Paljonko teillä jää kuussa rahaa ihan omaan käyttöön?
Kun laskut, asuminen, ruoat, lasten jutut on maksettu?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausittaisten sekä vuosittaisten kulujen jälkeen käteen jää 4500 josta puolet laitan säästöön ja loput kulutan miten lystään.
Oho, paljonko sulla on brutto?
Brutto on 9650 ja veroprosentti 10 (en asu suomessa)
No tämä selittää :)
Vierailija kirjoitti:
Kansa on hyvin kahtia jakautunutta. Toisilla jaa käyttörahaa kymppejä, toiset laittaa sijoituksiin tonneja.
Aika usein tuo on kiinni elämäntilanteesta. Esim siitä, minkä ikäisiä lapset on, montako lasta on ja asuvatko lapset vielä kotona tai tarvitseeko aikuisia lapsia auttaa taloudellisesti (esim opiskelijaa). Lisäksi todella paljon vaikuttaa se, lyhentääkö vielä asuntolainaa vai onko asuntolaina jo maksettu. Kun lapset ovat jo omillaan ja asuntolaina maksettu, rahaa jää kuukaudessa just sen asuntolainan ja lapsista aiheutuneiden kulujen verran enemmän. Ja varsin usein tämä on vähintään pari tonnia kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on todella sairasta porukkaa. Joka ketjussa valitetaan kuinka paljon rahaa menee lääkkeisiin ja lääkäriin KUUKAUDESSA. Ei meidän perhe käy lääkärissä kuin ehkä puolen vuoden välein, vaikka on perussairauksia.
Samaa olen ihmetellyt. Ollaan jo eläkeiän kynnyksellä, mutta kumpikaan ei syö mitään lääkkeitä. Aspiriinia ja Ibumaxia on kaapissa. Äiti meni 80v tarkastukseen kutsuttuna, ei löytynyt mitään terveystietoja, kun ei ollut koskaan mitään sairastanut.
Miksei olisi sairasta porukkaa. Minä olen ollut eläkkeellä 34 vuotiaasta alkaen ja terveysmenot on 100-300e kuussa. Olisikin elämä niin helppoa että ei olisi sairauksia.
Lasten harrastusmaksut (musiikki ja kilpaurheilu) ovat aika kovat. Asuminen, ruoka jne pakolliset vie kuukaudessa noin 4-5 tonnia.
Säästöön jää pari-kolme tonnia. Perheen nettotulot vaihdellen 6800-7500€.
-20e tai enemmän. Säästöt on jo mennyt ja nyt mies joutuu maksamaan. Onneksi valmistun kohta hyväpalkkaiselle ja hyvin työllistävälle alalle ja saan elämäni takaisin. No, kannustipa ainakin valmistumaan salamannopeasti. Sen puolesta kyllä voin todeta, että valmistuttuani pääsen töihin lepäämään tämän rääkin jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
Korona lomautti. Viimeiseen asti yritän lyhentää asuntolainaa normaalisti.
Laina plus vastike ovat enemmän kuin pieni palkka ja liiton korvaus.
Puskuria on vielä vähän jäljellä ja lisäansiota yritän saada myymällä tarpeetonta.
Mitään ei ole tällä vkolla mennyt kaupaksi. Vielä.Jouluun mennessä on puskuri loppu. Oon hakenut töitä. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt.
Miksi et ottanut lainaan vakuutusta työttömyyden varalta? Tyhmyydestä sakotetaan
T. Model X:n ostaja
Nuo vakuutukset on järjettömän hintaisia ja voimassa yleensä vain muutaman vuoden (ei kata koko laina-aikaa) eli noihin ei todellakaan kannata sortua. Laina vaan lyhennysvapaalle, niin saa lisää peliaikaa.
Jaa. Minulla on vakuutus työttömyyden varalle ja korkokatto 0.75% eli korko ei voi nousta tuon yli ja maksan tästä lystistä noin 15e kuussa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on todella sairasta porukkaa. Joka ketjussa valitetaan kuinka paljon rahaa menee lääkkeisiin ja lääkäriin KUUKAUDESSA. Ei meidän perhe käy lääkärissä kuin ehkä puolen vuoden välein, vaikka on perussairauksia.
Samaa olen ihmetellyt. Ollaan jo eläkeiän kynnyksellä, mutta kumpikaan ei syö mitään lääkkeitä. Aspiriinia ja Ibumaxia on kaapissa. Äiti meni 80v tarkastukseen kutsuttuna, ei löytynyt mitään terveystietoja, kun ei ollut koskaan mitään sairastanut.
Miksei olisi sairasta porukkaa. Minä olen ollut eläkkeellä 34 vuotiaasta alkaen ja terveysmenot on 100-300e kuussa. Olisikin elämä niin helppoa että ei olisi sairauksia.
No on sairata, mutta sama ilmiö kuin muissakin rahakeskusteluissa kun 80% ilmoitaa tuloikseen ylimmän desiilin... 80% ilmoittaa olevansa niin sairas että rahat menee apteekkiin ja jos jotain jää voi ostaa pari perunaa. Ihmettelen vain.
Mikä nyt sitten on omaa käyttöä? Kun kaikki ostokset maksetaan luottokortilla, niin eihän niiden laskujen maksamisen jälkeen paljon jää. Luottokorttiostokset on meillä vähintään 3000€/kk. Siinä on toki ruoka (800-1000€) ja bensat (oisko 200€). Kahden aikuisen talous ollaan, lapsi on jo omillaan.
1000-1500 jää ns. ylimääräistä, asuntovelallisella yksinhuoltajalla.
1300 jää. 1200 menoihin, mies maksaa 2000 asumisesta ja ruokaan. Yhteensä tulot käteen kuussa noin 5800.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kolme tonnia. Olen miettinyt että ostaisin Teslan Model X:n :)
Jos on rahaa niin ei tarvitse miettiä vaan ostaa.
Kuka tuollaisen nyt haluaa...
Saan näppiin 2438, mies suurinpiirtein samat, hänellä on pienempi peruspalkka ja loput tulee vuorolisistä. Meillä on kaksi lasta parinkympin molemmin puolin, poika säästää omaan asuntoon, tyttö lukion viimeisellä.
Asuntolainaa ei enää ole, mutta putkiremppalainaa joo... menot on maltilliset, ollaan jonkun verran nuukia ja harkitsevaisia rahankäyttäjiä. Yhteiselle taloustilille kumpikin laittaa palkkapäivänä laskuihin pyöreän summan rahaa ja yhteiselle säästötilille 150 euroa. Kaupassa käydään vuoroviikoin.
Käyttörahaa (joksi luen myös vaateostot ja ruokakulut) itselleni jää noiden siirtojen jälkeen vaihtelevasti, n. 1400 mutta osa menee sitten ruokaan ja muuhun. . siitä jää käyttämättä kuukausittain min. 200 euroa, max. 800.
50v, N
Vierailija kirjoitti:
Kansa on hyvin kahtia jakautunutta. Toisilla jaa käyttörahaa kymppejä, toiset laittaa sijoituksiin tonneja.
Tietysti on poikkeuksia, mutta keskimäärin niiden tulojen eteen on nähty todella paljon vaivaa, ja urapäätöksiä on ohjannut palkkataso. Esim itsellä on kaksi teknisen alan masterintutkintoa, sekä olen muuttanut työn takia 4 kertaa kaupunkia ja kerran maata. Katson, että palkkataso on ihan ansaittu, koska paljon olen myös sen eteen uhrannut.
T. Yksi vastanneista, joilla netto noin 5500e kuussa (suomen ulkopuolella yhä)
Yksinasuva, työssäkäyvä nainen:
Vuokran ja laskujen jälkeen jää noin 1500e. Ostan tuosta sitten vielä ruoat, viinit, ravintolat ja kissanruoat. Kissaan menee ehkä noin satanen kuussa. Ruokabudjettia ei ole, ja ruokakulut vaihtelee kuusta toiseen. Välillä käytän ehkä 50 e viikossa, toisinaan poltan 600-700 euroa kuussa ruokaan. Että mitäpä sitä sanoisi, hömpänpömppään jää 1200-700 euroa kuussa. Harvoin vedän tilin nollille, ja se mitä palkkapäivää edeltävänä päivänä tilillä on jäljellä, siirrän sen säästöön (säästötili, eläkerahasto, rahastot, sijoitukset). Säästötiliin joutuu välillä kajoamaan, mutta kyllä siellä on sen verran, että vähän isommatkin ostokset onnistuu nikottelematta. Tai jos jäisin työttömäksi ja kahden-kolmen kuukauden karenssi paukahtaisi päälle, niin vyötä kiristämällä eläisin ihan mainiosti ilman palkkatuloja.
Joskus opin jostain, että asumismenot eivät saa olla enempää kuin 1/3 palkasta. Olen koittanut siitä pitää kiinni. Ja elää muutenkin terveellisesti, niin ei tarvitse lääkärillä rampata alvariinsa. Halvemmaksi tulee ostaa purkki D-vitamiinia ja syödä kasviksia, kuin nappailla reseptilääkkeitä ja olla lääkäreille tuttu kasvo. Ja kyllä, minullakin on omat krooniset sairauteni, jotka pysyvät jotakuinkin kurissa elintavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
Puskuria on vielä vähän jäljellä ja lisäansiota yritän saada myymällä tarpeetonta.
Mitään ei ole tällä vkolla mennyt kaupaksi. Vielä.Jouluun mennessä on puskuri loppu. Oon hakenut töitä. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt.
Miksi et ottanut lainaan vakuutusta työttömyyden varalta? Tyhmyydestä sakotetaan
T. Model X:n ostaja
Nuo vakuutukset on järjettömän hintaisia ja voimassa yleensä vain muutaman vuoden (ei kata koko laina-aikaa) eli noihin ei todellakaan kannata sortua. Laina vaan lyhennysvapaalle, niin saa lisää peliaikaa.
Jaa. Minulla on vakuutus työttömyyden varalle ja korkokatto 0.75% eli korko ei voi nousta tuon yli ja maksan tästä lystistä noin 15e kuussa..
Korkokatto tänä päivänä on hölmöä. Me maksetaan korkoja 42 e kk.
Korot eivät tule nousemaan vuosikausiin. Siinä vaiheessa meilä on laina loppu.
Oletko tutkinut vakuutusta ? Ykeisesti ne ovat huonoja. Tuki kestää vain hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
Miksi ihmeessä?? Ensimmäiseksi tietenkin lainanmaksu tauolle. Nyt korona-aikaan se onnistuu ihan helposti. Tämähän on juuri omistusasuminen hyvä puoli. Asumiskustannukset saa alas, toisin kuin vuokralla. Sen jälkeen mietit sitten mitä teet. Muuten olet paniikissa myymässä asuntoasi tammikuussa ihan mihin vaan hintaan. Ei saa olla tyhmä.
Lainaa on jäljellä enää 7 vuotta.
Koko kevään tein pientä extraa, mm opetin naapurin lasta etänä paria oppiainetta, tienasin siitä 100 e vkossa. Koko kevään myyminen sujui aika hyvin. Joka viikko lähetin väh 2 pakettia ja summat siirsin suoraan asuntolainaan.
Ei välttämättä kannattanut, lyhennys tippui alle 20 e kk. Nyt kaikki arvokas on myyty, nappikauppaa enää tehdään.
Joulukuussa alan maksamaan enää korkoja, tämän olen selvittänyt ja sen voi tehdä muutamalla klikkauksella.
Olen alustavasti saanut joulukuuksi töitä kiireapulaiseksi.
Naapuri puhui varmaan pyytävät kohta tukiopetusta. 100 eurolla maksetaan ruokaostokset viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden ajalta keskimäärin 3500e per kuussa pakollisten menojen jälkeen. Siitä noin 3000e menee säästöön nyt corona-aikana, aiemmin ehkä 2500e kun pystyi matkustelemaan. En keksi mihin rahaa käyttäisin, kaikkea on jo ja elintaso hyvä. Säästöjen tavoitteena lopettaa työt viimeistään 45-vuotiaana.
Eikä kannata kadehtia tuloja, työ on erittäin vaativaa, stressaavaa ja huonosti johdettua, ja jatkuvasti on mielessä vaan irtisanoutua tyhjän päälle, kun menee yöunetkin.
Mun mies irtisanoutui. Töissä oli pienimuotoiset yt neuvottelut. Sai 3 vuoden palkan. Otti ja lähti. Puoli vuotta meni nukkuessa. Sen jälkeen lähti lääkkeet pois. Hyvä palkka ottaa veronsa.
Jää 400. Lapsi ei asu kotona. Saa nähdä sitten miten käy opiskelun jälkeen.