Huoltomies kerrostaloasuntoon omilla avaimilla!
Onko normaalia? Joku tulee omaan kotiin yleisavaimilla, jos ei avaa ovea.
Itseä ahdistaa tämmöinen. Ne ovat alalla, jolla ollaan kivikaudella, huoltomiehiä ei voi pyytää että soitat ennen kuin tulet.
Mitä vauvamammat sanoo? Tietenkin, että kunnon nainen ei koskaan kotona päivällä paitsi jos kotiäiti, ja silloinkin sitten vähintäänkin ok laitettuna ??
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:59"]
Kertokaa minulle, että mitä se haittaa, että se huoltomies käy esimerkiksi minuutin ajan teidän eteisessänne tarkastamassa vesimittarin silloin kun ette ole paikalla? Mitä konkreettista haittaa siitä on?
Ja nyt unohdetaan tässä kaikki "periaatekysymyksien" jankkaamiset.
[/quote]
No, esimerkiksi se, että koirat voivat purra ja varmasti purevatkin tunkeutujia. Tässä tilanteessa on myös riski, että koirat karkaavat, ja niitä ei vieras saa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:33"]
Kertokaa minulle, että mitä se haittaa, että se huoltomies käy esimerkiksi minuutin ajan teidän eteisessänne tarkastamassa vesimittarin silloin kun ette ole paikalla? Mitä konkreettista haittaa siitä on?
[/quote]
No, esimerkiksi se, että koirat voivat purra ja varmasti purevatkin tunkeutujia. Tässä tilanteessa on myös riski, että koirat karkaavat, ja niitä ei vieras saa kiinni.
[/quote]
Siinä tapauksessa on sun velvollisuutesi sopia huoltomiehen kanssa sellainen aika, että olet itse tai joku muu on kotona vahtimassa rakkejasi.
En tajua, miten joku oikeasti voi tehdä ongelman näin mitättömästä asiasta.
Asukkaan ei tarvitse suostua puhtaaseen ilmoitusmenettelyyn korjaushetkestä, vaan korjaus on suoritettava asukkaalle sopivana ajankohtana.
Sopivaa ajankohtaa ei ole määritelty tarkemmin. Jos esimerkiksi asukas on lähdössä matkoille tai muutoin poissa asunnosta useita viikkoja, korjaustoimenpide on järjestettävä sellaisena ajankohtana jolloin asukas on paikalla ja asuntoon pääsy muutoin sopii asukkaalle. Kiireellisissä korjaustapauksissa asuntoon voi olla tarve päästä heti. Tällaisia tapauksia voisivat olla esimerkiksi vesivuoto putkistoissa. Yhtiöllä on oikeus pyytää virka-apua esimerkiksi poliisilta. Oikeus päästä asuntoon koskee vain taloyhtiön vastuulle kuuluvien korjaustoimenpiteiden tekemistä. Taloyhtiön hallituksenjäsenillä tai isännöitsijällä ei muutoin ole mitään oikeutta tulla asuntoon tai vaatia päästettäväksi asuntoon.
Mikäli asunnon omistajalla tai haltijalla on tavallisen lukituksen lisäksi myös erillinen turvalukitus, turvalukituksen avainta ei tarvitse luovuttaa huoltoyhtiölle, isännöitsijälle tai talohallituksen jäsenille. Vaikka taloyhtiössä asiaa perusteltaisiin mahdollisen kiireellisen vian korjaamisen tarpeella, asukkaalla ei ole velvollisuutta luovuttaa avainta ulkopuoliselle. Vakuutusyhtiöltä asiaa kysyttäessä vastaus oli selkeä.
On parempi että huoneistoon pääsy on rajattu mahdollisimman minimiin.
Vakuutusyhtiön suosittelun mukaisesti turvalukon avainta ei pitäisi antaa esimerkiksi huoltoyhtiölle.
Mikäli asuntoon todella syntyy kiireellinen tarve päästä sisälle, huoltoyhtiö voi pyytää virka-apua poliisilta tai palokunnalta. Kiireellinen asuntoon pääsyn tarve on hyvin harvinaista.
Kyllä pitäisi ilmoittaa ja sanoa kellonaika viimeistään edellisenä päivänä, ettei käy kuten minulle. Asun vuokralla yksin ja viime kesänä tuli yksi aamu viestiä, että tulevat 12-15 välillä. Oletin, että he tulevat aikaisintaan kello 12, eivätkä sekuntiakaan ennen ja jatkoin unia, koska yöllä oli mennyt myöhään. Laitoin herätyksen vähän ennen kahtatoista. Nämä sankarit soittelivat sitten ovikelloa 11.50. Seisoin sillä hetkellä pelkissä alusvaatteissa vaatekaapin ääressä, sänky oli petaamatta ja kaikki sekaisin. Menin oven viereen huutamaan että odottakaa pieni hetki ja olen edelleen varma että he kyllä kuulivat sen. Siltikin alkoi kuulua kolinaa kun yrittivät avata ovea omilla avaimillaan. Siinä vaiheessa jouduin hyppäämään peiton alle koska en ollut saanut vielä vaatetta päälleni ja karjaisin oikeasti kurkku suorana taas että odottakaa. Siinä vaiheessa uskoivat. Heitin ensimmäiset paidan ja housut päälleni mitkä näin, päiväpeiton sängylle ja avasin oven. On jäänyt hävettämään ja ärsyttämään.
Jokin aika sitten postiluukussa oli kirje että käyvät tarkistamassa pattereita lokakuu- 31.12 välisenä aikana ja käyttävät yleisavainta!!!
En tiedä yhtään että tarkoittaako tuo heille nyt sitä että tuo riittää ilmoitukseksi, vai tuleeko erikseen tekstiviestiä. En ole viitsinyt kysyä, etten ala vaikuttaa joltain huumeviljelijältä, joten olen alkanut tämän takia nukkumaan runsaammissa vaatteissa heitä odotellessa.
Mielestäni tämä ei ole ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Siinä tapauksessa on sun velvollisuutesi sopia huoltomiehen kanssa sellainen aika, että olet itse tai joku muu on kotona vahtimassa rakkejasi.
[/quote]
Rakkeja juu.
Jos huoltoyhtiö ilmoittaa kolme päivää, jolloin asunnoissa käydään, kenenkään työssäkäyvän ei ole mahdollista järjestää vahtia tai olla poissa töissä päivystämässä huoltomiestä. Tällöin täytyy sopia eksakti ajankohta. Omilla avaimillaan yksin mennessä huoltomies olisi vastuussa kaikista ongelmista.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:20"]
Vähän OT:na, asutaan omakotilaossa ja meillä kävi juuri nuohooja. Lappu tuli postilaatikoon pari viikkoa ennen, ilmoitettiin päivä ja noin aika. Pyydettiin ilmoittamaan jos ei käy ja sopimaan uusi aika. Eli kun emme ilmoittaneet mitään niin nuohooja tuli ja homma siltä osin selvä. Eli eikös näissä taloyhtiöitten ym huoltojutuissa ole sama, eli jos ei mitään ilmoiteta niin sen katsotaan sopivan asukkaille. Tosin erona se, että omakotitaloon ei voi mennä sisään jos asukkaat eivät ole paikalla.
Toinen OT, mikä ihmeen "vesikalusteiden kausihuolto"? Olen asunut vuokralla ja omassa (taloyhtiön) rivarissa vuosia eikä meillä koskaan käynyt kukaan huoltamassa/lukemassa mitään mittareita tai muutakaan.
[/quote] Tuliko nuohooja teille omilla avaimilla? Ei meidän taloon ole avaimia kenelläkään muulla kuin perheenjäsenillä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Rakkeja juu.
Jos huoltoyhtiö ilmoittaa kolme päivää, jolloin asunnoissa käydään, kenenkään työssäkäyvän ei ole mahdollista järjestää vahtia tai olla poissa töissä päivystämässä huoltomiestä. Tällöin täytyy sopia eksakti ajankohta. Omilla avaimillaan yksin mennessä huoltomies olisi vastuussa kaikista ongelmista.
[/quote]
Etkö ymmärrä lukemaasi? Kirjoitin, että on sinun velvollisuutesi sopia huoltomiehen kanssa ajankohta jolloin itse tai joku muu on valvomassa niitä rakkeja. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Tai sitten suljet ne koirat huoneeseen, jonne huoltomiehellä ei ole tarvetta mennä.
Ja jos vastahankaisena et halua päästää huoltomiestä sinne lainkaan ja hän tulee viime kädessä poliisin virka-avulla niin kyllä se olet sinä, joka seuraamuksista vastaat.
Ei tosiaan käy kateeksi isännöitsijän ja huoltomiehen työtä tämän ketjun perusteella.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:26"]
Kyse ei ole haitasta vaan siitä miksi huoltohenkilö olisi yksin toisen asunnossa ilmoittamatta? Ketä syyttäisit jos jotain vaikkapa häviäisi?
[/quote]
EDELLEENKIN, näistä ilmoitetaan aina etukäteen. Jos huoltomies ilmoittaa kirjallisesti olevansa asunnossasi 7.11. klo 9, on aika selvää, ketä siinä syytettäisiin jos jotain häviäisi. Tuollainen on kuitenkin erittäin epätodennäköistä ja on vainoharhaista pelätä moista.
[/quote] Kylläpä on kovapästä porukkaa. Eikö se jo käynyt selväksi että asuntoihin ei mennä millään ilmoistumenettelyllä, vaan käynnit on sovittava.
Esim. kesäloma-aikaan 3 vrk ei ole riittävä ennakkoon ilmoittamisaika.
[/quote]
[/quote]
[/quote] Vähä vähältä alkaa näköjään raksuttaa. Käynnit toisaan soivitaan asukkaan kanssa ja mennään sitten sillä tavalla kuin on sovittu.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:09"]
Kyllä pitäisi ilmoittaa ja sanoa kellonaika viimeistään edellisenä päivänä, ettei käy kuten minulle. Asun vuokralla yksin ja viime kesänä tuli yksi aamu viestiä, että tulevat 12-15 välillä. Oletin, että he tulevat aikaisintaan kello 12, eivätkä sekuntiakaan ennen ja jatkoin unia, koska yöllä oli mennyt myöhään. Laitoin herätyksen vähän ennen kahtatoista. Nämä sankarit soittelivat sitten ovikelloa 11.50. Seisoin sillä hetkellä pelkissä alusvaatteissa vaatekaapin ääressä, sänky oli petaamatta ja kaikki sekaisin. Menin oven viereen huutamaan että odottakaa pieni hetki ja olen edelleen varma että he kyllä kuulivat sen. Siltikin alkoi kuulua kolinaa kun yrittivät avata ovea omilla avaimillaan. Siinä vaiheessa jouduin hyppäämään peiton alle koska en ollut saanut vielä vaatetta päälleni ja karjaisin oikeasti kurkku suorana taas että odottakaa. Siinä vaiheessa uskoivat. Heitin ensimmäiset paidan ja housut päälleni mitkä näin, päiväpeiton sängylle ja avasin oven. On jäänyt hävettämään ja ärsyttämään.
Jokin aika sitten postiluukussa oli kirje että käyvät tarkistamassa pattereita lokakuu- 31.12 välisenä aikana ja käyttävät yleisavainta!!!
En tiedä yhtään että tarkoittaako tuo heille nyt sitä että tuo riittää ilmoitukseksi, vai tuleeko erikseen tekstiviestiä. En ole viitsinyt kysyä, etten ala vaikuttaa joltain huumeviljelijältä, joten olen alkanut tämän takia nukkumaan runsaammissa vaatteissa heitä odotellessa.
Mielestäni tämä ei ole ihan oikein.
[/quote] Kylläpä on ammattitaidotonta huoltoporukkaa. laita turvaketjuu ja turvalukko, tai sarjoita lukko uudelle avaimelle, niin asunnoissa ei kuljeta yleisavaimilla.
Heh, asutaankohan me ap samassa talossa, kun meilläkin kävi tänään ilman ilmoitusta huoltomies omilla avaimilla samoihin aikoihin! Eipä tuo nyt kummemmin haitannut, kun käväisi vain sähkötaulua säätämässä, mutta ehkä huoltomiehen oman turvallisuuden takia olisi järkevä ilmoittaa etukäteen käynnistä. Mistäs sitä tietää jos vaikka asunnossa on vahtivietillinen koira, joka ei pidä tuntemattomista sisäänpyrkijöistä?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:26"]
Etkö ymmärrä lukemaasi? Kirjoitin, että on sinun velvollisuutesi sopia huoltomiehen kanssa ajankohta jolloin itse tai joku muu on valvomassa niitä rakkeja. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Tai sitten suljet ne koirat huoneeseen, jonne huoltomiehellä ei ole tarvetta mennä.
Ja jos vastahankaisena et halua päästää huoltomiestä sinne lainkaan ja hän tulee viime kädessä poliisin virka-avulla niin kyllä se olet sinä, joka seuraamuksista vastaat.
Ei tosiaan käy kateeksi isännöitsijän ja huoltomiehen työtä tämän ketjun perusteella.
[/quote] Sinä tässä et nyt tunnu ymmärtävän että käynnistä pitää sopia asukkaan kanssa. Jos asukas alkaa hankalaksi, niin sitten sinne asuntoon mennään viimekädessä poliisin avustamana ja asukas todellakin vastaa korjauksista jos joudutaan rikkomaan lukkoja tai ovia tms.
Tämän ketjun perusteella ole hämmästänyt huolotmiesten ja isännöitsijöiden ammattitaidottomuudesta ja siitä mieten huonosti asukkaat tuntevat oikeutensa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:34"]
Heh, asutaankohan me ap samassa talossa, kun meilläkin kävi tänään ilman ilmoitusta huoltomies omilla avaimilla samoihin aikoihin! Eipä tuo nyt kummemmin haitannut, kun käväisi vain sähkötaulua säätämässä, mutta ehkä huoltomiehen oman turvallisuuden takia olisi järkevä ilmoittaa etukäteen käynnistä. Mistäs sitä tietää jos vaikka asunnossa on vahtivietillinen koira, joka ei pidä tuntemattomista sisäänpyrkijöistä?
[/quote] Mitä säädettävää on sähkötaulussa?!?
Ettei vain ollu joku konna joka kävi katsomassa, jos teillä olisi jotain varastettavaa? Jos et olsi ollu kotona, niin kämppä olisi tyhjennetty?
t. sähköinssi
En jaksanut lukea koko ketjua kun näytti alkuperäinen aihe harhautuneen kohtalaisen syrjäpoluille..
Meille tuli aikoinaan opiskelija-asuntoon lappu, että huoltomies käy aikavälillä 5-7.10. Ei siis ajankohtaa tarkemmin. Juuri kun huoltomies tuli, tuon ajankohdan sisään tietysti, niin tottahan toki minä makasin sängyssä alasti (mahtoi olla siis vapaapäivä) ja silloinen isäntä oli keittiössä bokserit jalassa. Huoltomies soitti kerran ovikelloa ja kun ei heti reagoitu, lampsi sisään yleisavaimilla. Meillä oli vielä koira joka oli ovella vastassa, ystävällisesti onneksi.
Huoltomies oli yhtä vaikeana kuin minäkin, kun siinä makuuhuoneen pattereita tarkisti, ja minä ilmiselvän alastomana nyin peittoa ylöspäin ja luimistelin sängyssä.. Työtäänhän ne raukat vaan tekee, tuskin huoltomiehistäkään on mitenkään varsin mukavaa päivästä toiseen mennä sisään toisten asuntoihin, varsinkin kun ikinä ei voi tietää mitä sieltä oven toiselta puolen löytyy..!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:55"]
Asunto-osakelaki ei päde vuokrataloyhtiöissä asuvien kohdalla. Eli kuntien asunnot, VVO, opiskelija-asunnot yms.
Aina näissä vuokrakeskusteluissa sotketaan kaikki vuokra-asunnot samaan nippuun.
On se vähän eri vuokrata yksityiseltä ihmiseltä omakotitalo kuin että on ARAVA rahoitetussa kerrostalossa vuokralla.
[/quote] Käytännössä tilanne on vuokra-asunnossa täsmälleen sama. Myöskään vuokralaisen kotiin ei mennä muuten kuin aika sopimalla tai poliisin avustuksella. Vuokralainen on velvollinen päästämään vuokranantajan sopivana ajankohtana asuntoon korjauksia tai vaikka myyntiesittelyä pitämään. Mutta yleisavaimilla vuokra-asuntoonkaan ei ilman lupaa saa mennä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:06"]
[/quote]No jos minä olen vaikka kotonani panemassa huoltomiehen muijan kanssa, niin mehän jäädään kiinni. Oletko koskaan kuullut kotirauhasta ja yksityisyyden suojasta? Ei toisten koteihin vaan voi mennä sopimatta. Miten tällaiset itsestäänselvyydet ei ole kaikkille selviä!?!?
[/quote]
Ja sinä et osaa lukea. "Kun ette ole paikalla".
Jos et halua, että huoltomies tulee lapussa ilmoitettuna aikana, soitat siinä mainittuun numeroon ja sovit paremman ajan. Yksinkertaista. Edelleen haluaisin vastauksen ylläolevaan kysymykseen.
[/quote] Vakoileeko huoltomies talon asukkaita, vai mistä se tietää että ketään ei ole kotona? Tästä syystä asunoon ei luvatta saa mennä.
Jos olen panemassa ja huoltomiehen muija on juuri saavuttamassa orgasimin, niin en todellakaan tule avaamaan ovea kun ovikello soi, siitä huolimatta asuntoon ei tulla yleisavaimella jos en ole nimen omaan niin sopinu.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:27"]
Esim. kesäloma-aikaan 3 vrk ei ole riittävä ennakkoon ilmoittamisaika.
[/quote] Eikä ilmoittaminen ole mitään sopimista. Jos ei ole saanut vastausta ilmoitukseen, niin silloin ei ole sovittu mitään.
62/77, nyt kun lopetin nauramisen voinkin tässä kertoa ihan oikean esimerkin huoltomiehestä ja koirasta. Huoltofirma oli ilmoittanut, että asuntojen vesihanojen tiivisteet tullaan tarkastamaan ja tarvittaessa vaihtamaan tiettynä ajankohtana. Yksi asukas ilmoitti, ettei onnistu, koska asunnossa on koira. Ja sopi myöhemmän ajan samalle päivälle. No, huoltomiespä oli ominpäin päättänyt mennä kuitenkin asuntoon siihen aikaan, mikä oli asukkaalle ilmoitettu. Koira otti tulijan ihan ystävällisesti vastaan ja huoltomies ajatteli, että mitä se asukas nyt horisi siitä koirasta, hyvinhän tässä homma sujuu. Vaan, kun tuli aika lähteä pois, koira menikin eteiseen oven eteen ja komea murina päälle ja hampaat esiin. Huoltomies joutui peruuttamaan keittiöön ja aina, kun hän yritti lähteä pois, koira ärähti. Siinäpä sitten istui ja odotti asukasta kotiin tuollaiset nelisen tuntia. Meni aikataulu täysin sekaisin. Jatkossa huoltomies muisti taatusti noudattaa asukkaan kanssa sopimiaan aikoja.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:26"]
Kyse ei ole haitasta vaan siitä miksi huoltohenkilö olisi yksin toisen asunnossa ilmoittamatta? Ketä syyttäisit jos jotain vaikkapa häviäisi?
[/quote]
EDELLEENKIN, näistä ilmoitetaan aina etukäteen. Jos huoltomies ilmoittaa kirjallisesti olevansa asunnossasi 7.11. klo 9, on aika selvää, ketä siinä syytettäisiin jos jotain häviäisi. Tuollainen on kuitenkin erittäin epätodennäköistä ja on vainoharhaista pelätä moista.