Pitäisikö jättää alkoholin suurkuluttaja?
Miehestä tullut vähitellen alkoholin suurkuluttaja: pitäisiköhän lähteä tässä vaiheessa lasten kanssa?
Olen ollut miehen kanssa yhdessä13 vuotta ja naimisissa 10. Meillä on myös kaksi lasta. Mies eikinä ole ollut lasiin sylkevä ja suhteen alussa pohdin hiukan miehen alkoholin käyttöä, se kun poikkesi omasta. Alussa mies saattoi ottaa viikolla saunan yhteydessä pari pientä olutta ja viikonloppuna sitten esim. Kuusi olutta tai pullon viiniä.
nyt tilanne on sellainen, että viikolla menee vähintään pari kertaa saunassa kolme tai neljä isoa olutta. Viikonloppuna menee yhteensä noin kaksitoista isoa olutta ja pari viskiä tai pari lasia viiniä.
Olen yrittänyt keskustella huolestani, mutta mies väheksyy huolta ja on sitten yhden arkiviikon ottamatta, mutta palaa entiseen tahtiin.
Onko ainoa tapa erota? Mitä muuta voisin tehdä pelastaakseni parisuhteemme ja perheen?
Kommentit (32)
Minkä vuoksi pitäisi erota? Eihän tuollaisessa tissuttelussa ole mitään haittaa?
Ongelma on todennäköisesti vain omassa päässäsi?
Minun mieheni on juonut alusta asti eri tavalla, kuin mihin minä olen tottunut. Tai itse en siis oikein koskaan ole juonut kuin vähän, mutta ymmärrän helpommin sellaista, että viikonloppuna hieman juodaan. Tässä on nyt 15 vuotta totuteltu ja vieläkin minua hieman oudoksuttaa, että mies naukkailee olutta viikonpäivästä riippumatta. Jossain välissä meni melkein joka arkipäivänä 1-2 olutta (0,5l tölkkejä), viikonloppuisin nelisen olutta illassa. Ja välillä vähän viskiäkin. Hyvin harvoin mieheni on humalassa, ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Mutta silti tuntuu oudolta tuo jatkuva oluen ryystäminen.
Itse olen kauhean huono juomaan, juon pari kertaa vuodessa 2-3 annosta, muuten vain annoksen kerrallaan enkä läheskään joka viikko. Ehkä tämän vuoksi on vaikea ymmärtää tuota miehen tyyliä. Itseäni lohduttelen sillä, ettei hän sentään mitään Koffia tai Karhua juo. Jos tuollaiset halpisoluet alkavat upota, niin sitten huolestun tosissani.
Kertaakaan ei mies ole alkoholin takia jäänyt töistä pois. Mutta kerran oli niin paha kirjakoukku, ettei päässyt maanantaina töihin. Tiistainakin meni vasta iltapäivällä ja keskiviikkona ei taas päässyt töihin. Tällaisissa kirjoissa pitäisi olla varoitus, että liian koukuttava, lue lomalla!
Määrät tästä vain kasvaneet ja edelleen suhteessa. Miten irrottautua? En uskalla ja kaikki pelottaa
Koettakaa nyt löytää joku yhteinen linja! Ilman yhteistä linjaa ei ole yhteistä tulevaisuutta.
Käypä Päihdelinkin keskustelualueen Kotikanavalla. Siellä on kohtalotovereita
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 16:30"]
itsellä on käynyt todella hyvä onni kun olen löytänyt raittiin miehen joka lisäksi rakastaa minua sellaisena kuin olen.
[/quote]
Läskinäkö?Kaikilla on paheensa, monella akalla se on turpoaminen ja laiskuus lasten jälkeen, miehellä olut, kumpi pahempi? Veikkaisin, että koppa kaljaa viikossa ei urheilevaa miestä kaada, laiskuus ja mässytys ilman liikuntaa pyöristää melkein naisen kuin naisen.
Itse otan 2-3 annosta lähes joka ilta ja viikon loppuna pe ja la ehkä 4-5 - yleensä punaviiniä tai siideriä. Olen kahden alakoululaisen äiti ja välillä otan muutaman annoksen myös heidän nähdessään, mutta en ole koskaan lasten kanssa humalassa.
Jos omasta käytöstäni ei ole haittaa lapsille ja perhe-elämälle, en näe siinä mitään ongelmaa. Kuten en näe myöskään miehesi tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:41"]
Itse otan 2-3 annosta lähes joka ilta ja viikon loppuna pe ja la ehkä 4-5 - yleensä punaviiniä tai siideriä. Olen kahden alakoululaisen äiti ja välillä otan muutaman annoksen myös heidän nähdessään, mutta en ole koskaan lasten kanssa humalassa.
Jos omasta käytöstäni ei ole haittaa lapsille ja perhe-elämälle, en näe siinä mitään ongelmaa. Kuten en näe myöskään miehesi tapauksessa.
[/quote]
Lahoat salakavalasti aivojesi sisältä. Ootappa kun lapsesi ehtii murrosikään. No toivotaan että kaikki menee hyvin.
Ihan normaali pientä siemailua miehelle. Meillä ei vaimo ole moisesta määrästä moksiskaan. Ja varsinkin kun miehesi hoitaa asiansa ja ei ole vmäinen, niin mitä sitten. Lakkaa nipottamasta tyhjää...
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 09:13"
Onko ainoa tapa erota? Mitä muuta voisin tehdä pelastaakseni parisuhteemme ja perheen?
[/quote]
Tottakai se kannattaa erota, eikös se ole näiden nykynaisten tapa, jos jotain ei miehessä hyväksytä, otetaan ero.
Jos samalla tavalla ajattelisi omasta vaimosta (ja varmaan monen muunkin vaimosta), pitäisi erota, kun akka lihoo. Vuosi vuodelta on kerännyt kiloja istuessaan töllön ja netin äärellä, itse en harrastaessani aktiivisesti liikuntaa.
Ja siltikin tulee juotua se "koppa" kaljaa viikon aikana, lihomatta.
Mies
[/quote] Vaimosi on löytänyt todellisen aarteen. Itse vetää kopan kaljaa ja on otsaa syyttää vaimoa lihomisesta. Monesti tulee mieleen, että itsellä on käynyt todella hyvä onni kun olen löytänyt raittiin miehen joka lisäksi rakastaa minua sellaisena kuin olen.
Oho, joku kaivoi vuosi sitten aloittamaan ketjun ylös. Edelleen yhdessä, mies vähentänyt tissuttelua, muutta edelleen käyttö runsasta. Ollaan puhuttu paljon ja parempaan päin ollaanmenossa. Silti välillä ahdistaa ja mietin eroa. Käytännössä kuitenkin aika hankalaa erota.
ap