Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei normaalia elämää kestetä?

Vierailija
14.09.2020 |

Nyt koronan myötä olen havahtunut tähän. Ihmiset menivät aivan sekaisin kun eivät päässeet baareihin ja ulkomaille. Nyt kun arki on ns. "normaalimpaa", niin heti pitää päästä ulkomaille ja baareissa pörrää alalla työskentelevän sukulaiseni mukaan vielä enemmän väkeä, kuin ennen koronaa. Eräskin työkaverini on lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Kanarialle, toinen kävi kesällä Romaniassa kun oli pakko päästä johonkin kun oli niin halpaa!

Omaa elämääni korona ei ole muuttanut mitenkään. Mulla ei ole varaa matkustella eikä käydä missään ulkona syömässä ja juomassa. Korkeakoulutettuna, palkkakuopassa sinnitellen. Ennen kadehdin ystäviäni joilla oli rahaa mällätä, mutta nyt ymmärrän olevani kuitenkin aika onnekas. Löydän elämääni sisältöä muistakin asioista, ekologisemmin. Katson Areenasta dokkareita (ei ole varaa Netflixiin), käyn myös silloin tällöin kirjastossa (kun ei ole varaa äänikirjapalveluihin), ulkoilen lähiluonnossa ja silloin tällöin näin myös yhtä ystävääni ulkosalla... Muuta ihminen ei tarvitse.

Kommentit (282)

Vierailija
81/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti olen noudattanut suosituksia, enkä ole matkustanut. Nyt kun luen täältä näitä valittajien ilkeitä vaatimuksia, ettei kellään saisi olla elämää, koska heilläkään ei ole, niin haistakaa huilu :D

Enpäs enää välitä suosituksista tuollaisten ilkeilijöiden pelastamiseksi. Ihan sama. Ette ole uhrausten arvoisia.

Vierailija
82/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei korona poistanut keväällä vain jotain ylettömiä lentomatkoja ympäri maailman ja viinanhuuruisia baari-iltoja. Se poisti myös mahdollisuuden tavata vaikka iäkkäitä vanhempia ja osallistua harrastuspiireihin. Miksi vaihtoehdoiksi nähdään teinimäinen bilettäminen aivot pellolla ja kyyhöttäminen kotona takkatulen ääressä? Olen aika rauhallinen ihminen, enkä tosiaan kaipaa ihmeempää menoa ja meininkiä, mutta kyllä kai rauhallisellakin ihmisellä voi ystäviä ja läheisiä olla ja näitä olisi kiva tavata?

Ikäihmisten tapaamattomuus oli vain suositus. Itse olen nähnyt heitä suurinpiirtein samoin kuin ennenkin. Ainoastaan vanhusten laitoshoito ja palvelutalot ovat kieltäneet tapaamisia ja sekään ei ole ollut lainmukaista. Muunikäisten tapaamisia ei ole myöskään rajoitettu.

Monet harrastuspiirit aktivoituivat ulkoilmatreeneihin. Lisäksi monilla harrastuksilla on tapana jo muutenkin pitää taukoa kesän ajan joten nyt tuli vain max 2 ekstrakuukautta lisää taukoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti olen noudattanut suosituksia, enkä ole matkustanut. Nyt kun luen täältä näitä valittajien ilkeitä vaatimuksia, ettei kellään saisi olla elämää, koska heilläkään ei ole, niin haistakaa huilu :D

Enpäs enää välitä suosituksista tuollaisten ilkeilijöiden pelastamiseksi. Ihan sama. Ette ole uhrausten arvoisia.

Itse en ole noudattanut suosituksia koko aikana. En nähnyt mitään syytä.

Vierailija
84/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona on saanut esille miten ylimielisiä ja omassa poterossaan eläviä ihmiset ovat. Kuten ap ja monet muut julistukset tällä palstalla esimerkkinä.

Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.

Olkoonkin että ovat erilaisia mutta onko tosiaan elämä kiinni näistä baari-illoista ja ulkomaan matkoista? Itse en keksi juuri mitään minkä poisviemisestä en selviäisi. Ja puhun nimenomaan asioista enkä ihmisistä jotka tietenkin ovat eri asia.

Voisit suoraan vaan kysyä onko elämä tosiaan kiinni sosiaalisesta kanssa käymisestä ja erillaisten asioiden kokemisesta. Sitä nuo suurimmalle osalle on.

Miksi ihmeessä kaikki vaan ei möllötä kokematta ja tekemättä läpi elämänsä?

Kyllä mulla on kokoajan ollut sosiaalista kanssakäymistä. Ei ehkä aivan entiseen malliin, mm. hautajaisiin ei tullut etelän sukulaiset. Tuttuja jututin keväällä ulkona jne. 

Asioiden kokemisen puutekin on harmittanut vain vähän. Ehkä ne ensi vuonna alkavat palata joten ei yksi vuosi maailmaaani kaada eikä ole mikään maailmanloppu. Saattaisin tottua tähänkin elämään. Näinhän on ennen eletty ja kokemuksia on etsitty lähempää.

"mulla on".

Taas vaihteeksi kyky ymmärtää että sinä et ole kaikki puuttuu.

No en kyllä ymmärrä miksei sulla ole ollut sosiaalista kanssakäymistä? Baareissa ja lomillako sitä vaan on? Mikset tavannut haluamiasi henkilöitä ulkosalla? Vai mikä esti sen sosiaalisen kanssakäymisen?

En pidä itseäni esimerkkinä "oikeasta elämästä" tai mistään muusta täällä toisin kuin ap ja yllä oleva. Tiedän kuitenkin että monille ravintoloiden ja baarien sulkeminen oli paha paikka koska heille ne oli tapa kohdata sosiaalisesti muita. Matkustamista ja miksi se yhdistetään erilaisiin kokemuksiin toivon ettei tarvitse kenellekään selittää, eihän?

Mutta kuten jo ensimmäisessä viestissä kirjoitin, tämä korona-aika on tuonut harvinaisen ikävästi esille miten ylimielisiä ja kykenemättömiä näkemään henkilöiden erillaisuutta ja erillaisia tapoja elää, hyvin monet ovat. Aivan kuten sinä.

Vierailija
85/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän rakastaminen on jotenkin vierasta suomalaisille. Möllötetään kotona telkkarin edessä, syödään mautonta makaronilaatikkoa ja haukutaan niitä jotka kaipaa mitään muuta.

Elämä on tällaista ”selviän tällä” tyylistä. Piru vieköön, jos on vain yksi elämä niin kai tästä nyt vähän muutakin haluaa irti kuin juuri sen millä selviytyy. Mutta senkun katotte niitä dokkareita elämästä jossain muualla.

No eipä sillä viikon rantalomallakaan se "elämä jossain muualla" sen kummemmin selviä.

Kuitenkin kun joka vuosi käy jossain niin tulee nähtyä vähän muutakin kuin tv:tä. Eikä sen tarvitse olla rantaloma, se voi olla vaikka haahuilu rinkan kanssa naapurikunnan metsässä. Pääasia että jotain tekee ja kokee itse.

Kotimaan matkailuahan ei ole rajoitettu sitten uudenmaan sulun ja kansallispuistot ovat pursunneet väkeä. Nimenomaan pääasia että kokee, voi olla hyvää vaihtelua kokea välillä jotain muuta kuin aina sitä samaista uima-altaalla tai rannalla lekottelua.

Olen kokenut suomalaista metsää tarpeeksi, olen asunut siellä. Mutta mikäs siinä jos muut tykkää pitää matkakohteena, ymmärrän että hyvin monet asuu kaupungeissa. Miksi sinä et ymmärrä että ihmiset pitävät ja kiinnostuvat eri asioista?

Vierailija
86/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten korkeakoulutetulla töissäkäyvällä ihmisellä ei ole muka varaa käydä baarissa ja syömässä ulkona, kun minulla työttömällä ja toimeentulotuen varassa elävälläkin on siihen varaa? Noh, ulkomailla en käy, mutta kyllä pystyisin siihenkin rahat säästää, jos haluaisin.

Vierailija
87/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomi on järkyttävän introvertti ja iloton maa. Olen itse italialaistaustainen ja suomalaisten kanssa on aivan mahdoton tehdä puhua kivoista asioista.

Italiassa ja suomenruotsalaisissa piireissä jaksetaan paremmin koska siellä on eri mentaliteetti. On lämmin ja empaattinen ote elämässä.

Siellä on normaalia että ystävien ja perhen kesken ollaan tekemisissä, puhutaan siitä että mitä ruokaa on tehty, mitä on kotona tehty.

Suomessa osataan vain puhua taloudesta, vakavista aiheista, surusta, masennuksesta, ongelmista. Tottakait ihmiset hakee sitä iloa sitten baarista tai ulkomailta!!

Tuntuu että Suomessa ei koskaan saa ilota ja hengähtää. Kivat jutut pidetään turhina.

Muuta sitten Italiaan jos ei kelpaa. Italialainen ruoka muuten maistuu paskalta :)

Onpa niin perisuomalainen vastaus. Ei osata analysoida tai ottaa vastaan kritiikkiä vaan heti ollaan hyökkäämässä. Tuo aikaisempi kirjoittaja on täysin oikeassa.

Onpa perisuomalainen vastaus. Kuuntelet tyynen rauhallisena kun oma kansasi haukutaan lyttyyn, painat ylänuolta kiitollisena saamastasi "kritiikistä" ja alat sättiä suomalaista joka näpäyttää ylimielistä, suomalaisuutta haukkuvaa nirppanokkaa.

Aloitat varmaan joka toisen lauseesi sanomalla " Vain suomalaiset *jotain negatiivista*..."

Sori, kyllä tuo minustakin oli aika perisuomalaisen katkera vastaus, ja samoin vielä omasikin. Itse arvostan Suomea enkä mieluummin asuisi muualla, mutta tässä kohtaa osui.

Vierailija
88/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona on saanut esille miten ylimielisiä ja omassa poterossaan eläviä ihmiset ovat. Kuten ap ja monet muut julistukset tällä palstalla esimerkkinä.

Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.

Olkoonkin että ovat erilaisia mutta onko tosiaan elämä kiinni näistä baari-illoista ja ulkomaan matkoista? Itse en keksi juuri mitään minkä poisviemisestä en selviäisi. Ja puhun nimenomaan asioista enkä ihmisistä jotka tietenkin ovat eri asia.

Voisit suoraan vaan kysyä onko elämä tosiaan kiinni sosiaalisesta kanssa käymisestä ja erillaisten asioiden kokemisesta. Sitä nuo suurimmalle osalle on.

Miksi ihmeessä kaikki vaan ei möllötä kokematta ja tekemättä läpi elämänsä?

Kyllä mulla on kokoajan ollut sosiaalista kanssakäymistä. Ei ehkä aivan entiseen malliin, mm. hautajaisiin ei tullut etelän sukulaiset. Tuttuja jututin keväällä ulkona jne. 

Asioiden kokemisen puutekin on harmittanut vain vähän. Ehkä ne ensi vuonna alkavat palata joten ei yksi vuosi maailmaaani kaada eikä ole mikään maailmanloppu. Saattaisin tottua tähänkin elämään. Näinhän on ennen eletty ja kokemuksia on etsitty lähempää.

"mulla on".

Taas vaihteeksi kyky ymmärtää että sinä et ole kaikki puuttuu.

No en kyllä ymmärrä miksei sulla ole ollut sosiaalista kanssakäymistä? Baareissa ja lomillako sitä vaan on? Mikset tavannut haluamiasi henkilöitä ulkosalla? Vai mikä esti sen sosiaalisen kanssakäymisen?

En pidä itseäni esimerkkinä "oikeasta elämästä" tai mistään muusta täällä toisin kuin ap ja yllä oleva. Tiedän kuitenkin että monille ravintoloiden ja baarien sulkeminen oli paha paikka koska heille ne oli tapa kohdata sosiaalisesti muita. Matkustamista ja miksi se yhdistetään erilaisiin kokemuksiin toivon ettei tarvitse kenellekään selittää, eihän?

Mutta kuten jo ensimmäisessä viestissä kirjoitin, tämä korona-aika on tuonut harvinaisen ikävästi esille miten ylimielisiä ja kykenemättömiä näkemään henkilöiden erillaisuutta ja erillaisia tapoja elää, hyvin monet ovat. Aivan kuten sinä.

Ylimielinen olet vain sinä. En todellakaan ymmärrä jos vieläkin pitää valittaa siiitä että kevään harrastusryhmät peruttiin, baareihin ja ulkomaanmatkoille ei päässyt parin kolmen kuukauden aikana. Nämähän on jo sallittuja niin ei kun vain matkoja varaamaan. Sille nyt ei mitään voi jos matkanjärjestäjät peruvat niitä vähentyneen tarpeen vuoksi. Kaikki kun eivät vieläkään halua riskeerata itseään.

Minä en ole pitänyt itseäni esimerkkinä yhtään mistään. Olen sopeutunut näihin ns. muutoksiin vallan mainiosti niin kuin koko tuttavapiirini. En ole siis esimerkki vaan keskitasoa. Vain alkuun kuului valitusta perutusta lomamatkasta tai siitä ettei muita muka saanut tavata mutta jo kauan sitten keksivät muuta tekemistä. Nykyisin ainoa asiaan liittyvä valitus on ollut jos aiotut leikkaukset lykkääntyvät hamaan tulevaisuuteen ja sen ongelman kanssa joutuu elämään. Sen ymmärrän vallan hyvin.

Vierailija
89/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme matkustaneet paljon mutta ei tämä vuosi ole ollut mitenkään vaikea. Kelit oli jopa oikein hyvät välillä ja fasiliteetit kohdillaan täällä kotonakin. Tekemistä riittä.

Tuo on kuitenkin pikkujuttu siihen verrattuna miten vaikeaa joidenkin on ollut kestää normaalia perhe-elämää! Se että ollaan koko perhe kotona ilman harrastuksissa juoksemista, tarha/koulupäiviä ja työpaikalla oloa??

Perhehän on se rakkain yksikkö (tai pitäisi olla)! Kerrankin saa nauttia yhdessäolosta kiireettä, tehdä ruokaa, leipoa, pelata, leikkiä jne. On aikaa tavata ystäviä pienellä porukalla ilman stressiä pakollisesta viikonloppulevosta. Välillä on käyty lenkillä, uimassa tai marjassa yksinkin vaihtelun vuoksi.

Asennekysymys.

Vierailija
90/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme matkustaneet paljon mutta ei tämä vuosi ole ollut mitenkään vaikea. Kelit oli jopa oikein hyvät välillä ja fasiliteetit kohdillaan täällä kotonakin. Tekemistä riittä.

Tuo on kuitenkin pikkujuttu siihen verrattuna miten vaikeaa joidenkin on ollut kestää normaalia perhe-elämää! Se että ollaan koko perhe kotona ilman harrastuksissa juoksemista, tarha/koulupäiviä ja työpaikalla oloa??

Perhehän on se rakkain yksikkö (tai pitäisi olla)! Kerrankin saa nauttia yhdessäolosta kiireettä, tehdä ruokaa, leipoa, pelata, leikkiä jne. On aikaa tavata ystäviä pienellä porukalla ilman stressiä pakollisesta viikonloppulevosta. Välillä on käyty lenkillä, uimassa tai marjassa yksinkin vaihtelun vuoksi.

Asennekysymys.

Asenne ei paljon auta kun sydänsairauden kanssa kuljee tuolla ja ala-asteikäinen lapsikin stressaa että oma äiti kuolee. Korona tuonut vain lisää töitä, hyvät että ehtii viikonlopun aikana palautua, mistään ihanasta perheajasta puhumattakaan.

Mutta hei tämä oli aika hyvä esimerkki tuosta ylimielisyydestä missä kuvitellaan että kaikkien elämä on samanlaista kuin omaa. Nämä on jo niin nähty tällä palstalla, koronan alussa ihan lehdissäkin hehkutettiin miten ihanaa nyt on unohtauen muut ihmiset.

Vierailija
91/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisestihan kaikki mitä Minä en tee on tyhmää ja turhaa, koska Minä olen ylin päättävätaho määrittämään mitä ihminen tarvitsee. Vaikka Minä saatankin muuttaa mielipidettäni asioiden suhteen, niin tämä ei tarkoita etteikö esimerkiksi ennen tykkäämäni juttu nyt voisikin olla tyhmää ja turhaa. 

Vierailija
92/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on normaali elämä?

Vierailija
93/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä matkustellut aikaisemmin sen pari kertaa vuodessa ja käynyt aina välillä konserteissa tai syömässä. Jotenkin kummasti minua ei ole kuitenkaan lainkaan häirinnyt että tänä vuonna ei ole päässyt. Ei mitään ahdistusta tai surua niiden suhteen. Ehkä ne eivät ole lopulta olleet minulle niin isoja asioita kuitenkaan. Mutta olen muutenkin kyllä ihminen joka viihtyy ihan tavallisessa arjessa vaikka vaihtelu joskus piristääkin.

Tässä on varmaan ketjun parhaita kommentteja. Se että on jotain ekstraa on tietysti kivaa, mutta miksi sen loppuminen herättää niin suuria tunteita? Matkoilla on kiva käydä, tietenkin. Mutta outoa jos ei pärjää ilman lentämistä esim. 

Niinpä. Ollaan me kaikki ihmiset tähänkin asti pärjätty ilman festareita tai lentokoneita (vai väitättekö, että keskiajalla ihmiset kuoli siihen kun heillä ei ollut älypuhelimia, netflixiä tai lentokoneita), miksi niiden puute on nyt on ongelma? Ja kuitenkaan meiltä ei viedä pois mitään maailmaa mullistavia keksintöjä, kuten sähköä.

Vierailija
94/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asennekysymys.

Asenne ei paljon auta kun sydänsairauden kanssa kuljee tuolla ja ala-asteikäinen lapsikin stressaa että oma äiti kuolee. Korona tuonut vain lisää töitä, hyvät että ehtii viikonlopun aikana palautua, mistään ihanasta perheajasta puhumattakaan.

Mutta hei tämä oli aika hyvä esimerkki tuosta ylimielisyydestä missä kuvitellaan että kaikkien elämä on samanlaista kuin omaa. Nämä on jo niin nähty tällä palstalla, koronan alussa ihan lehdissäkin hehkutettiin miten ihanaa nyt on unohtauen muut ihmiset.

Sairautesi on varmasti hyvin raskas, saisitko apua jostain? Miehesi esim tai joku ssukulainen joka on vaikka lomautettuna? Sairausloma jos olet noin vakavasti sairas? Jotenkinhan olet pärjännyt ns normaaliaikanakin ennen koronaa??

Täällä palstalla vaan jatkuvasti törmää äiteihin jotka valittavat työn, perheen ja parisuhteen yhteensovittamisen vaikeutta. Heille lähinnä ed kommenttini, nyt on (lomautetuilla) tilaisuus keskittyä kotiin. Kun ei muuta olekaan kuin aikaa

Vierailija
95/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelun loppumisessa ei ole ankeinta se matkustelun loppuminen, vaan matkustelun suunnittelun loppuminen. Juuri tähän aikaan vuodesta, kun on harmaata ja märkää ulkona, olen alkanut miettimään talven lomaa ja fiilistellyt tulevaa lämpöä ja aurinkoa. Nyt ei ole oikein mitään odotettavaa. Harmaata sinne helmikuun loppuun jolloin sitten hyvällä tuurilla on lunta ja kirkkaita talvipäiviä, mutta monena vuonna silloinkin on vain vetistä loskaa.

Vierailija
96/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisestihan kaikki mitä Minä en tee on tyhmää ja turhaa, koska Minä olen ylin päättävätaho määrittämään mitä ihminen tarvitsee. Vaikka Minä saatankin muuttaa mielipidettäni asioiden suhteen, niin tämä ei tarkoita etteikö esimerkiksi ennen tykkäämäni juttu nyt voisikin olla tyhmää ja turhaa. 

Parhaita on nämä MINÄ olen matkustellut vaikka kuinka paljon enkä sitä kaipaa-tyypit.

No mitä jos joku ei ole matkustellut ja nyt vasta olisi ollut siihen mahdollisuus? Matka vaikka jo maksettu kauan säästetyillä rahoilla. Tietysti harmittaa mutta MINÄ ei sitä pysty ymmärtämään kun MINÄ on jo käynyt ja kokenut kaiken.

Vierailija
97/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"muuta ei ihminen tarvitse" 

Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat? 

Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa. 

Okei, sinä siis haluat määritellä mitä muut ihmiset tarvitsevat. 

Vierailija
98/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korona poistanut keväällä vain jotain ylettömiä lentomatkoja ympäri maailman ja viinanhuuruisia baari-iltoja. Se poisti myös mahdollisuuden tavata vaikka iäkkäitä vanhempia ja osallistua harrastuspiireihin. Miksi vaihtoehdoiksi nähdään teinimäinen bilettäminen aivot pellolla ja kyyhöttäminen kotona takkatulen ääressä? Olen aika rauhallinen ihminen, enkä tosiaan kaipaa ihmeempää menoa ja meininkiä, mutta kyllä kai rauhallisellakin ihmisellä voi ystäviä ja läheisiä olla ja näitä olisi kiva tavata?

Ikäihmisten tapaamattomuus oli vain suositus. Itse olen nähnyt heitä suurinpiirtein samoin kuin ennenkin. Ainoastaan vanhusten laitoshoito ja palvelutalot ovat kieltäneet tapaamisia ja sekään ei ole ollut lainmukaista. Muunikäisten tapaamisia ei ole myöskään rajoitettu.

Monet harrastuspiirit aktivoituivat ulkoilmatreeneihin. Lisäksi monilla harrastuksilla on tapana jo muutenkin pitää taukoa kesän ajan joten nyt tuli vain max 2 ekstrakuukautta lisää taukoa.

Suomessa kun ei lainsäädännön kiemuroiden vuoksi voida "ihmisen oikeuksia" rajoittaa millään kielloilla (paitsi toki jos on erikseen laki, mikä säätää esim tappamisesta jne) eli KAIKKI on vain suositusta.

Mutta kyllä se ikäihmisten eristämissuositus oli tarkoitettu ihan "vapaana asuvienkin" isovanhempien turvaksi. Minä en ainakaan olisi kestänyt sitä, jos olisin viruksen 90v äidilleni käynyt viemässä, vaikka hän kotonansa ihan minun varassani asuukin.

(Koska tein etätöitä, eristin siis itsenikin ulkomaailmasta, jotta uskalsin hänen luokseen mennä). Ja kylläpä on ollut henkisesti raskasta tuo erakko-elämä.

Vierailija
99/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vissiin ole taloustaidot sinulla ihan parhaat jos ei ole varaa tehdä mitään. Itse matkailin vaikka olin työttömänä.

Mutta tosiaan; ihan sama mitä kukakin puuhailee. Ihmetytti vaan työssäkäyvä kellä ei ole varaa mihinkään.

Vierailija
100/282 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten korkeakoulutetulla töissäkäyvällä ihmisellä ei ole muka varaa käydä baarissa ja syömässä ulkona, kun minulla työttömällä ja toimeentulotuen varassa elävälläkin on siihen varaa? Noh, ulkomailla en käy, mutta kyllä pystyisin siihenkin rahat säästää, jos haluaisin.

Samaa mietin itsekkin. Liekö on veloissa ja ostellut osamaksulla ties mitä lie.