Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys! Miksei naiset tässä maassa osaa edelleenkään pukeutua kunnolla?

Vierailija
13.09.2020 |

En haasta riitaa enkä syyttele vaan KYSYN. Kysymys otsikossa. Viruksen takia olen ollut todella pitkään Suomessa, vaikka kotini on Ranskassa ja olen mies, joka on kiinnostunut muodista ja pukeutumisesta. Olen kysellyt varovasti asiaa ja saanut vastaukseksi että halutaan peittää eikä näyttää mitä on eikä tällä nyt suinkaan tarkoiteta alastomuutta vaan vaatteilla ei koreilla asennetta. Ihmettelen! M28

Kommentit (577)

Vierailija
61/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso esim. Net-a-porterista paljonko kaunis, hyvin leikattu ja hyvistä materiaaleista tehty naisten vaatetus maksaa.

Massamuoti on rumaa muovista páskaa ja vain siihen on 99%:llä naisista varaa.

Miehet saavat kohtuuhinnalla hyviäkin klassisia vaatteita, naisten laatuvaatteet ovat aivan järkyttävän kalliita ja ainoastaan rikkaat voivat niitä hankkia.

Vastauksesi on tekosyy. Esim siskoni joka ei ole koskaan pukeutunut legginseihin ja toppeihin on vähemmällä rahalla tehnyt löytöjä. Toki nykyisin paremmilla tuloilla voi ostaa kalliimpaakin mutta hyviä löytöjä voi tehdä tuloluokasta huolimatta kunhan viitsii käyttää aikaa etsimisiin ja mielikuvitukseen. M28

Miksi sua kutittaa noin paljon toisten pukeutuminen? 

Vierailija
62/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi keikistellä? Juhliin ja tarvittaessa töihin voi mennä hienommissa vaatteissa, mutta vapaalla saa olla vapaasti.

Keikistely tarkoittaa minulle sitä että nainen on vähissä vaatteissa esim bikinit päällä. Mikä on syy ettei arkenakin voi panostaa pukeutumiseen? Kysyn ihan asiallisesti. M28

Kyllähän täällä panostetaan. Useimmat ihmiset pukeutuu puhtaisiin ja siisteihin vaatteisiin. Hellesäillä tapahtuu kyllä ylilyöntejä kun niin miehet kuin naisetkinahtautuu niihin 10 + vuotta ja 10+kiloa sitten hankittuihin hellevaatteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku yllä jo sanoi, jos kriteereinä on se että valmistettu esim. Ranskassa, Briteissä tai Italiassa ja mielellään luonnonkuiduista (tai talvitakkien jne. osalta kashmirista, villasta jne) sekä vielä esteettisesti leikattu, hintalaput alkavat nelinumeroisista luvuista.

Kumma kyllä tuollakin tosi moni tuote on sold out jo muutama tunti julkaisun jälkeen eli kyllä niitä varakkaita on jotka vaan impulssiostoksina noita hankkii. Mutta se ei ole realismia normaalille naiselle.

Normaalin naisen vaatteet tulevat näin kärjistetysti Prismasta, Lidlistä ja ehkä Lindexistä/H&M:stä. Kiinalaista ja bangladeshilaista  pikkutyttöjen kokoon kursimaa polyesteriä joka ratkeaa saumoistaan parin pesukerran tai käytön jälkeen.

Kun tarkemmin ajattelee, oksettaa koko pikamuoti. Hankkisin itse muualta vaatteita kuin H&M:stä mutta olen tavallinen köyhä duunarinainen vaikka olen akateeminen, eli toinen vaihtoehto olisi se että menee vaan jossain kirppisryysyissä ja se ei taas työn puolesta ole vaihtoehto.

Paskapuhetta, että köyhän pitää ostaa halpaa roskaa. Nettikauppojen alessa jatkuvasti myynnissä laadukkaita kestäviä ovh-kalliimpia vaatteita.

Mutta kun on pakko kulkea samoissa retkeilyyn tarkoitetuissa jalkineissa ja tuulihousuissa kaikkialle.

Suomalainen ei vain piittaa muiden mielipiteistä, kun lähtevät ihmisten ilmoille. Muualla pidetään huonoa pukeutumista huonona käytöksenä.

Kiitos. Tämä juurikin. M28

Vierailija
64/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo materiaalia Ranskadta keltaliivien mielenosoituksista, joissa oli tavallusta kansaa, niin eipä sillä ihmiset vaatteilla koreillut.

Vierailija
65/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komerossa on kauniita kenkiä,vaatteita aina ollut.Koiralenkille alla sama mikä ryytynyt tpaita ,villapaita kunha se lämmittää.Koirakusetus vaatteet kengät eriksee ,koska ne kuluu.Pyörälenkille samoin.Kuka tuolla kattoo mitä pääl kuhan siistii.Löytyy urheiluvaatteissakin kaikkee merkkii,pidän jos lähen johki sali,tapahtuma.Rumat vaatteilla koreilee sanontakin.En tiä ko katukuvaa katsoo just nyt.Joggarit,tpaita,collegehupp..farkut,onks se ny nättii.Itelki huopareita ohan ne helppoi.Juhlaan pyrin lähtee suunnitellusti asu,korut,kengät.Inhoon juhlii ja onneksi niitä vähän.Lähen arkena ulos huolittelen mutta en kyl meikkaa juuri lainkaa..puhtaus on tärkeintä vaatteus ja itsessä.

Vierailija
66/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei oikeasti Suomessa kiinnosta.

Juuri näin. Joudun itse pitämään työpaikalla jakkupukua tai vastaavaa, mutta vapaa-ajalla käytän juuri sellaisia vaatteista mistä itse pidän ja joissa on mukava olla. Sama koskee suurin osaa ystävättäriäni (joukossa esim. juristi joka vapaa-ajalla pukeutuu rock/punk-tyylisesti). Eli ketään ei juurikaan kiinnosta miten joku toinen pukeutuu, ja aika paljon arvoa annetaan sille että jokainen saa pukeutua niin kuin itse hyvältä tuntuu. 

Vierailija
67/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa miehet osallistuu naistensa kuluihin, täällä ei. Siinä sulle vastaus

LÄHDE? 

Mihin tarvitse lähdettä? Käy vaikka itse kysymässä Ranskan Redditissä. Kotirouva kulttuuri on vahvana Ranskassa.

Hyvät lähteet. Sitä suuremmalla syyllähän voimaantuneen suomalaisnaisen pitäisi pukeutua paremmin kuin ranskattaret. 

No kun ei tarvitse. Työssäkäyvä saa itse valita, miten paljon haluaa panostaa pukeutumiseen. Jos mies haluaa eron sen vuoksi, että hän ei tykkää käyttämistäni vaatteista, niin siitä vaan. Annan itsekin miehelle vapauden päättää omista vaatteistaan.

Vierailija
68/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin kyllä pukeutua kauniisiin vaatteisiin ja käyttää korkokenkiä yms. mutta en halua herättää turhaan huomiota. En nimittäin halua kuulla törkeyksiä ja vislailua. Suomalaiset miehet ovat metsäläisiä, miksi vaivautua heidän takiaan. Tänään kävin kaupassa ja vaikka olin pukeutunut huppariin ja lökäreihin, niin joku vislasi. Hiukset olivat auki, joten täytyy alkaa pitää kiinni ilmeisesti. Miesten on vaikea ymmärtää, millaista on olla nainen. Kun menin kauppaan, mulla oli epämiellyttävä olo, koska kaupan edessä parveili jostain syystä useampia raksamiesporukoita.

Vierailija
69/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"osaa pukeutua"

No en ole nähnyt naisia, joilla olisi housut päässä tai sukat käsissä, mielestäni täällä kyllä opitaan pukeutumaan jo ihan lapsena, kuten muuallakin.

Ei vaan osata ja ymmärsit väärin "osaa pukeutua". Suomessa näkee liian usein laittamattomia, vääriin väreihin ja kokohin pukeutuneita ihmisiä. M28

Vierailija
70/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehet ovat hyvin ddr:läisiä, niin kyllä naisetkin aika pitkälle samaa sarjaa ovat. Ei tarvi kauas Suomesta lähetä, kun naiset ovat tip top ihmisten ilmoilla. Kai tämä jotain perisuomalaisuutta sitten on tämä ankeahko pukeutuminen.

Vierailija
71/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta muoti vittuakaan, siinä se lyhyesti. Ihan sama mitä siitä on joku muu mieltä minun vaatteistani. On muutakin tekemistä kuin yrittää näyttää sievältä. Ostan kerran viidessä vuodessa uuden takin tai kengät. Ostan sellaiset, jotka on mukavat, laadukkaat ja lämpimät.

Vierailija
72/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt tollot.

Punktyylikin voi olla tyylikäs.

Jos aina pukeutuu kuin koiralenkille mennessä ei ole tyylikäs. Mutta eihän työssäkäyvän tartte välittää normaaleista käytöstavoista.

Ulkoinen habitus on osa käytöstapoja. Tämä ei mene suomalaiselle kaaliin.

Vierailija
73/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäisin kyllä pukeutua kauniisiin vaatteisiin ja käyttää korkokenkiä yms. mutta en halua herättää turhaan huomiota. En nimittäin halua kuulla törkeyksiä ja vislailua. Suomalaiset miehet ovat metsäläisiä, miksi vaivautua heidän takiaan. Tänään kävin kaupassa ja vaikka olin pukeutunut huppariin ja lökäreihin, niin joku vislasi. Hiukset olivat auki, joten täytyy alkaa pitää kiinni ilmeisesti. Miesten on vaikea ymmärtää, millaista on olla nainen. Kun menin kauppaan, mulla oli epämiellyttävä olo, koska kaupan edessä parveili jostain syystä useampia raksamiesporukoita.

Tai susta vaan tuntu siltä. Huoh.

Vierailija
74/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pukeutuminen on kulttuurisidonnainen käsite.

Suomessa hyvinpukeutuneen naisen perään kyselevä mies yleensä toivoo naisten pukeutuvan nahkaminihameeseen/vartalonmyötäiseen pikkumekkoon ja korkkareihin sekä antavaan toppiin/läpikuultavaan napit auki olevaan silkkisatiinipaitaan Viron tai muun entisen itäblokin alueen naisihanteidensa tyyliin, tai sitten Valentinon lurexiin ja räätälin tekemään jerseyhousupukuun.

Totta on että Suomessa sää sanelee pitkälti pukeutumisen, joka on miehillä ja naisilla pääosin tennari-farkkulinjaa. Pk-seudulla näkee vielä jossain preppy-tyylin naisia ja työmatkoilla arkisin jakkupukumimmejä -tosin yhä vähemmän.

Hameen kanssa on valkoisia tennareita ja hyvä pukeutuminen on lähinnä pillifakkua, ketjuliikkeen topilla ja vuiskan pikkulaukku tai vastaavasti vielä kalliimman brandin käsiveska olalla. Ennen Hkiin muuttoa jaksoin vielä käyttää hameita ja sukkisia, korkokenkiä ja kauluspaitoja, naisellisia hyvinleikattuja mekkoja jne, mutta täällä tunsin itseni tantaksi siinä lookissa. Muutama teetetty mekko ja jakkupuku töihin on, mutta sielläkin alkaa olemaan todella casual tyyli.

Mitä se peräänhuudettu naisten hyvä pukeutuminen nyt sitten on?

Vierailija
75/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Punktyylikin voi olla tyylikäs." Lontoossa Vivienne Westwood on siitä oiva esimerkki. Hän on muoti-ikoni, joka aloitti vaateilottelun punkaallon harjalla 70-luvulla.

Vierailija
76/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet ovat hyvin ddr:läisiä, niin kyllä naisetkin aika pitkälle samaa sarjaa ovat. Ei tarvi kauas Suomesta lähetä, kun naiset ovat tip top ihmisten ilmoilla. Kai tämä jotain perisuomalaisuutta sitten on tämä ankeahko pukeutuminen.

Virossa miehet näyttääkin siltä miltä pitääkin. Ihanan miehekkäät lihakset pullottaa monien t-paidan alta

Tuohon päälle lisätään vielä puku niin avot!

Vierailija
77/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi keikistellä? Juhliin ja tarvittaessa töihin voi mennä hienommissa vaatteissa, mutta vapaalla saa olla vapaasti.

Keikistely tarkoittaa minulle sitä että nainen on vähissä vaatteissa esim bikinit päällä. Mikä on syy ettei arkenakin voi panostaa pukeutumiseen? Kysyn ihan asiallisesti. M28

Miksi siihen pitäisi panostaa? Siis nimenomaan siihen ulkonäköön? Kysyn ihan asiallisesti.

Ihan tavallisissa vaatteissa minusta suomalaiset kulkevat. "Ei osaa pukeutua" on kyllä ihan hölmösti sanottu, meillä -30 asteessakin kuljetaan pyörällä tai kävellen töihin, kyllä se jotain kertoo siitä, että osataan pukeutua.

Vierailija
78/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset naiset pukeutuvat kyllä tyylikkäämmin kuin suomalaiset. Ja virolaiset, ruotsalaiset... Ihan kaikki tässä meidän ympärillä. Miksi Suomi on poikkeus pääsäännöstä?

Vierailija
79/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas nyt tollot.

Punktyylikin voi olla tyylikäs.

Jos aina pukeutuu kuin koiralenkille mennessä ei ole tyylikäs. Mutta eihän työssäkäyvän tartte välittää normaaleista käytöstavoista.

Ulkoinen habitus on osa käytöstapoja. Tämä ei mene suomalaiselle kaaliin.

Nytkö löytyykin maksuhalukkuuta? Aina ollaan huutamassa miten akkojen pitää ite tienata omat rahansa ja ostaa omilla rahoilla vaatteensa.

Vierailija
80/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että siksi kun kukaan muukaan ei pukeudu. Ulkomailla asuessani pukeudun paremmin, käytän korvakoruja ja katson vähän tarkemmin mitä puen ennen kuin lähden ulos. Suomessa tämä tapa vähitellen vähenee, koska erottaudut liikaa joukosta ja ihmiset alkavat kysellä että oletko lähdössä johonkin. 

Korvakoruista tykkään, mutta niidenkin vähentämiseen on käytännön syy, nimittäin pipo ja kaulahuivi pitää pyörittää pään ympäri tiukemmin kuin lämpimissä maissa. Sitten kesän tultua olen unohtanut muutkin korut.