Miksei normaalia elämää kestetä?
Nyt koronan myötä olen havahtunut tähän. Ihmiset menivät aivan sekaisin kun eivät päässeet baareihin ja ulkomaille. Nyt kun arki on ns. "normaalimpaa", niin heti pitää päästä ulkomaille ja baareissa pörrää alalla työskentelevän sukulaiseni mukaan vielä enemmän väkeä, kuin ennen koronaa. Eräskin työkaverini on lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Kanarialle, toinen kävi kesällä Romaniassa kun oli pakko päästä johonkin kun oli niin halpaa!
Omaa elämääni korona ei ole muuttanut mitenkään. Mulla ei ole varaa matkustella eikä käydä missään ulkona syömässä ja juomassa. Korkeakoulutettuna, palkkakuopassa sinnitellen. Ennen kadehdin ystäviäni joilla oli rahaa mällätä, mutta nyt ymmärrän olevani kuitenkin aika onnekas. Löydän elämääni sisältöä muistakin asioista, ekologisemmin. Katson Areenasta dokkareita (ei ole varaa Netflixiin), käyn myös silloin tällöin kirjastossa (kun ei ole varaa äänikirjapalveluihin), ulkoilen lähiluonnossa ja silloin tällöin näin myös yhtä ystävääni ulkosalla... Muuta ihminen ei tarvitse.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"muuta ei ihminen tarvitse"
Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat?
Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa.
Kyllä mun sieluni tarvitsee välillä hyvää ruokaa ja lasillisen punaviiniä. Muuten elämä olisi aika ankeaa. Lentomatkailua en kaipaa.
No eihän noita ole kiellettykään. Hyvää ruokaa ja vaikka pullollisen punaviiniä saa kotonakin!
No se nyt tästä puuttuisikin, että joku tulisi kieltämään. Kukin pitäköön huolen omista asioistaan tässä kohtaa.
"ei ole varaa Netflixiin"
Pas kapuhetta. Jopa minulla opiskelijalla on varaa netflixiin, niin en usko, että töissäkäyvällä ei ole varaa netflixiin.
Korona on saanut esille miten ylimielisiä ja omassa poterossaan eläviä ihmiset ovat. Kuten ap ja monet muut julistukset tällä palstalla esimerkkinä.
Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.
Mulle on ongelma normiarki, jossa pitää istua toimistolla, kulkea julkisilla, tavata ihmisiä, vasta kutsuihin kun ei oikeasti haluis mennä mut ei halua pahoittaa mieltä, kuunnella pitkästyttäviä keskusteluita, olla kaikesta jotain mieltä, olla huoliteltu ja tehokas. Niin ja matkustaa tapaamaan sukulaisia.
Tää korona-arki on pelastanut mut loppuunpalamiselta. Etätyö ja eristyneisyys on tosi jees.
Varautukaa siihen että normaaliin elämään ei ihan heti palata. Nyt arvioidaan jo että rokotteen kanssa menee 4-5 vuotta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomi on järkyttävän introvertti ja iloton maa. Olen itse italialaistaustainen ja suomalaisten kanssa on aivan mahdoton tehdä puhua kivoista asioista.
Italiassa ja suomenruotsalaisissa piireissä jaksetaan paremmin koska siellä on eri mentaliteetti. On lämmin ja empaattinen ote elämässä.
Siellä on normaalia että ystävien ja perhen kesken ollaan tekemisissä, puhutaan siitä että mitä ruokaa on tehty, mitä on kotona tehty.
Suomessa osataan vain puhua taloudesta, vakavista aiheista, surusta, masennuksesta, ongelmista. Tottakait ihmiset hakee sitä iloa sitten baarista tai ulkomailta!!
Tuntuu että Suomessa ei koskaan saa ilota ja hengähtää. Kivat jutut pidetään turhina.
Muuta sitten Italiaan jos ei kelpaa. Italialainen ruoka muuten maistuu paskalta :)
Onpa niin perisuomalainen vastaus. Ei osata analysoida tai ottaa vastaan kritiikkiä vaan heti ollaan hyökkäämässä. Tuo aikaisempi kirjoittaja on täysin oikeassa.
Onpa perisuomalainen vastaus. Kuuntelet tyynen rauhallisena kun oma kansasi haukutaan lyttyyn, painat ylänuolta kiitollisena saamastasi "kritiikistä" ja alat sättiä suomalaista joka näpäyttää ylimielistä, suomalaisuutta haukkuvaa nirppanokkaa.
Aloitat varmaan joka toisen lauseesi sanomalla " Vain suomalaiset *jotain negatiivista*..."
Vierailija kirjoitti:
Korona on saanut esille miten ylimielisiä ja omassa poterossaan eläviä ihmiset ovat. Kuten ap ja monet muut julistukset tällä palstalla esimerkkinä.
Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.
Olkoonkin että ovat erilaisia mutta onko tosiaan elämä kiinni näistä baari-illoista ja ulkomaan matkoista? Itse en keksi juuri mitään minkä poisviemisestä en selviäisi. Ja puhun nimenomaan asioista enkä ihmisistä jotka tietenkin ovat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"muuta ei ihminen tarvitse"
Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat?
Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa.
Kyllä mun sieluni tarvitsee välillä hyvää ruokaa ja lasillisen punaviiniä. Muuten elämä olisi aika ankeaa. Lentomatkailua en kaipaa.
No eihän noita ole kiellettykään. Hyvää ruokaa ja vaikka pullollisen punaviiniä saa kotonakin!
Ei ole kielletty ravintolassa syömistäkään.
- eri
Eikä juomista
Eri
Miksi kaikki tv:tä päivät pitkät tölläävät kuvittelee että se on normaalia elämää? Se ei ole edes elämää.
Vierailija kirjoitti:
Varautukaa siihen että normaaliin elämään ei ihan heti palata. Nyt arvioidaan jo että rokotteen kanssa menee 4-5 vuotta:
Luitko tuota juttua
Ymmärsitkö lukemaasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.Olkoonkin että ovat erilaisia mutta onko tosiaan elämä kiinni näistä baari-illoista ja ulkomaan matkoista? Itse en keksi juuri mitään minkä poisviemisestä en selviäisi. Ja puhun nimenomaan asioista enkä ihmisistä jotka tietenkin ovat eri asia.
Voisit suoraan vaan kysyä onko elämä tosiaan kiinni sosiaalisesta kanssa käymisestä ja erillaisten asioiden kokemisesta. Sitä nuo suurimmalle osalle on.
Miksi ihmeessä kaikki vaan ei möllötä kokematta ja tekemättä läpi elämänsä?
Elämän rakastaminen on jotenkin vierasta suomalaisille. Möllötetään kotona telkkarin edessä, syödään mautonta makaronilaatikkoa ja haukutaan niitä jotka kaipaa mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Elämän rakastaminen on jotenkin vierasta suomalaisille. Möllötetään kotona telkkarin edessä, syödään mautonta makaronilaatikkoa ja haukutaan niitä jotka kaipaa mitään muuta.
Elämä on tällaista ”selviän tällä” tyylistä. Piru vieköön, jos on vain yksi elämä niin kai tästä nyt vähän muutakin haluaa irti kuin juuri sen millä selviytyy. Mutta senkun katotte niitä dokkareita elämästä jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.Olkoonkin että ovat erilaisia mutta onko tosiaan elämä kiinni näistä baari-illoista ja ulkomaan matkoista? Itse en keksi juuri mitään minkä poisviemisestä en selviäisi. Ja puhun nimenomaan asioista enkä ihmisistä jotka tietenkin ovat eri asia.
Voisit suoraan vaan kysyä onko elämä tosiaan kiinni sosiaalisesta kanssa käymisestä ja erillaisten asioiden kokemisesta. Sitä nuo suurimmalle osalle on.
Miksi ihmeessä kaikki vaan ei möllötä kokematta ja tekemättä läpi elämänsä?
Kyllä mulla on kokoajan ollut sosiaalista kanssakäymistä. Ei ehkä aivan entiseen malliin, mm. hautajaisiin ei tullut etelän sukulaiset. Tuttuja jututin keväällä ulkona jne.
Asioiden kokemisen puutekin on harmittanut vain vähän. Ehkä ne ensi vuonna alkavat palata joten ei yksi vuosi maailmaaani kaada eikä ole mikään maailmanloppu. Saattaisin tottua tähänkin elämään. Näinhän on ennen eletty ja kokemuksia on etsitty lähempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on tällaista ”selviän tällä” tyylistä. Piru vieköön, jos on vain yksi elämä niin kai tästä nyt vähän muutakin haluaa irti kuin juuri sen millä selviytyy. Mutta senkun katotte niitä dokkareita elämästä jossain muualla.
No eipä sillä viikon rantalomallakaan se "elämä jossain muualla" sen kummemmin selviä.
Missä päin Suomea tuo kuvailemasi elämä on ollut normaalia 1970-luvun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sillä viikon rantalomallakaan se "elämä jossain muualla" sen kummemmin selviä.
Kuitenkin kun joka vuosi käy jossain niin tulee nähtyä vähän muutakin kuin tv:tä. Eikä sen tarvitse olla rantaloma, se voi olla vaikka haahuilu rinkan kanssa naapurikunnan metsässä. Pääasia että jotain tekee ja kokee itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kaikki vaan ei möllötä kokematta ja tekemättä läpi elämänsä?Kyllä mulla on kokoajan ollut sosiaalista kanssakäymistä. Ei ehkä aivan entiseen malliin, mm. hautajaisiin ei tullut etelän sukulaiset. Tuttuja jututin keväällä ulkona jne.
Asioiden kokemisen puutekin on harmittanut vain vähän. Ehkä ne ensi vuonna alkavat palata joten ei yksi vuosi maailmaaani kaada eikä ole mikään maailmanloppu. Saattaisin tottua tähänkin elämään. Näinhän on ennen eletty ja kokemuksia on etsitty lähempää.
"mulla on".
Taas vaihteeksi kyky ymmärtää että sinä et ole kaikki puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun se on aina joko tai. Joko katsot kotona vain telkkaa tai hillut ulkomailla ja baarissa. Suurin osa käy pari kertaa vuodessa ulkomailla ja baarissa. Ja se suurin osa ei kuole siihen, että se ei pariin vuoteen niihin pääsisi.
Ja kun on ulkomailla (monella mantereella) hyppinyt ja baareissa (monella mantereella) käynyt, voi todeta, että onni löytyy yksinkertaisista asioista. Kuten vaikka hyvästä kirjasta tai aamukahvista omalla terassilla. Että ei tarvi mennä Roomaan asti kahville.
Ja tässä ei ole mitään väärää tai surkeaa.
Ei ole kielletty ravintolassa syömistäkään.
- eri