Ketkä jättää supersotkuisen hotellihuoneen, kahvilassa tarjottimen viemättä...
....heittää roskiksen ohi käsipaperit julkisessa vessassa, marssii tarkoituksella superlikaisilla kengillä sisään kauppaan, pissaa ohi vessanpöntöstä, piirtää bussin penkkiin jne.
Tunnetko tällaisia ihmisiä tai oletko itse sellainen? Miksi joku toimii tahallaan ylimielisesti ja tekee kiusaa niille, jotka tekee työtään? Saavatko he tästä jotain iloa vai ovatko vain välinpitämättömiä ja kusipäisiä ihmisiä?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:00"]
Mikä on supersotkuinen hotellihuone? Jos siisteyskäsityksesi on, että sänky pitää olla pedattuna, niin hanki apua neuroosiisi.
[/quote]
Tahallaan sotkettu. Roskia ja pulloja hujanhajan, vessat vetämättä, hiuksia ja karvoja joka paikka täynnä, pöydille ja lattioille kaatuneita juomia, ruokaa lattialla ja sängyssä, petivaatteet ympäri huonetta, oksennusta ja muita eritteitä, käytettyjä kortsuja sängyn alla, you name it.
Ei todellakaan tarkoita samaa kuin petaamaton sänky.
[/quote]
Hiuksia ja karvoja?! Siis muut noista ymmärrän, mutta keneltä vain voi irrota hiuksia päästä. Pitäisikö mielestäsi vieraan käydä jonkun suurennuslasin ja pinsettien kanssa nyppimässä ne hotellihuoneesta pois? Eiköhän siivoojalla ole imuri...
Minä maksan kahvilassa sen verran kalliista kahvista, että saavat siihen hintaan siivotakin jälkeni.
Miks kaiken pitää suomessa olla niin kallista?
Osa "te ootte paskasakkia"-inisijöistä ei nyt tajua asian pointtia: ulkomailla saa sen kahvikupin puoleen hintaan vs. suomalainen paikka JA SIIHEN KUULUU PALVELU PÖYTÄÄN SAAKKA. Monessa maassa kahvila ei ole kahvila, jossei ole esim. pöytiintarjoilua. Suomessahan vain luksuspaikat tarjoilevat pöytiin, muissa paikoissa ihmiset palvelevat itse itseään.
Jos haluan siivota pöydän, poimia vitriinistä itse pullani ja kaataa itse itselleni kahvia, voin kyllä tehdä ne kaikki kotonakin. Kahvilaan menen, koska en halua toimia niin juuri sillä hetkellä. Kannattaisi suomalaisten yrittäjien tosiaan tsekata palvelukonseptia uusiksi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:43"]
Tämä on tässä maassa nykyään vikana: ihmisiltä puuttuu nöyryys. Kaiken maailman tollot kuvittelevat olevansa niin euroopan omistajaa, ettei itsepalvelumestassa voi tarjotintaan pois viedä "kun maksoin kahvista niin paljon". Samat ovat niin laiskoja paskoja, etteivät kaupan parkkihallissa saa kärryjään pois vietyä, vaan tökätään ne vaan viereiseen parkkiruutuun, "kyllä ne siitä joku hakee".
Jos menee kahville paikkaan missä tarjotin kuuluu viedä itse pois, niin sitten se viedään. Menee sitten kahville muualle, jos tätäkään ei pysty suorittamaan.
[/quote]
Vai että noyryys puuttuu suomalaisilta!!!!!!!!!!!!
Siis ei saatana -nöyrempää ja lammasmaisesti alistuvampaa porukkaa saa kuule hakea. Riistoverotus, rasistisia pahoinpitelyjä suorittavat neekerit, idioottimainen alkoholipolitiikka, vanhusten makaaminen hoito"laitoksissa" kuset ja paskat vaipoissa on ihan ok. Kukaan ei tee mitään -holhoavat virkamiehet saavat ihan rauhassa jatkaa typerien lakien säätämistä ja tämä porukkahan tottelee.
Palvelukulttuuria ei Suimessa ole syntynyt eikä synny! Palvelu koetaan perseen nuolemisena ja nöyristelynä mitä se ei ole! Käykää jo Viron kahviloissa ja ravintoloissa! Siellä ei juoksuteta asiakkaita kuin karjaa! Ihmiset osaavat myös vaatia pöytiintarjoilua. Suomessa tätä ei ole koskaan ollut. Vaatia ei saa ja pitää tyytyä kalliiseen ja huonoon palveluun! Ei pidä ja saa vaatia!! Anna Perholla oli hyvä kolumni tästä vähän aikaa sitten.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:59"]
Tuli mieleen päinvastainen tapaus:
Olin opiskeluaikoina eräässä Suomen parhaista hotelleista töissä. Siivosin kansainvälisten vieraiden yms. jäljiltä sotkuja, jotka oli välillä ihan kauheita. Kerran siivosin erään suomalaisen liike-elämän ylimpään kermaan kuuluvan naisen jäljiltä huoneen. Huone oli ihan uskomattoman siisti ja siinä oli erittäin vähän siivottavaa. Sokerina pohjalla oli lappu, jossa "entinen hotellisiivoaja toivottaa hyvää jatkoa nykyiselle hotellisiivoajalle" ja muhkeat tipit.
Koska meillä on vaitiolovelvollisuus, en tietysti voi kertoa, kenestä on kyse. Sittemmin olen häneen törmännyt työkuvioissa. Sain kerran tilaisuuden mainita, kuinka mahtavan opetuksen ja säväyksen hän teollaan antoi ja että muistan jutun koko lopun elämääni. Häntä saatetaan pitää tosi kylmänä ja laskelmoivana, mutta minä tiedän paremmin.
[/quote]
hei ent. hotellisiivooja!
silloin tällöin hotellissa yövyn, kuinka voisin helpottaa siivoojien työtä?
[/quote]
Nykyinen hotellisiivooja vastaa: roskat roskikseen, likaiset vuodevaatteet pois ja yhteen kasaan likaisten pyyhkeiden kanssa, peitot ja tyynyt pois sängystä. Vessan roskapussin voi laittaa huoneen roskikseen. Huoneeseen kuuluvat irtotavarat näkyville.
Tahallinen sotkeminen on kyllä eri asia, kuin tarjottimen pöytään jättäminen. Kahvilassa käydään palvelun vuoksi ja palvelusta myös maksetaan. Vien tarjottimen pikaruokalassa tai opiskelijaruokalassa, mutta en kunnon kahvilassa. Opiskelijaruokaloissahan astiat vieläpä joutuu itse kaapimaan tyhjäksi(biojätteet) ja aterimet ym. lajitellaan itse pesua varten. Siinäpä liiketoimintaideaa suomalaisille kahvilayrittäjille!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:00"]
Mikä on supersotkuinen hotellihuone? Jos siisteyskäsityksesi on, että sänky pitää olla pedattuna, niin hanki apua neuroosiisi.
[/quote]
Tahallaan sotkettu. Roskia ja pulloja hujanhajan, vessat vetämättä, hiuksia ja karvoja joka paikka täynnä, pöydille ja lattioille kaatuneita juomia, ruokaa lattialla ja sängyssä, petivaatteet ympäri huonetta, oksennusta ja muita eritteitä, käytettyjä kortsuja sängyn alla, you name it.
Ei todellakaan tarkoita samaa kuin petaamaton sänky.
[/quote]
No worries, kyllä tuossa tapauksessa asiakas maksaa siivouskulut.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:59"] Tuli mieleen päinvastainen tapaus: Olin opiskeluaikoina eräässä Suomen parhaista hotelleista töissä. Siivosin kansainvälisten vieraiden yms. jäljiltä sotkuja, jotka oli välillä ihan kauheita. Kerran siivosin erään suomalaisen liike-elämän ylimpään kermaan kuuluvan naisen jäljiltä huoneen. Huone oli ihan uskomattoman siisti ja siinä oli erittäin vähän siivottavaa. Sokerina pohjalla oli lappu, jossa "entinen hotellisiivoaja toivottaa hyvää jatkoa nykyiselle hotellisiivoajalle" ja muhkeat tipit. Koska meillä on vaitiolovelvollisuus, en tietysti voi kertoa, kenestä on kyse. Sittemmin olen häneen törmännyt työkuvioissa. Sain kerran tilaisuuden mainita, kuinka mahtavan opetuksen ja säväyksen hän teollaan antoi ja että muistan jutun koko lopun elämääni. Häntä saatetaan pitää tosi kylmänä ja laskelmoivana, mutta minä tiedän paremmin. [/quote] hei ent. hotellisiivooja! silloin tällöin hotellissa yövyn, kuinka voisin helpottaa siivoojien työtä? [/quote] Nykyinen hotellisiivooja vastaa: roskat roskikseen, likaiset vuodevaatteet pois ja yhteen kasaan likaisten pyyhkeiden kanssa, peitot ja tyynyt pois sängystä. Vessan roskapussin voi laittaa huoneen roskikseen. Huoneeseen kuuluvat irtotavarat näkyville.
[/quote]
Just näin. Jättäisivät vielä pölynimurin joka huoneeseen ja kainon toiveen imuroida lähtiessään. Älkää vaan tehkö tuota, siivousfirmat vähentävät vain siivoustunteja entisestään, jos huomaavat, että asiakkaat siivoavat huoneen osin itse.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:43"]
Tämä on tässä maassa nykyään vikana: ihmisiltä puuttuu nöyryys. Kaiken maailman tollot kuvittelevat olevansa niin euroopan omistajaa, ettei itsepalvelumestassa voi tarjotintaan pois viedä "kun maksoin kahvista niin paljon". Samat ovat niin laiskoja paskoja, etteivät kaupan parkkihallissa saa kärryjään pois vietyä, vaan tökätään ne vaan viereiseen parkkiruutuun, "kyllä ne siitä joku hakee".
Jos menee kahville paikkaan missä tarjotin kuuluu viedä itse pois, niin sitten se viedään. Menee sitten kahville muualle, jos tätäkään ei pysty suorittamaan.
[/quote]
Vai että noyryys puuttuu suomalaisilta!!!!!!!!!!!!
Siis ei saatana -nöyrempää ja lammasmaisesti alistuvampaa porukkaa saa kuule hakea. Riistoverotus, rasistisia pahoinpitelyjä suorittavat neekerit, idioottimainen alkoholipolitiikka, vanhusten makaaminen hoito"laitoksissa" kuset ja paskat vaipoissa on ihan ok. Kukaan ei tee mitään -holhoavat virkamiehet saavat ihan rauhassa jatkaa typerien lakien säätämistä ja tämä porukkahan tottelee.
[/quote]
Nöyryyttä on se, ettei pidä itseään muita arvokkaampana vaan pystyy kohtaamaan toisen ihmisen ja tuntea empatiaa tätä kohtaan riippumatta itse kunkin asemasta. Se ei tarkoita, etteikö omista oikeuksistaan saisi pitää kiinni. Ei ole kuitenkaan mikään oikeus jättää perässään sotkuja muiden siivottavaksi. Koomisinta tässä on yleensä se, että nämä tärkeilijät ja sikailijat ovat monesti itsekin jossain duunariammatissa.
Te kaikki palvelun perään kitisijät: perustakaapa ihan huviksenne kahvila, ja palkatkaa sinne viisi tarjoilijaa palvelememaan asiakkaita ja siivoamaan jälkiä. Laskekaa tila-, raaka-aine- ja palkkakulut, ja katsokaa mitä tarvitaan kahvikupillisen hinnaksi jotta hommasta jää viivan alle muutakin kuin rupia perseeseen. Riittääkö 10€? Asiakasryntäys on ihan varma ja kassakone vaan kilisee, kun on niin hyvää palvelua. Ei siinä kukaan suinkaan halvemman kupillisen perässä juoksisi, eihän? Ei ne kahvilat mitään kultakaivoksia ole, mutta ihan vapaasti vaan yrittämään.
p.s. kahvilayrittäjät. Tupa voi olla täynnä kun laskette hinnat puoleen. Vai työllistäisikö se liikaa?
Suomalaiset yrittäjät on liian laiskoja ja odottaa liikoja.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:43"]
Fakta, sinne kahviloihin ei palkata uusia työntekijöitä vaikka kuinka protestiksi jätätte niitä tarjottimia. Siellä on töissä 1-2 henkilöä, joista toinen väsää kahveja ja toinen palvelee asiakkaat, salin siivoaa se kenellä on aikaa. Kiireisissä kahviloissa kukaan ei siivoa mitään sitten muutamaan tuntiin ja alkaa kauhea marina kun on niin epäsiistiä kun tarjottimia ja likaisia kuppeja pöydällä eikö teillä ole enempää henkilökuntaa.
Toki niitä tarjottimia siis saa sinne jättää, en sitä mitenkään keneltäkään estä, mutta ette te tuollaisella naurettavalla passiivisaggressiivisella kiukuttelulla hintoja alenna tai enempää työntekijöitä sinne kahvilaan hommaa. Kannattaa antaa ihan kirjallista palautetta.
En siis koskaan ole ollut kahvilassa töissä, asiakaspalvelussa kylläkin, mutta ei se nyt vaadi ihan hirveästi aivokapasiteettia ymmärtää että ei mitään tapahdu sillä että aiheuttaa olemassaoleville työntekijöille kiusaa. Heillä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa palkkaukseen ja hintoihin.
[/quote]
Tosiasia on myös se, että siinä vaiheessa kun asiakkaat tekevät itse kaiken, ei työnantaja tarvitse yhtään työntekijää.
Siksi jätän itse tietyissä paikoissa astiat pöytään. En tehdäkseni kiusaa, vaan osoittakseni, että työntekijöitä tarvitaan yhä.
[/quote]
Sä olet niin väärässä kuin olla jo voit. Kun työntekijät eivät ehdi siivota pöytiä, mitä tapahtuu? Tulee epäsiistiä, ja asiakkaat äänestävät jaloillaan viihtyisimmän asian puolesta. Yrittäjä joutuu sen 3:n palkkaamaan mikäli on yhtään yrittäjä ja asiakaspalveluhenkinen.
[/quote]
Anteeksi? Juuri näin. Kun työntekijät eivät ehdi siivota pöytiä, joutuu työnantaja palkkaamaan sen kolmannen. Ja se on juuri se, mitä haluan jättäessäni astiat pöytään. Näytän työnantajalle, että työntekijöitä tarvitaan yhä.
Olimme poikaystäväni kanssa tallinnassa hotellissa, mulla oli menkat ja harrastimme seksiä. Tietysti valkoset lakanat sekä patja meni pilalle, eikä oikein voitu tehdä mitään. Kyllä se siivoojille kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:18"]
Joissakin itsepalvelukahviloissa olen jättänyt tarjottimen palauttamatta, jos kahvi ja joku leivos maksaa 15 e ja kannan ne itse pöytään, joten tuohon hintaan voin kyllä jättää pöydän siivoamatta! Ei se ole henkilökunnan kiusaamista vaan yrittäjä voisi hieman miettiä asiakastakin. Korkeat hinnat ja sen jälkeen asiakas vielä itse siivoaa jälkensä?!
[/quote]
Sama mulla.
[/quote]
..ja lisäksi vielä ainakin meidän paikkakunnan Pressossa saat vaan mukin kassalta, itse otat automaatista sen kahvis.