Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen raivokohtaukset hajottaa perheen

Vierailija
15.09.2020 |

Kohta 3v lapsi saa päivässä monta pahimmillaan melkein tunnin pituista järjetöntä raivaria. Aamu alkaa valituksella ja yltyy huutoon ja lapsen saa väkisin raahata autoon ja päiväkotiin. Sinne menee kyllä mielellään ja pk:sta tulee hyvää palautetta lapsen käytöksestä. Iltapäivällä raivarit jatkuu kotona, huutaa eteisen lattialla ylensä 30 - 60 min putkeen. Sitten vähän rauhoittuu kunnes viimeistään nukkumaan mennessä taas räjähtää.

Olemme molemmat vanhemmat ihan poikki tähän tilanteeseen. Meillä on kotona aivan hirveä meteli koko ajan, joku huutaa jatkuvasti. Haaveissa on ollut toinen lapsi, mutta ei tähän kaaokseen voi mitään vauvaa enää ottaa. Ollaan ns hyvä perhe, molemmat vanhemmat hyvissä töissä, ei päihdeongelmaa, talous kunnossa. Neuvolassa vähätellään, kuuluu kuulemma ikään. En ikinä tiennyt, että arki tulee olemaan pelkkää huutoa ja silmitöntä raivoa..

Mitä tässä voi tehdä. Ollaan niin lopussa tähän ja kotona olo ahdistaa kaikkia nykyään. Lapsi on lyhyitä päiviä hoidossa, tuskin johtuu ylikuormittumisesta.

Kommentit (220)

Vierailija
201/220 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIKÖ AP TULE MIELEEN MENNÄ RAUHOITTAMAAN LAPSI KUN EI SELVÄSTI SIIHEN ITSE KYKYNE.

Lapset eivät itse kykene säätelemään tunteita. Se on aikuisen tehtävä nimetä tunteita, ohjata lasta, puhua ja rauhoittaa.

Ap, sinä jätät lapsen täysin heitteille ja tunteidensa vietäväksi.

Mahtaa lapsi olla kauhuissaan ja peloissaan raivomaailmasda - täysin yksin löytämättä ulospääsyä.

Mä vähän leikkelin. Joo, olen aivan samaa mieltä!

EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN tunteitten kanssa!

ÄLÄ huuda takaisin, lapsi ei tajua, miksi raivoat!

LUE: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunne%C3%A4ly

Vierailija
202/220 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä viranomaistaho tekisi jotain? mikäli tuollainen näkyisi vielä sanallisena aggressiona ja suoranaisena vainona muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/220 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIKÖ AP TULE MIELEEN MENNÄ RAUHOITTAMAAN LAPSI KUN EI SELVÄSTI SIIHEN ITSE KYKYNE.

Lapset eivät itse kykene säätelemään tunteita. Se on aikuisen tehtävä nimetä tunteita, ohjata lasta, puhua ja rauhoittaa.

Ap, sinä jätät lapsen täysin heitteille ja tunteidensa vietäväksi.

Mahtaa lapsi olla kauhuissaan ja peloissaan raivomaailmasda - täysin yksin löytämättä ulospääsyä.

Mä vähän leikkelin. Joo, olen aivan samaa mieltä!

EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN tunteitten kanssa!

ÄLÄ huuda takaisin, lapsi ei tajua, miksi raivoat!

LUE: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunne%C3%A4ly

Sattuipa somasti:https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011196896.html

Vierailija
204/220 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro säännöt ja pidä niistä kiinni. Olet löysäillyt liikaa ja lapsi on tottunut siihen, ettei huonosta käytöksestä tule mitään seuraamuksia. Älä anna positiivista huomiota silloin kun se huutaa, muuten vahvistat epätoivottua käytöstä.

Vierailija
205/220 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on kuormittunut pk-päivän jälkeen ja voi olla myös nepsy-tyyppistä oireilua jos on vahvempana kuin ikätovereilla. Vaadi apua neuvolan, pk:n tai perheneuvolan kautta ja lue aiheesta kaikki mitä saat käsiisi. Koita ymmärtää lasta, ei se huvikseen raivoa. Ja todennäköisesti tämäkin vaihe menee ohi, vaikka olisi nepsy.

Vierailija
206/220 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ovat nyt ne vonkujat jotka haukkuvat lapsettomat alimpaan maanrakoon.... XD

Vierailija
207/220 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on niiiiiin ihanii!!!! <3 <3 <3

Ota yhteys asiantuntijaan heti. Jotenkin asiaa pitää lähteä purkamaan.

Mitä jos et tulisi ketjuun keskustelemaan, jos sulla ei oo oikeasti mitään tarjottavaa? Ihmiset ovat joskus ihania, joskus eivät. Tämä pätee ihan kaikkiin ihmisiin ikään katsomatta. Ei kenellekään voi tarjota sellaista roolia, että aina olisi ihana.

Niin.... entä mitä sinä tarjota keskusteluun? Muiden puheiden rajoittamista ja karsinointiako?

Vierailija
208/220 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuollaista myös. Nepsy. 

Vierailija
209/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsi huutaa yksin jossain eteisessä tunnin?? Onko käyny mielessä ottaa syliin? Ohjata huomio muualle, kysyä mikä harmittaa? Onko näin avuttomia ja kylmiä nykyvanhemmat, hyi hemmetti. Kolmevuotias ei osaa vielä yksin hallita tunteitaan, eli ei toikaan "laita yksin huoneeseen huutamaan" tee muuta kuin samanlaisia tunnevammasia aikuisia kuin vanhemmatkin on. Huh huh.

Mun lapsi 3v. ainakin sekoaa totaalisesti jos otan syliin. Huuto vaan pahenee ja kiljuu ja lyö päästä irti!! Väkisinkö pitäisi pitää. Jos kysyn mikä harmittaa saan vastaukseksi joko en tiedä tai huutoa. Menee itse toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Jos menen sinne kiljuu mene pois. Kaataa kaikki huonekalut ja kirkuu mene pois ja heittää tavaraa mun päälle. Tulee itse ulos kun on istunut omassa sängyssä rauhoittumista tarpeeksi. Lapset on katsos erilaisia.

Vierailija
210/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian väsynyt? Aikaistakaa nukkumaanmenoa, panostakaa ravintoon ja tasaiseen verensokeriin. 

Vierailija
211/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama. Neuvolassa sanottiin että laittakaa lapsi vessaan tai toiseen huoneeseen ja jättäkää ovi raolleen. Antaa huutaa kun kerta haluaa. Auttoi. Lapsi tajusi, että turha huutaa, ketään ei kiinnosta.

Oman lapseni meinasin antaa pois just ton takia. Lapsen isäkään ei halunnut tulla enää kotiin kun se vtun kakara huusi ja huusi. 

Olkaa ihmiset fiksuja älkääkä hankkiko lapsia. Itse kadun ainakin. Elämäni on täysin pilalla vaikka lapsi onkin jo koululainen. 

Vierailija
212/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi raskaalta tilanteelta.

Onko lapsella mitään fyysistä oiretta, joka voisi aiheuttaa kurjaa oloa ja selittää raivarit, ihottumaa tai vatsaoireita esim? Meillä oli aikoinaan järkkyjä itkukohtauksia öisin, mutta ne loppuivat kun saatiin allergiat paremmin tietoon ja hoitoon.

Ehdottomasti suosittelen tätä neuvoa!!! Voi myös olla silent refluksi, joka tosi kivulias, voi johtua allergioista tai ravinnepuutoksista. Meillä moni tuttu saanut avun msas-analyysista, joka paljastaa ruokayliherkkyydet ja ravinnepuutteet. Neuvolaissa (tai missään muuallakaan) näistä ei tiedetä mitään! Ja lapsesta tätä ei ulkoisesti huomaa, raukka kun on niin tottunut omaan oloonsa, että se on hänelle normaalia. Ainakin sulkekaa tää pois.

Vierailija
213/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino on myös, että äiti tai isä alkaa möykkäämään ja pyörimään lattialla samalla lailla kuin lapsi. Ei kestä kauaaku huutaja rauhoittuu ja alkaa ihmrtellä mikä tolla on. Tää auttoi meillä. Ei ehkä toimi kaikissa perheissä.

Vierailija
214/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kuuluu ikään, rutiinit ovat tärkeitä, herätään ja nukkumaan aina samaan aikaan, säännöllinen ruoka rytmi, päiväkodin jälkeen pitää vielä ulkoilla lapsen kanssa.
Älä anna huomiota huudosta, kanna autoon, laita istuimeen ja vie vaikka rattaissa päiväkotiin, riittää että lapselle ilmoittaa nyt mennään hoitoon, älä yritä lepyytellä tai räjähdä lapselle, juuri huomiota hän yrittää tempuillaan saada. Väsymys ja ikävä saa aikaan iltaraivarit päiväkodin jälkeen, hyvin yleistä lapsille, laita omaan huoneeseen huutamaan tai ota syliin ja anna itkeä, katso kumpi toimii paremmin, kun rauhoittuu leikitte yhdessä.

Törkeät ohjeet, et todellakaan ole oikea neuvomaan noilla tiedoilla. Vai että lapsi haluaa huomiota ja siitä syystä hänelle ei tule sitä antaa? Mitäpä jos lapsi nimenomaan hakee yhteyttä ja ymmärrystä, kun isot tunteet vievät. Ei hän tahallaan päätä raivota ja olla "hankala". Ohjeesi että 3v pitää laittaa omaan huoneeseen huutamaan on suorastaan väkivaltaa lasta kohtaan. Hänet siis hylätään täysin, yksin tunnetilaan josta ei ole ulospääsyä ilman vanhempien rauhoittavaa läsnäoloa. 

Vierailija
215/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risua persiille, se auttaa aina.

Vierailija
216/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys suoraan perheneuvolaan.

Älä suotta, säästä vaivojasi ja lyö reippaasti turpaan. Oppiipahan ettei metelöinti kannata...Kyllä se muutaman kerran jälkeen menee jakeluun ettei metelöinnistä tuu ku kärsä kipeeks!

Vierailija
217/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys suoraan perheneuvolaan.

Ja heti, ennen kuin menee kuppi nurin. 

Vierailija
218/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, millä tavalla pidempi pk-päivä oli huonompi päiväunien takia? Saanko arvata, lapsi sai siellä nukkua ja nyt kotona lyhyemmällä päivällä et anna nukkua? Kolmevuotias useimmiten tarvitsee unet. Iltapäivän lepohetken sijaan suljet pienen keittiöön huutamaan väsymystään että voit itse tehdä töitä toisessa huoneessa. Lasun paikka. Päiväkodissa annetaan päiväunet, kotona ei. Lapsi voi muuttua tuollaiseksi pelkästään siksi, että on päivästä toiseen ihan. poikkipuhki -- sitten ei unikaan tule illalla kun ylikierrokset. 

Vierailija
219/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle vaikka tyyny jota voi mätkiä ja saada vihansa pois

Vierailija
220/220 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy kertoa, että triggeröidyin. Olen ollut yh, en ole hyvässä työssä, talous on ollut tiukilla koko ajan. ( No, päihdeongelmia ei ole koskaan ollut.) 

Silti lapsillani ei ole ollut tuollaisia haasteita. Että joo, ehkä et ajatellut loukkaavasi, mutta loukkasit.

No, ehkä siihäkin syystä, että talous oli tiukilla, koska valitsin osittaisen hoitovapaan. Lapsilla oli lyhyemmät päivät. Eivät siis kiukutelleet tai huutaneet päiväkotiväsymystä yksinkertaisesti siksi, koska tuota väsymystä ei päässyt syntymään.

Mutta totta on sekin, että osalla tuo kuuluu ikään. Ja teillehän lapsi näyttää nuo tunteensa ja väsymyksensä, koska olette ne tutuimmat ja rakkaimmat.