Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikkona en tajua joidenkin ihmisten astmavouhkaamista

Vierailija
07.11.2013 |

Ei saisi käyttää hajuvesia, ei tuoksuvia voiteita, ei saa polttaa tupakkaa lähellä.. Ja nyt ei saa edes kynttilöitä polttaa! 

Siis ihan oikeasti, mitä helvettiä.

Oken itse sairastanut astmaa ihan lapsesta asti. Kohtauksia oli nuorempana usein, mutta kun lääkitys saatiin kuntoon oireet ovat hävinneet ja elän täysin normaalia elämää. 

Astmaatikkona tärkeää hoitaa lääkitys kuntoon - ja ylläpitää hyvää fyysistä kuntoa. Ei siis valittaa joka ikisestä asiasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, ei mistään hiton tuoksukyntilöistä, hajuvesistä ym. ole mitään haittaa. Jos ette osaa hoitaa lääkitystänne kuntoon, turha sitä on kitistä kenellekkään muulle. Eikä astma oikeuta luistamaan liikunnasta - toki se voi aluksi olla raskasta mutta silloin täytyy kuunnella kehoaan ja tehdä sen minkä pystyy - kyllä se siitä helpottuu.

Ainoa mihin itselläni astma vaikuttaa on ulkona liikkuminen pakkasella - mutta eiköhän tätä vaivaa ole jossain määrin kaikilla.

Minusta on todella huvittavaa kuulla "ventoline-astmaatikkojen" avautumista milloin mistäkin - siis vaikkapa minun hajuvedenkäytöstäni. 

Liian monille se astma on vain huomionhakua ja tärkeiltyä varten kehitetty vaiva. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma tuntuu olevan sairautena kuin reuma tai fibromyalgia, migreeni tai masennus. JPK= joka paikkaa kolottaa.

Toiset jäävät harrastamaan sairaudentuntoaan ja käpertyvät sen suojiin, kun elämä vastustaa. Toiset pitävät ongelmaa osana itseään, lääkitsevät, pärjäävät vaihtelevalla menestyksellä niukumatta liikoja.

Vierailija
22/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu sä aapee oot sairas, et astmasta vaan : niin mietipä sitä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asma voi olla hyvin pientä haittaa aiheuttava rasitusatma tai sitten suorastaan vammauttava sairaus. Jos sinulla on hyvin hallussa pysyvä sairaus ,ole tyytyväinen. Ymmärrät kai, että sairaus voi pahentua ja silloin ehkä kadut näitä toisia halventavia ja vähätteleviä kommenttejasi.

Vierailija
24/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ap on oikeassa. Hän tietää omasta kokemuksestaan ja hyvän yleissivistyksen pohjalta, mitä toisten astmaan liittyvät kokemukset merkitsevät todella. Oikeat speksitkin on hallussa määrittämään toisten oirekokemuksia. Onnea ap vai pitäsikö sanoa ihan suoraan jumala. Muut vaan harhassa ja väärän minätunteen varassa kuvitellaan kokemuksemme. Muistathan oikaista jokaista, joka turhaa kitisee hajuista! Nähdään taas.

Vierailija
25/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 02:04"]

Ap ei ymmärrä ettei muiden astma ole yhtä helppo kuin hänen.

Homeisessa talossa asuneena ja astmaan sairastuneena olen valitettavasti herkistynyt myös tuoksuille. Nuorena käytin hajuvesiä eikä toisten hajuvedet härinneet mutta nyt on toisin. Pesuaineosastolla on käytävä pikaisesti jne.

Minulla on yhdistelmälääke käytössä (Symbicort).

Kolme kertaa olen joutunut poistumaan tilasta hajusteen vuoksi kun hengitys vaikeutunut pahasti.

Surullista jos joku astmaa sairastava ei pysty ymmärtämään muita astmaatikkoja ja suoltaa näppikseltään avauksen kaltaista paskaa.

[/quote]

Näin juuri. Melkein, kun olisin itse kirjoittanut.  Siinä vaiheessa, kun alkaa jotkut hajut tuntumaan  niin on parasta siirtyä pois. Ei ole kiva jäädä muiden mieliksi ja kärsiä siitä sitten seuraavat 2 viikkoa.

Astmaatikkoja on niin monenlaisia. Itsekin astmaatikkoa. Aikuisiällä puhjennut ja sitä on suvussamme aika paljon. Ja on niin erilaisia astmaa sairastavia suvussamme.

Vierailija
26/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei onneksi ole astmaa eikä allergiaa mutta kai se aika vaarallinen sairaus voi olla. Pari päivää sitten löytyi lähistöltämme aamulla teini-ikäinen poika kuolleena, astmapiippu oli vieressä.

Vierailija
27/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole astmaa, mutta paljon allergioita. Olen monille hajuvesille todella allerginen. Aivastelua, silmät ja nenä vuotaa, kurkkku turpoaa. Aina on allergialääkkeet mukana ja adrenaliini piikki. En nyt tiedä onko se turhaa vouhkaamista jos hengitystiet turpoavat hajusteista ja tuoksukynttilöistä pahasti?

Vierailija
28/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:52"]

Ei saisi käyttää hajuvesia, ei tuoksuvia voiteita, ei saa polttaa tupakkaa lähellä.. Ja nyt ei saa edes kynttilöitä polttaa! 

Siis ihan oikeasti, mitä helvettiä.

Oken itse sairastanut astmaa ihan lapsesta asti. Kohtauksia oli nuorempana usein, mutta kun lääkitys saatiin kuntoon oireet ovat hävinneet ja elän täysin normaalia elämää. 

Astmaatikkona tärkeää hoitaa lääkitys kuntoon - ja ylläpitää hyvää fyysistä kuntoa. Ei siis valittaa joka ikisestä asiasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, ei mistään hiton tuoksukyntilöistä, hajuvesistä ym. ole mitään haittaa. Jos ette osaa hoitaa lääkitystänne kuntoon, turha sitä on kitistä kenellekkään muulle. Eikä astma oikeuta luistamaan liikunnasta - toki se voi aluksi olla raskasta mutta silloin täytyy kuunnella kehoaan ja tehdä sen minkä pystyy - kyllä se siitä helpottuu.

Ainoa mihin itselläni astma vaikuttaa on ulkona liikkuminen pakkasella - mutta eiköhän tätä vaivaa ole jossain määrin kaikilla.

Minusta on todella huvittavaa kuulla "ventoline-astmaatikkojen" avautumista milloin mistäkin - siis vaikkapa minun hajuvedenkäytöstäni. 

Liian monille se astma on vain huomionhakua ja tärkeiltyä varten kehitetty vaiva. 

[/quote]

Minullakin on astma, mutta en pidä muiden juttuja vouhkaamisena. Isäni kiidätettiin useamman kerran sairaalaan ambulanssilla. Kerran olivat eläkeläisreissussa bussilla ja siellä oli nainen, joka oli holvannut hajuvettä. Isäni, vanhankansan mies ei halunnut tyhjää vouhkata (pelkasi kai ap.n tyylisiä ihmisiä). Kun pääsivät perille, romahti maahan ja vietiin välittömästi ensiapuun ja hengenlähtö oli lähellä.

Pappani sairasti astmaa aikana, jolloin ei ollut ventolineja ja kortisooneja ja tukehtui pikkuhiljaa siihen.

En itsekään mielelläni syö kovin montaa kortisoonikuuria vuodessa. Mutta pakko, kun leimataan vouhkaajaksi, jos haluaisi, että ihmiset eivät lotraisi hajuja tai polttaisi samoissa tiloissa.

Vierailija
29/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani ei astma juuri haittaa, eikä hän anna pienten pihinöiden haitata. Mutta kyllä kun "tuhketumisreaktio"painaa päälle hän luulee kuolevansa. Vaikea astmakohtaus on varmasti traumaattinen kokemus kenelle tahansa, kovimmallekin konkarille. Kyllä sitä tai sen aiheuttajaa pelkää pitkään.

Vierailija
30/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että astmasi on lievä.

Vierailija
31/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain astman vasta aikuisena homeen takia. Kohtauksia saan vain hyvin harvoin mutta silloin kun se iskee ei siinä lääkkeet paljoa auta, lääkäri puhui jo hevosten astmalääkkeistä. Että astmaatikkoja on erilaisia, turha sitä on toisia syyllistää jos itse voi hyvin. En keneltäkään tupakointia kiellä, yleensä ihmiset ymmärtävät ja siirtyvät hieman kauemmaksi tai sitten itse vaihdan paikkaa. Riippuu tilanteesta.

Vierailija
32/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä älyn jättiläistä. Jos mä voin syödä tomaattia, mä en ymmärrä miksi toiset ei voi syödä sitä vaan vouhkaa, kun ruuassa on sitä!

Vierailija
33/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tupakointi nyt yleensäkin on aika wt-hommaa. Vaikka ei olisi astmaatikko, niin en haluaisi olla samassa huoneessa röökaajan kanssa. Sen verran ällöttävä tapa se on ja niin pahalle tupakoiva haisee.

Ja kyllä, itsekin poltin aikoinaan ja juuri siksi käytin paljon hajusteellisia pesuaineita ja hajuvesiä, kun yritin peittää sitä tupakanhajua vaatteista.

Vierailija
34/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 00:07"]

Ja mitähän AP mahtaa tarkoittaa "ventoline-astmaatikoilla"? Käytän itsekin ko lääkettä Päivittäin.

[/quote]

Ventoline ei ole tarkoitettu päivittäiseksi lääkkeeksi, vaan "hätävaraksi", jota käytetään kun on pakko (esim flunssat tai rasitus). Jos Ventolinea joutuu käyttämään päivittäin, ylläpitävä lääkitys ei ole riittävä ja se kannattaa hoitaa lääkärin kanssa kuntoon.

T. astmaatikko jo kohta 28v (ja Ventoline aina laukussa, käytössä flunssa-aikoina)

Vierailija
35/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksi astma ja se on sinun pyhä astmasi. Tätä oman pään pyhää totuutta sinun pitää nyt julistaa kuten evankeljumia. Onnea, ristiretkellesi.

Vierailija
36/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ap:n kanssa kyllä pääosin samaa mieltä, tosin tiedän myös että on huomattavasti vaikeampiakin astmoja joihin kommentti ei päde. Mutta itse astmaatikkona ja allergikkona olen tuntenut monia kaltaisiani, joilla tauti ei ole ollut sen kauheampi kuin itsellänikään, mutta he ovat tehneet siitä ihan valtavan numeron ja koko elämän pilaajan, kun taas itse olen keskittynyt muihin asioihin enkä ole antanut noiden estää elämääni tai pilata sitä. 

Nyt nelikymppisenä en tarvitse edes lääkitystä enää, enkä saa allergiaoireitakaan mistään. Uskon, että syynä on innokas omasiedätykseni, esim. otin kaksi koiraa kun eläinallergiat olivat niin häiritseviä että töissä koiranomistajan vieressä istuminen aiheutti silmien vetistämistä ja hengenahdistusta. Nykyisin koirista ei tule mitään. Samaa olen soveltanut ruoka-aineallergioihini, alkanut syödä vaan vaikka tulee oireita, määrää vähitellen lisäten. Nykyisin joskus ainoastaan kova pakkanen saa aikaan lievää hengenahdistusta, ei mikään muu. 

Mutta nuorempana kun oireet oli pahempia, silloinkin tosiaan lääkkeillä pysyi vaivat sillä lailla kurissa ettei ne nyt elämää pilanneet mitenkään, kunhan otti oikean asenteen eikä "voi minua marttyyriä jolla on kauhea pitkäaikaissairaus jonka takia olen herkkä kuin mimosa enkä kestä mitään".

Vierailija
37/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaudet ovat vain tärkeydentunteen välikappaleita. Ne ovat vain uskonkappaleita, ja silkaa itsekkyyttä. Sairaudet oman egon jatko, vallankäytön kohde, jonka avulla aikuinen voi päteä.

Suuri osa astamaakin sairastavista on vimmassaan aivan vilpittömiä, vaikkakin väärässä. Vuosikymmenten milloin minkin tahon propagandan tuloksena he luulevat ihan oikeasti, että he voivat sairautensa avulla hakea huomiota.

Vierailija
38/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoitajana tapaan useita astmaatikkoja vuoden aikana. Hämmästyttävän suurella joukolla astmaatikoista ei ole lääkitys oikealla tolalla. Jos keskivertoastmaatikko joutuu käyttämään avaavaa lääkettä lähes viikottain, ei lääkitys ole kunnossa. Pyrkimys olisi, että avaavaa lääkettä käytetään vain hengitystieinfektioiden yhteydessä tai jos jostain syystä joutuu kovaan rasitukseen kovassa pakkasessa tai pölyisissä olosuhteissa.

Vierailija
39/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi tämän ap-astmaatikon kertoa ensin, onko hänellä sisäsyntyinen astma. Siihen ei useinkaan liity allergioita. Sairastan itse, sekä tyttäreni ulkosyntyistä astmaa, jossa nimenomaan allegeenit aiheuttavat oireita. Esim. siitepölyaika on meillä todella hankalaa.

Sitten pitäisi erottaa tuoksuyliherkkyys ja tuoksuallergiat.

Itse voin sanoa inhoavani tiettyjä pesuaineiden tuoksuja, sillä minä en kertakaikkiaan pidä siitä  halvasta keinotekoisesti tuotetusta hajusta. Jos ihminen ei jostakin pidä, hän usein oireilee jotenkin. Minulla kutiaa nenä, mutta se johtuu siitä, etä minä en pidä siitä tuoksusta. Vertaan tätä siihen, että lähes kaikkien nenä reagoi kutiamalla tai muuten vaikka likaisen yleisen käymälän tuoksuun, eikä sekään ole allergiaa.

Valitettavasti on muutama hajuvesissä käytettävä ainesosa, jolle ihan laboratoriokokein olen osoitettu olevan allerginen. Haistan tämän hyvinkin helposti tuotteesta. Niinpä olemme sopineet, että en minä, enkä mieheni käytä niitä tuotteita, joissa tätä ainetta on. Kyseinen aine aiheutti muuten lapselleni niin kovan reaktion, että hän joutui sairaalaan. Sairaalassa sitten alkoikin astmatestit, niin, että hajusteallergia voi olla hyvinkin vakava.

Mutta kaikenkaikkiaan tätä hajuongelmaa aiheuttaa ihmiset, jotka käyttävät tuoksuja väärin.

Oma nenä turtuu hajuveteen reilussa kuukaudessa, ja kun tuoksua käyttää, sen haluaa itse haistaa, niin tottakai sitä käyttää enemmän ja enemmän. Minusta on aina hassua kuulla jonkun käyttäneen jo vuosia samaa hajuvettä. Sellaiset ihmiset yleensä haisevat vanhalle pistävälle, vaatteisiin takertuneelle hajuvedelle (Esim. talvitakit ja huivit) ja heidän ympärillä leijailee sankka hajuvesipilvi.

Tälläiset ihmiset ovat kärkkäimpiä sanomaan, etteivät taatusti haise, mutta ei heidän nenänsä enää hajuvettä haistakaan. Ihan biologiaa!

Tämä hajusteongelma vähenisi huomattavasti, jos hajusteita käyttävät kierrättäisivät vaikka kolmea tuoksua, ja vaihtaisivat sen kuukauden välein. Silloin ihmiset tuoksuisivat, eivät haisisi.

Eu de toilettea riittää 1-2 suihkausta ilmaan ja sitten annetaan tuoksun "sataa" päälle. Itselläni tämä on toiminnut jo vuosia.

Vierailija
40/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ap:n astma pysyy kurissa lääkityksellä eikä mikään aiheuta oireita, se tarkoittaa, että muilla on väärät lääkkeet (oma vika) ja he valittavat turhasta. Case closed, sanoisi ap suuressa viisaudessaan.

Lievää astmaa sairastavien ei pitäisi käyttää lääkkeita turhaan liikaa päivittäin, ne eivät oikeasti ole hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä