Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin joululahjakiukku.

Vierailija
13.11.2013 |

Olen luvannut kahdelle teinilleni (13 ja 14v) joululahjaksi uudet puhelimet. Näihin ei oikeastaan olisi varaa, mutta kun teinien puhelimet ovat tyyliin Nokia 3220 joissa takakannet teipillä kiinni, niin lupasin toki.

Teinit valitsivat Lumia 520, mitkä "ovat tosi hyvät, mutteivat hirveen kalliit". No mulle ovat, mutta luvattu mitä luvattu.

Pyysin tänään kirjoittamaan joululahjalistaa vähän ylös, että osaan tilailla puhelimia hyvissä ajoin. Toinen teineistä löysikin puhelimet edullisimmillaan cd.onista. Jees. 

Paha vain, että toiselle teineistä tässä samaisessa paikassa ei ole oikeanväristä puhelinta saatavilla, eikä halua ottaa saatavilla olevia.

Nyt teinin mielestä minun pitäisi mennä ostamaan se oikean värinen puhelin jostain muualta tai tilata se jostain muualta, ja minähän olin tässä kohtaa ihan eri mieltä. Sama puhelin samalla vaivalla tulisi yhdestä paikasta.

Yritin teinilleni selittää, että ovat toivoneet puhelimia joululahjaksi, ja minä olen ne luvannut. Mutta jos joudun oikeanlaisen väristä puhelinta metsästämään erikseen, niin se ei onnistu ihan periaatteestakaan.

Minä säästän puhelimiin, joita ovat toivoneet. Jos väri ei kelpaa, niin se on voi voi.

Teini suuttui, ja sanoi, ettei tartte nähdä vaivaa, hän ostaa puhelimensa itse..

Ok, on törsännyt rahansa ja joutuu säästämään oikean väriseen puhelimeensa nyt sitten ja odottamaan.

Toinen teineistä saa siis puhelimensa jouluna.

Kumpi meistä on kohtuuton?

Kommentit (171)

Vierailija
121/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:39"]

En mitenkään jaksa ymmärtää niitä, joiden mielestä vain yksi väri kelpaa ja siitä saa sitten kiukuta ja raivota. Toki ap voisi vielä etsiä lapselleen oikeanväristä puhelinta yhtä halvalla, mutta jos ei löydy, niin sitten mielestäni pitäisi valita toinen väri tai maksaa itse erotus. Kiukuttelu on tässä se tyhmä ja ikävä juttu. 

Tulee mieleen viime joulu anoppilassa. Miehelläni on kaksi sisarta, molemmilla tytär. Mummo oli luvannut ostaa lapsenlapsilleen ( molemmat 8v) tabletit, ja yhdessä olivat katsoneet, minkälaiset. Kun lahjat avattiin, sai toinen tytöistä aivan järkyttävät raivarit. Mummo oli ostanut täysin vääränlaiset, ei kelpaa, tyhmä mummo. Siinä kiljuttiin ja raivottiin ja vähän meni tämän raivoajan vanhemmatkin aluksi mukaan tiuskimalla mummolle, miksi ei voi ostaa sitä, mitä lapsi toivoi, kunnes se hiljainen tyttö sai sanottua, että nämähän ovat juuri sovitunlaiset. Kävi sitten ilmi, että raivoaja oli halunnut samanlaisen kuin Siirillä ja Siirllä oli tabletin reunassa Hello Kittyn kuva. Siis jonkinlainen tarra. 

Miksi ihmeessä kasvatatte lapsistanne materialisteja? Miksi ette opeta, että lahjasta kiitetään ja harmit säästetään kotiin? Minä olisin lapsen vanhempana todennut, että kun tabletti ei kelpaa, niin se lähti nyt palautukseen, olet ilman sitä kokonaan ja ensi jouluna katsotaan, osaatko kiittää lahjasta. Mutta ei. Lapselle luvattiin samanlainen tarra kuin Siirillä eikä edes pyytänyt käytöstä anteeksi mummolta. 

Nykypenskat ovat hemmoteltuja ja itsekeskeisiä vinkujia mutta vanhempansa ovat heidät luoneet. 

[/quote]

Tämä tapaus minusta on aivan eri juttu kuin se, että äiti lupaa ostaa puhelimet, mutta peruu lupauksensa, kun joutuisi itse tekemään jotakin asian eteen. Teinit eivät edes vaikuta kovin materialistisilta, jos heillä on jo vanhat, teipatut puhelimet. Toiseksi käsittääkseni teinit olivat itse etsineet netistä halvimman vaihtoehdon, joten äiti ei ole tehnyt mitään. Olisiko oikeasti kamalaa maksaa kymmenen euroa enemmän puhelimesta, jonka lapsi todella haluaa? Jos hän on kerran itse valmis maksamaan puhelimen, niin kyseessä tuskin on mikään materialistinen ja hemmoteltu materialistiteini.

Sovituista asioista kannattaa pitää kiinni, ellei ole vittumainen äiti. 

Vierailija
122/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmille kompromissiväri = musta tai molemmille haluamansa väri. Muita vaihtoehtoja ei ole. Olen ite elänyt tilanteessa, jossa sisko sai lempijuttujaan, minä en. Tingit sen rahan vaikka syömällä itse puuroa kuukauden. Äkkiä säästyy muutama kymppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 08:28"]

Ap:n toiminta on oikeasti ällöttävää. Mun vanhemmat harrasti vähän samaa: ensin sai olevinaan toivoa jotain, sitten sai jotain vähän sinne päin lahjaksi, ja siitä piti olla sitten ihan helvetin kiitollinen. Opinkin sitten teini-iässä jo olemaan toivomatta mitään, kun en koskaan saanut sitä mitä olisin oikeasti halunnut. Olen sanonut, että ostan itse omat lahjani ja tehnytkin niin. 

[/quote]

Sama täällä, tosin sillä erotuksella, että äitini ei tarkoittanut pahaa. Vuodesta toiseen siis painotin yksinhuoltajaäidilleni, että mikäli ei ole varaa ostaa sitä, mitä haluan, niin sitten jättää ostamatta eikä osta jotakin sinne päin, jolla en loppujen lopuksi tee mitään. Opin pelkäämään jouluja siksi, että joka joulu päättyi pettymyksen kyyneliin, kun äitini osti kaikki tuotteet kuvastoista ja valitsi jotakin vähän kalliimpaa mutta kohtuu edullista, jolla en kuitenkaan koskaan mitään tehnyt. Yhtenäkin vuotena sain esimerkiksi hienon ja värikkään 40€ meikkisetin, jolla en koskaan mitään tehnyt, sillä vaikka meikkasin, niin meikkasin todella hillitysti. Kyseisen vuonna muistelen toivoneeni jotakin parinkympin uutuuskirjaa, joka olisi tehnyt minut todella iloiseksi. Toisena vuonna taas sain todella kalliin puhelimen, joka ei ollut ollenkaan sellainen kuin halusin, vaikka olimme sopineet ostavamme joulun jälkeen jonkun alennusmyynneistä. Kallis puhelin harmitti senkin takia, että tiesin todennäköisesti hajottavani sen. Enkä ollut kiittämätön, minua nimenomaan harmitti se, että vähät rahat menivät aivan hukkaan. Nykyään äitini onneksi antaa rahaa, jolla voin ostaa jotakin tarpeellista, esimerkiksi tänä vuonna ostimme opintolainalla pesukoneen, jonka hinna äitini maksaa meille pikku hiljaa erissä.

Ap puolestaan on kohtuuton, periaate tuntuu johtuvan laikuudesta

Vierailija
124/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat luurit osamaksulla vaikka elisashopitista. On kaikkia värejä, puhelimelle tulee hintaa alle 130/kpl. Maksuaika korotonta, kuukausilyhennykset kahdesta puhelimesta noin seitsemän euroa. Ei vaadi säästämistä, kaikille se mitä haluavat ja sulle korotonta maksuaikaa. Win-win.

Vierailija
125/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan kohtuutonta. Kun kerrankin, ekaa kertaa ties miten moneen vuoteen, saa uuden puhelimen, niin kyllä sen kuuluu sit olla just mieleinen (ei tietenkään kohtuuttoman kallis, mutta sovitun hinnan puitteissa sellainen kuin käyttäjä haluaa). Puhelin on nykyään tosi tärkeä varsinkin teineille, ei siitä mihinkään pääse, ihan yhtä tärkeä juttu kuin vaikka jonkun vaatteen väri. Ei olisi mitenkään kohtuutonta maksaa niitä toisia postareita, eikä netistä tilaamisesta mitään vaivaa ole. Teini voi ilmeisesti etsiä valmiiksi sen kaupankin, mistä tilaat? Kohtuutonta tietysti on kiukutellakin, mutta jos sinä et ymmärrä teiniä tuon vertaa niin ei ole ihme, että kiukuttelee.

Vierailija
126/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaisin nopeasti noiden lumioiden hintoja suurimmista kaupoista ja nyt puhutaan siis 15-20e hintaeroista, mikä on kauan odotetusta 100e puhelimesta varsin vähän mielestäni. Lisäksi monet kaupat antaa nyt korotonta osamaksua, ilmaisia postituskuluja ja pitkää maksuaikaa, eli vähävaraisella on todella varaa valita tällä hetkellä. 

Kuvittelisin, että tarjoukset vielä hieman paranee joulua kohti, joulun jälkeen tuollaisen vanhan mallin hinta voi vaikka romahtaa, ne applet ja galaxyt on kuitekin niitä hittituotteita. Ymmärsin myös, että ennen tätä teinit ovat kitkutelleen jollain vanhoilla puhelimillaan pitkäänkin, ovat myös valmiita nyt tinkimään merkistä ja hinnasta? Kyse ei siis ole siitä, että huvin vuoksi päiviteltäisiin puhelinta uuteen, vaan oikeasti siitä tärkeimmästä joululahjasta jota on todella odotettu.

Kyllä tässä tapauksessa ap on kohtuuton, puhelin olisi varaa valita monestakin eri paikasta ja maksusysteemejäkin voisi vertailla, homma kaatuu kuitenkin periaatteesta 15 euroon? Oikeasti?

Vierailija
127/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaljaan ja tupakkaan riittää rahaa, vai?

Vierailija
128/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebaysta ostatte irtosuojakuoren muutamalla eurolla sopivassa värissä. Kestävät sen jälkeen ehjänäkin!

Vierailija
129/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:50"]

Molemmille kompromissiväri = musta tai molemmille haluamansa väri.

[/quote]

Miksi musta on kompromissiväri? Miksi ei valkoinen?

Vierailija
130/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap kertoi ostaneensa nimenomaan mustan toiselle teinille. Ehkäpä siellä ei ollut valkoistakaan... Siksi musta on Se kompromissiväri. Sisälukutaitoa...

Vierailija
131/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katot peukutusten määrän, niin tiedät, että sinä olet kohtuuton. Nyt teet teinille selväksi, ettei mitään ylimääräisiä menoja / herkkuja, että saa sen haluamansa värin.

Vierailija
132/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:50"]

Molemmille kompromissiväri = musta tai molemmille haluamansa väri. Muita vaihtoehtoja ei ole. Olen ite elänyt tilanteessa, jossa sisko sai lempijuttujaan, minä en. Tingit sen rahan vaikka syömällä itse puuroa kuukauden. Äkkiä säästyy muutama kymppi.

[/quote]

Jos musta on se minkä toinen teini haluaa, niin eihän se sitten mikään kompromissiväri ole. Paras mahdollinen kompromissi tuossa tilanteessa (jos ap siis haluaa ehdottomasti pitää kiinni periaatteestaan) olisi se, että teini maksaisi sen ylimääräisen kympin tai pari ja saisi mieleisensä puhelimen.

Vierailija
133/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta on tiukkaa niin suosittelisin ottamaan puhelimet operaattorin kautta. Ainakin Saunalahdella ja DNAlla saa puhelimia osamaksulla ilman liittymän määräaikaistamista eikä loppusummaan tule edes korkoa. Värikin on varmasti oikea! Mielestäni teinisi ansaitsee just eikä melkeen mieluisan puhelimen, jos on joutunut jo vanhalla teippiräpsyllä kituuttelemaan, kun varmaan kavereilla iPhonet kiiltelee.

Vierailija
134/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä peukutukset ja vastaukset ei millään voi olla aikuisten ihmisten näppikseltä. Ap:n teini tai joku muu teini linkittänyt tän keskustelun jonnekin pissispalstalle. 

Onneksi olen omat muksut kasvattanut paremmin. Kuolisin häpeästä jos olisivat tuollaisia tyhjäpäitä kuin nämä suurin osa vastaajista.

Vierailija
135/171 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:58"]

Teini.

[/quote] nohinhan pitää ostaa suoja kuoret ettei näyttö rikkoudu, ihan niin helposti pudotessa eli puhelimen värillä ei ole väliä!

Vierailija
136/171 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin viime vuonna puhelimen sijasta lahjakortin puhelinkuorien tekemiseen (http://www.designskins.fi - sivuilla) ja tykkäsi kuin hullu (joulu)puurosta :). Ei tarvinnut uutta puhelinta kun vanhasta saatiin kuin uusi :)

Vierailija
137/171 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäisin apn kaltaista akkaa turpaan JO IHAN PERIAATTEESTA. Niinhän hänkin tekee teinilleen, joka selvästi on miehensä lapsi.

Vierailija
138/171 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se oikean värinen puhelin nyt niin oleellisesti kalliimpi että sitä ei voi teinille ostaa? Jatkossa sitten kun lupaat jotain niin asetat myös hintarjan, niin ei tule kummallekaan väärin käsityksiä. Esim. "ostan teille uudet puhelimet joululahjaksi, jotka saa maksaa maks. 100€/kpl." Silloin teinit voivat valitat mikä ominaisuus on tärkein, malli vai väri jne

Vierailija
139/171 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, luin vahingossa otsikon Teinin joululahjaKINKKU. Ensimmäinen ajatus oli että wtf?! ;D Että näin. Ei mulla muuta.

Vierailija
140/171 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erivärinen puhelin muualta maksaa enemmän niin sitten ymmärrän näkemyksesi täysin. Jos erivärisen saisi samalla hinnalla jostakin, niin kyllä minä sellaisen ainakin hankkisin. Toista teiniä kohtaan olisi kuitenkin väärin jos toinen saisi kalliimman puhelimen koska sen pitää olla tietyn värinen.

Mutta on minun kyllä vaikea ymmärtää teininkin näkökulmaa tuossa, ihan vaan siksi että olisin ollut onnesta soikea jos olisin teininä saanut puhelimen. En saanut ostaa sellaista edes itse, omilla kesätyörahoilla koska en olisi saanut kuitenkaan liittymää ja koska vanhemmat olisivat saaneet raivarin ja varmasti palauttaneet puhelimen. Ajat oli tietysti toiset, mutta kyllä on nykyisin kakarat hemmoteltuja jos haukutaan vanhemmat siitä että tulossa olisi uusi älypuhelin ilmaiseksi.