Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi menet ruuhkaiseen liikennevälineeseen ilman maskia?

Vierailija
17.09.2020 |

Kun bussissa tai junassa on sen verran paljon matkustajia, ettei turvavälejä voi pitää, mikset käytä maskia? Julkiset liikennevälineet ovat ahtaita ja suljettuja tiloja, joten virus leviää niissä helposti jos joku hönkii sitä sinne.
Ymmärrän että ei se maski kivalta tunnu ja ne myös maksavat, mutta tartuntamäärien kasvu ja sen myötä asetettavat uudet rajoitukset vasta ikäviä olisivatkin.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että ratikassa on maskillisia huomattavasti enemmän kuin bussissa. Mistä lie johtuu?

En asu Helsingissä, mutta täällä maskeja näkee eniten niillä bussilinjoilla, jotka tulevat ns. paremmilta alueilta. Liekö tässä kyse samasta ilmiöstä?

Ehkä. Vaikuttaisi siltä, että maskittomuus on white trash -touhua.

Vierailija
62/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskien käytön hyödyistä kansalaisilla arkielämässä ei ole yhtään minkään näköistä näyttöä. Jos olet eri mieltä, näkisin mielelläni tutkimuksen, jossa näin todetaan.

Jatkuva bakteerikammoisuus ja tautien välttely ei lisää vastustuskykyäsi, vaan heikentää sitä. Ja juuri silloin tauti iskee kovin. En kyllä oman terveyteni takia käyttäisi ikinä maskia. Ja kaikki ne tullaan sairastaan korona ja haluan itse sairastaa sen vastustuskykyisena, jolloin se tulee lähes oireettomana.

Siksikö et pidä turvavälejä ja yskit toisia päin? Pesetkö käsiäsikään lainkaan?

Epäsiistit ja huonosti käyttäytyvät ihmiset on riski meille muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tää maski-asia on tärkeä niille, joilla on enemmän ahdistusta jo valmiiksi. Mutta ei siis läheskään kaikille heillekään. Mutta osa ihmisistä kyllä näyttää uskovan maskeihin, vaikka niiden on todettu olevan pahempia taudin levittäjiä kuin siltä suojaavia.

Vierailija
64/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Helsingissä julkisen liikenteen käyttö on ylipäätään white trash-touhua. 

Vierailija
65/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te maskittomat oikeasti tajua, että pahimmassa tapauksessa julkinen liikenne pysäytetään jos sen kulkuvälineistä tukee viruslinkoja? Sitten joudutte kävelemään Kelaan ja Alkoon.

Vierailija
66/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain suositus.

Vierailija
67/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mene. Pitää olla kurja ja köyhä jos julkisilla ylipäänsä kulkee. Minä menen ihan omalla autolla ja se on muuten uudehko bemari. Olkaa vapaasti kateellisia.

Vierailija
68/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että ratikassa on maskillisia huomattavasti enemmän kuin bussissa. Mistä lie johtuu?

En asu Helsingissä, mutta täällä maskeja näkee eniten niillä bussilinjoilla, jotka tulevat ns. paremmilta alueilta. Liekö tässä kyse samasta ilmiöstä?

Luultavasti. Paremmin toimeen tulevat ihmiset on fiksumpia.

Koulutetut ihmiset ymmärtävät, että luotettavaa tietoa saa terveydenhuollon asiantuntijoilta. Vähemmän koulutetut taas menevät näihin "maskit on turhii ku kaikki kaverit sanoo niin" -juttuihin.

Vierailija
69/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska korona ei hyppää minusta jos pidän suun kiinni enkä räi muita päin. Ei se ole mikään hyppykuppa. En jaksa sitä naamasaunaa.

Vierailija
70/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla ei ole koronaa, en muka-suojele muita ihmisiä.

Vierailija
71/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla ei ole koronaa, en muka-suojele muita ihmisiä.

Mistä tiedät ettei sinulla ole koronaa? Käytkö muka testissä aina ennen jokaista bussimatkaa?

Vierailija
72/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska korona ei hyppää minusta jos pidän suun kiinni enkä räi muita päin. Ei se ole mikään hyppykuppa. En jaksa sitä naamasaunaa.

Se leviää hengitysilman kautta, ja bussissa sama ilma seisoo pitkään kymmenien ihmisten hengitettävänä. Siksi on tärkeää, että jokainen suojaa hengitystiensä eikä hengittele virusta suun eikä nenän kautta.

Vierailija
73/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole maskille tilaa kun pää on vuorattu foliolla.

"En usko maskin tehoon." - Mistä lähtien tämä on uskonasia?

Ei mitään uutta auringon alla, toisaalta. Suomi on täynnä vaatimattomalla järjellä varustettuja jääräpäitä. Tulisipa maskin käyttö siihen kykenenille pakolliseksi. Nämä oman elämänsä vapaat sudet voisivat tukehtua kiukkuunsa pysäkille ja ongelma ratkeaisi kuin itsestään.

Vierailija
74/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te maskittomat oikeasti tajua, että pahimmassa tapauksessa julkinen liikenne pysäytetään jos sen kulkuvälineistä tukee viruslinkoja? Sitten joudutte kävelemään Kelaan ja Alkoon.

Sitten varmaan pitää jättää työnteko toisille. Tuskin asiakkaani haluaa maksaa siitä että istun siellä kasaamassa itseäni pahimmillaan muutaman tunnin ennen kuin olen työkykyinen.

Vierailija
75/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskien käytön hyödyistä kansalaisilla arkielämässä ei ole yhtään minkään näköistä näyttöä. Jos olet eri mieltä, näkisin mielelläni tutkimuksen, jossa näin todetaan.

Olet väärässä. Tutkimusnäyttöä on paljon, mm. alla oleva linkki tältä viikolta.

Te Putin-trollit levitätte tahallanne väärää tuetoa ja maskien vastaista propagandaa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006634666.html

Vierailija
76/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu hallituksen enkä terveysviranomaisen poliittisen pelin nappulaksi.

Luin koko kevään juttuja siitä, että kuinka maskit ovat hyödyttömiä ja kuinka ne eivät toimi. Ministeriö teki oikein selvityksen asiasta. Ja kas kummaa, kun maskeja viimein oli valmistettu riittävästi, niin kanta muuttui yhdessä yössä.

Tosi asiassa maskeista on aina ollut jonkin verran hyötyä. Meille vain valehdeltiin keväällä päin naamaa hallituksen suulla, jotta heidän oma surkea valmistumisensa kriisiin ei tulisi ilmi.

Minä liikun tuolla kaduilla mielelläni ilman maskia ja jos joku ulisee niin kerron, että noudatan vain keväällä saamiani ohjeistusta. Keväällä, jolla kriisi oli paljon vaarallisemmassa vaiheessa, koska viruksesta ei tiedetty niin paljoa.

Vierailija
77/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostu hallituksen enkä terveysviranomaisen poliittisen pelin nappulaksi.

Luin koko kevään juttuja siitä, että kuinka maskit ovat hyödyttömiä ja kuinka ne eivät toimi. Ministeriö teki oikein selvityksen asiasta. Ja kas kummaa, kun maskeja viimein oli valmistettu riittävästi, niin kanta muuttui yhdessä yössä.

Tosi asiassa maskeista on aina ollut jonkin verran hyötyä. Meille vain valehdeltiin keväällä päin naamaa hallituksen suulla, jotta heidän oma surkea valmistumisensa kriisiin ei tulisi ilmi.

Minä liikun tuolla kaduilla mielelläni ilman maskia ja jos joku ulisee niin kerron, että noudatan vain keväällä saamiani ohjeistusta. Keväällä, jolla kriisi oli paljon vaarallisemmassa vaiheessa, koska viruksesta ei tiedetty niin paljoa.

Tämä narratiivi on yksi Putin-trollien uusi tapa kirjoittaa.

Yhdistetään pari faktaa (maskeista on tutkitusti hyötyä, kevään vastustus johtui siitä, ettei hallitus ollut hankkinut maskeja tiittävästi) täysin päinvastaiseen ja epäloogiseen mielipiteeseen (minähän en siksi maskia käytä).

Lisäksi tuossa on vanha tuttu elementti, jossa suomalaisia kansalaisia agitoidaan toimimaan vastoin viranomaisten ja valtiojohdon ohjeistusta ja lietsotaan epäluottamusta vaaleilla valittuihin päättäjiin.

Vierailija
78/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maskia käyttävät tuntuvat olevan tekopyhiä tai jotain?En käytä, itse pidän välit, pesen käteni,en höngi ihmisten naamoille ja aika vähän käytän kulkuvälineita koska jalat vielä kantaa.

Vierailija
79/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmiset ovat siirtyneet hengityssuojaimiin suojautuakseen COVID-19:ltä, nämä suojaimet tarjoavat usein käyttäjälle vain väärän turvallisuuden tunteen. Hengityssuojaimet, joita oli saatavilla laajalti apteekeissa, tavarataloissa ja sisustusliikkeissä, kunnes huolestunut kansa osti ne kaikki, suodattavat hyvin pölyä ja muita suuria hiukkasia. Ongelma on, että hiukkaset, jotka kantavat COVID-19-sairautta aiheuttavaa virusta, ovat pieniä ja liikkuvat helposti suoraan hengityssuojainten ja leikkausmaskien läpi. Jos käytät niitä sairaana, nämä hengityssuojaimet voivat suojata muita ihmisiä jonkin verran aivan kuin yskisit nenäliinaan, mutta ne eivät juurikaan suojele sinua muilta sairailta.

https://tekniikanmaailma.fi/miksi-hengityssuojasta-ei-ole-oikeasti-hyot…

Maskit suojaavat lähinnä heikkoja hermoja.

Vierailija
80/113 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut koronan keväällä. Siksi en käytä maskia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän