Huoltomies kerrostaloasuntoon omilla avaimilla!
Onko normaalia? Joku tulee omaan kotiin yleisavaimilla, jos ei avaa ovea.
Itseä ahdistaa tämmöinen. Ne ovat alalla, jolla ollaan kivikaudella, huoltomiehiä ei voi pyytää että soitat ennen kuin tulet.
Mitä vauvamammat sanoo? Tietenkin, että kunnon nainen ei koskaan kotona päivällä paitsi jos kotiäiti, ja silloinkin sitten vähintäänkin ok laitettuna ??
Kommentit (134)
Olen 80, jäi vielä pois sellainen juttu, että tämä siis tapahtui ajalla, jolloin ei vielä ollut jokapojalla kännyköitä.
Olen ollut 15 vuotta isännöitsijänä ja valitettavasti näitä ongelmatapauksia silloin tällöin esiintyy. Jos huoltomiehen käynti on tarpeen, siitä ilmoitetaan vähintään viikkoa, jopa kaksi viikkoa ennen määräpäivää. Kellonaika merkitään myös, mutta ei tietenkään voidan tarkasti määritellä, milloin huoltomies tulee juuri tiettyyn asuntoon. Ilmoituksessa lukee lisäksi, että mikäli asukkaat eivät ole kotona, huoltomies käyttää yleisavainta. Ja vielä pyydetään asukasta ottamaan yhteyttä, jos asukas toivoo jonkun muun ajan työn suorittamiselle (esim. haluaa olla kotona koirien takia). Pallo on siis asukkaalla! Ei me soitella jokaiselle asukkaalle ja varmisteta, että onko lappu varmasti saatu ja sopiiko tulla.
Huoltomiehelläkin on työaikansa ja on yleensä kohtuutonta vaatia häntä paikalle vapaa-ajallaan kello 20 illalla, kun itse on kotona. Varmaan siitäkin usein voi sopia, mutta se on sitten ihan huoltomiehen hyvästä tahdosta kiinni.
Kuten ketjussa ylempänä jo kävi ilmi, nämä "ongelmatapaukset" ovat useimmiten niitä, joilla on taloyhtiössä muutenkin ongelmia. Eikä se riipu siitä, asutaanko vuokralla vai omistusasunnossa. Kuitenkin aika harvinaisia, onneksi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:40"]
Mitä säädettävää on sähkötaulussa?!?
Ettei vain ollu joku konna joka kävi katsomassa, jos teillä olisi jotain varastettavaa?Jos et olsi ollu kotona, niin kämppä olisi tyhjennetty?
t. sähköinssi [/quote]
Hui, nyt tuli ihan kylmät väreet. Huoltomies sanoi värkkäilynsä lopuksi "nyt se on niin kireellä ku sen vain saa". Ihmettelinkin mitä ihmettä se puuhasi, mutta kun en näistä niin tiedä niin annoin olla. Pitääpä kysyä naapureilta, kävikö heilläkin joku säätelemässä sähkötauluja...
-73
83, jos osakas/asukas on nimenomaan ilmoittanut, että asuntoon ei saa mennä ellei isäntäväkeä ole kotona, niin sinnehän ei mennä vain ilmoittamalla että sisään mennään ellei kukaan ole kotona. Meille oli kerran tullut joku äijä tekemään kosteuskartoitusta saunan pesuhuoneesta. Homma paljastui, kun tultiin kotiin, pesuhuoneen ovi oli kiinni ja kissa ei ollut päässyt toilettiinsa. Eipä muuten koskaan kuulunut mitään siitä kosteusmittauksesta, muutenkin isännöitsijä teetti hommia kaikenmaailman hämärän rajamailla toimivilla kaveriensa firmoilla. Mutta nostin tuosta luvattomasta käynnistä sellaisen metelin, että isännöitsijäfirmassa annettiin ymmärtää, että kyseisellä herralla voisi olla töitä muuallakin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:20"]
Vähän OT:na, asutaan omakotilaossa ja meillä kävi juuri nuohooja. Lappu tuli postilaatikoon pari viikkoa ennen, ilmoitettiin päivä ja noin aika. Pyydettiin ilmoittamaan jos ei käy ja sopimaan uusi aika. Eli kun emme ilmoittaneet mitään niin nuohooja tuli ja homma siltä osin selvä. Eli eikös näissä taloyhtiöitten ym huoltojutuissa ole sama, eli jos ei mitään ilmoiteta niin sen katsotaan sopivan asukkaille. Tosin erona se, että omakotitaloon ei voi mennä sisään jos asukkaat eivät ole paikalla.
Toinen OT, mikä ihmeen "vesikalusteiden kausihuolto"? Olen asunut vuokralla ja omassa (taloyhtiön) rivarissa vuosia eikä meillä koskaan käynyt kukaan huoltamassa/lukemassa mitään mittareita tai muutakaan.
[/quote] Tuliko nuohooja teille omilla avaimilla? Ei meidän taloon ole avaimia kenelläkään muulla kuin perheenjäsenillä.
[/quote]
No juu ei tietenkään tullut avaimilla, oltiin itse kotona. Mutta naapuri ei ollut vaivaitunut sopimaan uutta aikaa nuohoojan kanssa, koska kyseli meiltä olisko naapuri jättänyt kenties meille avaimen kun kukaan ei ollut kotona.
Miksi te rivareissa ym asujat ette voi soittaa huoltoliikkeisiin ja sopia parempaa aikaa jolloin olette itse kotona? Ja hankkikaa ne turvalukot/ketjut oviin niin kukaan kulje ovista.
[/quote]
Olin torstai-aamuna lähdössä töihin epätavallisen myöhään vähän ennen yhdeksää. Kun avasin oven, niin nuohooja tuli juuri pihaan ja minä totesin että olipas hyvä tuuri että olin kotona. Nuohooja oli vähän h-moilasena ja sanoi että hänhän jätti lapun maanantaina, johon totesin että en ole haknu vielä tällä viikolla postia laatikosta. Meillä haetaan posti laatikosta suunnilleen kerran viikossa. Sielähän se ilmoituslappu oli tarkkoine saapumisaikoineen.
Toinen huonommin onnistunut esimerkki on se että vesilaitos ilmoitti että vaihtaa alueella vesimittareita viikola x ma-pe klo 8-16, jos tämä ei sovi pyydettiin sopimaan uusi aika. Ihmettelin vähän että kuinkahan moni on kotona viikon päivystämässä mittarin vaihtoa. Mutta meillä sattui lukiolainen olemaan juuri ylioppilaskirjoitusten lukulomalla, joten jäätiin odottelemaan. No eräänä päivänä ovikello oli soinu ja mutta nuorella meni muutama kymmenen sekuntia ennen kuin ehti ovelle, niin paku oli jo poistumassa paikalta. Varmaan oli aika paljon paikkoja joissa ovat eivät auenneet. Tapauksesta on jo puoli vuotta, ei ole tuullu vielä uutta aikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:40"]
Mitä säädettävää on sähkötaulussa?!?
Ettei vain ollu joku konna joka kävi katsomassa, jos teillä olisi jotain varastettavaa?Jos et olsi ollu kotona, niin kämppä olisi tyhjennetty?
t. sähköinssi [/quote]
Hui, nyt tuli ihan kylmät väreet. Huoltomies sanoi värkkäilynsä lopuksi "nyt se on niin kireellä ku sen vain saa". Ihmettelinkin mitä ihmettä se puuhasi, mutta kun en näistä niin tiedä niin annoin olla. Pitääpä kysyä naapureilta, kävikö heilläkin joku säätelemässä sähkötauluja...
-73
[/quote] Otappa varmuuden vuoksi yhteyttä isännöitsijään ja kysy että mitä ihmettä joku omilla avaimilla kulkeva hiippari kävi muka kiristämässä sähkötalulusta. Jos isännöitsiä tietää millä asilla tyyppi liikkui, niin kyselle samlla että kuka sille on antanu luvan liikkua yleisavaimilla ihmisten asunnoissa. Tai sitten otat suoraa yhteyttä poliisiin ja sanot että sillä tultiin vaan avaimella sisään, vaikka et ollu luvannu.
Tästä ketjusta tulee sellainen vaikutelma, että huoltomiehet ramppaisivat asunnoissa kovinkin usein. Näinhän se ei tietenkään ole, mutta ymmärrän silti, että joidenkin av-mammojen elämän tällaiset vierailut saavat vuosiksi sekaisin :DD
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:09"]
Kyllä pitäisi ilmoittaa ja sanoa kellonaika viimeistään edellisenä päivänä, ettei käy kuten minulle. Asun vuokralla yksin ja viime kesänä tuli yksi aamu viestiä, että tulevat 12-15 välillä. Oletin, että he tulevat aikaisintaan kello 12, eivätkä sekuntiakaan ennen ja jatkoin unia, koska yöllä oli mennyt myöhään. Laitoin herätyksen vähän ennen kahtatoista. Nämä sankarit soittelivat sitten ovikelloa 11.50. Seisoin sillä hetkellä pelkissä alusvaatteissa vaatekaapin ääressä, sänky oli petaamatta ja kaikki sekaisin. Menin oven viereen huutamaan että odottakaa pieni hetki ja olen edelleen varma että he kyllä kuulivat sen. Siltikin alkoi kuulua kolinaa kun yrittivät avata ovea omilla avaimillaan. Siinä vaiheessa jouduin hyppäämään peiton alle koska en ollut saanut vielä vaatetta päälleni ja karjaisin oikeasti kurkku suorana taas että odottakaa. Siinä vaiheessa uskoivat. Heitin ensimmäiset paidan ja housut päälleni mitkä näin, päiväpeiton sängylle ja avasin oven. On jäänyt hävettämään ja ärsyttämään.
Jokin aika sitten postiluukussa oli kirje että käyvät tarkistamassa pattereita lokakuu- 31.12 välisenä aikana ja käyttävät yleisavainta!!!
En tiedä yhtään että tarkoittaako tuo heille nyt sitä että tuo riittää ilmoitukseksi, vai tuleeko erikseen tekstiviestiä. En ole viitsinyt kysyä, etten ala vaikuttaa joltain huumeviljelijältä, joten olen alkanut tämän takia nukkumaan runsaammissa vaatteissa heitä odotellessa.
Mielestäni tämä ei ole ihan oikein.
[/quote] Kylläpä on ammattitaidotonta huoltoporukkaa. laita turvaketjuu ja turvalukko, tai sarjoita lukko uudelle avaimelle, niin asunnoissa ei kuljeta yleisavaimilla.
[/quote]
Muuten kyllä, mutta tänne ei saa naulata tai asennella mitään.
83, mitäpä jos asukas on laittanut pysyvän kiellon sille, että asuntoon mennään silloin kun hän itse ei ole kotona. Näinhän on ihan luvallista tehdä. Minulta jopa yhdessä fiksussa isännöitsijätoimistossa kysyttiin saako mennä sisään. Minä kielsin ja sanoin, että liukuva työaika mahdollistaa sen, että voin olla sovittuna aikana kotona.
Meillä on nytkin vastaava kielto päällä, vaan eipä näytä purevan puupäiseen isännöitsijään. No, nyt meillä on turvalukko ja avainta ei isännöitsijän toiveista huolimatta ole annettu kenellekään.
Itse en ainakaan halauaisi että meillä ramppaa poissaollessamme ketään. Mitään salattavaa ei todellakaan ole enkä usko huoltomiesten häiriintyvän tiskeistä keittiön pöydällä. Mutta siltikin, haluan aina itse olla paikalla jos tarvetta huoltokäynteihin on. Ihmisistä kun ei tiedä, meitä on niin moneen junaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 15:22"]
Tästä ketjusta tulee sellainen vaikutelma, että huoltomiehet ramppaisivat asunnoissa kovinkin usein. Näinhän se ei tietenkään ole, mutta ymmärrän silti, että joidenkin av-mammojen elämän tällaiset vierailut saavat vuosiksi sekaisin :DD
[/quote]Ei kai ne usein ramppaa, mutta sitten kun on tarvetta, niin aika usein käyvät lupia kysymättä ja väärinhän se on.
Enemmän minua hämmästyttää se että asia tuntuu olevan monen mielestä ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:09"]
Kyllä pitäisi ilmoittaa ja sanoa kellonaika viimeistään edellisenä päivänä, ettei käy kuten minulle. Asun vuokralla yksin ja viime kesänä tuli yksi aamu viestiä, että tulevat 12-15 välillä. Oletin, että he tulevat aikaisintaan kello 12, eivätkä sekuntiakaan ennen ja jatkoin unia, koska yöllä oli mennyt myöhään. Laitoin herätyksen vähän ennen kahtatoista. Nämä sankarit soittelivat sitten ovikelloa 11.50. Seisoin sillä hetkellä pelkissä alusvaatteissa vaatekaapin ääressä, sänky oli petaamatta ja kaikki sekaisin. Menin oven viereen huutamaan että odottakaa pieni hetki ja olen edelleen varma että he kyllä kuulivat sen. Siltikin alkoi kuulua kolinaa kun yrittivät avata ovea omilla avaimillaan. Siinä vaiheessa jouduin hyppäämään peiton alle koska en ollut saanut vielä vaatetta päälleni ja karjaisin oikeasti kurkku suorana taas että odottakaa. Siinä vaiheessa uskoivat. Heitin ensimmäiset paidan ja housut päälleni mitkä näin, päiväpeiton sängylle ja avasin oven. On jäänyt hävettämään ja ärsyttämään.
Jokin aika sitten postiluukussa oli kirje että käyvät tarkistamassa pattereita lokakuu- 31.12 välisenä aikana ja käyttävät yleisavainta!!!
En tiedä yhtään että tarkoittaako tuo heille nyt sitä että tuo riittää ilmoitukseksi, vai tuleeko erikseen tekstiviestiä. En ole viitsinyt kysyä, etten ala vaikuttaa joltain huumeviljelijältä, joten olen alkanut tämän takia nukkumaan runsaammissa vaatteissa heitä odotellessa.
Mielestäni tämä ei ole ihan oikein.
[/quote] Kylläpä on ammattitaidotonta huoltoporukkaa. laita turvaketjuu ja turvalukko, tai sarjoita lukko uudelle avaimelle, niin asunnoissa ei kuljeta yleisavaimilla.
[/quote]
Muuten kyllä, mutta tänne ei saa naulata tai asennella mitään.
[/quote]Kukaan ei voi kieltää sarjoittamasta lukkoa uudelleen, lukko ei vahingoitu siitä mitenkään, kunhan sarjoittaa sen takasin alkuperäiselle avaimelle kun muuttaa pois.
Enkä usko että kukaan voi oikeasti kieltää turvalukon tai turvaketjun asentamista, mutta eipä kiinnosta selvitellä, koska asun nykyisin omakotitalossa. Alkoi vaan nuo kolhoosi ongelmat aikoinaan yhtäkkiä vähän kyllästyttämään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:59"]
Kertokaa minulle, että mitä se haittaa, että se huoltomies käy esimerkiksi minuutin ajan teidän eteisessänne tarkastamassa vesimittarin silloin kun ette ole paikalla? Mitä konkreettista haittaa siitä on?
Ja nyt unohdetaan tässä kaikki "periaatekysymyksien" jankkaamiset.
[/quote]
Sitä minäkin ihmettelen. Uskon, että nämä tyypit ovat joka tapauksessa siinä taloyhtiössä pain in the ass, oli sitten kyseessä omistus- tai vuokra-asunto (millä ei ole taas mitään merkitystä tämän asian suhteen).
Ehkä niillä on kannabisplantaasi kotona, paskavaipat pitkin lattiaa tai muuta sellaista. Normaalia tuollainen ihmispelko ei ole. Nämä kotirauhasta jankkaajat jankkaavat varmaan kaikista muistakin normaaliin elämään kuuluvista asioista ja tekevät itsensä naurunalaiseksi myös IRL.
[/quote]
Heh, nimenomaan. Kukaan ei vastaa tuohon kysymykseen, koska siitä EI OLE mitää konkreettista haittaa. Heidän vaan pitää päästä jankkaamaan, koska heillä on OIKEUS siihen. Ihan sama, paljonko häiriötä se aiheuttaa näille ihmisille, jotka yrittävät vain tehdä työtään.
[/quote]
Ottaako huoltomies vastuulleen, jos hänen avatessaan oven, asunnossa ollut lemmikki karkaa ja katoaa? Entä jos asunnosta on kadonnut jotain?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 16:23"]
83, mitäpä jos asukas on laittanut pysyvän kiellon sille, että asuntoon mennään silloin kun hän itse ei ole kotona. Näinhän on ihan luvallista tehdä. Minulta jopa yhdessä fiksussa isännöitsijätoimistossa kysyttiin saako mennä sisään. Minä kielsin ja sanoin, että liukuva työaika mahdollistaa sen, että voin olla sovittuna aikana kotona.
Meillä on nytkin vastaava kielto päällä, vaan eipä näytä purevan puupäiseen isännöitsijään. No, nyt meillä on turvalukko ja avainta ei isännöitsijän toiveista huolimatta ole annettu kenellekään.
[/quote]Mitään kieltohan ei tarvi laittaa päälle, vaan se on päällä ellei sitä ole erikseen kumottu ja annettu lupa käydä asunnossa yleisavaimella. Jokainen asiallisesti tomiva isännöitsiä kysyy erikseen luvan asunnossa käymiseen. Ainakin minä tekisin rikosilmoituksen jos meidän asuntoon edes yritettäisiin mennä lupaa kysymättä. Hälytinlaite kertoo kuuluvasti jos ovi avataan ja naama tallentuu videolle, joten syyllinen on helppo saattaa vastuuseen.
Otin yhteyttä huoltoyhtiöön ja sanoin, että eivät tule enää yleisavaimilla. Piste.
-ap
Niille joiden mielestä asuntoihin voi lampsia sisään mitään kyselemättä kertoisin vain pari juttua. Vanhempieni taloyhtiössä oli tälläinen isännöitsijä jolla oli tapana mennä sisään asuntoihin muka tarkastamaan jotain jopa kelloa soittamatta. Kerran saman taloyhtiön eräästä asunnosta katosi suuri summa rahaa. Murtojälkiä ei ollut. Rahat oli varattu ulkomaanmatkaa varten joten oli aika ilmeistä, että joku oli käynyt asunnossa useinkin penkomassa. Mummoltani katosi myös rahaa ja kaapista ikivanha likööripullo. Meidän asunnossa oli avaimet mummon asuntoon. Ei taaskaan murtojälkiä. Poliisi ei näille mitään voinut.
En sano, että huoltoyhtiönmiehet, jotka tulevat asuntoon omia aikojaan asukkaan poissa olessa, ovat varkaita mutta väitän, että niille, jotka ovat varkaita, sopii hyvin sellainen käytäntö ettei tarvitse lupia kysellä. Itse aion vaihtaa tulevissa asunnoissani lukot. Jos on pakko päästä sisälle enkä ole tavoitettavissa, niin murtakoot sitten oven.
Asokodit ilmoittaa milloin tulevat, jos oli pyydetty, mutta tuovat ylimaaraisia "vieraita". Esim minulla kun olin ilmoittanut virheen, huoltomies oli tuonut/paastanyt talon asukastoimikunnan puheenjohtajan ja olivat siella tutkinneet ilmennytta vikaa ja olivat jollain ihme logiikalla paatelleet etta vika johtuisi minun toiminnastani ja etta lasku tulisi minun maksettavaksi. Joten tuon episodin jalkeen olin kylla sitten aina kotona kun kaynteja oli tiedossa. Joskus asuntoon tullessa huomasin etta olivat jattaneet lappuja etta olivat kayneet ja syyn siihen mutta fiksuinta olisi ollut ilmoittaa etukateen.
Miettikääpä nyt ihan käytännössä, miten hoituisi luvan saaminen kaikilta, jos pitäisi esim. 100 asunnon taloyhtiössä tehdä tarkastus, jossa pitää käydä kaikissa asunnoissa. Jos jakaisi kaikille lapun, jonka pyytää palauttamaan allekirjoitettuna, ehkä 30 muistaisi palauttaa sen. Kun laittaisi muistutuslapun, hyvällä tuurilla 15 palauttaisi sen. 65 asukasta pitäisi saada vielä kiinni, että päästäisiin tekemään kyseinen huolto/tarkastus kaikille kerralla.
Huoltomies soittaisi kaikille, 25 vastaisi ekalla yrityksellä, joista 3 on mummoa, jotka haluavat kertoa kaikki muutkin asuntoon liittyvät ja liittymättömät murheensä samalla. 10 vastaisi, että heidän pitää tarkastaa päivämäärä ja soittavat takaisin. 5 heistä ei muista soittaa, joten heille pitää soittaa uudestaan. Puheluihin menisi 2 h, 3 mummon puheluun tunti ja turhiin yrityksiin toinen tunti. Yhteensä 4 h.
Vastaamattomista 10 soittaisi seuraavan vuorokauden aikana mihin aikaan sattuu.
Loppuja 30:a pitäisi tavoitella useamman kerran ja lopulta 10 olisi tavoittamattomissa yhä 10 yrityksen jälkeen.
Jotta kaikki ehdittäisiin saamaan kiinni, pitäisi sopia aika vähintään puolen vuoden päähän ja silti jäisi vähintään pari tavoittamatta. Tuohon menisi aivan hirveästi aikaa, vaivaa ja rahaa. Olen joskus yrittänyt sopia kolmen(!) asunnon kanssa sinne korjaajien käyntiä ja siinäkin meni monta viikkoa ennen kuin edes nuo kolme onnistui saamaan kiinni.
Te jotka haluatte, että joka asukkaalta pyydetään erillinen lupa jokaiseen käyntiin, ehdottakaa sitä taloyhtiöllenne. Ihan varmasti huoltoyhtiö soittelee joka asukkaalle erikseen, tavoittelee näitä lukemattomia kertoja, sopii aikoja ja käy täsmälleen sovittuna aikana, jos heille maksetaan tästä työstä korvaus. Tuo asukkaiden tavoittelu ja jokaiselle tarkan sopivan ajan täsmääminen aikatauluihin vaan on käytännössä niin hidasta ja kallista, että huoltokäynnin hinta helposti moninkertaistuu taloyhtiölle ja varmasti hyvin harva taloyhtiö on valmis maksamaan siitä ilosta rutkasti. Mutta kyllä ne huoltofirmat tekevät vaikka millaisen tasoista palvelua, jos se heiltä tilataan ja ollaan valmiita maksamaan tehdystä työstä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:20"]
Vähän OT:na, asutaan omakotilaossa ja meillä kävi juuri nuohooja. Lappu tuli postilaatikoon pari viikkoa ennen, ilmoitettiin päivä ja noin aika. Pyydettiin ilmoittamaan jos ei käy ja sopimaan uusi aika. Eli kun emme ilmoittaneet mitään niin nuohooja tuli ja homma siltä osin selvä. Eli eikös näissä taloyhtiöitten ym huoltojutuissa ole sama, eli jos ei mitään ilmoiteta niin sen katsotaan sopivan asukkaille. Tosin erona se, että omakotitaloon ei voi mennä sisään jos asukkaat eivät ole paikalla.
Toinen OT, mikä ihmeen "vesikalusteiden kausihuolto"? Olen asunut vuokralla ja omassa (taloyhtiön) rivarissa vuosia eikä meillä koskaan käynyt kukaan huoltamassa/lukemassa mitään mittareita tai muutakaan.
[/quote] Tuliko nuohooja teille omilla avaimilla? Ei meidän taloon ole avaimia kenelläkään muulla kuin perheenjäsenillä.
[/quote]
No juu ei tietenkään tullut avaimilla, oltiin itse kotona. Mutta naapuri ei ollut vaivaitunut sopimaan uutta aikaa nuohoojan kanssa, koska kyseli meiltä olisko naapuri jättänyt kenties meille avaimen kun kukaan ei ollut kotona.
Miksi te rivareissa ym asujat ette voi soittaa huoltoliikkeisiin ja sopia parempaa aikaa jolloin olette itse kotona? Ja hankkikaa ne turvalukot/ketjut oviin niin kukaan kulje ovista.