Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä jättää supersotkuisen hotellihuoneen, kahvilassa tarjottimen viemättä...

Vierailija
08.11.2013 |

....heittää roskiksen ohi käsipaperit julkisessa vessassa, marssii tarkoituksella superlikaisilla kengillä sisään kauppaan, pissaa ohi vessanpöntöstä, piirtää bussin penkkiin jne. 

Tunnetko tällaisia ihmisiä tai oletko itse sellainen? Miksi joku toimii tahallaan ylimielisesti ja tekee kiusaa niille, jotka tekee työtään? Saavatko he tästä jotain iloa vai ovatko vain välinpitämättömiä ja kusipäisiä ihmisiä?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän usein kahvilassa tarjottimen pöytään. En ollakseni ylimielinen vaan tukeakseni työllisyyttä. Mitä enemmän asiakkaat tekevät itse, sitä vähemmän tarvitaan työntekijöitä. Siksi en käytä automaattikassojakaan.

Hotellihuoneet (joissa työni takia yövyn liiankin usein) jätän perussiistiin kuntoon. Sänkyjä en petaa koskaan, koska se vaan hidastaa kerrossiivoojan työtä.

Vierailija
62/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sotke paikkoja; en hotellihuonetta enkä piirtele bussiin. Hotellihuone jää sellaiseksi kuin jää, peti auki, roskat roskiin ja pyyhkeet lattialle. Ei siellä kuulu viikkailla petiä kuntoon mutta ei myöskään jättää roskia ympäriinsä.

Bussia tai muitakaan julkisia paikkoja ei sotke kuin ääliöt!

Mutta tarjotin jää kahvilassa pöytään! Kotona laitan kupit koneeseen mutta en kahvilassa, pöydät saa raivata henkilökunta. Muutkin voisi jättää ja antaa näin työtä ihmisille. Tämä olisi kelpo hommaa esim kielitaidottomalla maahanmuuttajalle tai nuorelle ensimmäiseksi työpaikaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:18"]

Hotellihuoneessa sängyn petaaminen ja siivous kuuluvat huonesiivoojalle.

Tarjottimia en vie minnekään, koska ei täällä ole mitään tarjotin-/itsepalvelukahviloita (paitsi IKEA:ssa). Tarjottavat tuodaan pöytään.

Pissaan pönttöön, en renkaalle tai ohi. Valitettavasti olen melko usein törmännyt julkisissa vessoissa renkaalle kustuihin pönttöihin. Ilmeisesti jotkut naiset eivät uskalla istua kunnolla pöntölle ja kusi roiskuu sitten minne sattuu. Ällöttävää ja käsittämätöntä.

t. ulkosuomalainen

[/quote]

Niin ja noiden renkaille kuseskelijoiden takia kukaan muukaan ei voi istua reunalle... Vai luuleeko ne, että muutkin sikailee vessassa samanlailla kuin itse ja siksi eivät "uskalla" istua reunalle.

Vierailija
64/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kuvaamiasi ihmisiä ja heidän raivostuttava tapansa suhtautua tähän asiaan tiristää minut vielä hengiltä. Provoisoidun, vaikka ei pitäisi.

Vierailija
65/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta listalta en tee "väärin", mutta kahvilassa jätän usein tarjottimen pöytään. En halua olla tukemassa jatkuvasti enemmän itsepalvelukulttuuriin muuttuvaa "palvelua". Tästä syystä en myöskään ikinä asioi itsepalvelukassalla tms. Pankkiasiat hoidan tosin netissä...

Vierailija
66/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:21"]

Tunnen yhden hotellisiivoojan, siivoaa Omena-hotellia. Ovat usein kuulemma aivan järkyttävässä kunnossa. Olematta mitenkään rasisti, hän totesi, että etenkin itänaapureidemme jäljiltä huoneet ovat kamalassa kunnossa usein.

[/quote] Mistä siivooja tietää, että asukkaat ovat olleet itänaapurista?

Vierailija
67/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:49"]

Minä jätän usein kahvilassa tarjottimen pöytään. En ollakseni ylimielinen vaan tukeakseni työllisyyttä. Mitä enemmän asiakkaat tekevät itse, sitä vähemmän tarvitaan työntekijöitä. Siksi en käytä automaattikassojakaan.

Hotellihuoneet (joissa työni takia yövyn liiankin usein) jätän perussiistiin kuntoon. Sänkyjä en petaa koskaan, koska se vaan hidastaa kerrossiivoojan työtä.

[/quote]

Haloo! Työnantajat ei palkkaa lisää ihmisiä vaikka tarjottimia jätettäis pöydälle. Ne siivoaa mahdollisesti kiireiset, nykyiset työntekijät. :/

Vierailija
68/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:13"]

[/quote]

Haloo! Työnantajat ei palkkaa lisää ihmisiä vaikka tarjottimia jätettäis pöydälle. Ne siivoaa mahdollisesti kiireiset, nykyiset työntekijät. :/

[/quote]

Juu. Kaunis ajatus: Jätän tarjottimen pöytään, kahvilan pomo toteaa, että tarvitaan uusia työntekijöitä keräämään tarjottimet pöydästä ja palkkaa samantien lisätyövoimaa. 

Ei toimi ainakaan Suomessa. Ulkomailla on hauska seurata, miten hotelleissa ja ravintoloissa on paljon väkeä töissä ja he oikeasti ehtivät välillä jutella työkavereidenkin kanssa, mutta etenkin palvella asiakkaita. Suomessa taas yksi ja sama ylityöllistetty tarjoilija juoksee hiki hatussa kymmenessä eri pöydässä kiireisessä ravintolassa illallisaikaan. 

Vierailija
69/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan kahvilass tms. huonoa palvelua tai jos ympäristö on muutoin epäsiisti, saatan hyvinkin jättää tarjottimen pöytään. Protestiksi ja vastalauseeksi.

Vierailija
70/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä opetti mulle kun olin lapsi, että kahvilassa kuuluu jättää tarjotin pöytään, koska jos sen siihen jättää, jollekin työntekijälle on töitä. =)

Vierailija
71/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta, sinne kahviloihin ei palkata uusia työntekijöitä vaikka kuinka protestiksi jätätte niitä tarjottimia. Siellä on töissä 1-2 henkilöä, joista toinen väsää kahveja ja toinen palvelee asiakkaat, salin siivoaa se kenellä on aikaa. Kiireisissä kahviloissa kukaan ei siivoa mitään sitten muutamaan tuntiin ja alkaa kauhea marina kun on niin epäsiistiä kun tarjottimia ja likaisia kuppeja pöydällä eikö teillä ole enempää henkilökuntaa.

Ei ole. Pomo säästää. Työntekijät saavat haukut, mikään ei muutu paitsi heidän stressitasonsa, joka kokee nousukäyrän.

Toki niitä tarjottimia siis saa sinne jättää, en sitä mitenkään keneltäkään estä, mutta ette te tuollaisella naurettavalla passiivisaggressiivisella kiukuttelulla hintoja alenna tai enempää työntekijöitä sinne kahvilaan hommaa. Kannattaa antaa ihan kirjallista palautetta.

En siis koskaan ole ollut kahvilassa töissä, asiakaspalvelussa kylläkin, mutta ei se nyt vaadi ihan hirveästi aivokapasiteettia ymmärtää että ei mitään tapahdu sillä että aiheuttaa olemassaoleville työntekijöille kiusaa. Heillä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa palkkaukseen ja hintoihin.

Vierailija
72/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:59"]

Tuli mieleen päinvastainen tapaus:

Olin opiskeluaikoina eräässä Suomen parhaista hotelleista töissä. Siivosin kansainvälisten vieraiden yms. jäljiltä sotkuja, jotka oli välillä ihan kauheita. Kerran siivosin erään suomalaisen liike-elämän ylimpään kermaan kuuluvan naisen jäljiltä huoneen. Huone oli ihan uskomattoman siisti ja siinä oli erittäin vähän siivottavaa. Sokerina pohjalla oli lappu, jossa "entinen hotellisiivoaja toivottaa hyvää jatkoa nykyiselle hotellisiivoajalle" ja muhkeat tipit.

Koska meillä on vaitiolovelvollisuus, en tietysti voi kertoa, kenestä on kyse. Sittemmin olen häneen törmännyt työkuvioissa. Sain kerran tilaisuuden mainita, kuinka mahtavan opetuksen ja säväyksen hän teollaan antoi ja että muistan jutun koko lopun elämääni. Häntä saatetaan pitää tosi kylmänä ja laskelmoivana, mutta minä tiedän paremmin.

[/quote]

hei ent. hotellisiivooja! 

silloin tällöin hotellissa yövyn, kuinka voisin helpottaa siivoojien työtä?

Vierailija
73/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasokkaassa kahvilassa tarjottimet korjaa henkilökunta - minä en maksa siitä kahvista ja pullasta kymppiä siksi, että itse vien sotkuni pois. Sellainen kahvila ei ansaitse asiakkuuttani, joka olettaa maksavan asiakkaan vievän astiat.

Ällöttää myös nämä pikaruokapaikat - tiskin takana saattaa seistä läsöttää vaikka kuinka monta myyjää, mutta pöytiä ei viitsitä pyyhkiä riittävän usein ja siivota vaan joutuu itse änkeämään tällaiseen likaiseen astioita notkuvaan pöytään. En muutenkaan käy pikaruokapaikoissa, siellä rahaton roskasakki viettää aikaansa.

Vierailija
74/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilassa tarjotin jää aina viemättä niiltä hienosti pukeutuneilta naisilta, erityisesti keski-ikäisiltä.

Vierailija
75/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:43"]

Fakta, sinne kahviloihin ei palkata uusia työntekijöitä vaikka kuinka protestiksi jätätte niitä tarjottimia. Siellä on töissä 1-2 henkilöä, joista toinen väsää kahveja ja toinen palvelee asiakkaat, salin siivoaa se kenellä on aikaa. Kiireisissä kahviloissa kukaan ei siivoa mitään sitten muutamaan tuntiin ja alkaa kauhea marina kun on niin epäsiistiä kun tarjottimia ja likaisia kuppeja pöydällä eikö teillä ole enempää henkilökuntaa.

Ei ole. Pomo säästää. Työntekijät saavat haukut, mikään ei muutu paitsi heidän stressitasonsa, joka kokee nousukäyrän.

Toki niitä tarjottimia siis saa sinne jättää, en sitä mitenkään keneltäkään estä, mutta ette te tuollaisella naurettavalla passiivisaggressiivisella kiukuttelulla hintoja alenna tai enempää työntekijöitä sinne kahvilaan hommaa. Kannattaa antaa ihan kirjallista palautetta.

En siis koskaan ole ollut kahvilassa töissä, asiakaspalvelussa kylläkin, mutta ei se nyt vaadi ihan hirveästi aivokapasiteettia ymmärtää että ei mitään tapahdu sillä että aiheuttaa olemassaoleville työntekijöille kiusaa. Heillä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa palkkaukseen ja hintoihin.

[/quote]

On myös hyvä muistaa, että asiakkaat äänestävät jaloillaan. Tarpeeksi säästetään ja paikat jää rempalleen ja likaiseksi, on kahvila pian ilman asiakkaita. En koe "kiusaavani" työntekijöitä jättämällä tarjottimen pöytään, vaikka se protesti huonosta palvelusta tms onkin. Suomalaiset ovat niin lampaita, että moinen itsepalvelusysteemi mahdollistuu.

Vierailija
76/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:44"]

Mäkkäri ja joku paikallisen mummon pyörittämä lounaskahvila ovat ainoat paikat, joissa suostun siivoamaan jälkeni. En siivoa niitä ravintolassa, kahvilassa tai varsinkaan hotellissa. Suomen hintataso on aivan kamalan korkea, ja jos olen esim. maksanut 150€ hotelliyöstä, siihen hintaan saa luvan kuulua se, että siivooja tekee työnsä. Ärsyttää muutenkin nykymeininki, kun aivan kaikki pankkiasioista kassamaksamiseen ja siivoamiseenkin delegoidaan asiakkaalle itselleen! Tätä perustellaan muka halvemmilla hinnoilla meille, mutta paskapuhettahan se on: pankki ottaa edelleen "palvelumaksuja", kahvilassa hinnat nousevat. Älkää ihmiset alistuko ihan joka juttuun!

[/quote]

mut miks just mäkkäri?miten se eroo hesestä tai subista tms niin radikaalisti että siellä viet roskat mutta et muissa? uteliaisuttami kyselen : )

Vierailija
77/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilllä suomalasijunteilla ei oo hajuakaan kahvilakulttuurista- ulkomailla palveluun kuuluu nimenomaan se, että astiat jätetään sinne pöytään ,mutta jos on niin tollukkahissukka, että siivoaa kahvilan poislähtiessään ja tulee vielä uudestaankin sinne kahvilaan ,niin siinäpä maksat. Ne hienot naiset on tietty harrastaneet kahvilakulttuuria ulkomailla ja siksi jättävät tarjottmet pöytään.

Vierailija
78/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:43"]

[/quote]

On myös hyvä muistaa, että asiakkaat äänestävät jaloillaan. Tarpeeksi säästetään ja paikat jää rempalleen ja likaiseksi, on kahvila pian ilman asiakkaita. En koe "kiusaavani" työntekijöitä jättämällä tarjottimen pöytään, vaikka se protesti huonosta palvelusta tms onkin. Suomalaiset ovat niin lampaita, että moinen itsepalvelusysteemi mahdollistuu.

[/quote]

Ymmärrän kyllä jaloillaan äänestämisen, en itsekään asioi paikoissa joissa koen että henkilökunnalla on asennevamma. En kuitenkaan itse koskaan vaivaudu heittäytymään passiivis-aggressiiviseksi, jos vika selvästi on hinnoissa ja kiireessä, ja olen saanut perushyvää palvelua. Jos palvelu on selkeästi huonoa ja henkilökunta vittuilee, jätän kirjallista asiakaspalautetta.

Suomalaisilla on kummallinen käsitys siitä että kiukuttelemalla jättämällä sotkua henkilökunta (ja etenkin johtoporras) jotenkin maagisesti ymmärtäisi että nyt on ylihintaista ja palvelu ei vastaa odotuksia. Eivät he varsinaisesti tästä mitään opi, työntekijät siivoavat sotkun sitten kun on aikaa ja valittavat siivottomista asiakkaista kun he eivät ole paikalla kuulemassa.

33

Vierailija
79/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:13"]

[/quote]

[/quote]

Juu. Kaunis ajatus: Jätän tarjottimen pöytään, kahvilan pomo toteaa, että tarvitaan uusia työntekijöitä keräämään tarjottimet pöydästä ja palkkaa samantien lisätyövoimaa. 

Ei toimi ainakaan Suomessa. Ulkomailla on hauska seurata, miten hotelleissa ja ravintoloissa on paljon väkeä töissä ja he oikeasti ehtivät välillä jutella työkavereidenkin kanssa, mutta etenkin palvella asiakkaita. Suomessa taas yksi ja sama ylityöllistetty tarjoilija juoksee hiki hatussa kymmenessä eri pöydässä kiireisessä ravintolassa illallisaikaan. 

[/quote]

No kyllä se toimisi, elleivät suomalaiset menisi niin auliisti itsepalvelukulttuuriin mukaan. Ei se tietenkään auta, että yksi hyväätarkoittava asiakas siellä täällä jättää tarjottimensa kiireisten työntekijöiden vaivoiksi, mutta jos enemmistö asiakkaista alkaisi vaatia palvelua rahansa vastineeksi, niin varmasti toimisi. Ainakin ns. paremman tason kahviloissa, joilla ei ole varaa antaa itsestään suttuista vaikutelmaa.

Vierailija
80/96 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:18"]

Joissakin itsepalvelukahviloissa olen jättänyt tarjottimen palauttamatta, jos kahvi ja joku leivos maksaa 15 e ja kannan ne itse pöytään, joten tuohon hintaan voin kyllä jättää pöydän siivoamatta! Ei se ole henkilökunnan kiusaamista vaan yrittäjä voisi hieman miettiä asiakastakin. Korkeat hinnat ja sen jälkeen asiakas vielä itse siivoaa jälkensä?!

[/quote]

Sama mulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän