Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä jää kuussa rahaa ihan omaan käyttöön?

Vierailija
17.09.2020 |

Kun laskut, asuminen, ruoat, lasten jutut on maksettu?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuukaudesta, koska asumiskulut vaihtelevat paljon, mutta +/- 1000 euroa itselleni. Puolison rahoista en tiedä. Olemme lapseton pari, 50++.

Miten asumiskulut voi vaihdella?

Öljylämmitys. Viime talvena päästiin vähällä ja kesällä tietysti kuluu vain vähän. Mutta aina kun säiliö pitää täyttää niin se on noin 2000 euron lasku, joka siis maksetaan puolison kanssa puoliksi.

Lisäksi joillekin kuukausille osuu vakuutusmaksut, jotka ovat useamman satasen, mutta ne tietysti ovat ennakoitavissa eli voi laskea vuosibudjettiin, samoin kuin tieosuuskunnan laskut, nuohous yms harvoin tulevat laskut. Lämmitystä ei oikein voi ennakoida.

Minä olen laskenut kaikki vuoden kulut yhteen ja jakanut summa tasan kuukausille. Palkkapäivänä tuo summa automaattisesti eri tilille ja sieltä laina ja laskut suoraveloituksena. Pysyy kulut joka kk samana. Ja kyllä lämmityksenkin voi ennakoida edes jollain tasolla. Varaa vähän korkeamman summan mukaan.

Vierailija
62/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

17e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja laski, että minulla jää käyttöön 338€, joten se summa minun pitää maksaa työtä välttelevälle ex-vaimolleni.

Todellisuudessa joudun tuonkin maksamaan velkarahalla, vaikka elämme lasten kanssa suuremmassa niukkuudessa kuin työtön ex-vaimo, joka matkustelee tuillaan pari kertaa vuodessa ja ostelee kalliita sisustustavaroita, kun itse elämme kaatopaikka tasoisten kamojen keskellä. Muita tuloja ex-vaimolla ei ole kuin Kelan ja minun maksamat tuet. Hän on siis lähivanhempi. Itse en tukia saa.

Vierailija
64/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja laski, että minulla jää käyttöön 338€, joten se summa minun pitää maksaa työtä välttelevälle ex-vaimolleni.

Todellisuudessa joudun tuonkin maksamaan velkarahalla, vaikka elämme lasten kanssa suuremmassa niukkuudessa kuin työtön ex-vaimo, joka matkustelee tuillaan pari kertaa vuodessa ja ostelee kalliita sisustustavaroita, kun itse elämme kaatopaikka tasoisten kamojen keskellä. Muita tuloja ex-vaimolla ei ole kuin Kelan ja minun maksamat tuet. Hän on siis lähivanhempi. Itse en tukia saa.

Lapsia on siis vähintään kaksi, kun puhut monikossa. 170e per lapsi on minimielatustuki. Maksat minimiä, ja luulet että sillä vielä ex matkustelee.

🙄

Vierailija
65/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään.

Korona lomautti. Viimeiseen asti yritän lyhentää asuntolainaa normaalisti.

Laina plus vastike ovat enemmän kuin pieni palkka ja liiton korvaus.

Puskuria on vielä vähän jäljellä ja lisäansiota yritän saada myymällä tarpeetonta.

Mitään ei ole tällä vkolla mennyt kaupaksi. Vielä.

Jouluun mennessä on puskuri loppu. Oon hakenut töitä. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt.

Miksi et ottanut lainaan vakuutusta työttömyyden varalta? Tyhmyydestä sakotetaan

T. Model X:n ostaja

Mikäs semmone vakuutus on?

Pienyrittäjä

PS. älä viitti provoilla ihmisille jotka hakee vertaistukea

Vierailija
66/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään.

Korona lomautti. Viimeiseen asti yritän lyhentää asuntolainaa normaalisti.

Laina plus vastike ovat enemmän kuin pieni palkka ja liiton korvaus.

Puskuria on vielä vähän jäljellä ja lisäansiota yritän saada myymällä tarpeetonta.

Mitään ei ole tällä vkolla mennyt kaupaksi. Vielä.

Jouluun mennessä on puskuri loppu. Oon hakenut töitä. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt.

Miksi et ottanut lainaan vakuutusta työttömyyden varalta? Tyhmyydestä sakotetaan

T. Model X:n ostaja

Nuo vakuutukset on järjettömän hintaisia ja voimassa yleensä vain muutaman vuoden (ei kata koko laina-aikaa) eli noihin ei todellakaan kannata sortua. Laina vaan lyhennysvapaalle, niin saa lisää peliaikaa.

Jaa. Minulla on vakuutus työttömyyden varalle ja korkokatto 0.75% eli korko ei voi nousta tuon yli ja maksan tästä lystistä noin 15e kuussa..

Korkokatto tänä päivänä on hölmöä. Me maksetaan korkoja 42 e kk.

Korot eivät tule nousemaan vuosikausiin. Siinä vaiheessa meilä on laina loppu.

Oletko tutkinut vakuutusta ? Ykeisesti ne ovat huonoja. Tuki kestää vain hetken.

VAKUUTUS KONKURSSIN VARALLE? ONKO SELLAISTA

Vierailija
67/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt sitten on omaa käyttöä? Kun kaikki ostokset maksetaan luottokortilla, niin eihän niiden laskujen maksamisen jälkeen paljon jää. Luottokorttiostokset on meillä vähintään 3000€/kk. Siinä on toki ruoka (800-1000€) ja bensat (oisko 200€). Kahden aikuisen talous ollaan, lapsi on jo omillaan.

Huhhuh.

Taidatte olla kirjaimellisesti syömäköyhiä, jos pari ihmistä saa menemään tonnin kuussa pelkkään ruokaan..tai ilmeisesti ainakin johonkin, joka solahtaa kurkusta alas. 

No, jokainen tyylillään. Miksi ylipäätään makselette luottokortilla? Jos noin paljon pistätte kuussa menemään, luulisi, että noilla tuloilla pätäkkää löytyy tililtäkin reilusti?

Meillä syö tuolla samalla rahalla 4 henkeä ja lemmikki.

Vierailija
68/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 100 euroa.

Netto n. 3500. Asuntolaina, 12 v vanha auto, jolla pitää päästä töihin, auton remontit ja talon remontit. Lukiolaisen kulut, ruoka, harrastukset. Säästöön 200 yllättäviä menoja varten, esim jääkaappi vetelee viimeisiään.

Yksinhuoltaja. Eli omia menoja on netflix, joku e-kirja, markettiripsiväri, pusero töihin, kirppikseltä joku koriste kotiin. Näissä ne huvit aika lailla on.

Vierailija
69/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli 3000 euroa. Laitan sen kaiken osakkeisiin, jotta voisin elää ahdasmielisestä vihervasemmistolaisesta globaalista kilpailuyhteiskunnasta erillistä unelmaelämää tulevaisuudessa.

T: 40v lapseton mies

Vierailija
70/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme eläkkeellä.

Pakollisten menojen jälkeen(ruoat ei mukana),meille jää n.2200€.

Ei yhtään paha🤗

Vierailija
71/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 500e? Menee kuukausia kun en osta itselle yhtään mitään sitten saatan törsätä ja ostaa sukkanipun,viherkasvin tai suklaata. Vanha koira on nyt kuukausittaisilla eläinlääkärikäynneillä velottanu kaiken hömpän. Kaikki mitä jää yli (jos jää) seuraavaan palkkaan menee lainatilille jos korona tai mikä vaan kurittaa taas tulevaisuudessa on siellä varaa lainaa lyhentää. Säästän myös kuukausittain kasvihuoneen/kasvimaan multiin yms. varten ens kevääksi.

N28

Vierailija
72/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 500 e

Vierailija
73/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kysymys on aika sama kuin mitä pystyy laittamaan säästöön kuukausittain. Itsellä se on 500e luokkaa ja olen keskituloinen.

Vierailija
74/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuukaudesta, koska asumiskulut vaihtelevat paljon, mutta +/- 1000 euroa itselleni. Puolison rahoista en tiedä. Olemme lapseton pari, 50++.

Miten asumiskulut voi vaihdella?

Öljylämmitys. Viime talvena päästiin vähällä ja kesällä tietysti kuluu vain vähän. Mutta aina kun säiliö pitää täyttää niin se on noin 2000 euron lasku, joka siis maksetaan puolison kanssa puoliksi.

Lisäksi joillekin kuukausille osuu vakuutusmaksut, jotka ovat useamman satasen, mutta ne tietysti ovat ennakoitavissa eli voi laskea vuosibudjettiin, samoin kuin tieosuuskunnan laskut, nuohous yms harvoin tulevat laskut. Lämmitystä ei oikein voi ennakoida.

Minä olen laskenut kaikki vuoden kulut yhteen ja jakanut summa tasan kuukausille. Palkkapäivänä tuo summa automaattisesti eri tilille ja sieltä laina ja laskut suoraveloituksena. Pysyy kulut joka kk samana. Ja kyllä lämmityksenkin voi ennakoida edes jollain tasolla. Varaa vähän korkeamman summan mukaan.

Näin juuri, jos on asunut samassa torpassa pidempään kuin yhden vuoden verran, niin pitäisi olla jo aika hyvä käsitys kuukausittaisesta lämmityskulusta. Jos on asunut samassa paikassa pari-kolmekin vuotta, niin on pystyy jo aika helposti haarukoimaan kuukausikustannuksen lämmitykselle.

Toimin myös muuten näin, että palkasta menee tasasumma sivuun. Yleensä menee niinpäin, että kesäaikana kertyy hieman ylimääräistä, jota sitten talvella syödään pois. Näin ei myöskään haittaa esim. kvartaaleittain tulevat, isommat laskut, koska rahat on näihin valmiina erillisellä laskutilillä kokoajan. Ja siinä marras-joulukuun tietämillä teen sitten seuraavaa vuotta varten uuden budjetin, niin pysyy paletti kasassa. Viitisen vuotta olen tätä harrastanut ja päässyt siihen tilanteeseen, että budjetoinnin tarkkuus alkaa minulla olla noin +/- 2% sekä laskutilillä on nyt jatkuvasti minimissään yhden keskimääräisen kuukauden kuluja vastaava erä, mitä tahansa yllätyksiä varten.

Sitten itse aiheeseen sen verran, että käteen jäävää, löysää rahaa on noin 1000€/kk. Tämä siis jää käteen, kun nettopalkasta on poistettu tuo laskunhoitoon menevä tasaerä, sijoituksiin menevät rahat sekä talouden ruokaan varattavat rahat. Jaa niin, pitäähän tosta "löysästä" rahasta maksaa toiseen autoon bensaa kerran kuussa. Toisen auton polttoaineet menee laskujen kautta, koska tankkaan Gasumin kortilla kaasua ja se laskutetaan jälkikäteen, kerran kuussa.

Vierailija
75/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Olen keskituloinen ja mies hyvätuloinen, mutta ei silti jää rahaa hirveästi säästöön tai omaan käyttöön. Olen valinnut asua turhan isossa ja kalliissa talossa ja meillä on kaksi isoa autoa. Lasten harrastukset eivät ole halvimmasta päästä, mutta ne ovat heidän itsensä valitsemia. Voisin toki asua ahtaammin, vaihtaa harrastukset ja myydä toisen auton ja siten saada säästöön enemmän, mutta näillä valinnoilla olen nostanut elämänlaatuani. Ne tekevät omasta ja läheisteni elämästä mukavampaa joten ovat hintalappunsa arvoisia asioita.

Vierailija
76/76 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän yhteen lasketut nettotulot on 5000€ ja kiinteät kulut 3000€, joten kai sitä sitten noin 1000€ jää kun tuon kahdelle jakaa. Ei meillä kylläkään ole omia rahoja, joten tuo on lähinnä teoreettinen laskelma.

kyllä teillä on omia rahoja vaikka muuten kuvittelette.  Viime kädessä kun riitelemään lähdettäisiin (syystä tai toisesta) on vain omat ja toisen rahat.

Onhan tässä 15 vuoden aikana riitoja ollut. Koskaan ne ei ole kyllä rahaa koskenut. Eikä rahaa niissä ole koskaan otettu puheeksi. Sinne samalla tilille ne kuukausittain tulee ja kumpikin käyttää sen mitä käyttää. Säästöt myös yhtälailla yhteisiä.

Toki juridistisesti kummankin rahat on omia ja jos oikein pahaksi riitä menisi ja johtaisi vaikkapa eroon niin silloin kumpikin varmasti siirtäisi palkkansa omalle tililleen eikä yhteistä olisi enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi