Ketkä jättää supersotkuisen hotellihuoneen, kahvilassa tarjottimen viemättä...
....heittää roskiksen ohi käsipaperit julkisessa vessassa, marssii tarkoituksella superlikaisilla kengillä sisään kauppaan, pissaa ohi vessanpöntöstä, piirtää bussin penkkiin jne.
Tunnetko tällaisia ihmisiä tai oletko itse sellainen? Miksi joku toimii tahallaan ylimielisesti ja tekee kiusaa niille, jotka tekee työtään? Saavatko he tästä jotain iloa vai ovatko vain välinpitämättömiä ja kusipäisiä ihmisiä?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:53"]
Mulla oli yksi vanha tuttu, joka esim. pöyhi vaatekasoja vaatekaupoissa sekaisin ihan vain vittumaisuuttaan, koska "sitä varten nämä myyjät täällä on, että ne siivoavat". Aikani kattelin, sitten rupesi niin hävettämään tyyppi, että hävisin vähin äänin elämästään.
[/quote]
Tätä juuri tarkoitan!
ap
Samat sellaiset vandaalit, jotka rikkoo bussipysäkkejä ja kaikkea minkä irti saa. Heittelee, potkii, levittelee. Ihan pelkästä ilkeydestä. Että ärsyttää tuollaiset itsekkäät ihmiset.
Mikä on supersotkuinen hotellihuone? Jos siisteyskäsityksesi on, että sänky pitää olla pedattuna, niin hanki apua neuroosiisi.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:00"]
Mikä on supersotkuinen hotellihuone? Jos siisteyskäsityksesi on, että sänky pitää olla pedattuna, niin hanki apua neuroosiisi.
[/quote]
Tahallaan sotkettu. Roskia ja pulloja hujanhajan, vessat vetämättä, hiuksia ja karvoja joka paikka täynnä, pöydille ja lattioille kaatuneita juomia, ruokaa lattialla ja sängyssä, petivaatteet ympäri huonetta, oksennusta ja muita eritteitä, käytettyjä kortsuja sängyn alla, you name it.
Ei todellakaan tarkoita samaa kuin petaamaton sänky.
Varmasti molempia eli sekä tahallaan tekeviä että muuten vaan piittaamattomia. Myönnän, että olen joskus itsekin syyllistynyt ensimmäiseen kun elämä veti litsaria molemmille poskille enkä saanut apua ja oikeutta oikein mistään tässä sivistys- ja oikeusvaltiossa joka siis ihan vitsiksi osoittautui...Olen aina ollut todella kunnollinen ja kiltti mutta raja tulee kaikilla vastaan kun tarpeeksi saa kaltoinkohtelua osakseen. Ihminen kierrättää sitä mitä kokee, hyvää tai pahaa, niin se vain on. Ns. ihmispetoja (raakoja murhaajia, kiusaajia jne.) on sinänsä turha syytellä ja kauhistella, väitän että kukaan ei synny sellaisena eli ilmiö ei varmasti ole ratkaisevassa määrin geneettinen vaan enimmäkseen ihmisen koko kasvuympäristön tulos. Tätä kannattaa todella miettiä, sillä vastuu on meillä kaikilla. Sillä, kuinka muita kohtelemme, on todella suuri merkitys. Asia ei koskaan ole niin, että hui nyt joku hullu mt-ongelmainen tappoi viattomia ihmisiä, itseasiassa melko harvoin. Yleensä kiusatun mitta täyttyy jossain vaiheessa ja hän tekee esim. koulusurman.
Kyllä se on se tietty ihmistyyppi, joka virheellisesti kuvittelee olevansa muita ylempänä joka suhteessa. Yleensä totuus on kaikkea muuta. Sanoisin, että monesti tämä "noi on täällä mua palvelemassa"-tyyppi on keskimääräistä vähemmällä ällillä varustettu, jopa keskimääräistä varattomampi, keskimääräistä huonommassa asemassa omassa työssään ja tuottaa keskimääräistä vähemmän onnea läheisilleen ihmisille, on sellainen ei-niin-pidetty-tyyppi lähipiirissäänkin. Se on sellaista pätemistä sitten edes tässä yhdessä osa-alueessa, kun voi herran elkein jättää paikat jäljiltään räävittömään kuntoon. Tämä ihminen kuvittelee toimintansa osoittavan muille ja itselleenkin, että hän on kaikella tapaa ylempiarvoinen ja hieno ihminen, vaikka todellisuudessa vaikutus on kutakuinkin päinvastainen ;)
Teininä kaverin kanssa raaputettiin nimikirjaimia bussipysäkin maalipintaan. Oltiin kilttejä hissukoita, mutta silti tuli tehtyä jotain tyhmää.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:04"]
[/quote]
Tahallaan sotkettu. Roskia ja pulloja hujanhajan, vessat vetämättä, hiuksia ja karvoja joka paikka täynnä, pöydille ja lattioille kaatuneita juomia, ruokaa lattialla ja sängyssä, petivaatteet ympäri huonetta, oksennusta ja muita eritteitä, käytettyjä kortsuja sängyn alla, you name it.
[/quote]
Totaa.. aika erilaiset tavat meillä on asua hotellihuoneessa. Me asumme hotellissa kuin kotonamme, emmekä jätä vessaa vetämättä tai syö sängyssä. Hotellihuone jää siis sänky petaamatta -kuntoon. Roskiksissa voi olla roskia, mutta mitä muuta sotkettavaa siellä nyt voisi olla??
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
Totaa.. aika erilaiset tavat meillä on asua hotellihuoneessa. Me asumme hotellissa kuin kotonamme, emmekä jätä vessaa vetämättä tai syö sängyssä. Hotellihuone jää siis sänky petaamatta -kuntoon. Roskiksissa voi olla roskia, mutta mitä muuta sotkettavaa siellä nyt voisi olla??
[/quote]
Kysyinkin, että kuka jättää sen hotellihuoneen kauheaan kuntoon? Mistäs minä voin tietää, mihin kuntoon sinä, anonyymi vauvapalstailija, omasi jätät? Turha kommentoida tyyliin "ei koske minua, minä en tee niin". Vastaa mieluummin sellaisiin ketjuihin, joihin sulla on jotain sanottavaa.
En minäkään öykkäröintiä ja tahallista sotkemista ymmärrä, mutta jos maksan 100 e yhdestä hotelliyöstä niin en minä siellä ennen lähtöäni ala siivoamaan tai pyyhkimään pöytää, jos sille on läikkynyt jotain. Roskat laitan roskiin kuten kaikkialla muuallakin.
Joissakin itsepalvelukahviloissa olen jättänyt tarjottimen palauttamatta, jos kahvi ja joku leivos maksaa 15 e ja kannan ne itse pöytään, joten tuohon hintaan voin kyllä jättää pöydän siivoamatta! Ei se ole henkilökunnan kiusaamista vaan yrittäjä voisi hieman miettiä asiakastakin. Korkeat hinnat ja sen jälkeen asiakas vielä itse siivoaa jälkensä?!
Pienemmissä ei-ketjukahviloissa käynkin useimmiten, koska hinnat on halvempia, tuotteet parempia ja henkilöstö palvelee asiakasta sen verran, että noutaa likaiset astiat.
Tunnen yhden hotellisiivoojan, siivoaa Omena-hotellia. Ovat usein kuulemma aivan järkyttävässä kunnossa. Olematta mitenkään rasisti, hän totesi, että etenkin itänaapureidemme jäljiltä huoneet ovat kamalassa kunnossa usein.
Ohis, mutta mua ärsyttää kahvilat ja joissa pitää itse viedä astiat johonkin kärryyn. Kas kun eivät pistä itse keittämään kahveja ja tyrkkäämään niitä Vaasan valmiskorvapuusteja uuniin. Tieten tahtoen en sellaisissa paikoissa käykään, mutta joskus sellaiseen saattaa osua vahingossa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:23"]
Ohis, mutta mua ärsyttää kahvilat ja joissa pitää itse viedä astiat johonkin kärryyn. Kas kun eivät pistä itse keittämään kahveja ja tyrkkäämään niitä Vaasan valmiskorvapuusteja uuniin. Tieten tahtoen en sellaisissa paikoissa käykään, mutta joskus sellaiseen saattaa osua vahingossa.
[/quote]
Tästä tulee mieleen heti muutama paikka, jossa olen käväissyt ja henkilökunnaksikin on valittu ilmeisesti sellaiset, joille voi maksaa minimipalkkaa. Kassahenkilöstö saattaa sitten keskustella keskenään huomaamatta asiakasta ollenkaan ja asiakas joutuu kysymään saisiko maksaa ylihintaisen kahvinsa, jonka vie itse pöytään ja siivoaa toki lähtiessä jälkensä... ;) En ole toista kertaa mennyt, vaikka toki ketjupaikoissa valtaosa työntekijöistä hoitaa hommansa hyvin!
Yrittäjän kannattaisi muistaa, että pienillä asioilla asiakas tulee kerta toisensa jälkeen uudestaan. Sama se on hotellien kanssa: käyt kerran tietyn ketjun hotellissa missä mikään ei toimi ja varmasti mietit seuraavalla kerralla menetkö saman ketjun hotelliin vaikka kaupunki olisi toinen.
Mäkkäri ja joku paikallisen mummon pyörittämä lounaskahvila ovat ainoat paikat, joissa suostun siivoamaan jälkeni. En siivoa niitä ravintolassa, kahvilassa tai varsinkaan hotellissa. Suomen hintataso on aivan kamalan korkea, ja jos olen esim. maksanut 150€ hotelliyöstä, siihen hintaan saa luvan kuulua se, että siivooja tekee työnsä. Ärsyttää muutenkin nykymeininki, kun aivan kaikki pankkiasioista kassamaksamiseen ja siivoamiseenkin delegoidaan asiakkaalle itselleen! Tätä perustellaan muka halvemmilla hinnoilla meille, mutta paskapuhettahan se on: pankki ottaa edelleen "palvelumaksuja", kahvilassa hinnat nousevat. Älkää ihmiset alistuko ihan joka juttuun!
Tuli mieleen päinvastainen tapaus:
Olin opiskeluaikoina eräässä Suomen parhaista hotelleista töissä. Siivosin kansainvälisten vieraiden yms. jäljiltä sotkuja, jotka oli välillä ihan kauheita. Kerran siivosin erään suomalaisen liike-elämän ylimpään kermaan kuuluvan naisen jäljiltä huoneen. Huone oli ihan uskomattoman siisti ja siinä oli erittäin vähän siivottavaa. Sokerina pohjalla oli lappu, jossa "entinen hotellisiivoaja toivottaa hyvää jatkoa nykyiselle hotellisiivoajalle" ja muhkeat tipit.
Koska meillä on vaitiolovelvollisuus, en tietysti voi kertoa, kenestä on kyse. Sittemmin olen häneen törmännyt työkuvioissa. Sain kerran tilaisuuden mainita, kuinka mahtavan opetuksen ja säväyksen hän teollaan antoi ja että muistan jutun koko lopun elämääni. Häntä saatetaan pitää tosi kylmänä ja laskelmoivana, mutta minä tiedän paremmin.
Supersiistiksi mekin jätämme aina huoneen, elämme kuten kotonakin. :) Usein kerään myös valmiiksi kaikki vuodevaatteet aamuisin lattialle kasaan pyyhkeiden kanssa että jo ennestään tiukka aikataulu edes minuutin hellittäisi.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:05"]
Varmasti molempia eli sekä tahallaan tekeviä että muuten vaan piittaamattomia. Myönnän, että olen joskus itsekin syyllistynyt ensimmäiseen kun elämä veti litsaria molemmille poskille enkä saanut apua ja oikeutta oikein mistään tässä sivistys- ja oikeusvaltiossa joka siis ihan vitsiksi osoittautui...Olen aina ollut todella kunnollinen ja kiltti mutta raja tulee kaikilla vastaan kun tarpeeksi saa kaltoinkohtelua osakseen. Ihminen kierrättää sitä mitä kokee, hyvää tai pahaa, niin se vain on. Ns. ihmispetoja (raakoja murhaajia, kiusaajia jne.) on sinänsä turha syytellä ja kauhistella, väitän että kukaan ei synny sellaisena eli ilmiö ei varmasti ole ratkaisevassa määrin geneettinen vaan enimmäkseen ihmisen koko kasvuympäristön tulos. Tätä kannattaa todella miettiä, sillä vastuu on meillä kaikilla. Sillä, kuinka muita kohtelemme, on todella suuri merkitys. Asia ei koskaan ole niin, että hui nyt joku hullu mt-ongelmainen tappoi viattomia ihmisiä, itseasiassa melko harvoin. Yleensä kiusatun mitta täyttyy jossain vaiheessa ja hän tekee esim. koulusurman.
[/quote]
Just joo. Jos sulla menee huonosti, niin mitä ihmettä se auttaa, että vaikeutat tuntemattomien elämää? Ei sun elämä niiden vastuulla ole.
Opiskeluaikana tunturissa mökkejä siivonneena tiedän mitä on supersikaset mökit. Yleensä niissä oli asunut nuorisoporukka, keski-ikäisten miesten porukka tai venäläiset.
Ja supersikainen oli se jonka siivoamiseen meni näppärästi puolitoista tuntia, sen normaalin 30 minuutin sijaan. Mökissä oli asuttu ehkä 1-2 viikkoa, juhlittu koko aika, pulloja ja roskia oli sen määränen kasa. Oli oksennuksia mm. sänkyjen laidoilla. Usein ruuat olivat jääneet viiimeisen aamupalan jäljiltä korjaamatta. Mökeistä löytyi usein myös asukkailla "hukkunutta" omaisuutta, mm. housuja, paitoja yms. sänkyjen alta.
Venäläiset on sitten ihan oma lukunsa. Asuvat porukalla naapureittain ja punkkaavat porukalla illat siinä toisessa mökissä, minne on viety sieltä naapurista astiat ja huonekalut. Kerran oli ilmeisesti harrasteltu jonkun sessioin kuvaamista, kun pöytien alle teipattuja kortsuja löytyi ympäri mökkiä, sekä sitten niitä käytettyjä ja saunasta löytyi kuusenoksia.
Kaikkeahan tuota tuli nähtyä, mutta suurinosa on kuitekin ihan vain perussiivottavia asujia, jotka on kuin kotonaan.
Hotellihuoneessa sängyn petaaminen ja siivous kuuluvat huonesiivoojalle.
Tarjottimia en vie minnekään, koska ei täällä ole mitään tarjotin-/itsepalvelukahviloita (paitsi IKEA:ssa). Tarjottavat tuodaan pöytään.
Pissaan pönttöön, en renkaalle tai ohi. Valitettavasti olen melko usein törmännyt julkisissa vessoissa renkaalle kustuihin pönttöihin. Ilmeisesti jotkut naiset eivät uskalla istua kunnolla pöntölle ja kusi roiskuu sitten minne sattuu. Ällöttävää ja käsittämätöntä.
t. ulkosuomalainen
Mulla oli yksi vanha tuttu, joka esim. pöyhi vaatekasoja vaatekaupoissa sekaisin ihan vain vittumaisuuttaan, koska "sitä varten nämä myyjät täällä on, että ne siivoavat". Aikani kattelin, sitten rupesi niin hävettämään tyyppi, että hävisin vähin äänin elämästään.