Kotirouvan päivän kulku tänään:
Kun täällä oli kotirouvuudesta ketju, niin kerronpa päivänkulkuni tänään. Ihan suht keskiverto maanantai.
Aamulla mies lähti töihin. Minä heräsin samaan aikaan, keitin kahvit, herätin muksut (kolme iältään 9-17 v.) huolehdin aamupalansa, laitoin heidät kouluun.
Heidän kaikkien mentyä siivosin keittiön, petasin pedit, laitoin pyykkikoneen pyörimään, viikkasin eiliset pyykit kaappeihin.
Sitten join itse kahvit, katselin kauniit ja rohkeat - aamu-uusinnan ja tein samalla kauppalapun, suunnittelin viikon ruoat. Ripustin pyykit.
Kävin ruokakaupassa.
Tein ruoan.
Esikoinen tuli koulusta puolilta päivin, syötiin ja käytiin 2 tuntia yhdessä läpi ainetta, jonka hän kirjoittaa lukiossa tänä syksynä.
Nuoremmat tulivat koulusta, söivät, pistin heidät tekemään läksyt ja autoin ja tarkistin ne.
Mies tuli töistä, söi, juotiin kahvit.
Lähdin miehen kanssa salille.
Kotiin tultuamme tein ja laitoin päivällisen valmistumaan. Mies meni lukemaan lehtiä sohvalle.
Nyt istutaan kummatkin sohvalla, kohta syödään kaikki. Sitten minä siivoan keittiön ja tiskit.
Semmosta tänne tänään. Tämä sopii meille. Kyllä olis hermo kireellä jos molemmat olis töissä ja tässä illalla pitäisi tehdä nuo kotityöt, kaupassakäynti, ruoat ja yrittää ehtiä auttaa lapsia läksyissä ja vielä suhata kuntoilemaan. Missä välissä se huilaaminen ja rento kotoilu perheen kanssa? Johan siinä oltas väsyneitä ja kireitä koko sakki.
Kommentit (59)
Millainen asunto teillä ap on? Kuinka iso?
Vierailija kirjoitti:
Millainen asunto teillä ap on? Kuinka iso?
Kerrostaloasunto. Esikoisella oma huone, nuorimmat jakavat huoneen. Ja mun ja miehen makkari + olkkari, keittiö, jotakuinkin 90 m2, miten niin?
Ap
Niin miten se eläke tulevaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvan päivät ovat usein hyvin tylsiä ja täynnä normaaleja arkiaskareita, ja niissä saa päivän kulumaan rutiininomaisesti. Helposti muodostuu rytmi, jonka mukaan mennään joka jumalan päivä, mutta itse koen tämän rytmin erittäin tärkeäksi monesta syystä. On tärkeätä pitää tietynlaista rytmiä, jotta asiat tulee hoidetuksi, mieli pysyy virkeänä ja kaikilla on hyvä olla. Sitä ei voi, eikä haluta jäädä toimettomaksi ja turhautuneeksi arjessa, vaan täytyy pitää arkiset asiat yhtä tärkeinä kuin työssäkäyvän työ.
Tämä systeemi ei tietenkään toimi ollenkaan jos henkilö ei halua "olla" kotona. Täytyy haluta "olla" kotona, eikä olosuhteiden pakkokaan saa ihmistä "olemaan" kotona, jos ei henkilö halua. Usein oletetaan, että kotiin jäävä henkilö joutuu tekemään uhrauksia jäädessään kotiin, erityisesti taloudellisia uhrauksia. Oletetaan, että henkilö elää tukien varassa, tai armonpullilla, joita saa työssäkäyvältä puolisolta. Jos näin ovat asiat, niin heti voi sanoa, että asiat ovat huonosti. Taloudellinen tasa-arvo on erittäin tärkeä ottaa huomioon jo alusta pitäen, että ei synny perheessä taloudellista eriarvoisuutta, ja mahdollisesti taloudellista vallankäyttöä, esim. kenellä varat, sillä valta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap työmarkkinatukea vai miten pärjäätte 3000€ plus lapsilisillä?
En saa, en ole missään työkkärissä työnhakijana tms, vaan kotirouvana.
Pärjätään hyvin, ollaan säästäväisiä. Ja meillä ei velkaa. Asumiskulut noin 500 €/kk, sis yhtiövastike, vesi, sähkö. Muut kiinteät laskut (netti, puhelinlaskut, vakuutukset.. ) noin 350 €/kk. Itsetehty edullinen ruoka noin 600 €/kk. Auton kuluihin ja bensoihin noin 200 €/kk.
Sitten jää muihin kuluihin yli/noin 1000 € per kk.
Vaatteet metsästän kirppiksiltä, ite parturoin kaikkien päät, kaikkien harrastukset edullisia. Säästöönkin jää joinain kuukausina, ollaan niillä käyty kerran ulkomaillakin, vaikkei matkustelua "harrastetakaan".
Ap
Minusta tämä on surullista elämää. Niukkaa kitkuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Homma hoidossa, kiitos huolehtimisestasi. ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Trolli paljastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjätään hyvin, ollaan säästäväisiä. Ja meillä ei velkaa. Asumiskulut noin 500 €/kk, sis yhtiövastike, vesi, sähkö. Muut kiinteät laskut (netti, puhelinlaskut, vakuutukset.. ) noin 350 €/kk. Itsetehty edullinen ruoka noin 600 €/kk. Auton kuluihin ja bensoihin noin 200 €/kk.
Vaatteet metsästän kirppiksiltä, ite parturoin kaikkien päät, kaikkien harrastukset edullisia. Säästöönkin jää joinain kuukausina, ollaan niillä käyty kerran ulkomaillakin, vaikkei matkustelua "harrastetakaan".
Ap
Minusta tämä on surullista elämää. Niukkaa kitkuttelua.
Oletko materialisti?
Meidän mielestämme elämämme on Rikasta isolla ärrällä. On aikaa nauttia perheestä, olla lasten kanssa, vaalia parisuhdetta ja kuntoilla, ja kaikilla vapaa-aikaa. Ruuhkavuosiväsymystä valittavien tuttavaperheiden elämä ei käy kateeksi.
Raha myös riittää kaikkeen mitä tarvitaan, ja extraankin, varsinkin lapsille.
Ap
Ihan kiva tarina. Minäkin olen laiska. En varmasti kävisi töissä minäkään jos voisin jonkun muun rahoilla elellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kenen toimesta? Joulupukkiin en enää usko. Sun eläke tulee olemaan naurettavan pieni. Miehes tuloilla ei sun eläkettä maksella.
Okei että kotirouva kertoo kaikki muut laskut sentilleen mutta ei sitä mikä on suunnitelma A eläkepäiville. Eli pelkkä takuueläke. Toivottavasti ukkos elättää sinua vielä silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva tarina. Minäkin olen laiska. En varmasti kävisi töissä minäkään jos voisin jonkun muun rahoilla elellä.
Sinä voit ja saat olla laiska. Itse en koe olevani laiska, vaikken kiirettä ja stressiä koekaan.
Enemmän elämäni oli laiskaa ennen lapsia, tein silloin toimistotöitä, istuskelin työpöydän ääressä ja vastailin harvoin soivaan puhelimeen. Päivän työt oli tehty alle kahdessa tunnissa ja loppupäivä meni toimistossa lehtiä lukien, neuloen ja pasianssia pelaillen.... Niin joo, mutta kun kuitenkin kävin kodin ulkopuolella töissä, olin varmasti ulkopuolisten silmissä tehokas..
Ja trolliksi epäilevät, siinähän epäilette, yksi ja sama.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minusta tämä on surullista elämää. Niukkaa kitkuttelua.[/
Et tajua sitä, miten kivaksi perheen jäsenten välit muodostuvat ja arki on ihan jotain muuta kun stressiä ei ole. Rahasta sitä ei kannata myydä!
Minulla tulee olemaan pieni eläke, mutta uskon sen ja säästöjen turvin eläväni aika normaalia elämää, ja onhan puolisolla hyvä eläke, koska ollut hyvä palkkakin. Velkaa ei varmasti enää eläkkeelle jäädessä ole, ja jotakin omaisuuttakin on. Kieltämättä silloin tällöin on rahaa palanut huvituksiin, eli missään kurjuudessa ei ole tarvinnut elää, vaikka monissa asioissa on säästäväisiä oltu. Ne ovat arvovalintoja missä säästää ja missä kuluttaa.
Täällä toinen kotirouva. Mies hoiti lasta 07.30-09. Ysiltä toi lapsen minun huoneeseen ja leikittiin ja pötköteltiin tunti siinä yhdessä. Sitten keittelen kahvia ja söin ja annoin myös lapselle ruokaa. Koiran ja lapsen kanssa lenkille noin klo.11. Lapsi nukahti päikkäreille. Päikkäreiden jälkeen vähän leikkiä. Lastenhoitaja tulee jatkamaan. Menen uimaan minkä jälkeen lilluin puoli tuntia porealtaassa ja sen jälkeen sauna. Sitten kahvilaan ja kirjastoon. 17.30-19 leikkiä, ruokailua, pari puhelua. 19 mies tulee kotiin ja tekee lapselle iltatoimet ja laittaa nukkumaan. Itse menen koiran kanssa lenkille.
En siivonnut muuta kuin vein vaipparoskiksen ja vähän pyyhin koirankarvoja pois.
Ei jaksa joka päivä tehdä ruokaa eikä pyykätä. Syödään mielellään ulkona. Mies osaa tehdä myös näitä asioita. Huomenna ehkä paistelen omeletteja että lapsi saa sormiruokailla. Ohjelmassa myös ratsastusta. En vieläkään ajatellut siivota enkä pyykätä; ei innosta.
Sinä päivänä, kun saan mielihyvää siitä, että katson televisiota päivällä, lupaan hakea ammattiapua.
Oma päiväni:
Heräsin noin kahdeksalta, laitoin veden kiehumaan ja istuin työhuoneessani (kotona) koneelle aloittamaan työt. Hain vähän ajan kuluttua teetä ja pari voileipää ja jatkoin työskentelyä. Sain oivalluksia ja onnistumisen kokemuksia, välillä heitin lähimmän kollegan kanssa "sisäpiirin läppää" yhdestä ajankohtaisesta asiasta.
Varsinaista lounastaukoa en ehtinyt pitää, koska juuri puolenpäivän aikoihin oli parin tunnin verkkopalaveri. Sain siitä kuitenkin yhden erittäin hyvän idean, jonka aion toteuttaa myös omassa projektissani. Sen jälkeen söin koneen ääressä vielä yhden voileivän, joka kuittasi tänään lounaan.
Neljän jälkeen lähdimme puolisoni kanssa lenkille (reipas kävely). Reilun tunnin lenkin jälkeen minä jäin puutarhatöihin ja hän hoiti pyykit (edelliset kuivumaan ja uudet koneeseen). Minä palasin sittemmin sisälle ja viimeiset pari tuntia käytin avoimen yliopiston opintoihini ja samalla tein ruokaa, joka äsken syötiin. Puoliso siivoaa pöydän ja hoitaa tiskit yms. Minä eksyin tälle palstalle samalla, kun kommentoin muiden kurssilaisten oppimistehtäviä.
Huomenna on tilipäivä. Palkkani on vain suomalainen mediaani eli nettona noin 2300 e. Siirrän yhteiselle tilille summan, joka toivottavasti riittää kattamaan puolet seuraavien neljän viikon kuluista, loput on ihan omaa rahaa.
Jouluna en/emme ilmeisesti pääse vielä Etelä-Amerikkaan, vaikka siitä haaveilin. Pääsen/pääsemme kuitenkin jonnekin muualle, jos pandemiatilanne sen sallii.
Ap, et ole kotirouva vaan kotiäiti. Ja sitäkin vain, jos ette nosta mitään sosiaalitukia (paitsi lapsilisät).
Yritän muuttaa asennettani ja olla katsomatta kotirouvia alaspäin. I
Olenhan itsekin mukavampi lomilla. Mökillä on perinteiset roolit ja se on siellä ok.
Valitettavasti olen kunnianhimoinen ja inhoan kuollakseni kotitöitä. Kun molemmat ollaan töissä niin kamalat kotityöt jakautuu 50:50. Mies kuskaa harrastuksiin, laitan pyykit, mies tekee ruuan, imuroin ja moppaan, mies vie roskat, tiskikone täytetään vuorotellen.
Ikkunat pesee siivooja.
Äitini oli kotirouva ja siinä oli puolensa, mutta silti häpesin sitä lapsena. Isäni tienasi hyvin, ja äiti teki hyväntekeväisyyttä, mutta silti hävetti kun muiden äidit kävivät töissä. No, luokkamme 20 oppilaasta oli 2 kotiäitiä.
Silti suosittelisin sinulle jotakin muuta tuon lisäksi. Jotain omaa mitä jatkaa kun lapset ovat muuttaneet pois. Äitini elää edelleen pitkälti meidän lasten ja lastenlasten kautta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niinku miten? Mitään eläkettähän sä et nyt kerrytä itsellesi.
Veikkaanpa ettet ole ajatellut edes koko asiaa.
No ehkä, saa nähdä? Nyt mies kuitenkaan ei haaveile edes osa-aikaisuudesta, tykkää työstään.
Ap