Miten opettaa itsensä sietämään ääniä? Kokemuksia?
Kun lopetin alkoholin käytön ja sen jälkeen mielialalääkkeiden syömisen, olen tullut ääniherkäksi. Olen ollut jo vuoden kuivilla lääkkeistä, alkoholista kaksi vuotta. Jotenkin äänet rekisteröityvät nykyään eri tavalla kuin ennen. Miten pystyisin totuttamaan itseäni ääniin? Haluaisin oppia turtumaan niihin, haluaisin pystyä nukkumaan ilman korvatulppia, haluan sietää ympäristön meteliä. Onko kokemuksia? Jelppikää.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vittumitenkään, täytyy itsekin hankkia omakotitalo, kerrostaloasunnon osto oli virhe.
Minkä ikäisessä asunnossa asut? Toivottavasti löydät hyvän omakotitalon. Itse olen pienituloinen ja minulle haetaan työkyvyttömyyseläkettä (kuntoutustuella ollut 6v) lokakuussa. Jos eläkkeen saan, niin muutan nopeasti pois. Jos eläkettä en saa, niin ole loukussa vuokra-asunnossani. Kuka haluaa ja jaksaa, rukoilkaa puolestani... ap
Tämä on viime vuonna valmistunut ja pitäisi olla hyvä äänieristys, mutta ei kyllä ole. Etsin pientä omakotitaloa, jonka löytäminen sopivalta alueelta on hankalaa, muttei varmaankaan mahdotonta.
[/quote]Pienenä huusin ruokapöydässä kaikille, että älkää mässyttäkö! Teini-iästä aikuisuuteen siedin ääniä ihan hyvin, varmaan kovan lääkityksen vuoksi. Nyt kun olen taas naturellina, kuten lapsena, niin äänet häiritsevät. Mihin muutit? Omakotitaloon? ap[/quote]
Muutin Saton vuokra-asunnosta rauhallisempaan paikkaan asumisoikeusasuntoon, ylimpään kerrokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä koet olevasi eri kuin ääni.
Siksi ääni häiritsee sinua.
Ota selvää miksi koet olevasi eri kuin ääni.
Kun se sinulle selviää, tulet huomaamaan, että erillisyyttä ei todellisuudessa ole.Tiedosta äänet ilman vastustusta, siitä voit alkaa.
Ei kiitos tätä pashaa enää ikinä. ap
Ihan miten vaan.
Kääntämällä selkäsi ongelmille,et koskaan pääse niistä eroon.
Mä kävin läpi jo tuon sortin hengellisyyden ja siitä oli vain ja ainoastaan haittaa mulle. Ei kiitos enää. ap
Tuossa ei ole kyse hengellisyydestä, vaan melun täydellisestä tiedostamisesta sellaisenaan kun sen kuulee.
Kuulostaa helpolta mutta mielummin välttelemme ongelmia kun kohtaamme ne.
Ongelmien välttäminen on helpompaa kun kohtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se sinulle selviää, tulet huomaamaan, että erillisyyttä ei todellisuudessa ole.Tiedosta äänet ilman vastustusta, siitä voit alkaa.
Ihan miten vaan.
Mä kävin läpi jo tuon sortin hengellisyyden ja siitä oli vain ja ainoastaan haittaa mulle. Ei kiitos enää. ap
Tuossa ei ole kyse hengellisyydestä, vaan melun täydellisestä tiedostamisesta sellaisenaan kun sen kuulee.
Kuulostaa helpolta mutta mielummin välttelemme ongelmia kun kohtaamme ne.Ongelmien välttäminen on helpompaa kun kohtaaminen.
Onko sulla omakohtaista kokemusta ääniherkkyydestä? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan.
Kuulostaa helpolta mutta mielummin välttelemme ongelmia kun kohtaamme ne.Ongelmien välttäminen on helpompaa kun kohtaaminen.
Kyllä on.
Melu kauhusta.
Kohtaamalla melu kauhun pääsin siitä eroon mutta helppoa se ei missään nimessä ollut, päinvastoin.
Miljoonia kertoja pakenin melua ja kartoin niitä mitä ovelimilla tavoilla, sitä tuli loppujen lopuksi mestari pakenemaan.
Tuli aika jolloin ongelmaa ei pystynyt enää pakenemaan vaan joutui kohtaamaan sen silmästä silmään ja silloin se kauhu lakkasi kokonaan.
Helppoa se ei todellakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan.
Kyllä on.
Melu kauhusta.
Kohtaamalla melu kauhun pääsin siitä eroon mutta helppoa se ei missään nimessä ollut, päinvastoin.
Miljoonia kertoja pakenin melua ja kartoin niitä mitä ovelimilla tavoilla, sitä tuli loppujen lopuksi mestari pakenemaan.
Tuli aika jolloin ongelmaa ei pystynyt enää pakenemaan vaan joutui kohtaamaan sen silmästä silmään ja silloin se kauhu lakkasi kokonaan.
Helppoa se ei todellakaan ollut.
Tää kuulostaa mun mielestä ihan järkeenkäyvältä. Eli jos ääntä tai äänen lähdettä ei voi muuttaa, on kaks vaihtoehtoa, joko lähteä pois tai hyväksyä se ääni. Luulisin et kirjoittaja on hakenu ajatusta siitä et äänestä ärsyyntyminen on turhaa jos sille ei voi mitään. Eli ainoa vaihtoehto on hyväksyä se ja ehkä tarkastella sitä ilman tuomitsemista. Niin se ääni ei saa susta yliotetta.
Toki jos äänet oikeesti sattuu korviin tai herää jatkuvasti yöllä ääniin, yllä olevasta ei oo mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen valaistumistani olin aistiyliherkkä, valaistumisen jälkeen olen edelleen aistiyliherkkä.
Te jotka harkitsette muuttoa uuteen kerrostaloon paremman äänieristyksen perässä: harkitkaa vielä kerran. Itselläni asuinkokemusta sekä 2016 että 2019 valmistuneista taloista. Täyttä kuraa! Edelleen kuuluu kaikki ihan normi elämisen äänet naapureista: keittiön kaappien ovien hakkaaminen, askelten töminä, koirien haukku ja ulvominen, joka vi*un kolahdus ja pauke. Rappukäytävästä ovien paukkumiset, ihmisten puhe ja askellukset jne.
Se rauha kun kuvaputkitöllöt katosivat.
Kuka muistaa tämän äänen?
Se, mihin keskittyy, se vahvistuu. Oman fokuksen ohjaaminen on halpa keino aloittaa kokeilut, mikä itselle toimii parhaiten.
Ainakin kannattaa käyttää ehkäisyä.
Niin paljon kuin lapsiani rakastan, niin välillä tekisi mieli hypätä parvekkeelta kun 6v pitää aivan tauottomasti ääntä. Siis naksuttelee ja loksuttelee kieltään, ölisee ja heiluttaa samalla kieltä suussa, taputtaa epärytmiin, naksuttelee leluja, hinkkaa jotain kärryä kynnysten yli, nytkyttää tuolia, kilkuttaa haarukkaa, pureskelee maiskuttaen, niiskuttaa nuhaisena 3 sekunnin välein, rämpyttää ovenkahvaa, kolistelee pikkuautoja lattialistoihin, hyräilee biisejä _väärin_ jne. Tämä siis sen lisäksi että puhuu aivan käsittämättömän paljon. Ja sitten sisaruksella palaa hihat ja hän karjaisee lopulta "OO HILJAA!".
Teen kaikkeni sen eteen että lapsi saisi olla oma itsensä ja tuntisi itsensä hyväksytyksi JA samalla oppisi tunnistamaan ja tarvittaessa välttämään äänen pitämistä (se on toivottavaa esim. koulussa ensi vuonna) mutta kovin hankalaa tuntuu olevan.
Olen itse aina ollut yliherkkä äänille. Lapsena säikyin kovia ääniä. Nuorena huomasin rasittuvani taustahälinästä epätavallisen paljon. Kun olen aikuisena asunut vuosia yksin ja saanut elää halutessani täydessä hiljaisuudessa, olen huomannut tulleeni entistäkin herkemmäksi hälinälle.
Päättelen tästä, että siedättäminen saattaisi auttaa minun tapauksessani jonkin verran. En ole kuitenkaan yrittänyt siedättää itseäni, koska minulle on mahdollista elää vältellen meluisia paikkoja.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minäkin olen yliherkkä äänille. Kovat äänet sattuvat korviin ja rasitun ja ärsyynnyn taustametelistä. Tämä korostuu varsinkin väsyneenä, stressaantuneena ja ahdistuneena. Meinaan menettää järkeni, kun naapurista kuuluu tv:n mumina koko päivän. En saa mitään selvää sanoista, mutta sama vaimea mumina kuuluu päivästä toiseen. Se on niin raivostuttavaa, että meinaan seota. Olen usein korvatulpat korvissa, kun en kestä kuunnella sitä. En kestä myöskään syömisääniä, ryystämistä, äänekästä hengitystä tai kävelystä kuuluvaa kenkien laahustamista. Äänet aiheuttavat ahdistusta ja joskus ihan raivostuttaa. Sopivalla voimakkuudella oleva musiikki taas ei haittaa yhtään. En tiedä, miksi jotkut äänet ärsyttävät enemmän kuin toiset. Hävettää ärsyyntyä normaaleista äänistä.
Olisi kyllä kivaa tietää, miten tästä pääsee eroon.
Pienenä huusin ruokapöydässä kaikille, että älkää mässyttäkö! Teini-iästä aikuisuuteen siedin ääniä ihan hyvin, varmaan kovan lääkityksen vuoksi. Nyt kun olen taas naturellina, kuten lapsena, niin äänet häiritsevät. Mihin muutit? Omakotitaloon? ap