Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei normaalia elämää kestetä?

Vierailija
14.09.2020 |

Nyt koronan myötä olen havahtunut tähän. Ihmiset menivät aivan sekaisin kun eivät päässeet baareihin ja ulkomaille. Nyt kun arki on ns. "normaalimpaa", niin heti pitää päästä ulkomaille ja baareissa pörrää alalla työskentelevän sukulaiseni mukaan vielä enemmän väkeä, kuin ennen koronaa. Eräskin työkaverini on lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Kanarialle, toinen kävi kesällä Romaniassa kun oli pakko päästä johonkin kun oli niin halpaa!

Omaa elämääni korona ei ole muuttanut mitenkään. Mulla ei ole varaa matkustella eikä käydä missään ulkona syömässä ja juomassa. Korkeakoulutettuna, palkkakuopassa sinnitellen. Ennen kadehdin ystäviäni joilla oli rahaa mällätä, mutta nyt ymmärrän olevani kuitenkin aika onnekas. Löydän elämääni sisältöä muistakin asioista, ekologisemmin. Katson Areenasta dokkareita (ei ole varaa Netflixiin), käyn myös silloin tällöin kirjastossa (kun ei ole varaa äänikirjapalveluihin), ulkoilen lähiluonnossa ja silloin tällöin näin myös yhtä ystävääni ulkosalla... Muuta ihminen ei tarvitse.

Kommentit (282)

Vierailija
21/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en millään ymmärrä, miksei kaikki vois elää niin ku minä elän!? Ainoalla oikealla ja hyväksytyllä, parhaalla mahdollisella tavalla. Mikä tyhmiä ihmisiä vaivaa, ettei ne ole kuin minä ja tee mun kans täysin samanlaisia valintoja??!?!?

Vierailija
22/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en millään ymmärrä, miksei kaikki vois elää niin ku minä elän!? Ainoalla oikealla ja hyväksytyllä, parhaalla mahdollisella tavalla. Mikä tyh miä ihmisiä vaivaa, ettei ne ole kuin minä ja tee mun kans täysin samanlaisia valintoja??!?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä matkustellut aikaisemmin sen pari kertaa vuodessa ja käynyt aina välillä konserteissa tai syömässä. Jotenkin kummasti minua ei ole kuitenkaan lainkaan häirinnyt että tänä vuonna ei ole päässyt. Ei mitään ahdistusta tai surua niiden suhteen. Ehkä ne eivät ole lopulta olleet minulle niin isoja asioita kuitenkaan. Mutta olen muutenkin kyllä ihminen joka viihtyy ihan tavallisessa arjessa vaikka vaihtelu joskus piristääkin.

Tässä on varmaan ketjun parhaita kommentteja. Se että on jotain ekstraa on tietysti kivaa, mutta miksi sen loppuminen herättää niin suuria tunteita? Matkoilla on kiva käydä, tietenkin. Mutta outoa jos ei pärjää ilman lentämistä esim. 

En tunne aikuisia ihmisiä, jotka eivät 'kestäisi tavallista arkea'. Täällä av:lla heitä aina maalaillaan. Jos harmittaa, ettei pääse suunnitellulle reissulle, se on normaalia. Täällä moni haluaisi olla vahingoniloinen, kun ne joilla on ennen ollut mahdollisuus matkustella tai tehdä muuta ei-välttämätöntä, saavat nyt kärsiä. Mutta usko tai älä, kyllä me useimmat kestetään tämä.

Vierailija
24/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut samansuuntaista. Syytän nykyisestä elämyshakuisesta elämäntyylistä huumeiden käytön "normaalistumista". Kun vetää viikonloppuisin pään sekaisin huumeilla ja kuvittelee elämänsä olevan niin ihmeellistä ja ihanaa kuin huumeen aiheuttamissa harhoissa, sitten pitää muulloinkin hakea koko ajan jotain ihmeellisen päräyttävää kokemusta. Ja nykyään huumeidenkäyttäjät eivät todellakaan ole enää pelkästään niitä laihoja haisevia narkkareita, vaan myös työssäkäyvät saattavat käyttää aineita joka päivä. Ällöttävää, koska se elämäntyyli perustuu huumeiden aiheuttamille harhakuvitelmille. Niistä kuvitelmista yleisin on se, että pitää muka itse huumeiden vaikutukset hallinnassaan ja pysyy kiinni todellisuudessa.

Vierailija
25/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen huomannut että ihmiset kestävät hyvinkin, ja jopa ovat olleet tyytyväisiä tähän koronahommaan, kun kerrankin on saanut hyvällä omatunnolla olla vain, turhia matkustelematta ja härväämättä. Ihan siis tuttavapiiri laidasta laitaan. Mun normaali elämä on sitä että yritän kipujeni sallimissa rajoissa tehdä edes jotain päivisin, ja ei, en tahdo kestää tätä millään. Korona ei ole vaikuttanut mitenkään.

Vierailija
26/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä matkustellut aikaisemmin sen pari kertaa vuodessa ja käynyt aina välillä konserteissa tai syömässä. Jotenkin kummasti minua ei ole kuitenkaan lainkaan häirinnyt että tänä vuonna ei ole päässyt. Ei mitään ahdistusta tai surua niiden suhteen. Ehkä ne eivät ole lopulta olleet minulle niin isoja asioita kuitenkaan. Mutta olen muutenkin kyllä ihminen joka viihtyy ihan tavallisessa arjessa vaikka vaihtelu joskus piristääkin.

Tässä on varmaan ketjun parhaita kommentteja. Se että on jotain ekstraa on tietysti kivaa, mutta miksi sen loppuminen herättää niin suuria tunteita? Matkoilla on kiva käydä, tietenkin. Mutta outoa jos ei pärjää ilman lentämistä esim. 

Minulla on yksi ystävä jota näen kaksi kertaa vuodessa. Outoa että jotkut haluavat nähdä useammin. En ymmärrä. Se ystävien luokse matkustaminen pahentaa ilmastonmuutosta. Tapaamisten aikana jotkut juovat viiniä tai syövät kakkua. Ne ovat pahaksi terveydelle. Outoa kun jotkut eivät pärjää tapaamatta ystäviä.

En ymmärrä, en ymmärrä.

Peukutin, koska vaikuttaa laatusarkasmilta. Älä tuota mulle pettymystä, kai kyse oli sarkasmista?

Laatusarkasmia? No kiitos :D olihan se.

Vierailija
27/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baareissa varmaan pörrätään aiempaa enemmän, koska ulkomaille ei ole päässyt. 

Ymmärrän aloittajan pointin, mutta ajattelen asiaa hieman toisesta näkökulmasta. On ihmisiä, joille jokainen päivä on samaa arkea. Ei vietetä pääsiäistä, vappua, juhannusta eikä muitakaan juhlapäiviä. Ehkä vain joulu on sellainen, jota jotenkin halutaan juhlia. Muuten pyhäpäivät ei poikkea arkipäivistä kuin siten, että silloin ei olla töissä. Paitsi jos on sellainen työ, missä pyhinäkin tehdään töitä. 

Joillekin tällainen elämä sopii ihan hyvin, mutta ei kaikille. On ihmisiä, jotka arkensa vastapainoksi haluavat myös juhlaa. Jotain erilaista kuin se tavallinen tiistai tai lauantai. Sama koskee lomia. Lomalla halutaan tehdä jotain muuta kuin mitä muulloin tehdään. Kuten esim matkustaa jonnekin. 

Vierailija
28/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomi on järkyttävän introvertti ja iloton maa. Olen itse italialaistaustainen ja suomalaisten kanssa on aivan mahdoton tehdä puhua kivoista asioista.

Italiassa ja suomenruotsalaisissa piireissä jaksetaan paremmin koska siellä on eri mentaliteetti. On lämmin ja empaattinen ote elämässä.

Siellä on normaalia että ystävien ja perhen kesken ollaan tekemisissä, puhutaan siitä että mitä ruokaa on tehty, mitä on kotona tehty.

Suomessa osataan vain puhua taloudesta, vakavista aiheista, surusta, masennuksesta, ongelmista. Tottakait ihmiset hakee sitä iloa sitten baarista tai ulkomailta!!

Tuntuu että Suomessa ei koskaan saa ilota ja hengähtää. Kivat jutut pidetään turhina.

Muuta sitten Italiaan jos ei kelpaa. Italialainen ruoka muuten maistuu paskalta :)

Vierailija
29/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en millään ymmärrä, miksei kaikki vois elää niin ku minä elän!? Ainoalla oikealla ja hyväksytyllä, parhaalla mahdollisella tavalla. Mikä tyhmiä ihmisiä vaivaa, ettei ne ole kuin minä ja tee mun kans täysin samanlaisia valintoja??!?!?

Itse en ymmärrä miten joistakin tuntuu että maailma kaatuu jos joutuu jonkin aikaa elämään erilailla kuin ennen. Tuleehan elämään yleensä muitakin muutoksia ja veilä vakavampia sellaisia. Lopullista tämä tuskin on.

Vain heitä ymmärrän jotka eivät ole voineet olla fyysisesti riskiryhmään kuuluvien kanssa joko omasta tai muiden päätöksestä. Esim. sukulaistani kiellettiin vierailemasta puolisonsa luona laitoksessa johon tämä joutui juuri koronan alkamisen aikoihin. Eivät ole koskaan olleet toisistaan erossa kuin muutaman yön korkeintaan ja nyt meni useampi kuukausi ennenkuin laitos antoi luvan käydä vierailulla. Tuossa ajassa hoidossa ollut olisi voinut vaikka menehtyä.

Vierailija
30/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sekaisin menivät. Sellasta käsitetttä kuin normaali ei ole olemassakaan.

Vierailija
31/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut samansuuntaista. Syytän nykyisestä elämyshakuisesta elämäntyylistä huumeiden käytön "normaalistumista". Kun vetää viikonloppuisin pään sekaisin huumeilla ja kuvittelee elämänsä olevan niin ihmeellistä ja ihanaa kuin huumeen aiheuttamissa harhoissa, sitten pitää muulloinkin hakea koko ajan jotain ihmeellisen päräyttävää kokemusta. Ja nykyään huumeidenkäyttäjät eivät todellakaan ole enää pelkästään niitä laihoja haisevia narkkareita, vaan myös työssäkäyvät saattavat käyttää aineita joka päivä. Ällöttävää, koska se elämäntyyli perustuu huumeiden aiheuttamille harhakuvitelmille. Niistä kuvitelmista yleisin on se, että pitää muka itse huumeiden vaikutukset hallinnassaan ja pysyy kiinni todellisuudessa.

Nyt oli niin sekavaa settiä, että taidat olla kamoissa.

Vierailija
32/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiskontti kirjoitti:

Eihän korona olekaan vaikuttanut mitenkään köyhien, hullujen ja muiden syrjäytyneiden elämään. Kyyhötätte yksin kotonanne aivan kuin ennenkin.

*Ruumiskontti*

Olen itse juuri tuommoinen köyhä, pihi, hullu, introvertti kotihiiri. Silti hörähtelin kuvaukselle. Asun, "elän" ruumiskontissa. ☺️😂

Terv. kalmo

Vierailija
33/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sekaisin menivät. Sellasta käsitetttä kuin normaali ei ole olemassakaan.

Muttta kyllähän tuo esim alkoholi on sellainen että kyllä siiinä kontrolli petttää kun aletaan lespsua ja lipsua.

Vierailija
34/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kirjastollani on saatavilla myös e- ja äänikirjapalvelu kirjastokortilla käytettäväksi, vatii omavalintaisen PIN-koodin, jonka sai kirjastosta samalla tapaa kuin kortinkin. Tämä siis ap:lle, jos haluaa selvittää oman kirjaston palveluita.

Vierailija
35/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronassa ahdisti/ahdistaa eniten:

1) epätieto siitä kuinka kauan tilanne jatkuu, pelko läheisten ja omasta terveydestä

2) kotikoulu (onneksi nyt lapset koulussa)

3) etätyöt (jatkuu osittain)

4) omat ja lasten harrastukset tauolla (edelleen osin rajoituksia)

eli se, että arki muuttui varsin merkittävästi. Toki harmittaa myös, että arkea piristävät juhlahetket jäivät pois tai muuttuivat ja lomat eivät ole samanlaisia kuin viime vuonna. 

Voi olla, että ne asiat, joita murehditaan ääneen, eivät ole niitä, jotka pohjimmiltaan eniten ahdistavat. En esimerkiksi viitsi hirveästi huudella vahempieni terveydentilasta puolitutuille.

Itse en tykkää yhtään kökkiä täällä kotona, menee kaikki innostus työhön. Tosi moni ilmeisesti tykkää etätöistä ja ne, jotka eivät voi tehdä etätöitä olivat ainakin keväällä kateellisia kotona työskenteleville. En kehtaa kuitenkaan kovin kovaäänisesti valittaa asiasta, kun olen ymmärtänyt olevani vähemmistössä. Ja tunnen tietysti myötätuntoa esim. riskiryhmässä oleviin, jotka eivät voi tehdä etätöitä. 

Vierailija
36/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "normaalimpaan "? Korona-aika oli nimenomaan epänormaalia, ainakin minulle. Se mitä sinä elämältä haluat , ei ylläty yllätys, saata olla samaa muille.

Ja älä ole katkera, jos sinulla ei ole varaa mihin toisilla on. Kateus on rumaa.

Vierailija
37/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomi on järkyttävän introvertti ja iloton maa. Olen itse italialaistaustainen ja suomalaisten kanssa on aivan mahdoton tehdä puhua kivoista asioista.

Italiassa ja suomenruotsalaisissa piireissä jaksetaan paremmin koska siellä on eri mentaliteetti. On lämmin ja empaattinen ote elämässä.

Siellä on normaalia että ystävien ja perhen kesken ollaan tekemisissä, puhutaan siitä että mitä ruokaa on tehty, mitä on kotona tehty.

Suomessa osataan vain puhua taloudesta, vakavista aiheista, surusta, masennuksesta, ongelmista. Tottakait ihmiset hakee sitä iloa sitten baarista tai ulkomailta!!

Tuntuu että Suomessa ei koskaan saa ilota ja hengähtää. Kivat jutut pidetään turhina.

Muuta sitten Italiaan jos ei kelpaa. Italialainen ruoka muuten maistuu paskalta :)

Onpa niin perisuomalainen vastaus. Ei osata analysoida tai ottaa vastaan kritiikkiä vaan heti ollaan hyökkäämässä. Tuo aikaisempi kirjoittaja on täysin oikeassa.

Vierailija
38/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Matkustelin ennen koronaa melko paljon työmatkoilla Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella ja olen asunut aikaisemmin yli 10 vuotta poissa Suomesta. Kun matkat loppuivat koronan tuloon, hienoa, saankin olla kotona etätöissä. Lomamatkoja ulkomaille teen ehkä 5 vuoden välein, riittää hyvin.

En siis tarvitse ulkomaan työmatkoja enkä lomamatkoja; kotiseudullakin keksii kaikenlaista tekemistä. Eipä kukaan lapsenakaan juuri ulkomailla matkustellut, joten miksi päänne ei keksi muuta tekemistä? 

Keksin vaikka mitä tekemistä, mutta mikään tekeminen ei muuta sitä faktaa että Suomessa on hirveän huonot säät ja rumaa. On mukava lähteä jonnekin, missä ei tarvitse koko ajan palella. Ja ei, sää ei ole pukeutumiskysymys. Lisäksi on kiva nähdä kauniita paikkoja, ankean risumetsän sijaan.

Vierailija
39/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se on normaalia elämää itse kellekin. Meille lomamatka ulkomaille vuosittain on normaalia. Meille kotimaan reissailu on normaalia. Maailmamme ei kaatunut siihen, että nyt jäi väliin. Mennään taas kun mahdollista.

Olen elänyt myös aikaa, jolloin ei ollut varaa edes kotimaassa käydä missään lähelläkään lomalla. Meidän käynnit oli silloin makkaranpaistoretkiä lähimetsään, uimahallikeikkoja, kirjastossa käyntejä, hiihtoretkiä. Ja niitä tehdään edelleenkin välillä.

Ihminen sopeutuu asioihin.

Vierailija
40/282 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"muuta ei ihminen tarvitse" 

Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat? 

Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa. 

Kyllä mun sieluni tarvitsee välillä hyvää ruokaa ja lasillisen punaviiniä. Muuten elämä olisi aika ankeaa. Lentomatkailua en kaipaa. 

No eihän noita ole kiellettykään. Hyvää ruokaa ja vaikka pullollisen punaviiniä saa kotonakin!