja sitä seuraavalla jne. Jossain vaiheessa sillä on niin nälkä, ettei enää temppuile, jollei sitä sallita.

Ei saa välipaloja. On säännöllinen ateriarytmi, aterioiden välissä ei edes maitoa. Lapsi on vauvasta asti ollut sellainen, että ei söisi (vauvana ilmeni niin, että ei joisi). Luulen, että on jotenkin puuttellinen näläntunne vaikka olisi kova ravinnontarve. Vauvana juostiin neuvolassa melkein viikottain punnituksissa koska lapsi ei halunnut syödä. Ap

Vierailija
11/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kun on nälkä, lasta ei pakoteta syömään, pöydässä väkisin istuminen ei ole hyväksi.

Vierailija
12/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyikö keskosena? Tuttavan keskoslapsi ei koskaan ole tuntenut kunnolla nälkää. Kouluikäisenäkin saa jatkuvasti muistutella syömisestä.

Syntyi melkein laskettuna aikana ja on ihan perusterve. Ap

Vierailija
13/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen että se kuitenkin syö kun on tämän pari vuotta elossa.

Vierailija
14/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kun on nälkä, lasta ei pakoteta syömään, pöydässä väkisin istuminen ei ole hyväksi.

Usko nyt. Se ei toimi meillä. En muista lapsen koko elämästä hetkeä jolloin olisi ollut nälkäisen oloinen. Luulen että ei jotenkin tunne nälkää. Ap

Vierailija
15/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa välipaloja. On säännöllinen ateriarytmi, aterioiden välissä ei edes maitoa. Lapsi on vauvasta asti ollut sellainen, että ei söisi (vauvana ilmeni niin, että ei joisi). Luulen, että on jotenkin puuttellinen näläntunne vaikka olisi kova ravinnontarve. Vauvana juostiin neuvolassa melkein viikottain punnituksissa koska lapsi ei halunnut syödä. Ap

Ok. Sitten onkin hankalampi tapaus. Jotainhan tuo kuitenkin syö, kun on hengissä pysynyt?

Vierailija
16/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama - meidän keskonen ei ole koskaan kovin nälissään tai halukas syömään. Tai no ehkä joka kolmas päivä

Vierailija
17/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä luulen että se kuitenkin syö kun on tämän pari vuotta elossa.

Teen päivittäin ihan valtavan työn houkutellakseni lapsen syömään. Kun oli vauva, niin jouduimme keksimään vaikka mitä hämäyksiä, että vahingossa söi eli joi maitoa. Useimmiten söi vain puoliunisena kun ei oikein tajunnut mitä tapahtuu. Ap

Vierailija
18/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä vanhemmista toinen ollut pieni ruokainen lapsena tai on yhä? Meidän lapsi on saanut isänsä geenit, juuri tuota painon tarkkailua meilläkin oli vuosia, mutta vaikka lapsi söi vähän, niin energiaa riittää ja kasvu on ollut tasaista, lapsi on pitkä ja hoikka ja syö vaan elääkseen.

Vierailija
19/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve lapsi ei tapa itseään nälkään, mutta onko varmasti terve? Näläntunteessa ainakin vikaa. Onko kovin laiha?

Meidän lapsella on suolistosairaus ja ihan sama mitä syö tai juo, kunhan syö ja juo. Kun on kipuja, ei mene mikään alas. Sitten mennäänkin jo sairaalaan tiputukseen.

Vierailija
20/128 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirtäisin ruoan ja juoman vaan syrjään heti, mikäli alkaisi niillä pelleillä eikä ensimmäinen kehotus lopettaa toimi. Onko hänellä sitten mitään lempiruokia,tai siis eikö syö oikein yhtään mitään? Pystyisikö tekemään jonkun tarrakannustuksen, saa jonkun tarran jonka saa laittaa johonkin tarratauluun aina kun syö siististi/ jonkun tietyn vähäisen määrän? (Jos siis syö tosi vähän, ettei olisi siis tavoite joka ei koskaan toteudu). Ja tietty vois miettiä jos on joku tietty asia mistä hän pitää niin sen mukaisia tarroja (esim. Autot)