Marinin hallituksen aktiviivimalli 2 on virhe: Työttömyys ei ole työttömien rikos ja syytä
Marinin hallituksen aktiviivimalli 2 on virhe: Työttömyys ei ole työttömien rikos ja syytä
Saarikon ja Lintilän kepu taisi kiristää taas hallituserolla, kuten matkustusrajoitusten vesityksen kanssakin. Marinin SDP ei saisi suostua kepun panttivankina oloon, vaan antaa jöötin ulostua, jos ovat ulostumassa.
Matkustusrajoitusten löystäminen on tuhoisaa suomalaisten terveydelle ja hengelle, kuten myös Suomen taloudelle ja kokonaisedulle.
Työttömien aktiivipakkotoimet taas syövät demarien kannatusta.
Marinilta unohtui porvarien tapaan että työttömyys ei ole työttömien rikos ja syytä.
Nyt näyttää siltä kuin SDP koittaisi hankkia porvarikannatusta ja -kannattajia, jotka eivät tietenkään demareihin siirry. Sen sijaan SDP saattaa menettää työttömiä ja työttömyysuhan alla olevia äänestäjiään, jotka tuntevat tulleensa petetyiksi. Ja petoshan tämä porvarihallitusmainen pakkotoimi on.
"Aktiivimalli 2 nousi kuolleista", sanoo työttömien etujärjestö – miksi Sipilän hallituksen inhokki kelpasi vasemmistolle nyt?
https://yle.fi/uutiset/3-11549907
"Vasemmistovetoinen hallitus hyväksyi nyt työllisyysmallin, joka porvarihallituksessa kaatui sen vastustukseen."
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun tuo aktiivimalli 2 tulee niin jatkan työnhakua kuten tähänkin asti mutta teen sen sairaspäivärahalla, en työmarkkinatuella. Näin ollen ei tarvitse olla te-toimiston armoilla ja voi keskittää energiansa tehokkaaseen työnhakuun eikä näihin "pakkotoimenpiteisiin". Nykyisin saa sairaslomaa helposti jo pienenkin ahdistuksen takia. Veikkaan että näin tekee moni muukin.
Tähän se tulee menemään, heti kun tieto tuosta "aktiivimalli 2:sta" tuli niin olen kuullut jo neljän ihmisen sanovan samaa, kaksi näistä on varannut ajan jo terveyskeskukseen. Eikä kyse ole mistään nuorista syrjäytyneistä vaan kaikki ovat 35-55v. koulutettuja ja etsivät töitä aktiivisesti. Mutta riski saada karenssi putoaa pois jos olet sairaspäivärahalla, summakin on jotakuinkin sama kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun tuo aktiivimalli 2 tulee niin jatkan työnhakua kuten tähänkin asti mutta teen sen sairaspäivärahalla, en työmarkkinatuella. Näin ollen ei tarvitse olla te-toimiston armoilla ja voi keskittää energiansa tehokkaaseen työnhakuun eikä näihin "pakkotoimenpiteisiin". Nykyisin saa sairaslomaa helposti jo pienenkin ahdistuksen takia. Veikkaan että näin tekee moni muukin.
Tähän se tulee menemään, heti kun tieto tuosta "aktiivimalli 2:sta" tuli niin olen kuullut jo neljän ihmisen sanovan samaa, kaksi näistä on varannut ajan jo terveyskeskukseen. Eikä kyse ole mistään nuorista syrjäytyneistä vaan kaikki ovat 35-55v. koulutettuja ja etsivät töitä aktiivisesti. Mutta riski saada karenssi putoaa pois jos olet sairaspäivärahalla, summakin on jotakuinkin sama kuin työmarkkinatuki.
Kiitos vinkistä :)<3
En näe tätä aktiivimallia ihmeellisenä. Minusta on jotenkin selvää että terve työnhakija hakee töitä. Tässä mallissa ei kuitenkaan rangaista siitä ettei töitä saa. Olen itse 3v työttömyyden aikana hakenut töitä enemmänkin kuin tämä nyt asetettu määrä. Tällä iällä ei kuitenkaan enää työtä saa muuten kuin suhteilla. Olen toki ollut muutamassa haastattelussa. Onneksi kohta pääsen eläkkeelle, loppuu tämä kyykytys. Mielestäni 60+ voisivat halutessaan päästä eläkkeellle. Monilla on takanaan vuosikymmenien työura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadaan työttömyystilastot kauniimmaksi ja masennustilastot kattoon! :D
Vierailija kirjoitti:
Aktiivipakkotoimet? Eli se, että haet töitä ja pidät yhteyttä työkkäriin sitä työtä saadaksesi on ihan ylitsepääsemätöntä?
Koitapa itse. Minä käyn töissä ja vihaan ajatustakin, että joku kyselisi ja kyttäisi.
Ei muuta kuin työpaikkaehdotuksia peliin ja jos ei hakijalle kelpaa, niin karenssiin. Jos siis hyviä syitä ei ole olla ottamatta paikkaa vastaan.
Miksi pitää mennä nöyryytyksen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivipakkotoimet? Eli se, että haet töitä ja pidät yhteyttä työkkäriin sitä työtä saadaksesi on ihan ylitsepääsemätöntä?
Koitapa itse. Minä käyn töissä ja vihaan ajatustakin, että joku kyselisi ja kyttäisi.
Ei muuta kuin työpaikkaehdotuksia peliin ja jos ei hakijalle kelpaa, niin karenssiin. Jos siis hyviä syitä ei ole olla ottamatta paikkaa vastaan.
Olen jo kaksi vuotta koittanut itse pätkä- ja keikkahommissa, työkkäri ja Sipilän aktiivimalli ovat tulleet tutuiksi. Siksi ihmetyttääkin, miksi nyt kaikkialla huudetaan kuinka kamalaa ja nöyryyttävää tämä Marinin aktiivimalli on. Marinin mallissa riittää kun haet ne vaaditut määrät työpaikkoja, ja olet yhteydessä/menet käymään työkkärissä sovittuina aikoina. Sipilän mallissa piti saada töitä, päästä kouluun tai työkkärin kursseille jos halusi välttää korvauksiin kajoamisen.
Jospa, ootteko ajatellut, että jos me on tajuttu tää työllisyys väärin?! Jospa ne työpaikat tuleekin sillä tavalla, että niitä haetaan ihan hirveästi! Niin sen on pakko olla, koska meidän päättäjät niin ajattelee. Ja nehän on tosi viisaita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tääkin. Ehkä olisi voinut ihan ekana vaan parantaa työvoimapalveluja, jotka on olleet täysi vitsi jo vuosia. Sen jälkeen sitten olisi voinut katsoa onko kenties tarvetta patistella jotain joukkoa enemmän.
Ihmetyttää nää käsitykset siitä ettei vaan viitsitä. Kyllä terve ihminen lähtee tekemään asiallista työtä asiallisella palkalla ihan ilman patisteluakin. Yleensähän kun näitä julkisuudessa työvoimapulasta valittavia työnantajia vähän kaivellaan, löytyy ihan selkeitä syitä miksi heidän firmaansa ei kukaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kaksi vuotta koittanut itse pätkä- ja keikkahommissa, työkkäri ja Sipilän aktiivimalli ovat tulleet tutuiksi. Siksi ihmetyttääkin, miksi nyt kaikkialla huudetaan kuinka kamalaa ja nöyryyttävää tämä Marinin aktiivimalli on. Marinin mallissa riittää kun haet ne vaaditut määrät työpaikkoja, ja olet yhteydessä/menet käymään työkkärissä sovittuina aikoina. Sipilän mallissa piti saada töitä, päästä kouluun tai työkkärin kursseille jos halusi välttää korvauksiin kajoamisen.
Ihmetyttää että sairaita ihmisiä vaaditaan tekemään mahdottomia ja rangaistaa kun eivät pysty? Tässähän ei mitä ilmeisimmin ole eroteltu terveitä niistä jotka eivät sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää että sairaita ihmisiä vaaditaan tekemään mahdottomia ja rangaistaa kun eivät pysty? Tässähän ei mitä ilmeisimmin ole eroteltu terveitä niistä jotka eivät sitä ole.
Tuota eivät ole harrastaneet muutkaan jotka vuosikymmenien aikana ovat Suomen työllisyyspolitiikkaa viilailleet, asiaa on turha yrittää edes käännellä siihen että Marinin hallitus heikompiosaisten asemaa olisi heikentämässä.
Toki tuo silti asia on, johon tulisi puuttua. Kukaan ei hyödy siitä että vajaakuntoisia roikotetaan väkisin työkkärin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tismalleen sama tilanne ja aivan samaa mieltä! Ei ole kohtuutonta velvoittaa työtöntä hakemaan työtä varsinkin, jos velvoite todella saadaan mitoitettua yksilöllisesti oikein (eli 0-4 kpl/kk). Olisin ottanut tämän mallin Sipilän leikkurin sijaan leikiten.
Vierailija kirjoitti:
Jospa, ootteko ajatellut, että jos me on tajuttu tää työllisyys väärin?! Jospa ne työpaikat tuleekin sillä tavalla, että niitä haetaan ihan hirveästi! Niin sen on pakko olla, koska meidän päättäjät niin ajattelee. Ja nehän on tosi viisaita...
Ihme asenne. Moni työllistyy vasta kymmenien, ellei satojen hakemusten laittamisen jälkeen ja kyllä olisi paikka jäänyt saamatta, jos ei olisi edes hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on täytynyt hakea aiemminkin sanktion uhalla. Pakkohaussa ei ole mitään järkeä kuten tässä uudistuksessa tehtiin eli 0-4 paikkaa kuukaudessa. Tästä hyötyy vähiten työnantajat jotka saavat näitä pakkohakemuksia ja paljon.
Oletko edes tutustunut tarkemmin tuohon malliin? Tarkoitus ei ole, että työtön summanmutikassa hakee roskakuskin koulutuksella aivokirurgiksi, vaan haetun työpaikan tulee olla koulutusta/aikaisempaa työkokemusta vastaava.
Kerrotko vielä, mistä löydän sen paikan, joka on terveydentilaani, koulutustani ja työkokemustani vastaava ja jota voin hakea? Kun sellaisia ei ole, muuten olisin jo hakenut.
Tälläkin palstalla jokainen on kaltaisesi uniikki lumihiutale. Normaali ihminen kyllä ymmärtäisi että omalle tilanteelle täytyisi tehdä korjausliike jotta työllistyminen mahdollista. Työtön keksii miljoona syytä miksei voi työllistyä tai tehdä mitään muutakaan kuin lorvia kotona.
Kaiken tarpeellisen työttömien asenteista kertoo se että edes ajatus maksimissaan neljän työpaikan hakemiseen kuukaudessa on ylivoimaista. Työttömyyskorvausten määrää ja pituutta tulisi leikata rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimisi vain jos työttömyys johtuisi siitä että työnhakija ei jaksa mennä töihin ja töitä olisi kaikille. Aktivointia tarvitsevat palkanmaksajat.
Avaisitko tuota palkanmaksajien aktivointia hieman? Ei yrityksillä ole työllistämisvelvoitetta. Ensin pitää olla tekemätöntä työtä, mitä varten palkataan joku. Sen jälkeenkin pitää vielä olla varaa palkata se joku. Mikä tässä on epäselvää?
Tällaista "palkanmaksajan aktivointia" voisi olla esim. palkkatuki, mutta ei sekään pelkästään riitä, jos ei ole sitä työtä teetettäväksi. Eikä palkkatuki kestä kuin 6 - 24 kk. 24 kk palkkatuki irtoaa vain yli 60-vuotiaan pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen (ja sekin on määrällisesti aleneva), eli "normaali" kesto on vain 6 kk (30% palkasta korvataan), minkä jälkeen pitää taas aloittaa rekrytointi uudestaan. Ei vaan toimi kaikilla aloilla, jos "sisäänajo" kestää vähänkin pidempään.
Jep. Melko säälimättömästi lehdissä ruoskitaan vain työttömiä kun ne on niin laiskoja ja eivät mene töihin, ihan kuin se olisi syy ja työpaikkoja vaikka kuinka mutta eivät vain mene. Jätetäänkö noissa tahallaan huomioitta miten paljon suomesta on siirretty tehtaita ja yrityksiä ulkomaille eli lyöty täällä ovet säppiin? Ja miten paljon työttömiä se on aiheuttanut vuosikymmenien saatossa. Moni on ikänsä ollut noissa hommissa ilman muuta koulutusta ja kun yhtäkkiä sulta viedään työt ja ikää on +50 niin harva yritys kiinnostuu vaikka kuin koulutat itseäsi. Miksi edes kiinnostuisi kun jonossa on kymmeniä nuorempia ja ehkä pätevämpiä ja juuri vieläpä siitä työstä työkokemusta omaavia.
Ei pojat ja tytöt ei se työttömän syytä ole se työttömyys useinkaan.
70. Pankkijärjestelmä on syöpä joka tuhoaa terveen reaalitalouden. – Maailmanparantajan madonluvut
https://blogit.kansanuutiset.fi/maailmanparantajan-madonluvut/70-pankki…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on täytynyt hakea aiemminkin sanktion uhalla. Pakkohaussa ei ole mitään järkeä kuten tässä uudistuksessa tehtiin eli 0-4 paikkaa kuukaudessa. Tästä hyötyy vähiten työnantajat jotka saavat näitä pakkohakemuksia ja paljon.
Oletko edes tutustunut tarkemmin tuohon malliin? Tarkoitus ei ole, että työtön summanmutikassa hakee roskakuskin koulutuksella aivokirurgiksi, vaan haetun työpaikan tulee olla koulutusta/aikaisempaa työkokemusta vastaava.
Kerrotko vielä, mistä löydän sen paikan, joka on terveydentilaani, koulutustani ja työkokemustani vastaava ja jota voin hakea? Kun sellaisia ei ole, muuten olisin jo hakenut.
Tälläkin palstalla jokainen on kaltaisesi uniikki lumihiutale. Normaali ihminen kyllä ymmärtäisi että omalle tilanteelle täytyisi tehdä korjausliike jotta työllistyminen mahdollista. Työtön keksii miljoona syytä miksei voi työllistyä tai tehdä mitään muutakaan kuin lorvia kotona.
Kerrotko myös, millaisen korjausliikkeen teen sille, että olen saanut perinnöllisen kroonisen sydänsairauden? Kun eivät erikoislääkäritkään ole osanneet sellaista korjausliikettä tehdä, että muuttuisin taikaiskusta työkykyyiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hyvä syy, jos palkka ei vastaa koulutusta ja työkokemusta?
Voi kumpa se olisikin noin helppoa. Käytännössä se tulee menemään niin, että sun on vaan haettava niitä olemattomia työpaikkoja koko ajan, ja vieläpä koulutustasi vastaavia sellaisia, oli niitä sitten tarjolla tahi ei. Eli karenssiautomaattihan tässä on rakennettu.
Mielenkiintoisinta tässä on se, että Vasemmistoliitto oli mukana luomassa Aktiivimalli kakkosen, jota niin voimakkaasti vastusti viime vaalikaudella. Tämähän on jopa pahempi kuin Aktiivimalli 1, koska karenssia napsuu helpommin. Näin se menee, valta turmelee jne.
No, yksi lohtu sentään, nyt meni sitten viimeinenkin syy olla äänestämättä persuja. Kun vasemmistopuolueilla on vielä härskimpi suhtauminen työttömiin kuin nk. "oikeistolla" niin tulevaisuudessa voi äänestää muilla perusteilla kuin talouspolitiikan perusteella.