Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei normaalia elämää kestetä?

Vierailija
14.09.2020 |

Nyt koronan myötä olen havahtunut tähän. Ihmiset menivät aivan sekaisin kun eivät päässeet baareihin ja ulkomaille. Nyt kun arki on ns. "normaalimpaa", niin heti pitää päästä ulkomaille ja baareissa pörrää alalla työskentelevän sukulaiseni mukaan vielä enemmän väkeä, kuin ennen koronaa. Eräskin työkaverini on lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Kanarialle, toinen kävi kesällä Romaniassa kun oli pakko päästä johonkin kun oli niin halpaa!

Omaa elämääni korona ei ole muuttanut mitenkään. Mulla ei ole varaa matkustella eikä käydä missään ulkona syömässä ja juomassa. Korkeakoulutettuna, palkkakuopassa sinnitellen. Ennen kadehdin ystäviäni joilla oli rahaa mällätä, mutta nyt ymmärrän olevani kuitenkin aika onnekas. Löydän elämääni sisältöä muistakin asioista, ekologisemmin. Katson Areenasta dokkareita (ei ole varaa Netflixiin), käyn myös silloin tällöin kirjastossa (kun ei ole varaa äänikirjapalveluihin), ulkoilen lähiluonnossa ja silloin tällöin näin myös yhtä ystävääni ulkosalla... Muuta ihminen ei tarvitse.

Kommentit (282)

Vierailija
61/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän rakastaminen on jotenkin vierasta suomalaisille. Möllötetään kotona telkkarin edessä, syödään mautonta makaronilaatikkoa ja haukutaan niitä jotka kaipaa mitään muuta.

Elämä on tällaista ”selviän tällä” tyylistä. Piru vieköön, jos on vain yksi elämä niin kai tästä nyt vähän muutakin haluaa irti kuin juuri sen millä selviytyy. Mutta senkun katotte niitä dokkareita elämästä jossain muualla.

On se kumma, kun se on aina joko tai. Joko katsot kotona vain telkkaa tai hillut ulkomailla ja baarissa. Suurin osa käy pari kertaa vuodessa ulkomailla ja baarissa. Ja se suurin osa ei kuole siihen, että se ei pariin vuoteen niihin pääsisi.

Ja kun on ulkomailla (monella mantereella) hyppinyt ja baareissa (monella mantereella) käynyt, voi todeta, että onni löytyy yksinkertaisista asioista. Kuten vaikka hyvästä kirjasta tai aamukahvista omalla terassilla. Että ei tarvi mennä Roomaan asti kahville.

Ja tässä ei ole mitään väärää tai surkeaa.

Jos olet koko ikäsi juonut vain kahvia siinä omalla terassilla niin on se oikeasti vähän surkeaa. Ei se parin vuoden tauko mitään, mutta on tosiaan ihmisiä jotka ei tee koskaan mitään muuta kuin katso tv:tä. Omassakin lähipiirissä näitä. Kuin jotain zombeja.

Vierailija
62/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä korona-arki on omalla kohdallani hyvinkin sitä mitä muutenkin elelin. Tosin etätyöt on lisääntyneet. Insinörttinä toki tein niitä aikaisemminkin.

Nyt mitä olen huomannut niin jostain syystä olen innostunut nyt ruoanlaitosta :D aamuisin tulee laitettua joku pataruoka muhimaan, kun olen kuitenkin päivän kotona.

Samoin kodinhoito sujuu kuin itsestään, tosin ei sitä kauheasti ole sinkku-ukkona ja koiran kanssa elellessä.

Vanhempiin ja muihin olen yhteyttä pitänyt whatsapilla tai skypellä kuten ennenkin.

Ymmärrän kyllä, että joillekin tämä voi olla totaalinen muutos. Toivottavasti hekin löytävät jotenkin oman henkireikänsä näinä aikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän rakastaminen on jotenkin vierasta suomalaisille. Möllötetään kotona telkkarin edessä, syödään mautonta makaronilaatikkoa ja haukutaan niitä jotka kaipaa mitään muuta.

Elämä on tällaista ”selviän tällä” tyylistä. Piru vieköön, jos on vain yksi elämä niin kai tästä nyt vähän muutakin haluaa irti kuin juuri sen millä selviytyy. Mutta senkun katotte niitä dokkareita elämästä jossain muualla.

On se kumma, kun se on aina joko tai. Joko katsot kotona vain telkkaa tai hillut ulkomailla ja baarissa. Suurin osa käy pari kertaa vuodessa ulkomailla ja baarissa. Ja se suurin osa ei kuole siihen, että se ei pariin vuoteen niihin pääsisi.

Ja kun on ulkomailla (monella mantereella) hyppinyt ja baareissa (monella mantereella) käynyt, voi todeta, että onni löytyy yksinkertaisista asioista. Kuten vaikka hyvästä kirjasta tai aamukahvista omalla terassilla. Että ei tarvi mennä Roomaan asti kahville.

Ja tässä ei ole mitään väärää tai surkeaa.

Jos olet koko ikäsi juonut vain kahvia siinä omalla terassilla niin on se oikeasti vähän surkeaa. Ei se parin vuoden tauko mitään, mutta on tosiaan ihmisiä jotka ei tee koskaan mitään muuta kuin katso tv:tä. Omassakin lähipiirissä näitä. Kuin jotain zombeja.

Sun näkökulmasta. Mutta jos ne on onnellisia, niin ei kai se sulta ole pois.

Vierailija
64/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisin sanoen ap ei matkustele tai syö ulkona, koska ei ole rahaa.

Vierailija
65/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana on sopeutuminen juu, mutta kun nykyään ei kestetä edes muutamaa viikkoa ilman huvituksia. Ollaan valmiita uhraamaan oma ja läheisten terveys vain miksi koska MINÄ. Tavalliseen elämään kuuluvat harrastukset, sitä en kiellä. Sen sijaan jatkuvat, jopa kuukausittaiset ulkomaanmatkat ja ulkona syömiset eivät (pois lukien koulu- ja työpaikkaruokailu). 

Lapsetkin ovat nykyään aivan mahdottomia, eivät pysy paikoillaan koska aina pitäisi olla menossa jonnekin tai olla jotain viihdettä.

Vierailija
66/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona on saanut esille miten ylimielisiä ja omassa poterossaan eläviä ihmiset ovat. Kuten ap ja monet muut julistukset tällä palstalla esimerkkinä.

Ei mitään kykyä nähdä että ihmiset ja elämät on erillaisia.

Olkoonkin että ovat erilaisia mutta onko tosiaan elämä kiinni näistä baari-illoista ja ulkomaan matkoista? Itse en keksi juuri mitään minkä poisviemisestä en selviäisi. Ja puhun nimenomaan asioista enkä ihmisistä jotka tietenkin ovat eri asia.

Voisit suoraan vaan kysyä onko elämä tosiaan kiinni sosiaalisesta kanssa käymisestä ja erillaisten asioiden kokemisesta. Sitä nuo suurimmalle osalle on.

Miksi ihmeessä kaikki vaan ei möllötä kokematta ja tekemättä läpi elämänsä?

Kyllä mulla on kokoajan ollut sosiaalista kanssakäymistä. Ei ehkä aivan entiseen malliin, mm. hautajaisiin ei tullut etelän sukulaiset. Tuttuja jututin keväällä ulkona jne. 

Asioiden kokemisen puutekin on harmittanut vain vähän. Ehkä ne ensi vuonna alkavat palata joten ei yksi vuosi maailmaaani kaada eikä ole mikään maailmanloppu. Saattaisin tottua tähänkin elämään. Näinhän on ennen eletty ja kokemuksia on etsitty lähempää.

"mulla on".

Taas vaihteeksi kyky ymmärtää että sinä et ole kaikki puuttuu.

No en kyllä ymmärrä miksei sulla ole ollut sosiaalista kanssakäymistä? Baareissa ja lomillako sitä vaan on? Mikset tavannut haluamiasi henkilöitä ulkosalla? Vai mikä esti sen sosiaalisen kanssakäymisen?

Vierailija
67/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avainsana on sopeutuminen juu, mutta kun nykyään ei kestetä edes muutamaa viikkoa ilman huvituksia. Ollaan valmiita uhraamaan oma ja läheisten terveys vain miksi koska MINÄ. Tavalliseen elämään kuuluvat harrastukset, sitä en kiellä. Sen sijaan jatkuvat, jopa kuukausittaiset ulkomaanmatkat ja ulkona syömiset eivät (pois lukien koulu- ja työpaikkaruokailu). 

Lapsetkin ovat nykyään aivan mahdottomia, eivät pysy paikoillaan koska aina pitäisi olla menossa jonnekin tai olla jotain viihdettä.

Miksei ne kuulu? Monelle kuuluu? Meilläkin käydään viikottain ulkona syömässä.

Vierailija
68/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"muuta ei ihminen tarvitse" 

Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat? 

Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa. 

Alkoholia en kaipaa, mutta ois kiva joskus päästä ulkomaille.

Vierailija
69/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä sillä viikon rantalomallakaan se "elämä jossain muualla" sen kummemmin selviä.

Kuitenkin kun joka vuosi käy jossain niin tulee nähtyä vähän muutakin kuin tv:tä. Eikä sen tarvitse olla rantaloma, se voi olla vaikka haahuilu rinkan kanssa naapurikunnan metsässä. Pääasia että jotain tekee ja kokee itse.

Kotimaan matkailuahan ei ole rajoitettu sitten uudenmaan sulun ja kansallispuistot ovat pursunneet väkeä. Nimenomaan pääasia että kokee, voi olla hyvää vaihtelua kokea välillä jotain muuta kuin aina sitä samaista uima-altaalla tai rannalla lekottelua.

Vierailija
70/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne kuulu? Monelle kuuluu? Meilläkin käydään viikottain ulkona syömässä.

Minusta ei olekkaan kyse siitä kuuluko vai ei vaan eikö osata sopeutua edes väliaikaisiin muutoksiin.

Vierailija
71/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään hyvin ilman baareja ja alkoholia. Kaikki läheiseni vaan on ripoteltu ympäri Eurooppaa, joten ei, en pärjää matkustelematta. Se etten voi matkustaa ja nähdä rakkaitani, ei ole normaalielämää minulle. Ehkä minun siis kannattaisi pyytää siirto töissä johonkin Keski-Euroopan toimistoon, niin pärjäisin lentämättä. Junilla manner-Euroopassa voisi pärjätä. Suomesta käsin matka-ajat venyisivät liikaa.

Jos tämä jatkuu, heitän matkustussuositukset romukoppaan ja laitan oman etuni yleisen hyvänedelle. Niinhän tekin suurin osa teette.

Vierailija
72/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun eihän monet palstalaiset usko koronasta olevan haittaa terveydelle. Pitävät hysteerisenä, jos huomauttaa että siihen on kuollut nuoriakin.

Vierailija
73/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään hyvin ilman baareja ja alkoholia. Kaikki läheiseni vaan on ripoteltu ympäri Eurooppaa, joten ei, en pärjää matkustelematta. Se etten voi matkustaa ja nähdä rakkaitani, ei ole normaalielämää minulle. Ehkä minun siis kannattaisi pyytää siirto töissä johonkin Keski-Euroopan toimistoon, niin pärjäisin lentämättä. Junilla manner-Euroopassa voisi pärjätä. Suomesta käsin matka-ajat venyisivät liikaa.

Jos tämä jatkuu, heitän matkustussuositukset romukoppaan ja laitan oman etuni yleisen hyvänedelle. Niinhän tekin suurin osa teette.

Pyydä siirto. Älä laita omaa etuasi toisten hengen edelle.

Vierailija
74/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"muuta ei ihminen tarvitse" 

Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat? 

Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa. 

Tarvitsevat tai eivät, nuo kaikki ovat silti normaaleja asioita. Normaalia ei ole pelkästään se, että ollaan kotona, tavataan ystäviä kaksi kertaa vuodessa ja ulkoillaan vain lähiluonnossa, ehkä kirjaston kautta koukaten. 

Vierailija
75/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustelen harvoin, baareissa en käy, elokuvissa ja konserteissa joskus. Eli ei mitään isoa muutosta sillä puolella. Etätöitä olen tehnyt ennenkin ja nautin niiden lisääntymisestä.

Silti huomaan, että pää alkaa hajota. Olen kehittänyt itselleni puhelin-, Netflix- ja nettikauppa-addiktiot. Syynä on varmaan se, etten uskalla käydä enää muualla kuin ruokakaupassa, tai jos käyn, en nauti yhtään. Konserteissa ja elokuvissa en käy nyt ollenkaan. Korona on lisännyt työmäärää. Nyt on vain työ ja kotityöt ja vastuu kahden teinin yksinhuoltajana.

Vierailija
76/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No etkö jo nyt pääse? Lentoja on muuten mennyt ja tullut koko korona-ajan. Eikö etätyöt olleet/ole mahdollisia jolloin voisit tehdä niitä siellä sukulaisten luona jos heillä ei ole mahdollisuutta samaan eli tulla tänne. Eivätkö he päässeet Suomeen jos ovat sukulaisiasi eli ehkä jopa Suomen kansalaisia?

Vierailija
77/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei laittaisi, jos toisten mielestä tv:n edessä zombina makaaminen on kaikille ainoa normaali tapa elää. Eiväthän hekään välitä muista. Miksi me siis heistä.

Vierailija
78/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä persaukisia ole enemmän himomatkailevissa kuin muissa. Itse tunnustan kyllä, etten pihiyttänikään "matkustele" ulkomailla kuin ehkä kymmenen vuoden välein. Säästän mieluummin osakkeisiin ylimääräiset rahani. En koe olevani mikään persaukinen, vaikka elän pientä ja onnellista elämääni näin.

Vierailija
79/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korona poistanut keväällä vain jotain ylettömiä lentomatkoja ympäri maailman ja viinanhuuruisia baari-iltoja. Se poisti myös mahdollisuuden tavata vaikka iäkkäitä vanhempia ja osallistua harrastuspiireihin. Miksi vaihtoehdoiksi nähdään teinimäinen bilettäminen aivot pellolla ja kyyhöttäminen kotona takkatulen ääressä? Olen aika rauhallinen ihminen, enkä tosiaan kaipaa ihmeempää menoa ja meininkiä, mutta kyllä kai rauhallisellakin ihmisellä voi ystäviä ja läheisiä olla ja näitä olisi kiva tavata?

Vierailija
80/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei laittaisi, jos toisten mielestä tv:n edessä zombina makaaminen on kaikille ainoa normaali tapa elää. Eiväthän hekään välitä muista. Miksi me siis heistä.

Näitä jo suurinpiirtein purettuja rajoituksia tekemässä olivat matkailevat ihmiset.