Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikkona en tajua joidenkin ihmisten astmavouhkaamista

Vierailija
07.11.2013 |

Ei saisi käyttää hajuvesia, ei tuoksuvia voiteita, ei saa polttaa tupakkaa lähellä.. Ja nyt ei saa edes kynttilöitä polttaa! 

Siis ihan oikeasti, mitä helvettiä.

Oken itse sairastanut astmaa ihan lapsesta asti. Kohtauksia oli nuorempana usein, mutta kun lääkitys saatiin kuntoon oireet ovat hävinneet ja elän täysin normaalia elämää. 

Astmaatikkona tärkeää hoitaa lääkitys kuntoon - ja ylläpitää hyvää fyysistä kuntoa. Ei siis valittaa joka ikisestä asiasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, ei mistään hiton tuoksukyntilöistä, hajuvesistä ym. ole mitään haittaa. Jos ette osaa hoitaa lääkitystänne kuntoon, turha sitä on kitistä kenellekkään muulle. Eikä astma oikeuta luistamaan liikunnasta - toki se voi aluksi olla raskasta mutta silloin täytyy kuunnella kehoaan ja tehdä sen minkä pystyy - kyllä se siitä helpottuu.

Ainoa mihin itselläni astma vaikuttaa on ulkona liikkuminen pakkasella - mutta eiköhän tätä vaivaa ole jossain määrin kaikilla.

Minusta on todella huvittavaa kuulla "ventoline-astmaatikkojen" avautumista milloin mistäkin - siis vaikkapa minun hajuvedenkäytöstäni. 

Liian monille se astma on vain huomionhakua ja tärkeiltyä varten kehitetty vaiva. 

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, onko nyt lääkkeet ottamatta?

Oli aika ikävää kuunnella siskon vuoteen ääressä, kuinka halusi eroon sairaudestaan. No ei päässyt. Tuumori päässä jatkoi sinnikkäästi kasvuaan ja lopulta tappoi hänet.

Kaltaisesi ääliöt ovat itsekyyden korkeinta ja paksuinta kermaa. Onnea yksinäiseen elämääsi.

Vierailija
42/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on astmaatikko. Sairastui työpaikallaan huonon sisäilman myötävaikutuksesta. Kohtauksia tulee, välillä käydään lääkärissä, välillä pärjää kotona. Hän ei ole koskaan ollut vaatimassa muita ottamaan hänet huomioon. Hän ei valita.

Käsittämättömin tapaus näistä astmavouhkaajista oli eräs eukko, jonka piti ängetä partylite kynttiläkutsuille, vaikka oli parina edellisenä päivänä saanut astmakohtauksen ja vielä kutsupäivänäkin oli henki ahtaalla. Eipä siinä sitten terveet saaneet nuuhkia hajunäytteitä tämän yhden astmaatikon takia. Vessaan olisi pitänyt mennä niitä näytteitä haistelemaan. En ostanut kutsuilta mitään ihan vaan periaatteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 23:06"]

En väitä olevani kaikkitietävä, ihan lääkärieni kanssa olen aiheesta puhunut. Lääkärinikin on ihmetellyt sitä miten lievästä astmasta kärsivät potilaat kokevat oireensa kaikista pahimmiksi. Toimin itse astmayhdistyksessä, ja sitä kautta olen huomannut saman. Tosin monilla, jotka kärsivät ns. vakavasta astmasta on astma ollut ihan pienestä pitäen, eikä heillä ole tarvetta tehdä siitä numeroa, vaan he tiedostavat oman " poikkeavuutensa". 

Miten on, te, jotka neuvotte tuoksuyliherkkyydestä kärsiviä välttämään tuoksuja - neuvoisitteko paniikkihäiriöstä kärsiviä välttämään tilanteita jotka saattavat ahdistaa? Vai ruokkiiko välttely yliherkkyyttä?

aiheestahan on tehty tutkimuksia, jonka mukaan kyse olisi jollain tasolla psyykkisestä vaivasta. Faktaksi en tätä väitä, edelleen, joidenkin tutkimusten mukaan.

ap

[/quote]

Sillä tavalla ainakin esität itsesi tässä keskusteluketjussa. Ihmiset kokevat oireensa erilailla. Miksi tämä ärsyttää sinua? Mistä sinä edes tiedät, onko ihmisen astma vakava vai ei? Tuoksuyliherkkyys ja paniikkihäiriö ovat täysin eri asioita. Kommenttisi osoittaa ainoastaan, ettet tiedä aiheesta mitään. Myöskään paniikkihäiriön siedätys ei ole aina yksinkertaista. Ja annapa esimerkki yhdestäkin uskottavasta ja hyvin tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan tuoksuyliherkkyys olisi psyykkinen vaiva? On se niin ihanaa, kun ihmiset perustavat mielipiteensä kaikenmaailman höpöhöpö-tutkimuksiin.

Nauttisit terveydestäsi ja lopettaisit muiden arvostelemisen.

Vierailija
44/68 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Mun setä kuoli astmakohtaukseen 34 vuotiaana. Oli kyllä lääkitys kohdallaan , mutta sai pahan astmakohtauksen hiihtolenkillä kun koitti varmaan siedättää itseään pakkaselle ja kuoli. Mutta ihan psykosomaattinen vaivahan se tietty on.Kuoli ihan huvikseen.

Vierailija
45/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:52"]

Ei saisi käyttää hajuvesia, ei tuoksuvia voiteita, ei saa polttaa tupakkaa lähellä.. Ja nyt ei saa edes kynttilöitä polttaa! 

Oken itse sairastanut astmaa ihan lapsesta asti. Kohtauksia oli nuorempana usein, mutta kun lääkitys saatiin kuntoon oireet ovat hävinneet ja elän täysin normaalia elämää. 

Astmaatikkona tärkeää hoitaa lääkitys kuntoon - ja ylläpitää hyvää fyysistä kuntoa. Ei siis valittaa joka ikisestä asiasta. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, ei mistään hiton tuoksukyntilöistä, hajuvesistä ym. ole mitään haittaa. Jos ette osaa hoitaa lääkitystänne kuntoon, turha sitä on kitistä kenellekkään muulle. Eikä astma oikeuta luistamaan liikunnasta - toki se voi aluksi olla raskasta mutta silloin täytyy kuunnella kehoaan ja tehdä sen minkä pystyy - kyllä se siitä helpottuu.

Ainoa mihin itselläni astma vaikuttaa on ulkona liikkuminen pakkasella - mutta eiköhän tätä vaivaa ole jossain määrin kaikilla.

Minusta on todella huvittavaa kuulla "ventoline-astmaatikkojen" avautumista milloin mistäkin - siis vaikkapa minun hajuvedenkäytöstäni. 

Liian monille se astma on vain huomionhakua ja tärkeiltyä varten kehitetty vaiva. 

[/quote]

Niin, sinulla ei olekaan pahaa astmaa. Eikä se, ettei lääkitys ole kunnossa, johdu siitä, etteikö astmaatikko osaisi hoitaa lääkitystä kuntoon. Mikä on useinkin helpommin sanottu kuin tehty. Jos käytät omaa astmaasi tärkeilyyn ja haet sillä huomiota, se ei tarkoita, että muut ihmiset toimisivat samalla tavalla.

Vierailija
46/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 02:13"]

Astma tuntuu olevan sairautena kuin reuma tai fibromyalgia, migreeni tai masennus. JPK= joka paikkaa kolottaa.

Toiset jäävät harrastamaan sairaudentuntoaan ja käpertyvät sen suojiin, kun elämä vastustaa. Toiset pitävät ongelmaa osana itseään, lääkitsevät, pärjäävät vaihtelevalla menestyksellä niukumatta liikoja.

[/quote]

Sinä olet sitten niin empatiakyvytön ja typerä, ettet tajua, että toiset ihmiset ovat sairaampia kuin toiset? Eivät kaikki sairaudet parane "niskasta kiinni ottamisella".

Vierailija
47/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisitte toiset ihmiset rauhaan! (Ei, minulla ei ole astmaan ,joten ei kolahtanut) En voi ymmärtää toisten elämään puuttujia. Jos jollain on kokemus, että joku asia häntä ahdistaa, niin koittakaa tajuta, että niin vain on. Se  ei ole sen ahdistujan / sairastujan vika, eikä se ole hänestä hauskaa.  Hänen ei tarvitse yrittää olla ahdistumatta / sairastumatta, että ongelman aiheuttajalle tulisi parempi olo. Hänen toki kannattaa poistua tilanteesta, tai jos ei voi, niin kertoa, mikä on hätänä. Että jos kuulkahdan, niin se johtuu tuosta sinun päällesi holvaamastasi Dior -merkkisestä hyttysmyrkystä.

Vierailija
48/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisitte toiset ihmiset rauhaan! (Ei, minulla ei ole astmaan ,joten ei kolahtanut) En voi ymmärtää toisten elämään puuttujia. Jos jollain on kokemus, että joku asia häntä ahdistaa, niin koittakaa tajuta, että niin vain on. Se  ei ole sen ahdistujan / sairastujan vika, eikä se ole hänestä hauskaa.  Hänen ei tarvitse yrittää olla ahdistumatta / sairastumatta, että ongelman aiheuttajalle tulisi parempi olo. Hänen toki kannattaa poistua tilanteesta, tai jos ei voi, niin kertoa, mikä on hätänä. Että jos kuulkahdan, niin se johtuu tuosta sinun päällesi holvaamastasi Dior -merkkisestä hyttysmyrkystä.

Vierailija
49/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:47"]

Mä olen ap:n kanssa kyllä pääosin samaa mieltä, tosin tiedän myös että on huomattavasti vaikeampiakin astmoja joihin kommentti ei päde. Mutta itse astmaatikkona ja allergikkona olen tuntenut monia kaltaisiani, joilla tauti ei ole ollut sen kauheampi kuin itsellänikään, mutta he ovat tehneet siitä ihan valtavan numeron ja koko elämän pilaajan, kun taas itse olen keskittynyt muihin asioihin enkä ole antanut noiden estää elämääni tai pilata sitä. 

Nyt nelikymppisenä en tarvitse edes lääkitystä enää, enkä saa allergiaoireitakaan mistään. Uskon, että syynä on innokas omasiedätykseni, esim. otin kaksi koiraa kun eläinallergiat olivat niin häiritseviä että töissä koiranomistajan vieressä istuminen aiheutti silmien vetistämistä ja hengenahdistusta. Nykyisin koirista ei tule mitään. Samaa olen soveltanut ruoka-aineallergioihini, alkanut syödä vaan vaikka tulee oireita, määrää vähitellen lisäten. Nykyisin joskus ainoastaan kova pakkanen saa aikaan lievää hengenahdistusta, ei mikään muu. 

Mutta nuorempana kun oireet oli pahempia, silloinkin tosiaan lääkkeillä pysyi vaivat sillä lailla kurissa ettei ne nyt elämää pilanneet mitenkään, kunhan otti oikean asenteen eikä "voi minua marttyyriä jolla on kauhea pitkäaikaissairaus jonka takia olen herkkä kuin mimosa enkä kestä mitään".

[/quote]

Jos sinä et käytä lääkkeitä, se ei meinaa, että kaikki muut voisivat jättää lääkkeet pois.

Sinulla ei ole vaikea astma ollutkaan, jos pystyt pitämään koiria. Jos olisit nähnyt astmakohtauksen, missä mennään kiireellä sairaalaan, pitäisit turpasi tukossa, etkä urputtaisi mitään.

Toivon sydämestäni, että keuhkosi joku yö sakkaavat niin, että et saa happea ja olet paniikissa siinä, koska et pysty edes ambulanssia itsellesi soittamaan. Ja koirat vain nuolisivat kasvojasi samaan aikaan, kun itse epätoivoisena haukkoisit henkeä.

Ehkä jonain päivänä näille  muiden arvostelijoille käykin niin. Toivotaan.

Vierailija
50/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette edes tiedä kuinka paha astma minulla on, joten miten voitte sanoa sitä lieväksi? Jota se ei muuten ole! Minulla myös OLI todella paha allergia kissoille ja koirille sekä hevosille. Sain oireita jo ihmisidtä, joiden kotona oli lemmikki. 16-vuotiaana poikaystäväni luona oli kissa, ja siitä se siedätys pikkuhiljaa alkoi. 25-vuotiaana asuinkin jo miehen kanssa jolla oli koira. 

Kyllä minä tiedän mitä se on kun ei kestä "mitään". Ensin välttelee niitä tuoksuja mistä tulee oireita, siten niitä mistä ei pidä ja lopuksi hysteerisenä kaikkea. Kun lääkityksen saa oikeasti kuntoon niin kummasti se auttaa. Mutta sitten ei ole mitään tekosyytä valittaa, joka voi olla kova paikka. 

Niin ja minun astmani on oireeton, mutta sitä se ei aina ole ollut. Lääkitys kuntoon!  Ja se fyysinen kunto!!

Niin ja tosiaan on minutkin kärrätty useampaan kertaan sairaalaan, ei se kivaa ole mutta eipä sille mitään mahda enää siinä vaiheessa. Omaa tyhmyyttä se on..

ap

Vierailija
51/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:55"]

Ette edes tiedä kuinka paha astma minulla on, joten miten voitte sanoa sitä lieväksi? Jota se ei muuten ole! Minulla myös OLI todella paha allergia kissoille ja koirille sekä hevosille. Sain oireita jo ihmisidtä, joiden kotona oli lemmikki. 16-vuotiaana poikaystäväni luona oli kissa, ja siitä se siedätys pikkuhiljaa alkoi. 25-vuotiaana asuinkin jo miehen kanssa jolla oli koira. 

Kyllä minä tiedän mitä se on kun ei kestä "mitään". Ensin välttelee niitä tuoksuja mistä tulee oireita, siten niitä mistä ei pidä ja lopuksi hysteerisenä kaikkea. Kun lääkityksen saa oikeasti kuntoon niin kummasti se auttaa. Mutta sitten ei ole mitään tekosyytä valittaa, joka voi olla kova paikka. 

Niin ja minun astmani on oireeton, mutta sitä se ei aina ole ollut. Lääkitys kuntoon!  Ja se fyysinen kunto!!

Niin ja tosiaan on minutkin kärrätty useampaan kertaan sairaalaan, ei se kivaa ole mutta eipä sille mitään mahda enää siinä vaiheessa. Omaa tyhmyyttä se on..

ap

[/quote]

Sairastamisesi ei ole näköjään opettanut sinulle yhtään empatiakykyä. Häpeäisit.

Vierailija
52/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja astmastani kertonee jotain se että ilman lääkkeitö pef-arvoni on 250-275 Olen 30-vuotias. Lääkkeiden jälkeen 500-550. Kyllä se sairastaminen on opettanut paljonkin, mutta myötätuntoa ei vaan riitä näille ventoline-potilaille, jotka hädissään kiskovat lääkettä päivittäin, astmaatikkoja kun ovat. Ja mitään ei edes yritetä tehdä oman hyvinvoinnin eteen, vaaditaan vain muilta huomiota ja erityiskohtelua.

ap

Vierailija
53/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaatikko, ollut jo melkein 30 v ja sairaalassakin on tullut maattua useita kertoja.

Olen juossut useita maratoneja ja puolimaratoneja; olen ikäni kilpaillut eri urheilulajeissa. Pef-arvoni ovat välillä 680-720 eli erinomaiset.

MUTTA en silti kestä hajuvesiä, hiuslakkoja, tuoksukynttilöitä jne. En voi sille mitään, että ne saavat henkeni vinkumaan ja tarvitsen välittömästi avaavaa lääkettä. Kyse ei todellakaan ole mistään huomionhakuisuudesta vaan siitä, että hajusteet ovat punainen vaate keuhkoilleni ja nenälleni, olen siis myös allergikko, ollut 3 v asti.

Sitä paitsi, ei tarvitse olla edes astmaatikko kun reagoi hajusteisiin! 

Vierailija
54/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tee mieli vähätellä toisten astmoja, kun oma sukulainen on kuollut astmaan vastikään. Keuhkot vain yksinkertaisesti meni niin huonoon kuntoon, ettei lääkkeistä enää ollut apua. Tiedän, että nämä on harvinaisia tapauksia, mutta silti. Toisella voi olla pahempi kuin toisella.

Vierailija
55/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:47"]

Äitini on astmaatikko. Sairastui työpaikallaan huonon sisäilman myötävaikutuksesta. Kohtauksia tulee, välillä käydään lääkärissä, välillä pärjää kotona. Hän ei ole koskaan ollut vaatimassa muita ottamaan hänet huomioon. Hän ei valita.

Käsittämättömin tapaus näistä astmavouhkaajista oli eräs eukko, jonka piti ängetä partylite kynttiläkutsuille, vaikka oli parina edellisenä päivänä saanut astmakohtauksen ja vielä kutsupäivänäkin oli henki ahtaalla. Eipä siinä sitten terveet saaneet nuuhkia hajunäytteitä tämän yhden astmaatikon takia. Vessaan olisi pitänyt mennä niitä näytteitä haistelemaan. En ostanut kutsuilta mitään ihan vaan periaatteesta.

[/quote]

No herranjestas sentään, sen vouhakkeenhan olisi pitänyt mennä vessaan istumaan illaksi. Hölmöt, kun annoitte periksi mokomalle.

Vierailija
56/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että on taas perjantai, kun nämä provojutut valtaavat ketjun.

Vierailija
57/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:55"]

ap

[/quote]

Voi voi. ap-n sisältä heräsi pieni marttyyri. Voi tapu tapu kun olet hyvä. Oijoi ja voi voi :DDDDDDDDDD

Vierailija
58/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:09"]

Olen astmaatikko, ollut jo melkein 30 v ja sairaalassakin on tullut maattua useita kertoja.

Olen juossut useita maratoneja ja puolimaratoneja; olen ikäni kilpaillut eri urheilulajeissa. Pef-arvoni ovat välillä 680-720 eli erinomaiset.

MUTTA en silti kestä hajuvesiä, hiuslakkoja, tuoksukynttilöitä jne. En voi sille mitään, että ne saavat henkeni vinkumaan ja tarvitsen välittömästi avaavaa lääkettä. Kyse ei todellakaan ole mistään huomionhakuisuudesta vaan siitä, että hajusteet ovat punainen vaate keuhkoilleni ja nenälleni, olen siis myös allergikko, ollut 3 v asti.

Sitä paitsi, ei tarvitse olla edes astmaatikko kun reagoi hajusteisiin! 

[/quote]

Pöh, sinähän olet selvä narsisti. Kilpaurheilet ja jos et saa huomiota, niin tempaiset leikkikohtausen ja muka niin ahdistaa:)

siis vastaan ap.n puolesta. ettei ap.n tarvitse. Näinhän hän kuitenkin ajattelee :DDDD

Vierailija
59/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaton ja siitä huolimatta kärsin ihmisten käyttämistä tuoksuista.

Mielestäni monella on kohtuus kadonnut. Jos hajuvesi haisee parin metrin päähän, niin sitä on liikaa. Pitääkö vielä soppaa lisätä tuoksuva vartalovoide, deodorantti, hiuslakka ja makelta tuoksuva huulikiilto. Kun tällainen tuoksupommi tulee bussissa viereen, voi olla edessä pakollinen paikanvaihto. Sitten kun näitä pommeja on teatterisalissa puolet yleisöstä, on edessä ikävä ilta. Täytyy tunnustaa, että tympii helvetisti, kun yksi tuoksupommi pitää takkiaan samassa naulakon koukussa ja takkini haisee sen jälkeen päiviä.

Tupakanhajusta kärsii kai jokainen. Kärsin itsekin kun joskus nuoruudessani tuli polteltua.

Terveenä ihmisenä edes ymmärrä lainkaan tällaista tuoksuterrorismia. Enkä sitä, että joku sättii sairaita siitä, että eivät halua oireidensa pahentuvan. Eihän tätä kestä edes terve ihminen.

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:52"]

[/quote]

Vierailija
60/68 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, annahan yhteystietosi, niin ilmoitan ne keskussairaalan keuhkopolille. Siellä ei näköjään keuhkosairauksien erikoislääkäreillä ole sitä tietoutta kuin sinulla, joten he voivat ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää neuvoja. Jospa sitten vihdoin saisin lääkitykset niin kohdalleen, että pärjäisin tämän astman kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän