Marinin hallituksen aktiviivimalli 2 on virhe: Työttömyys ei ole työttömien rikos ja syytä
Marinin hallituksen aktiviivimalli 2 on virhe: Työttömyys ei ole työttömien rikos ja syytä
Saarikon ja Lintilän kepu taisi kiristää taas hallituserolla, kuten matkustusrajoitusten vesityksen kanssakin. Marinin SDP ei saisi suostua kepun panttivankina oloon, vaan antaa jöötin ulostua, jos ovat ulostumassa.
Matkustusrajoitusten löystäminen on tuhoisaa suomalaisten terveydelle ja hengelle, kuten myös Suomen taloudelle ja kokonaisedulle.
Työttömien aktiivipakkotoimet taas syövät demarien kannatusta.
Marinilta unohtui porvarien tapaan että työttömyys ei ole työttömien rikos ja syytä.
Nyt näyttää siltä kuin SDP koittaisi hankkia porvarikannatusta ja -kannattajia, jotka eivät tietenkään demareihin siirry. Sen sijaan SDP saattaa menettää työttömiä ja työttömyysuhan alla olevia äänestäjiään, jotka tuntevat tulleensa petetyiksi. Ja petoshan tämä porvarihallitusmainen pakkotoimi on.
"Aktiivimalli 2 nousi kuolleista", sanoo työttömien etujärjestö – miksi Sipilän hallituksen inhokki kelpasi vasemmistolle nyt?
https://yle.fi/uutiset/3-11549907
"Vasemmistovetoinen hallitus hyväksyi nyt työllisyysmallin, joka porvarihallituksessa kaatui sen vastustukseen."
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Jep. Melko säälimättömästi lehdissä ruoskitaan vain työttömiä kun ne on niin laiskoja ja eivät mene töihin, ihan kuin se olisi syy ja työpaikkoja vaikka kuinka mutta eivät vain mene. Jätetäänkö noissa tahallaan huomioitta miten paljon suomesta on siirretty tehtaita ja yrityksiä ulkomaille eli lyöty täällä ovet säppiin? Ja miten paljon työttömiä se on aiheuttanut vuosikymmenien saatossa. Moni on ikänsä ollut noissa hommissa ilman muuta koulutusta ja kun yhtäkkiä sulta viedään työt ja ikää on +50 niin harva yritys kiinnostuu vaikka kuin koulutat itseäsi. Miksi edes kiinnostuisi kun jonossa on kymmeniä nuorempia ja ehkä pätevämpiä ja juuri vieläpä siitä työstä työkokemusta omaavia.
Ei pojat ja tytöt ei se työttömän syytä ole se työttömyys useinkaan.
Itse olen kohta 40-vuotias mies, jolla on työkokemusta. Olen laittanut hakemuksia kymmeniä. Olen edelleen työtön.
Nuoret eivät ole pätevämpiä, mutta ovat HALVEMPIA.
En keksi mitään muuta syytä omaan työttömyyteeni kuin sen, että minua ei haluta palkata, kun nuoremman saa töihin 40% pienemmällä palkalla.
Ja kyllä, olen tehnyt töitä ihan pennusta asti, olen tehnyt töitä nuorempana 11€/h.
Ja nyt mulle tarjotaan palkaksi 10€ tunti.
ON. Kyllä on "KOHTAANTO-ONGELMA"
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ymmärrä kaikkea tästä työttömyyskeskustelusta, mutta yksi ainoa ajatus tulee kerta toisensa jälkeen mieleen: kuinka paljon työpaikkoja Suomessa jää täyttämättä? Onko muka mahdollista, että Suomessa tarjotaan niin paljon työpaikkoja, joita ei kukaan täytä, että sillä olisi edes marginaalinen vaikutus työttömyyslukuihin? En ole löytänyt asiasta tilastoja. Kiinnostaisi, miten eduskunta nuo kiristystoimet perustelee.
Rahalla sen työntekijän saa. Yksinkertaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa, ootteko ajatellut, että jos me on tajuttu tää työllisyys väärin?! Jospa ne työpaikat tuleekin sillä tavalla, että niitä haetaan ihan hirveästi! Niin sen on pakko olla, koska meidän päättäjät niin ajattelee. Ja nehän on tosi viisaita...
Ihme asenne. Moni työllistyy vasta kymmenien, ellei satojen hakemusten laittamisen jälkeen ja kyllä olisi paikka jäänyt saamatta, jos ei olisi edes hakenut.
Niin, että sinä olet sitä mieltä että työpaikat syntyy hakemalla niitä. Niitähän ei ole, niin ne ilmestyy tyhjästä kun tarpeeksi moni hakee. Onko sinulla näyttää dataa missä todistetaan tämä yhtälö?
Että nyt jo ollaan sairauslomalle hakeutumassa?! Eihän kukaan edes tiedä milloin tuo systeemi tulisi voimaan. Ei ennen vuodenvaihdetta ainakaan, jossain oli että saattaisi mennä jopa vuoteen 2022.
Hieman ristiriitaista, että satoja tuhansia ihmisiä laitetaan hakemaan viikoittain työpaikkoja ja silti hallituksen tavoite on työllistää vain noin 30 000 työtöntä vuoden 2029 loppuun mennessä!
Siis miksi sadat tuhannet velvoitetaan tuohon pelleilyyn, jos hallitus on itsekin sitä mieltä, että vain muutama tuhat työllistyy vuosittain?
Vierailija kirjoitti:
Tulee olemaan paljon tulkinnanvaraa te-tantalla esim. kuka päättää viimekädessä siitä onko haettu työ työttömälle sopiva ja onko siihen realistista työllistyä. Jos työnhakijan mielestä on ja te-tantan ei?
Näinhän se tulee menemään. TE-tantan mielestä asiakas on aina väärässä.
Koulutustani vastaavaa työtä on asuinpaikkakunnallani todella harvoin tarjolla ja ikääkin on minulla jo melkein 60 vuotta. Pelkään, että joudun hakemaan jotakin puhelinmyyjän paikkoja, eikä se hakeminen vielä niin ylivoimaista ole vaan se, että jos joudun sellaiseen työhön, myymään lehtien tilauksia dementikoille tai jotakin turhaa tuotetta väkisin . Kelpo työuraa on kuitenkin n. 35 vuotta takana ja veroja on tullut maksetuksi melko rankasti.
Eiköhän Kepu hoitanut asian niin että maaseudun pankopojat joutuvat hakemaan 0 paikkaa ja kaupunkien työttömät 4 paikkaa. Se on tätä samanarvoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä uhriutuminen ihan uudella tasolla:
työtön työnhakija itkee, kun pitää HAKEA niitä töitä.
Taas mutuilua. Olen työläinen jota v-tuttaa työttömien syyllistäminen ja pakottaminen, kun työpaikkoja on murto-osa työttömien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ristiriitaista, että satoja tuhansia ihmisiä laitetaan hakemaan viikoittain työpaikkoja ja silti hallituksen tavoite on työllistää vain noin 30 000 työtöntä vuoden 2029 loppuun mennessä!
Siis miksi sadat tuhannet velvoitetaan tuohon pelleilyyn, jos hallitus on itsekin sitä mieltä, että vain muutama tuhat työllistyy vuosittain?
Veikkaisin että vuosittain työllistyy kymmeniätuhansia. Siis ainakin sen verran mitä ihmisiä jää eläkkeelle niin pääsee jotkut niiden tilalle. Yrityksiä tosin kaatuu ja tehtaita lopetetaan että työttömien määrä luultavasti kasvaa. Ei hyvältä näytä noin kokonaisuutena. Siinä ei työttömien patistelu auta kun töitä on yhä harvemmalle.
Saako vangeiltakaan vaatia nykyään enää työntekoa vangin päivärahan ehtona? Työtön taitaa olla pahempi rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Kepu hoitanut asian niin että maaseudun pankopojat joutuvat hakemaan 0 paikkaa ja kaupunkien työttömät 4 paikkaa. Se on tätä samanarvoisuutta.
Tyhjästä on paha nyhjästä. Silloin on ihan reilua että 0 riittää.
Seuraavaksi kepu kiristää hallituserolla uhkailulla paikallisen käskytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Saako vangeiltakaan vaatia nykyään enää työntekoa vangin päivärahan ehtona? Työtön taitaa olla pahempi rikollinen.
Päiväraha juoksee vaikka kaivelisit pallejas sellissäs koko päivän. Työn teko on vapaa-ehtoista ja siitä saa palkkaa, ei hyvää, mutta kuiteskin. Opiskellakin voi. Hyvä meno siis.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi kepu kiristää hallituserolla uhkailulla paikallisen käskytyksen.
Meinaat, että sortuvat samaan kuin Vihreät?
Vierailija kirjoitti:
Jospa, ootteko ajatellut, että jos me on tajuttu tää työllisyys väärin?! Jospa ne työpaikat tuleekin sillä tavalla, että niitä haetaan ihan hirveästi! Niin sen on pakko olla, koska meidän päättäjät niin ajattelee. Ja nehän on tosi viisaita...
Tätähän Vartiainen on hokenut, kysynnän ja tarjonnan laki.
Mitä enemmän töitä haetaan, sitä enemmän niitä tulee...
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät ja vasemmisto, että osaa tämä ei koske ollenkaan.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo kansalaisten kesken paistaa räikeästi läpi, mutta niellään nyt tämäkin lainvastaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun tuo aktiivimalli 2 tulee niin jatkan työnhakua kuten tähänkin asti mutta teen sen sairaspäivärahalla, en työmarkkinatuella. Näin ollen ei tarvitse olla te-toimiston armoilla ja voi keskittää energiansa tehokkaaseen työnhakuun eikä näihin "pakkotoimenpiteisiin". Nykyisin saa sairaslomaa helposti jo pienenkin ahdistuksen takia. Veikkaan että näin tekee moni muukin.
Lyhyen aikaa taitaa saada, mutta sen 60 päivän (johon riittää A-todistus) jälkeen ei välttämättä enää. Minulla ei riittänyt tavallista vaikeammin oireileva kilpirauhasen vajaatoiminta, fibromyalgia, keskivaikea masennus sekä vielä muutama erikseen eritelty kiputila. Lääkärinlausunnosssa mainittu myös esimerkiksi, että edellinen työprojekti tehty selkäkivun vuoksi enimmäkseen makuuasennossa. Ei sairauspäivärahaa Kelasta. Siispä takaisin työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun tuo aktiivimalli 2 tulee niin jatkan työnhakua kuten tähänkin asti mutta teen sen sairaspäivärahalla, en työmarkkinatuella. Näin ollen ei tarvitse olla te-toimiston armoilla ja voi keskittää energiansa tehokkaaseen työnhakuun eikä näihin "pakkotoimenpiteisiin". Nykyisin saa sairaslomaa helposti jo pienenkin ahdistuksen takia. Veikkaan että näin tekee moni muukin.
Lyhyen aikaa taitaa saada, mutta sen 60 päivän (johon riittää A-todistus) jälkeen ei välttämättä enää. Minulla ei riittänyt tavallista vaikeammin oireileva kilpirauhasen vajaatoiminta, fibromyalgia, keskivaikea masennus sekä vielä muutama erikseen eritelty kiputila. Lääkärinlausunnosssa mainittu myös esimerkiksi, että edellinen työprojekti tehty selkäkivun vuoksi enimmäkseen makuuasennossa. Ei sairauspäivärahaa Kelasta. Siispä takaisin työkkäriin.
Sellainen lisäys vielä, että jos on sairauslomalla, niin työkkärille riittää, että olet valmis ottamaan vastaan sellaista työtä, jonka tekemisen oma terveydentila sallii. Eli työttömyysetuutta voi saada näillä ehdoilla, jos Kela evää sen sairauspäivärahan. Ainakin minun kohdallani oli näin.
En todellakaan ymmärrä kaikkea tästä työttömyyskeskustelusta, mutta yksi ainoa ajatus tulee kerta toisensa jälkeen mieleen: kuinka paljon työpaikkoja Suomessa jää täyttämättä? Onko muka mahdollista, että Suomessa tarjotaan niin paljon työpaikkoja, joita ei kukaan täytä, että sillä olisi edes marginaalinen vaikutus työttömyyslukuihin? En ole löytänyt asiasta tilastoja. Kiinnostaisi, miten eduskunta nuo kiristystoimet perustelee.