Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?
https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476
Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:22"]Taas solvataan köyhiä.. Saimme apua tällaisen sivuston kautta ja kerron mielelläni miten meni. Eli lahjoittaja tuli kotiimme tuomaan avun, itse siis halusi ja otti minuun yhteyttä.. Jo asuinalueestamme näkyy että vuokrakasarmissa ollaan ja viimeistään kotoamme että ehkä on siistiä ja puhdasta mutta askeettista.. Olimme iloisia ja toivotimme tervetulleeksi, onneksi vain yksi lapsistamme oli kotona ja kaksi koulussa.
Lahjoittaja oli ottanut omat lapsensa mukaan, kertoi että hänen lapset oppii ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin kuin heillä :O Muisti kehua myös miten hyvin heillä ne asiat on. Mulla oli sellainen olo että olisi tultu vain tirkistelemään ja nälvimään! Lopulta karautti pois uudella autolla siihen hienoon taloonsa. Mietin halusiko vain käydä nöyryyttämässä jotain köyhää perhettä. Että kyllä niitä ns auttajiakin on kaikenlaisia, osa haluaa tirkistellä ja pönkittää oma oloaan.
[/quote][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:22"]Taas solvataan köyhiä.. Saimme apua tällaisen sivuston kautta ja kerron mielelläni miten meni. Eli lahjoittaja tuli kotiimme tuomaan avun, itse siis halusi ja otti minuun yhteyttä.. Jo asuinalueestamme näkyy että vuokrakasarmissa ollaan ja viimeistään kotoamme että ehkä on siistiä ja puhdasta mutta askeettista.. Olimme iloisia ja toivotimme tervetulleeksi, onneksi vain yksi lapsistamme oli kotona ja kaksi koulussa.
Lahjoittaja oli ottanut omat lapsensa mukaan, kertoi että hänen lapset oppii ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin kuin heillä :O Muisti kehua myös miten hyvin heillä ne asiat on. Mulla oli sellainen olo että olisi tultu vain tirkistelemään ja nälvimään! Lopulta karautti pois uudella autolla siihen hienoon taloonsa. Mietin halusiko vain käydä nöyryyttämässä jotain köyhää perhettä. Että kyllä niitä ns auttajiakin on kaikenlaisia, osa haluaa tirkistellä ja pönkittää oma oloaan.
[/quote]
Vai voisiko olla, että tuossa perheessä lapsilla on hämärtynyt käsitys siitä mikä on kohtuullista? Ei ole koskaan tarvinnut pihistellä ja vielä sukulaiset ostaneet kasoittain lahjoja? Että vanhempi ihan aidosti halusi näyttää lapselleen, että kaikilla ei ole asiat niin hyvin?
Luin tämän viestiketjun ja luin Jouluavun avunpyyntöjä. Mahtavaa, miten helpoksi auttaminen on tehty! Ajattelen, että on tosi hienoa, että edes osa vähävaraisista perheistä pääsee pyytämään apua palvelun kautta. Ja on myös hienoa, että näiden perheiden lapsilla on samanlaisia mielenkiinnonkohteita kuin muilla ikäisillään, esim. kauko-ohjattavia leluja, videopelejä, kosmetiikkaa sun muuta. Mikä se sellainen meininki on, että köyhän pitää mennä vielä enemmän kyykkyyn? Nythän just olisi tilaisuus vähän tasailla mahdollisuuksia. Kuinka monelle on käynyt niin, että hyvä on poikinut hyvää? Tästä viestiketjusta välittyy käsittämätön fiilis: "Autan mielelläni, mutta minä valitsen, oletko tarpeeksi nöyrä vai et!" Älkää nyt hyvät ihmiset vaatiko huono-osaiselta huonoa ja alistuvaa fiilistä, jos hän on rohjennut lähteä hakemaan apua.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:29"]Suurperhe, isä, äiti ja kymmenen lasta.
Isä sairaseläkkeellä, äiti työtön kotiäiti. Lapsille pyydetään vaatekertoja, iPhone-puhelimia. Kymmenen kilon kinkku ja muut jouluruuat olisi mukava saada. vähän punaviiniä. Isälle uusi
Playstation 4 peleineen, äidille hiusten kaksivärivärjäystä, lila ja blondi, ja tatuointi. Tehkää meille joulu, kuusi on tulossa naapurilta
[/quote] itellekki tuli tämmöinen fiilis kun yritin sovitella erään suurperheen äidin kanssa tapaamista,ei onnistunut. Enkä nähnyt kyllä perheeltäkään mitään kiitosta jouluapua sivuston seinällä. Jotenkin käytöstavat ihan nollassa.... Tämä on ensimmäinen ja vipa kerta kun osallistun mihinkään tälläseen,meni maku. Olin todellakin siinä luulossa että tarve iso ja mulla melkein uusia lastenvaatteita yms ja suurperheen äiti jotenkin niin törppö ettei aikaa sovittua,ei mitään pahoittelua ohareista,eikä kiittämistä vaivannäöstä yms.
Mulla myös huono kokemus: muksujen vaatteet olisi pitänyt olla tiettyä merkkiä ja uudet kengätkin -> merkkikin ilmoitettiin valmiix. Juu ei.... En tod lähe tollaseen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:24"]
Osallistukaa mielummin tähän http://www.joulunlapsi.fi
[/quote]
En todellakaan osallistu mihinkään, missä lahjan lisäksi tuputetaan uskontoa.
[/quote]
Olit uskonnosta mitä mieltä tahansa, noissa oloissa kirkko on varmasti parempi kuin slummien rikollisjengit...
Siellä ei paljon vaihtoehtoja ole. Joko luetaan raamattua ja rukoillaan yhdessä tai sitten vedetään itsetehtyjä huumeita suoraan suoneen, päädytään seksiorjiksi tai väkivaltaisiin jengeihin.
Ei siis kuulosta yhtään pahalta toi touhu. Luojan kiitos siellä on joku auttamassa myös selviytymistä [quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:24"]
Osallistukaa mielummin tähän http://www.joulunlapsi.fi
[/quote]
En todellakaan osallistu mihinkään, missä lahjan lisäksi tuputetaan uskontoa.
[/quote]
Vaihtoehdot ei ole tuolla hääppöset. Kirkko yhteisönä on jokaiselle lapselle parempi kuin rikollis/huumejengit joissa päädytään joku ryöstelemään ja heilumaan puukkojen kanssa tai ihmiskaupan uhriksi...
Rukoilu ja seurakuntayhteisö ei kuulosta yhtään pahalta kun ymmärtää lasten vaihtoehdot siellä...
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:29"]Osallistuisin, jos tavaranlahjoittajilta ei edellytettäisi vielä postitusta tai kotiovelle toimittamista. Postittaminen on jumalattoman kallista eikä mulla ole myöskään mielenkiintoa kuskata tavaraa kuin pitsaa toisten ovelle. Miksi ei niin päin, että avuntarvitsijat kävisivät itse hakemassa lahjoittajilta?
[/quote] komppi tälle! Minulla ja avuntarvitsijalla 20 km välimatkaa. Mulla ei ole autoa mutta avuntarvitsijalla on kun asuu syrjäkylällä. Joulupaketin hakeminen ei millään onnistunut niin vein paketin diakoniatoimistoon ja he veivät oikealle tarvitsevalle perheelle.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:29"]Osallistuisin, jos tavaranlahjoittajilta ei edellytettäisi vielä postitusta tai kotiovelle toimittamista. Postittaminen on jumalattoman kallista eikä mulla ole myöskään mielenkiintoa kuskata tavaraa kuin pitsaa toisten ovelle. Miksi ei niin päin, että avuntarvitsijat kävisivät itse hakemassa lahjoittajilta? [/quote] komppi tälle! Minulla ja avuntarvitsijalla 20 km välimatkaa. Mulla ei ole autoa mutta avuntarvitsijalla on kun asuu syrjäkylällä. Joulupaketin hakeminen ei millään onnistunut niin vein paketin diakoniatoimistoon ja he veivät oikealle tarvitsevalle perheelle.
[/quote] Asiaa nämä edelliset kirjoittaa. Minäkin yritin sovitella tapaamista isomman perheen äidin kanssa mutta ei niin ei.... Hänen mukaansa posti kulkee tai voi viedä... siis apua!!!!!!!!!!!! eikö ihmisillä ole mitään rääpyä niissä vaatimuksissa? Totesin ettei tämä perhe kovin kovasti tarvitse apua. En halua enää osallistua ensi vuonna jouluapua keräykseen. Meni ihan mauttomaksi koko homma.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:19"]
"
ETELÄ SAVO
Perhe, jolla on 2 lasta ennestään (melkein täysiikäisiä poikia) ja yllärivauva (poika) on on ilmoittanut tulonsa 2.1.2015.
Rahallisesti perhe on todella tiukilla koska tulot ovat työkyvyttömyyseläke ja eläke. Heillä ei ole varaa ostaa vauvantarvikkeita tai vaatteita. Perheellä ei ole sukulaisia tai ystäviä, joilta pyytää apua.
He ottavat kaiken avun kiitollisena vastaan mikäli joku kokee heidän hädän tärkeäksi.
He toivovat apua lähinnä:
Ruokapaketti tai lahjakorttiapu joulun ruokiin.
Vaateapua koko 50 ja ylöspäin (kaikki vauvan koot otetaan vastaan), tuttipulloja (mieluiten uusia ja Bp vapaita).
Vauvan täkkipussi ja tyynyliina, lakana, harsoriepuja, vauvan pesuaineita, vaippoja, rasvoja ja pyykinpesuainetta yms. mitä alkuun pääsyyn tarvitaan.
Heillä on puku talveksi, rattaat ja sitterin he saavat lahjoituksena naapurilta, pinnasänky ostettu ja vaatekaappi seuraavana ostoslistalla."
Nämä yllärivauvat jotenkin surettaa. Voisin lähettää kaikille noille perheille jättipaketit kondomeja.
[/quote]
No laita joku yhteystieto.
Mä olen tse valinnut ne nöyrimmät ja sellaiset joiden kotiin pääsee katsomaan jne. Kyllä sen huomaa jo toiveista kellä on oikeasti avuntarvetta ja kellä taas ei. Vein eräälle perheelle ison satsin saippuoita, jonkin verran astioita ja uusia vaatteita sekä omien lapsini vanhoja vaatteita, sekä leluja, sekä ruokakauppaan lahjakortin. Hyvin kiitollisia olivat ja itselle jäi hyvä mieli, aion jatkossakin auttaa. :) toki löytyy huijareita mutta ne voi itse seuloa ja päättää ketä lähtee auttaan ja ketä ei, ja jos joku haluaa huijaria tukea niin ei se ole mun asiani. Voishan ne vähän tarkemmin noille sivuille aina seuloa mutta ei kaiketi oo ryhmän aloittajilla ja ylläpitäjillä tarpeeksi aikaa moiseen joten se seulonta jää meille auttajille ihan. Meidän naapurustossa yksinhuoltaja lapsensa kanssa sai hyvä joulumieli -lahjakortin ja uskon että tuli tarpeeseen, mutta kuulinpa tuossa kuinka siitä oli hänelle tullut huono omatunto koska hänen kaverinsa oli asiasta valittanut että kuitenkin osti hyviä lahjoja lapselleen juuri niin miten apua tarvitsee jne. sanoi huijariksi. Satunpa tietämään kun itse tältä yksinhuoltajalta itseasiassa ostin juuri hänen vaatteita ja tavaroitaan että hän saisi ostettua ne lahjat koska ei uskonut mitään jouluapua sun muuta saavansa, ja oma äitinsäkin näissä lapsen lahjoissa on avustanut. Eli hyvin voi olla acvuntarpeessa vaikkei aina näyttäisikään siltä. Mutta kyllä mäkin ensimmäisenä varmaan menisin panttaan kultakelloni sun muut jos tulisi samanlainen vaikea tilanne elämässä, mutta niin tämä nainen onkin tehnyt että saa joulua tehtyä lapselleen tänä vuonna. :) Kaikenlaisia tarinoita riittää
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuolla asiallisiakin toiveita, esim. uimahalliliput ja muovinen joulukuusi koristeineen, mutta voi nyt helvetti esim. näitä toiveita:
"poika 12.v, kaikki tieteeseen liittyvä kiinnostaa esim.mikroskooppi sekä oma kitara.."
"poika 10.v,jalkapallo ja kaikkea siihen liittyvää esim. pelipaita haaveena harrastus jalkapallosta."
"Äiti toivoo ruoka-avustusta. He tykkäävät leipoa, kun vain olisi tarvikkeita mistä leipoa.
Uusi yllätystulokas syntyy tammikuussa, ja työtön isä asuu eri osoitteessa. Kaikelle vauva tarvikkeille olisi myös tarvetta. "
Oikeastiko jollain ei ole varaa esim. euron torttutaikinaan?? Ja työtön isä asuu eri osoitteessa, eli saa kaikki yh-tuetkin tuo nainen itselleen...just, just.
Miten joku kehtaa pyytää kitaraa ym. kalliimpia lahjoja tuntemattomilta?? Jalkopallo EI OLE KÖYHÄN HARRASTUS SARJATASOLLA!!
Vanha viesti, mutta pakko kommentoida kun särähti korvaan.
12-vuotiaalle voisin hankkiakin akustisen kitaran, niitä saa ihan käytettynäkin ostettua. Soittaminen on hyvä harrastus ja kasvattaa pitkäjänteisyyttä, joten tosiaankin tukisin tätä. Mikroskooppi taas, epäilen että tässä tarkoitetaan lapsille tarkoitettuja puolilelu-mikroskooppeja? Meillä oli kakarana sellainen, ihan mielenkiintoista sillä oli katsella eri asioita, vaikkei tietty ihan niin paljoa zoomannut kuin aito. Mutta sekin saattaa herättää mielenkiintoa kemiaa kohtaan, joten en pidä huonona toiveena sitäkään.
10-vuotiaalle jalkapallo ja pelipaita ei ole mahdoton toive. Harrastus tietty sitten kalliimpi juttu.
Ainakin kun tähän vuoteen vertaa, niin en näe näissä toiveissa mitään hirveää.
Säähän oot lapsilisiä nostellut vihtakopallisen kuukaudessa...
ei ole asiat paljon muuttuneet vuosien aikana
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuttunut ei.. toivotaan joulukoristeita, perheissä liuta erityislapsia, ylipainoa, elämänhallinnallista ongelmaa, kemikaaliyliherkkyyksiä / homeongelmaa, työttömyyttä, mt-ongelmia, yksinhuoltajuutta, kouluttomuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuttunut ei.. toivotaan joulukoristeita, perheissä liuta erityislapsia, ylipainoa, elämänhallinnallista ongelmaa, kemikaaliyliherkkyyksiä / homeongelmaa, työttömyyttä, mt-ongelmia, yksinhuoltajuutta, kouluttomuutta!
So?
Mitä mieltä tänä vuonna? Onkohan ihmisten asenteet entisestään koventuneet yhdessä päättäjien "köyhät kyykkyyn"-hankkeilla?
Vai vieläkö löytyy joulumieltä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tänä vuonna? Onkohan ihmisten asenteet entisestään koventuneet yhdessä päättäjien "köyhät kyykkyyn"-hankkeilla?
Vai vieläkö löytyy joulumieltä?
Edelleen toivotaan joulukoristeita, perheissä liuta erityislapsia, ylipainoa, elämänhallinnallista ongelmaa, kemikaaliyliherkkyyksiä / homeongelmaa, työttömyyttä, mt-ongelmia, yksinhuoltajuutta, kouluttomuutta. Aivosumua, kilpirauhasaairautta (vaikka viitearvoissa on labrakokeet), väsymystä, jne.
Mitään ei tehdä itse asioiden eteen / muuttamiseksi. Apu ja pelastus on ulkoistettu muille (niille jotka ovat ottaneet vastuun elämästään)
En auta, koska jokainen on oman onnensa seppä. Yrittämällä ja töitä tekemällä leipänsä ja toimeentulonsa hankkikoot.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:39"]Meidän perhe sai apua viime jouluna jouluavun kautta.. Emme ole ylipainoisia eikä meillä ole kuin 2 lasta, emme myöskään juo emmekä ole velkaantuneet hullusti, siis opintolainat on molemmilla joita maksetaan ihan itse pois kuukausittain. Puolisoni oli menehtyä parisen vuotta sitten, joten hän tarvitsee apua jonkin verran eikä voi töissä käydä ja kaiken tämän vuoksi en itsekään voi, siis kotona tarvitaan minua.
Rahat on tiukilla koko ajan ja olemme siinä rajoilla ettei saada toimeentulotukeakaan. Meillä on sairaalalaskuja, fysiolaskuja, lääkekuluja, auto on pakko olla koska sairaalaan on päästävä erikoislääkärille pari kertaa vuodessa sekä kauppaan joka ei ihan tässä nurkilla ole. Meillä ei ole tukiverkostoja, ei ole yksinketaisesti suuria perhejouluja kuten monilla on. Saimme käytettyjä vaatteita ko. sivuston kautta, yhden aikuisen hupparin, lapsille pari vaatetta, kahvipaketin sekä 10e lahjakortin S-ryhmän kauppaan, ai niin ja suklaata. Jouluun varaudumme myös itse, kerään pakkaseen läheltä marjoja ja tarjousruokaa, kirppareilta valkkaan pikkulahjoja lapsille, mutta joku ihana ihminen halusi lähettää pikku paketin perheellemme josta olin kiitollinen ja olen vieläkin! Kiitoksena laitoin lastemme kuvan ja piirustuksen koska hän oli laittanut pakettiin yhteystietonsa, en tiedä pahastuiko koska koskaan en takaisin kuulunut..
Ymmärrän että ihmiset on vihaisia ja jotkut jopa kateellisia. Meille ei tarvitse ainakaan olla. Meillä on tosi rankkaa enkä tiedä elääkö puolisoni edes 10 vuotta. Silti olen kiitollinen mitä meillä on tällä hetkellä, lapset on ainakin terveitä!!
Toivon että tämä pieni kertomus selvensi sen verran että Suomessa ON köyhyyttä joka aiheuttaa suurta häpeää useimmille, ja ihan turhaan.
Haluan myös ilmoittaa että meillä on käytettynä saatu lainaan huonokuntoinen ja vanha läppäri, ei ole älypuhelimia, lapsilla ei ollenkaan, pelikoneita ei ole eikä tabletteja, ei ole kalliita harrastuksia. Mikroa ei ole eikä pesukonetta, pesemme talon koneella.
Hyää Joulun odotusta kaikille sekä iloista mieltä :)
[/quote]
Voimia sinulle ja koko teidän perheelle! Kysyisin kuitenkin autosta, oletko selvittänyt saisitteko tukea kuljetuksiin jos teillä ei olisi autoa? Vai koskevatko ne vain vanhuksia? Vaarini menetti korttinsa korkean iän vuoksi ja he pääsevät taksilla sairaalaan ja kerran viikossa kauppaan. Ovat todella tyytyväisiä kun auton oli kuitenkin jatkuvasti kuluja.