Epävakaa persoonallisuus häiriö
Onko läheisillä todettu tuota häiriötä ? Miten se vaikuttaa joka päiväiseen elämään ?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tunteiden säätely tarkoittaa? Minusta tuntuu, että tunteet vain tulevat ja menevät eikä niihin voi paljon vaikuttaa...
https://mieli.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunnetaidot/tunnetaitoje…
Vaikkapa siis sitä että jos kokee vihaa, ei kurista toista hengiltä eikä edes karju rumasti, vaan tunnistaa vihan tunteen itsessään, hillitsee käytöksensä ja ehkä kykenee jopa analysoimaan vihan alkuperän; se ei synny tyhjästä vaan on seurausta primääritunteesta, vaikkapa loukkaantumisen tunteesta, joka voi olla toisen käytöksen aiheuttamaa tai ei, tarkoituksellista tai ei, vakavaa tai ei. Sen vihan saa purettua sisäisesti tai johonkin ulkoiseen toimintaan ha
Viha on epäkypsä tunne. Enhän minä nyt kaikista tunteista sentään puhunut
Viha ei ole sen epäkypsempi tunne kuin muutkaan tunteet. Aivan samoin viha kertoo omista rajoista ja syttyy silloin, kun rajoja rikotaan. Eli aivan yhtä validi tunne kuin muutkin tunteet. Tietenkin se kuinka vihaan reagoi ja miten tunteen käsittelee on ratkaiseva seikka. eri
Riippuu puhutaanko oikeasta vai diagnosoidusta tapauksesta. Ihan eri asia.
Eräs kaverini sössii aina raha-asiansa ja kaikki aloitetut projektit jää puolitiehen. Impulsiivinen käyttäytyminen aina läsnä. Ei kuitenkaan tahallaan ilkeä, mutta joku kateus tuntuu häntä kalvavan aika pikkuasioistakin. Tavallaan kiva ja reilu mutta niin rasittava tyhjän jauhaja
ja huomionkipeä enemmän kuin ketään tuntemani ihminen.
Minulla on diagnosoitu epävakaa persoonallisuus. On lieventynyt todella paljon iän myötä, mutta varsinkin nuorena / nuorena aikuisena ajauduin jatkuvasti ongelmiin, kun en pystynyt tasaiseen elämään.
Opinnot saattoivat esim edetä useiden kymmenten opintopisteiden edestä ekstraa noin vain, kuukaudessa. Sitten en saanut puoleen vuoteen tehtyä mitään.
Parisuhteisiin sitouduin intohimoisesti kunnes minulle tulikin jokin toinen intohimo, ja parisuhde jäi taakse. En tehnyt sitä pahuuttani, mutta saatoin yhtäkkiä kiinnostua vaikka lintubongauksesta niin, että oli ihan sama mitä puoliso siitä miettii. Raha-asiani sain monta kertaa solmuun.
Eniten minua vielä hallitsee tietynlainen kyvyttömyys hallita tunteita ja reaktioita. Saatan reagoida älyttömän voimakkaasti pieniinkin asioihin. Elämä on välillä yhtä vuoristorataa. Minulla menee paljon aikaa sen miettimiseen mitä ihmiset minusta ajattelevat. Se on välillä suorastaan pakonomaista ja vainoharhaista toimintaa. Elelen omissa fantasiamaailmoissani, sillä minun on helpompi pitää ne järjestyksessä, kuin omaa elämääni.
Elin rikkinäisen ja traumaattisen lapsuuden (väkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, päihteitä)