Kansallisteatteri ei nyt annakaan potkuja sille miesnäyttelijälle, joka esittää transihmistä uudessa näytelmässä! Sen sijaan teatterinjohtaja (mies) heittääkin bussin alle nyt näytelmän ohjaajan (nainen), joka ei ole kuulemma tajunnut asioita oikein.
"Ohjaaja on ohjannut eri näytelmää kuin mitä näyttelijät ovat näytelleet. Plarissa (näytelmäkäsikirjoitus) lukee selvästi transvestiitti, ja Reinikainen on näytellyt sitä. Ohjaaja on ohjannut toista näytelmää.”
Varmaan tuo ohjaaja nyt todella kiitollinen, että hänellä on näin hieno työnantaja joka kommentoi lehtien palstoilla näin mukavasti....
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies teeskennellä olevansa nainen? Rooliin olisi pitänyt ottaa oikea nainen
Eihän, sillä rooli on transvestiitti, eli mies joka joskus identifioituu ja esim. pukeutuu naiseksi.
Ja jos rooli olisi transnainen, niin transnainenkin on biologinen mies.
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa tämä ohjaaja Anne Rautiainen aiheutti itse koko kohun, omilla kommenteillaan ja sanomisillaan.
Alunperinkin muutti koko elokuvan pohjalta tehdyn näytelmän roolihahmon toiseksi.
Ilman ohjaaja Anne Rautiaista ei koko p.ska juttua olisi edes tapahtunut.
Miten se luetunymmärtäminen on niin vaikeaa. Kaikkihan oli ihan hyvin siihen asti, kunnes herkät transihmiset alkoivat möykätä siitä kuka saa esittää ja ketä. Sitten vasta alettiin paniikissa jaella potkuja ja alkoi se selittely ja syyttely.
Jokohan YLE Areena on poistanut valikoimistaan elokuvan Piukat Paikat, jossa Marilyn Monroen kanssa esiintyvät Jack Lemmon ja Tony Curtis, jotka ovat siis pukeutuneet naisiksi?
Voisiko joku vääntää mulle rautalangasta mitä tässä tapahtui? En napannut kiinni muusta kuin siitä että ohjaaja ohjasi jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että asia selvisi. Itse näin transtaustaisena miehenä sanon tähän, että jos nyt vaikka minun elämästäni tehtäisiin elokuva - ja miksei tehtäisi :D :D - roolin olisi varmaankin hyvä valita mies, koska elän elämääni tavallisena miehenä. Mutta jos jostain löytyisi rooliin täydellisesti sopiva nainen, ei se minua haittaisi. Lähtökohtaisesti minua sopisi kuitenkin esittämään mies. Tai henkilö, joka näyttää aivan mieheltä.
Varmaan kaikista eniten toivoisit kuitenkin, että näyttelijä olisi hyvä näyttelemään ja tekisi roolin hienosti?
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies teeskennellä olevansa nainen? Rooliin olisi pitänyt ottaa oikea nainen
Tuo on transnaiseuden ydin eli mies, joka luulee/teeskentelee olevansa nainen.
Aidon naiseuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Älytön selitys potkuille että ”tärkeät ihmiset soittelivat minulle niin päätin antaa potkut”. En ota itse asiaan kantaa mutta ei tuossa kyllä ole ainakaan juristilta mitään kysytty. Miten tuollainen voi olla ok. Tänään paheksutaan tätä ja huomenna aihe voi jo olla ihan muu, jäitä hattuun.
Koko kohu on jälleen osoitus identiteettipolitiikan ja intersektionaalisen feminismin idioottimaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
- "Voiko näytelmiin jatkossa palkata näyttelijän vain siitä ihmisryhmästä, jota roolihenkilö edustaa?"
- “Sanotaan, että kyllä tarkkana pitää olla."
Eli siis jatkossa esim. Seela Sella ei ehkä saisikaan esittää Hitleriä??
https://kulttuuritoimitus.fi/podcastit/kulttuuritoimituksen-virallinen-…
HUono vastaus. Tää vaatis sen, että isot puljut sun muut yritykset ja toimijat uskaltaisivat sanoa ei näille rääkyjille ja heidän vaatimuksilleen. Muut seuraavat perässä.
Tuo johtaja taitaa kyllä tässä olla se heikoin lenkki ja epäpätevin tehtävässään.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan YLE Areena on poistanut valikoimistaan elokuvan Piukat Paikat, jossa Marilyn Monroen kanssa esiintyvät Jack Lemmon ja Tony Curtis, jotka ovat siis pukeutuneet naisiksi?
Pekka ja Pätkä nee*****nä- elokuva on jo poistettu Yle Areenasta, koska Ylen mukaan valkoihoinen ei saa näytellä mustaihoista.
Pulttibois- ohjemat on poistettu Ylestä, koska suomalainen ei saa esittää lappilaista.
On siis ihan loogista että Piukat Paikatkin poistuu, koska mies ei saa esittää naista.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vääntää mulle rautalangasta mitä tässä tapahtui? En napannut kiinni muusta kuin siitä että ohjaaja ohjasi jotain muuta.
Intersektionaalisen feministi-ideologian mukaan vähemmistöt ovat aina sorrettuja, niiden esittäminen fiktiossa on sallittua vain heille itselleen. Tämä representaatio sisältää myös eettisten säännön, jossa vähemmistöjen edustajia ei saa esittää negatiivisessa valossa. Yhteiskunta ja patriarkan sorto on oltava aina selittävä syy henkilöhahmon mahdollisille ristiriidoille. Emme siis ole yksilöitä, vaan kaikki nähdään ns. Tribalismin kautta, fiktiossa yksilö edustaa aina ryhmäänsä. Tämä näkyi esim. Le Buroaun arvostelussa, missä yksi naisrooli nähtiin ongelmallisena, koska tämä meni liian helposti sänkyyn miesten kanssa. Naiskuva oli väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa tämä ohjaaja Anne Rautiainen aiheutti itse koko kohun, omilla kommenteillaan ja sanomisillaan.
Alunperinkin muutti koko elokuvan pohjalta tehdyn näytelmän roolihahmon toiseksi.
Miten se luetunymmärtäminen on niin vaikeaa. Kaikkihan oli ihan hyvin siihen asti, kunnes herkät transihmiset alkoivat möykätä siitä kuka saa esittää ja ketä. Sitten vasta alettiin paniikissa jaella potkuja ja alkoi se selittely ja syyttely.
Ootko tosissas? Kyseessä on erittäin huonosti kohdeltu ja väärinymmärretty vähemmistö. Voi kamalaa, kun ottavat kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on transnaiseuden ydin eli mies, joka luulee/teeskentelee olevansa nainen.
Aidon naiseuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Ok boomer.
Terveisiä 1950-luvulta.
Juu transnaisella, transsulla ja shemalella on erittäin merkittäviä eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalisen feministi-ideologian mukaan...
Kiitos, en tosin tarkoittanut kysyä näkemyksiä feminismistä (tiedän mistä on kyse) vaan mitä tässä kyseisessä episodissa tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissas? Kyseessä on erittäin huonosti kohdeltu ja väärinymmärretty vähemmistö. Voi kamalaa, kun ottavat kantaa.
Ehkö ovat tai sitten ei, ehkä osa on, tuskin kaikki. Ja mitä tämä liittyy näytelmään, joka on fiktiota, ja jossa kyseisen ryhmän edustaja on vain yksi henkilöhahmo muiden joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän, sillä rooli on transvestiitti, eli mies joka joskus identifioituu ja esim. pukeutuu naiseksi.
Ja jos rooli olisi transnainen, niin transnainenkin on biologinen mies.
Mitä väliä? Teatteri-esitys on fiktiota, fiktiota. Tämä on osa itsesensuuria, johon hyödylliset idiootit ovat alkaneet uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Juu transnaisella, transsulla ja shemalella on erittäin merkittäviä eroja.
Ok. Miten liittyy näytelmään?
Sehän saa näkyvyyttä. Kuinka moni asiasta lukenut oli ennen tuota uutista ajatellut kyseistä näytelmää ylipäätään? Nyt vaikka osa päätyisi, ettei jomman kumman takia arvosta linjaa ja mene kyseiseen teatteriin on paljon useampia aiheesta lukeneita joista osaa tuo sisältö kiinnostaa.
Luulisin, että tämänkin av-keskustelun avanneissa on heitä joita kiinnostaa sen verran mistä itse näytelmässä on kyse, että käyvät katsomassa jos tulee sauma,