Suomessa on liian suuret tuet ja liian korkeat palkat
Suomen ekonomistien mukaan työttömät saavat liian suuria tukia ja se on suurin este työttömien työllistymiselle.
[quote] Meillä Suomessa on kannustinongelma. Työttömyyskorvaus on liian lähellä palkkaa. Tätä eroa meidän on saatava pienennettyä. Työn vastaanottamisen kynnystä pitää madaltaa.
Ansiosidonnaista voisi porrastaa niin, että ensimmäiset kymmenet päivät tuki olisi korkeampi ja sitten se pikkuhiljaa pienenisi.[/quote]
https://yle.fi/uutiset/3-11542217
Mutta kuten ekonomistit tuossa juuri sanoo ettei työtä kannata otyaa vastaa koska tuet ovat suuremmat kuin pienimmät palkat ja siksi tukia pitäisi leikata jotta kannustinloukku jäädä kotiin poistuisi ja työ olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin se kotiinjääminnen. Onko tuo sitten totuus vai ei niin sen saa jokainen itse päättää. Itse en taida asiaa kummemmin ottaa minkäänlaista kantaa.
Tämän lisäksi Suomessa on liian suuret palkat minkä takia työn teettäminen Suomessa on kallista ja kannattamatonta. Juuri tästä syystä esimerkiksi UPM sulki Suomen tehtaansa ja Arabia siirsi Muumimukien tuotannon Aasiaan.
Olisiko aika herätä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Valmet oli tehnyt maailman upeimmat paperikoneet, kunnes bisnes suli alta – Nyt yhtiöllä menee erinomaisesti: ”Ei ole totta, ettei Suomessa kannattaisi valmistaa mitään”
Harmi, maksumuurin takana. Tuollaisissa yrityksissä tärkeintä on työntekijät. Suomi on pieni maa ja ei ole varaa rapauttaa yrityksiä. Koulutetulla työvoimalla pystytään kilpailemaan, kuten aina tähänkin asti, mutta jotain on ehkä muuttunut Suomessa. Valmetilla on hyvä tj kesän uutisista päätellen.
Porvarin mielestä työntekijöille täytyy maksaa vähemmän palkkaa.
Yllätys :P
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä lievästi sanoen vituttaa, että palkkani on niin pieni etten ilman asumistukea pärjäisi kuukauttakaan. Köyhyysrajalla kitkuvan lasteni kanssa, vaikka teen rehellistä ja raskasta työtä. Että tästä vielä pitäisi laskea alaspäin? Pitäkää tunkkinne ja hoitakaa itse mummonne ja lapsenne, porvarit. Alkaa duunarin mitta pikkuhiljaa täyttyä, enkä ole ainoa.
Oma vika, kun teit lapsia.
Minulla työttömyyskorvaus on 530€ ja siitä maksetaan niin puhelin, sähkö, oma osa mikä jää vuokratuesta yli, joten loppusumma elämiseen on 420-440€.
Saako joku oikeasti noin pientä palkkaa?