Huoltomies kerrostaloasuntoon omilla avaimilla!
Onko normaalia? Joku tulee omaan kotiin yleisavaimilla, jos ei avaa ovea.
Itseä ahdistaa tämmöinen. Ne ovat alalla, jolla ollaan kivikaudella, huoltomiehiä ei voi pyytää että soitat ennen kuin tulet.
Mitä vauvamammat sanoo? Tietenkin, että kunnon nainen ei koskaan kotona päivällä paitsi jos kotiäiti, ja silloinkin sitten vähintäänkin ok laitettuna ??
Kommentit (134)
Meille tuli ilmoitus postilaatikkoon, että oltaisiin tulossa vaihtamaan hanoja, ja jos ei saa tulla yleisavaimilla, pitää sopia aika. Sovin sitten ajan sekä puhelimitse että sähköpostitse, kun hanavaihtofirmassa tuntui olevan asiat sekaisin. Kun sovittu päivä koitti ja olin aamulla lähdössä asioille, näin pihassa kaksi epämääräistä jullia tarvikkeiden kanssa. Tiedustelin, olivatko hanamiehiä. Kyllä. Muistutin, että minun kanssani on sovittu, ettei yleisavaimilla mennä sisään, vaan vain kun olen kotona. He olivat tietoisia asiasta, mutta varmistivat vielä asunnon numeron. Sovimme siinä pihassa vielä kellonajan, moneltako minun tulee olla kotona, että pääsevät tekemään hommansa. Lähdin sitten asioilleni.
Kun tulin takaisin reilusti ennen sovittu aikaa, asunnossani olikin jo käyty vaihtamassa hanat.
Tein ilmoituksen poliisille ja hanafirma soitteli paniikissa anteeksipyyntöjä ja lähetteli lahjakortteja, jotta peruisin ilmoitukseni. Kyseiset jullit eivät itse koskaan soittaneet minulle ja selvittäneet, mikä sai runkut menemään asuntoon tieten tahtoen vastoin sitä, mitä henkilökohtaisesti pihalla sovimme.
Tapaus osoitti, että huoltomiehiin ei voi eikä kannata luottaa. Ihan sama mitä niiden kanssa sopii. Voi tulla unohdus tai aikataulupainetta, ja silloin on niin helppo kaivaa se yleisavain taskusta ja oikoa mutkat suoriksi. Lisäksi tietysti inhimillinen uteliaisuus siitä, että tuolla on jotain salattavaa, joten mennään asuntoon kun se ei ole paikalla.
Ei kannata luottaa pelkästään siihen mitä on sovittu, vaan hommata se helvetin turvalukko ja hälytin. Huoltomiehet ei ole mitään suuria filantrooppeja ja humanisteja, ne on vaan duunareita joita vituttaa hankalat asukkaat. Laintuntemuskin on heikohkoa.
102/102, juuti näin. Koti on jokaiselle se oma pyhä paikka, siellä ei kukaan käy tekemässä mitään pyytämättä lupaa ja niin ettei asukas ole kotona.
Mulle riittäisi, jos ne edes ilmoittaisivat tulostaan, mutta yleensä ei. Meillä oli taloyhtiössä jotain parvekekorjauksia ja niiden ajankohta ilmoitettiin ihan ok. Mutta työn tarkistusajankohtaa ei ilmoitettu. Soiteltiin sitten isännöitsijölle, että olisi ongelmaa, eivät korjanneet kunnolla, niin vastaus oli, että juu kyllä ne yritti teillä käydä tarkistamassa, mutta eivät päässeet sisään, kun oli turvalukko päällä. Totta kai se oli päällä, kun emme tienneet, että ovat tulossa! Näin on käynyt ennenkin tässä taloyhtiössä.
Niin ja lisäyksenä, että olimme siis tietenkin töissä, kotona ollessa olisimme avanneet toki oven.
104
tämähän eskaloitui nopeasti :D
Sain sovittua huoltofirman kanssa ajan joka sopii minulle. Pari puhelua se vaati, mutta onneksi homma hoitui loppujenlopuksi helposti.
Isännöitsijä sanoi että ilmoitus pitäisi tulla tälläisissä tapauksissa aiemmin. Ja kaikissa tapauksissa tulee sopia asukkaalle sopiva aika. Ens siis voi kieltää kokonaan, mutta ilman lupaa ei saa tulla vierailemaan.
AP
Kyllä huoltomiehen on päästävä tekemään työnsä.
Heips minulla on ainakin käynyt niin,että talonmies on tullut asuntooni omilla yleisavaimilla. Ilman mitään syytä. Asunnossa ei ollut mitään korjattavaa
.Olin itse asunnossa paikan päällä kun talonmies tupsahti sisään koputtamatta,soittamatta ovikelloa.
Käynnistä ei oltu ilmoitettu etukäteen mitään. Että näin toimitaan Turun kaupungin omistamassa vuokrataloyhtiössä TVT asunnot MOISION kaupungin osassa.
No jos on ilmoitettu joku remppa, tarkistus, huoltotoimenpide tms. etukäteen jonain tiettynä aikana ja jos asukas ei ole kotona, niin tarvittaessa huoltomies voi sitten käyttää yleisavainta. Tosin hyviin tapoihin kuuluisi, että huoltomies soittaisi ovikelloa ennen yleisavaimen käyttämistä.
Pitäisi jostain saada hätämajoitus vessalla kolmeksi viikoksi. Härveli on vessassa je se tullaan putsaamaan ja säätämään. Kaiken lisäksi puhdistan ja pesen suodattinet kerran kuukausessa allergian vuoksi ja härveli on siistimpi kuin uutena. Ja uhataan että tullaan usemman kerran noin vain omilla avaimilla. Olen vatsahaavainen suolistosairas ja vessa riippuvainen. Nyt jo etukäteen hirveät vatsanpoltteet kun jännitän miten tulen selvitymään kolmesta viikosta kello kahdekasasta neljään. Asunko minä suomessa vai hornankuusessa? Tuntuu kuin olisi heittänyt kaivoon yhdeksänsadan kuukausimaksun tästä kuukaudesta.
Käynneistä pitää aina ilmoittaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä huoltomies ilmoittaa vaan päivän milloin on tulossa, ei kellonaikaa. Soittaa rimpauttaa ovikelloa ja samalla sekunnilla tulee jo niillä yleisavaimilla sisään itse ennenkuin ehdin reagoida mitenkään. Viimeksi olin just menossa suihkuun ja olin riisunut/unohtanut valkovuotoiset venähtäneet pikkarini eteiseen. Huoltomies potkaisi ne tieltään. Olin kuolla häpeästä.
Hyi helv etti miks jätit valkovuoto pikkarit eteiseen? Kunnon huolto ukko ois poiminu ne nuuhkassu ja pannu taskuun!!
Oikea tapa on mennä alasti kontilleen oven eteen peräosasto rasvattuna ja ottaa vastaan mitä tulee.
Kukaan ei saa mennä asuntoon ilman asukkaan lupaa. Siinä täytyyy rikosnimikkeitä useampi kappale.
Poikkeuksena on hätätilanne, esim. tulipalo tai vesivahinko, mutta silloinkaan asuntoon ei saa mennä ilmoittamatta. Asukkaalle on käynnin yhteydessä jätettävä ilmoitus siitä, miksi asunnossa on käyty - tässä täytyy kuvailla minkälainen hätätilanne on ollut kyseessä. Ilmoituksesta tulee myös käydä ilmi päivämäärä ja aika.
Eli asuntoon ei saa mennä ilman lupaa ja syytä. Edes hätätilanteessa asuntoon ei saa mennä ilmoittamatta.
Turvakukon avainta ei tarvitse luovuttaa taloyhtiölle. Poliisilla on hätätilanteessa oikeus hajottaa asunnon ovi. Myös poliisin on ilmoittettava käynnin syy ja aika.
Minä inhosin asua rivarissa, koska huiltomiehet lampsi milloin sattuu omilla avaimia sisään. Kerran vuodessa tuli ilmoitus vesimittareiden tarkastamisesta, mutta muuten ilmoittamatta tuli kämppään sisälle. Sen huomasi siitä kun oli joku tuoli ihan eripaikassa kuin keittiön äärellä. Kerrankin olin sihkussa kun kello soi ja ovi auki, kerkesin pyyhkeen laittaa päälle ja mennä katsomaan että mitä hittoa, niin 7 miestä tulee sisälle silleen että "tultiin katsomaan ko teillä se viemäri klunkuttaa"(eli tuulisellä säällä kuulu ääniä). Oli helvetin Ahistavaa asua siellä, parin vuoden jälkeen muutettiin omakotitaloon luojan kiitos...