Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikkona en tajua joidenkin ihmisten astmavouhkaamista

Vierailija
07.11.2013 |

Ei saisi käyttää hajuvesia, ei tuoksuvia voiteita, ei saa polttaa tupakkaa lähellä.. Ja nyt ei saa edes kynttilöitä polttaa! 

Siis ihan oikeasti, mitä helvettiä.

Oken itse sairastanut astmaa ihan lapsesta asti. Kohtauksia oli nuorempana usein, mutta kun lääkitys saatiin kuntoon oireet ovat hävinneet ja elän täysin normaalia elämää. 

Astmaatikkona tärkeää hoitaa lääkitys kuntoon - ja ylläpitää hyvää fyysistä kuntoa. Ei siis valittaa joka ikisestä asiasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, ei mistään hiton tuoksukyntilöistä, hajuvesistä ym. ole mitään haittaa. Jos ette osaa hoitaa lääkitystänne kuntoon, turha sitä on kitistä kenellekkään muulle. Eikä astma oikeuta luistamaan liikunnasta - toki se voi aluksi olla raskasta mutta silloin täytyy kuunnella kehoaan ja tehdä sen minkä pystyy - kyllä se siitä helpottuu.

Ainoa mihin itselläni astma vaikuttaa on ulkona liikkuminen pakkasella - mutta eiköhän tätä vaivaa ole jossain määrin kaikilla.

Minusta on todella huvittavaa kuulla "ventoline-astmaatikkojen" avautumista milloin mistäkin - siis vaikkapa minun hajuvedenkäytöstäni. 

Liian monille se astma on vain huomionhakua ja tärkeiltyä varten kehitetty vaiva. 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:05"]

Niin ja astmastani kertonee jotain se että ilman lääkkeitö pef-arvoni on 250-275 Olen 30-vuotias. Lääkkeiden jälkeen 500-550. Kyllä se sairastaminen on opettanut paljonkin, mutta myötätuntoa ei vaan riitä näille ventoline-potilaille, jotka hädissään kiskovat lääkettä päivittäin, astmaatikkoja kun ovat. Ja mitään ei edes yritetä tehdä oman hyvinvoinnin eteen, vaaditaan vain muilta huomiota ja erityiskohtelua.

ap

[/quote]

Kummallinen logiikka sinulla: koska olet itse sairastanut astmaa, katsot voivasi tuomita muita ihmisiä, joiden elämästä ja sairaudesta et tiedä mitään? Tämä tulee sinulle ehkä yllätyksenä, mutta se, että olet sairastanut astmaa ei tee sinusta mitään kaikkitietävää astma-asiantuntijaa.

Vierailija
62/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:05"]

Niin ja astmastani kertonee jotain se että ilman lääkkeitö pef-arvoni on 250-275 Olen 30-vuotias. Lääkkeiden jälkeen 500-550. Kyllä se sairastaminen on opettanut paljonkin, mutta myötätuntoa ei vaan riitä näille ventoline-potilaille, jotka hädissään kiskovat lääkettä päivittäin, astmaatikkoja kun ovat. Ja mitään ei edes yritetä tehdä oman hyvinvoinnin eteen, vaaditaan vain muilta huomiota ja erityiskohtelua.

ap

[/quote]

Mistä sinä, ap, tiedät, mitä nämä potilaat tekevät oman hyvinvointinsa eteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 23:24"]

Minulla on ollut astma alle kouluikäisestä. Oli ventolinet ja flixotidet ja siitepölyaikaan duactit ja muut vastaavat. Lääkkeet jäi ja astma unohtui kun ensinnäkin huomasin että omalla kohdallani se on pitkälti psykosomaattinen sairaus ja aloin hoitaa lievässä hengenahdistuksessa sitä psyykkistä ongelmaa lääkkeen sijaan. Ruokavaliomuutos auttoi myös paljon.

Mutta en ota kantaa muiden kokemuksiin enkä kiistä etteikö muilla ois toisin, halusin vaan kertoa oman astmakokemukseni.

[/quote]

Meillä sairastui lapsi 2 vuotiaana astmaan. Jätti murkkuiässä lääkkeet pois salaa. Koulusta soitettiin erään liikuntatunnin jälkeen, että ambulanssi on tilattu, tytöllä todella vaikea astamkohtaus cooperin testin jälkeen.

Voivoi, miten paskatyttö kun keksi tuollaisen kohtauksen. Just kun olin ajatellut hommata lauman koiria meille, kun sillä on koira-allergiakin.

Hassua, että ennen vanhaan on kuoltukin astmaan, vaikka se on vain psykosomaattinen sairaus. Riettaat menneet ihan tahallaan kuolemaan tuosta noin vain

[/quote]

Olisikohan pitänyt kirjoittaa kissankokoisilla kirjaimilla tuo OMALLA KOHDALLANI ON PSYKOSOMAATTINEN SAIRAUS. En missään vaiheessa tuossa kommentissani yleistänyt tätä, kerroin vaan oman astmahistoriani. Onko luettua niin vaikea ymmärtää? Kirjoitin vielä loppuun, että en ota kantaa toisten tilanteisiin tms. Me ihmiset ollaan yksilöitä ja samakin sairaus voi näkyä ja oireilla tai olla oireilematta vähän eri tavoin. Turha siis vetää sitä hernekeittoa nenään jos minä kerron vain siitä mikä omalla kohdallani on totta.

Vierailija
64/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen ,että joku vouhkaa.En vouhkannut itse.35-vuotiaana keuhkoni aika mäsät.Sairaalajaksoja ollut,suuret määrät kortisonia suoneen jne...Olkaa onnellisia te ventolinetyypit,ja meuhkatkaa ja pitäkää itsestänne huolta.Spira -atrodual-kortisonityyppinä ei ole niin kivaa, kuin ventolinetyyppinä.Meuhkatkaa,meuhkatkaa...joskus se yksi hajuvesi kerta voi olla liikaa,eikä siitä enään toivutakkaan ventolinellä.

Vierailija
65/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:13"]

Olen iloinen ,että joku vouhkaa.En vouhkannut itse.35-vuotiaana keuhkoni aika mäsät.Sairaalajaksoja ollut,suuret määrät kortisonia suoneen jne...Olkaa onnellisia te ventolinetyypit,ja meuhkatkaa ja pitäkää itsestänne huolta.Spira -atrodual-kortisonityyppinä ei ole niin kivaa, kuin ventolinetyyppinä.Meuhkatkaa,meuhkatkaa...joskus se yksi hajuvesi kerta voi olla liikaa,eikä siitä enään toivutakkaan ventolinellä.

[/quote]

Luonnon valinta.

Vierailija
66/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:52"]

Ei saisi käyttää hajuvesia, ei tuoksuvia voiteita, ei saa polttaa tupakkaa lähellä.. Ja nyt ei saa edes kynttilöitä polttaa! 

Siis ihan oikeasti, mitä helvettiä.

Oken itse sairastanut astmaa ihan lapsesta asti. Kohtauksia oli nuorempana usein, mutta kun lääkitys saatiin kuntoon oireet ovat hävinneet ja elän täysin normaalia elämää. 

Astmaatikkona tärkeää hoitaa lääkitys kuntoon - ja ylläpitää hyvää fyysistä kuntoa. Ei siis valittaa joka ikisestä asiasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, ei mistään hiton tuoksukyntilöistä, hajuvesistä ym. ole mitään haittaa. Jos ette osaa hoitaa lääkitystänne kuntoon, turha sitä on kitistä kenellekkään muulle. Eikä astma oikeuta luistamaan liikunnasta - toki se voi aluksi olla raskasta mutta silloin täytyy kuunnella kehoaan ja tehdä sen minkä pystyy - kyllä se siitä helpottuu.

Ainoa mihin itselläni astma vaikuttaa on ulkona liikkuminen pakkasella - mutta eiköhän tätä vaivaa ole jossain määrin kaikilla.

Minusta on todella huvittavaa kuulla "ventoline-astmaatikkojen" avautumista milloin mistäkin - siis vaikkapa minun hajuvedenkäytöstäni. 

Liian monille se astma on vain huomionhakua ja tärkeiltyä varten kehitetty vaiva. 

[/quote]

Mun tuttava on 40kg ylipainoinen, polttaa liioittelematta askin päivässä röökiä sisätiloissa, ei liiku KOSKAAN ja yskii kuin mopsi. Erehdyin suihkauttamaan hiuskiinnettä hänen läsnäollessaan niin meinasi riistää lakkapurkin kädestäni ja alkoi nalkuttamaan että "etkö oikeasti voisi olla suihkuttamatta tuota myrkkyä kun multa loppuu happi, miksi luulet että en käytä hiuskiinnettä koskaan haloo?? KUOLEN siihen!". En oikeasti tiennyt itkenkö vai nauranko... Tein periaatteessa molempia mutta vitutti kyllä sairaan paljon. Jollain tapaa vain oletin että hänen astmansa ei ole kovin pahana... :D

Vierailija
67/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 00:07"]

Just. Mulle puhkesi astma 30-vuotiaana ja lapsella se on ollut 3,5-vuotiaasta. Me ei kestetä MITÄÄN hajuvesiä tai hajustettuja pesuaineita, tuoksukynttilät ehdoton no thanks, lähdetään pois jos on. Jos SINUN astma ei oireile, se ei meinaa että muut ei oireile. 

Ja mitähän AP mahtaa tarkoittaa "ventoline-astmaatikoilla"? Käytän itsekin ko lääkettä Päivittäin.

[/quote]

sitten varmaan tiedät kelle ventolineä määrätään :)

en tarvitse sitä enää onneksi

Vierailija
68/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä ihan turhaa vouhkaamista.Etten tän enempi tähän keksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme