Minkä takia kärsin hiustenvärin aiheuttamasta ahdistuksesta?
Olen luonnostaan blondi ja tuntuu etten uskalla muuta sävyä pistää päähänikään kuin vaaleaa. En uskalla esim lähteä rohkeasti kokeilemaan ruskeaa, mustaa tai punaista sävyä. En uskalla olla näyttävä/kaunis. Ajatuskin saa minun sydämmen pomppoilemaan, hengittäminen vaikeutuu, sekavuutta tulee ja luo kamalaa ahdistusta. Monta kertaa olen itselleni sanonut " minulla ei ole mitään syytä ahdistua, uskallan olla näyttävä ja rohkea kuin muutkin, ei se pahaa tee tai pahasta ole! :) " silti, joka kerta päädyn tähän ahdistuneeseen tilaan...
Pelkään esim. jos minulla on ruskeat hiukset. Näytän liian kiltiltä ja mitään sanomattomalta, hukun massaan.
Jos minulla on mustat hiukset, näytän liian kovikselta.
Jos minulla on punaiset hiukset niin minua luullaan kuuma kalleksi.
Kasvojeni muotokin on hieman ehkä ilkeämäinen. Vaikka en siis oikeasti ole ilkeä ihminen, vaan sisältä tosi ystävällinen, kiltti ja mukava. Pelkäämpä siis että ulkomuotoni ajaisi minut sen tyyppisiin tilanteisiin mitä en haluaisi ( esim joku tulee kimppuun tms, jos mulla on punaiset hiukset, näyttävä tyyli ja ilmaisen itseäni vahvasti ulospäin. Koska vaikka osaan olla tosi mukava ja ystävällinen, minussa myös ne muut puolet: osaan olla erittäin herkkä, tempperamenttinen, kiukuttelevainen, ilmasen vahvasti tunteeni niin hyvässä kuin pahassa, avoin, sosiaalinen, flirttaileva...) tässä on sellasia piirteitä mitkä varmasti saattavat myös ärsyttää hyvin monia. Olen huomannut ulkoisessa elämässä jakavani ainakin paljon mielipiteitä, toiset tykkää minusta, toiset taas ei. Välillä koen nämä asiat/itseni hyvinkin raskaana, surullisena juttuna, koska herkkyyteni takia minun on taas hyvin vaikea vääränlaista kohtelua sietää.
Miksi siis pelkään?
Mistä tämä kaikki johtuu?
Millaista apua voisin saada pelkotiloihini?
Tää hiustenväri pelko on ihan outo ja ihmeellinen juttu! pistää vihaksi kovin ettei kykene toimimaan näinkään normaalissa asiassa normaalisti. Jotkut pystyis avoimin mielin kokeilemaan tuosta vaan mitä tahansa värejä, ilman et ne ees tälläsiä typeriä pelkoja pyörittäis päässä/kokis ahdistusta...
Kommentit (56)
Kaikesat sitä jotkut ihmiset itselleen ongelmaan tekeekin. Ei kannattaisi, ap. Pelkäät hiusten värin radikaalia muutosta, mutta mitä sillä on väliä, koska kenenkään ei ole pakko värjätä hiuksiaan. Sen kun olet värjäämättä etkä sen enempää mieti asiaa.
Mä voisin mielellänikin ottaa tuollaisen pelon kyllä. Mulla on päinvastainen, aina kun on vähän tylsää elämässä, eka muutos on radikaali hiusvärimuutos. Olen jo 20 vuotta värjännyt kerran kuussa tukkaani. Värit on vaihdelleet platinablondista ja erisävyisistä punaisista mustaan. Välillä oli myös raidoitettu vaaleanruskea, mutta en kokenut sitä tarpeeksi näyttäväksi tai luonteeseeni sopivaksi: se näytti kiltiltä luksusrouvalookilta, kun taas minä koen sisäisesti olevani nuori kapinallinen nelikymppisenäkin. Tällä hetkellä tukka on musta, ja siitä väristä eniten tykkään, mutta kyllähän se joskus huolettaa että mitä tämä jatkuva kemikaalien päähän lotraaminen tekee pahaa.
Mitä jos koittaisit ensin pesussa lähtevää sävytettä, raitoja tai liukuvärjäystä?
Itselleni hiusten värjääminen rohkeemmalla sävyllä oli ehkä yksi elämäni parhaimmista päätöksistä, niin hullulta kuin kuulostaakin. Sain paljon rohkeutta ja itseluottamusta. Tämä sävy sopii täydellisesti. :)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:29"]
Kaikesat sitä jotkut ihmiset itselleen ongelmaan tekeekin. Ei kannattaisi, ap. Pelkäät hiusten värin radikaalia muutosta, mutta mitä sillä on väliä, koska kenenkään ei ole pakko värjätä hiuksiaan. Sen kun olet värjäämättä etkä sen enempää mieti asiaa.
Mä voisin mielellänikin ottaa tuollaisen pelon kyllä. Mulla on päinvastainen, aina kun on vähän tylsää elämässä, eka muutos on radikaali hiusvärimuutos. Olen jo 20 vuotta värjännyt kerran kuussa tukkaani. Värit on vaihdelleet platinablondista ja erisävyisistä punaisista mustaan. Välillä oli myös raidoitettu vaaleanruskea, mutta en kokenut sitä tarpeeksi näyttäväksi tai luonteeseeni sopivaksi: se näytti kiltiltä luksusrouvalookilta, kun taas minä koen sisäisesti olevani nuori kapinallinen nelikymppisenäkin. Tällä hetkellä tukka on musta, ja siitä väristä eniten tykkään, mutta kyllähän se joskus huolettaa että mitä tämä jatkuva kemikaalien päähän lotraaminen tekee pahaa.
[/quote]
Kuule emmä tästä tahallaan oo ongelmaa tehnytkään, toivon ettei tätä koko ongelmaa olisi. Aivan varmasti johtuu tuosta kiusaamisestakin tämä pelko. Koska sillon kun minua kiusattiin minulla oli tumma tukka ja olin ottanut tietoisen valinnan, että nyt minä rupean esittämään hirmu kovista ja rupean vittumaiseksi ja ilkeäksi ihmiseksi kaikille, kun ei näköjään kelvannut joskus se että minä olin herkkä, kiltti ja ymmärtäväinen ja omalaatunen... minua vaan poljettiin sillon jalkoihin, ikään kuin jonakin kummajaisena. Tai siltä musta tuntui.
Eli sinusta hiustenvärillä ja luonteella on tekemistä toistensa kanssa? Eli sinusta minulle ei ehkä sopisi tuollainen vahva väri ja lookki, koska sen lookin täytyy olennaisesti liittyä myös jotenkin ihmisen luonteeseen? Ei voi vaan alkaa näyttää muuten vaan sellaiselta, mikä näyttäisi sinusta itsestäsi hienolta, mutta negatiivisten tilanteiden tullen et kokisi olevasi siinä lookissa 100%:sesti oma itsesi?
Jos tajusit mitä tarkoitin. Saatan olla vähän sekava/huono selittämään.
Mullon koko ajan sellanen pakon omainen tarve nyt olla _aivan varmasti_ 100%:sesti itseni, koska koen että sillein selviän kaikista kivuttomammin jostain negatiivisestä paskasta jos minulle tulisi sellaista eteen. Eli pelkään edelleen, että joudun kiusatuksi tai mitä kiusaajat ajattelisivat jos näkisivät mut uudelleen esim musta hiusväri päässä. Aktivisoisiko se kiusaamisen alkamaan uudestaan, kun tajuaisivat että olen jollakin tavalla palannut tyyliltäni siihen entiseen elämään ja muistutan sitä silloista kiusattua tyttöä!
Jne.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:44"]
Mitä jos koittaisit ensin pesussa lähtevää sävytettä, raitoja tai liukuvärjäystä?
Itselleni hiusten värjääminen rohkeemmalla sävyllä oli ehkä yksi elämäni parhaimmista päätöksistä, niin hullulta kuin kuulostaakin. Sain paljon rohkeutta ja itseluottamusta. Tämä sävy sopii täydellisesti. :)
[/quote]
Mikä sävy nyt sulla on?
Olisipa ihanaa että se menis mullakin noin päin. Mutta olen siis joskus aikaisemmin värjännyt myös nuorempana hiuksia, paitsi lähdin siihen tyylin muutos leikkiin aivan väärällä asenteella. Sellasella ilkeällä. Lue noita mun viestejä niin tajuat mitä tarkoitan. Halusin muuttua ilkeäksi ja kovismaiseksi ihmiseksi, koska koin että minua on aina kohdeltu jotenkin huonosti, enkä ikinä ole ollut täysin hyväksytty missään... Sitten se kiusaaminen, pelkään kaikkia pieniäkin asioita mitkä muistuttaa mua siitä ajasta. Esim. että sillon mulla oli mustat hiukset jne. Enkä kykene enää sen asian takia tekemään näitä erillaisia kokeiluja ja olemaan iloinen ja vapaa ja nauttimaan mun uudesta lookista, kun pelkään heti muiden ihmisten kohtelua et pitääks ne nyt mua minkälaisena, sellasena hirmu vahvana ja ilkeänä ihmisenä, että saanko sitten sellaista kohtelua... tai, jos kiusaajat näkis mut nyt uudestaan niin mitä ne ajattelis. Alkaisko kiusaaminen uudestaan vai mitä hittoa!
Kaikkea tuollasta mun päässä liikkuu... että mä vihaan tätä tunnetta, pelkoa...
Se on ihan käsittämätöntä et muiden ihmisten huono kohtelu ja kiusaaminen, voi jopa vaikuttaa niin yksinkertaisiin asioihin kun hiustenvärjyyseen! huoh. -.-
Oletko sä ap se sama tyyppi, joka aloitti sen punatukkaketjun, jossa pelkäsit saavasi turpaan joiltain tyypeiltä "piireissä", jos värjäät pitkät hiuksesi punaiseksi ja menet eroottissävytteisiin kuvauksiin, kun olet niin naisellinen, seksikäs ja herkkä?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:06"]
Oletko sä ap se sama tyyppi, joka aloitti sen punatukkaketjun, jossa pelkäsit saavasi turpaan joiltain tyypeiltä "piireissä", jos värjäät pitkät hiuksesi punaiseksi ja menet eroottissävytteisiin kuvauksiin, kun olet niin naisellinen, seksikäs ja herkkä?
[/quote]
En. :D mulla tässä on kyse jostain traumasta... kukas sä olet? :-)
Mutta tuota liukuvärjäystä olen kyllä miettiny. :) se vois olla aika kiva juttu, kun jos tummaks vaikka värjäis päältä ja jättäis vaaleaksi latvat!
Tai sit silleen et kaks sävytteiset hiukset eli toisella sävyllä vaikka päältä ja toisella alta. Hmm.. en tiedä. Mitä haluan. Kun toisaalta taas haluaisin koko värin. Jostain olen kuitenkin kuullut että jos vaalea verikkö on niin parhaiten sopisi punaiset sävyt, kun jos tumman laittaa niin voi mennä liian kalpean näköiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
Just joo...
http://www.vauva.fi/keskustelu/3869483/ketju/joutuuko_punapaat_helpommin_kissatappeluihin
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
Just joo...
http://www.vauva.fi/keskustelu/3869483/ketju/joutuuko_punapaat_helpommin_kissatappeluihin
[/quote]
So what!? :D mihin sä pyrit?
Eikö täällä niinku saa rauhassa keskustella ja purkaa tuntojaan, ilman että joku tulee linkkailemaan siihen väliin jotain paskaa ja kyselemään ootko sinä tämä ja tämä tyyppi? Mitä väliä sillä asialla sulle on!? Mitä sä sillä tiedolla teet?
Seuraavaksi varmaan haluat mun nimen ja puhelinnumeronkin? eikös joo?
Mut pelkotiloista tässä on kyse ja joskus ne pelot voi olla huvittaviakin. Koe itse joku trauma, esimerkiksi kiusaaminen. ja tule sen jälkeen sanomaan, aikuisena ihmisenä, että miltä tuntuu!!
Ei se enää sitten naurata, vaikka ois kuinka huvittava se pelko. Ihmismieli kun on tällänen ettei se niitä pelkoja pysty valikoimaan, kun se on rääkätty tarpeeksi piloille. Eikä ensimmäiseksi tarvitse virallisesti terapiaan hakeutua, sitä varten on keskustelupalstatkin että asioista voi purkaa ja keskustella.
Sulla täytyy olla todella tylsä elämä kun vietät paljon aikaa vauvalla ja sua kiinostaa, kuka on kuka ja bongailet niitä täältä ja linkittelet vanhoja ketjuja heidän uusiin ketjuihinsa. Häpäisemisen tarve? siihenkö sä pyrit?
Tottakai saa keskustella. Olisit vain voinut rehellisesti vastata, että joo, olen sama tyyppi, niin en olisi tuotakaan ketjua linkannut.
Mikset osta paria hyvänlaatuista (löytyy netistä halvalla) peruukkia eri väreissä, punainen, musta, ruskea jne. ja kokeilet niillä, miltä tuntuisi tuo erilainen väri. Ei siis mitään vappuperuukkeja, vaan paremman laatuisia.
Minäkin haluaisin värjätä hiukset punaisiksi, oma väri on se maantie. En vain uskalla, koska olen aika vaatimattoman näköinen ja ns. hissukka. Pelkään, että ihmiset heti ajattelisivat, että mitä tuokin yrittää todistaa tuolla hiusvärillä ja että olisin säälittävä yms.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:50"]
Kuule emmä tästä tahallaan oo ongelmaa tehnytkään, toivon ettei tätä koko ongelmaa olisi. Aivan varmasti johtuu tuosta kiusaamisestakin tämä pelko. Koska sillon kun minua kiusattiin minulla oli tumma tukka ja olin ottanut tietoisen valinnan, että nyt minä rupean esittämään hirmu kovista ja rupean vittumaiseksi ja ilkeäksi ihmiseksi kaikille, kun ei näköjään kelvannut joskus se että minä olin herkkä, kiltti ja ymmärtäväinen ja omalaatunen... minua vaan poljettiin sillon jalkoihin, ikään kuin jonakin kummajaisena. Tai siltä musta tuntui.
Eli sinusta hiustenvärillä ja luonteella on tekemistä toistensa kanssa? Eli sinusta minulle ei ehkä sopisi tuollainen vahva väri ja lookki, koska sen lookin täytyy olennaisesti liittyä myös jotenkin ihmisen luonteeseen? Ei voi vaan alkaa näyttää muuten vaan sellaiselta, mikä näyttäisi sinusta itsestäsi hienolta, mutta negatiivisten tilanteiden tullen et kokisi olevasi siinä lookissa 100%:sesti oma itsesi?
Jos tajusit mitä tarkoitin. Saatan olla vähän sekava/huono selittämään.
Mullon koko ajan sellanen pakon omainen tarve nyt olla _aivan varmasti_ 100%:sesti itseni, koska koen että sillein selviän kaikista kivuttomammin jostain negatiivisestä paskasta jos minulle tulisi sellaista eteen. Eli pelkään edelleen, että joudun kiusatuksi tai mitä kiusaajat ajattelisivat jos näkisivät mut uudelleen esim musta hiusväri päässä. Aktivisoisiko se kiusaamisen alkamaan uudestaan, kun tajuaisivat että olen jollakin tavalla palannut tyyliltäni siihen entiseen elämään ja muistutan sitä silloista kiusattua tyttöä!
Jne.
[/quote]
Minuakin on kiusattu rankasti lapsena ja nuorena, ja kyllä minullakin syy alkaa värjäämään hiuksia teininä oli yritys kelvata muille. Yritin milloin olla kovis mustan tukan kanssa, milloin seksikäs vaalealla tms. Mutta ei se minua enää aikuisena hallitse, mitä silloin ajattelin.
Minusta ei ole mitään sääntöä, että hiustenvärin täytyy sopia luonteeseen. Minulle itselleni hiustenväri ja pukeutuminen ovat keino ilmaista sitä millaiseksi itseni sisäisesti koen, mutta ei näin tarvitse minusta kaikilla olla. On ihan ok värjätä vaan sellaiseksi missä kokee olevansa vaan kaunein esimerkiksi.
Itse en koe, että hiusväri vaikuttaa mitenkään siihen, miten pärjään negatiivisten tilanteiden tullen. En myös enää pelkää kiusaamista todellakana, minuapa ei ihan niin vaan kiusatakaan, aikuista, elämässään menestynyttä ihmistä! Eikä muutenkaan niin kiinnosta mitä mieltä muut ovat ulkonäöstäni, puhukoot ämmät takanapäin jos niitä huvittaa. Päin naamaa eivät uskalla :D
Mulla on se hassu, että en koe "itsekseni" sitä luonnonväriä, eli maantienharmaata. Koen olevani PALJON värikkäämpi ja dramaattisempi persoona kuin se harmaahiiri, joka ulkoisesti olen jos en värjää hiuksia ja meikkaa. Siksi juuri ilmaisen sisäistä itseäni hiusvärillä, vahvalla meikillä, vahvanvärisillä vaatteilla jne.
Itse nuorempana kokeilin kaikkia mahdollisia värejä, mutta nyt kokeiltuani tiedän, että yleensä ihmiselle sopii parhaiten lähellä omaa väriä olevat sävyt. Itse olen melko tummatukkainen ja on paras pysyä kaukana vaaleista sekä punaisista sävyistä. Joten luultavasti et menetä mitään kun et pilaa hiuksiasi.
Pelot on typeriä. Itsekin pelkään ihan typeriä asioita. En halua esim juuri meikata enkä pukeutua huomiota herättäviin vaatteisiin kun ahdistaa jos herätän minkäänlaista huomiota. Korkokengissä tulee myös sellainen olo, että ihmiset tuijottaa mitä tuokin akka kuvittelee itsestään. Viihdyn tylsänä seinäkukkasena. Tosin en nyt tästä ole sen isompaa ongelmaa itselleni tehnyt. Minun ei tosiaan mikään pakko ole herättää huomiota niin voi sitten olla ahdistumatta, että en jaksa vaivaa asiaa mielessäni. Tämä tulee esiin lähinnä tilanteissa joissa on pakko laittautua ja niitä ei onneksi ole paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:37"]
Tottakai saa keskustella. Olisit vain voinut rehellisesti vastata, että joo, olen sama tyyppi, niin en olisi tuotakaan ketjua linkannut.
Mikset osta paria hyvänlaatuista (löytyy netistä halvalla) peruukkia eri väreissä, punainen, musta, ruskea jne. ja kokeilet niillä, miltä tuntuisi tuo erilainen väri. Ei siis mitään vappuperuukkeja, vaan paremman laatuisia.
[/quote]
No en koe mitään tarvetta, että olisin kertonut olevani sama tyyppi. Miksi niin olisin tehnyt? Eikö netissä saa esiintyä anonyyminä ja aloittaa uusiakin ketjuja jostain itseään vaivaavasta aiheesta jos se vaivaa vielä myöhemminkin, kerta ei sitä joka päivä tee? Ilman tuota sinun linkkaustasikaan tuskin kukaan olisi minua tunnistanut. Kiitos hyvin paljon, jos asiasta keskusteleminen meni nyt sen takia sitten pilalle. En olisi nimittäin kovin halunnut tuota keskustelua muistella!
Ja otan tuosta peruukki jutusta vaarin, että voisi kokeilla. Hyvä idea :) tässä kun keksisi vielä miten noista peloistaan eroon pääsisi...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:40"]
Minäkin haluaisin värjätä hiukset punaisiksi, oma väri on se maantie. En vain uskalla, koska olen aika vaatimattoman näköinen ja ns. hissukka. Pelkään, että ihmiset heti ajattelisivat, että mitä tuokin yrittää todistaa tuolla hiusvärillä ja että olisin säälittävä yms.
[/quote]
Mitä sillä on väliä mitä ne muut ihmiset ajattelee? Sen kun värjäät, ja annat niiden muiden ajatella, mitä ajattelevat.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:43"]
Pelot on typeriä. Itsekin pelkään ihan typeriä asioita. En halua esim juuri meikata enkä pukeutua huomiota herättäviin vaatteisiin kun ahdistaa jos herätän minkäänlaista huomiota. Korkokengissä tulee myös sellainen olo, että ihmiset tuijottaa mitä tuokin akka kuvittelee itsestään. Viihdyn tylsänä seinäkukkasena. Tosin en nyt tästä ole sen isompaa ongelmaa itselleni tehnyt. Minun ei tosiaan mikään pakko ole herättää huomiota niin voi sitten olla ahdistumatta, että en jaksa vaivaa asiaa mielessäni. Tämä tulee esiin lähinnä tilanteissa joissa on pakko laittautua ja niitä ei onneksi ole paljon.
[/quote]
Just tämä, jos meikkaan tai laittaudun, niin tulee heti sellainen olo, että ihmiset katsovat, että mitä tuokin yrittää ja kuvittelee itsestää. En myöskään koskaan ole osaanut käyttää hameita, mitään "seksikkäitä" vaatteita tai avaria kaula-aukkoja. Kiusattu olen minäkin.
t. viestin 30 kirjoittaja
up