Hoitajana vetoan: Ottakaa influenssarokotus. Satoja turhia kuolemia voitaisiin välttää.
Hoitajana odotan kauhulla mitä tapahtuu kun joka talvinen influenssaepidemia käynnistyy näin korona-aikana. Tähän on syynsä.
Influenssa on terveydenhoidolle merkittävä rasite - ja täysin turhaan, koska rokote on kaikkien saatavilla.
Koronatoimet tulevat hidastamaan influenssapotilaan hoitoon pääsyä. Koronatestin jälkeen influenssalääkitys ei enää tehoaisi. Terveydenhoito on muutenkin poikkeustilassa eikä kykene vastaamaan influenssaepidemian haasteisiin. Influenssapotilaan tilaa on seurattava vaarallisten jälkitautien havaitsemiseksi ja se syö paljon resursseja. Käykö ensi talvena niin, että moni keuhkokuumeen tms. jälkitaudin saanut influenssapotilas pääsee liian myöhään lääkärin vastaanotolle?
Joka vuosi toistuu sama asia: Päivystykseen tuodaan perusterveitä työikäisiä, joilla on korkea kuume ja vointi mennyt todella heikoksi. Tuskat ovat suuret eikä särkylääkkeistä enää ole apua. Muuten ei näekään niin paljon kovasti kipeitä ihmisiä kuin influenssaepidemian huippuaikana.
Valitettavasti osa näistä potilaista joutuu tehohoitoon ja olen nähnyt myös karuimmatkin seuraukset. Kotiin palaa vain potilaan mukana ollut maallinen omaisuus.
Vetoan kaikkiin terveisiin lapsiin, nuoriin ja työikäisiin: Ottakaa influenssarokote. Niin me terveydenhoidon henkilöstökin teemme. Muuten meitä ei olisi teitä hoitamassa.
Kommentit (185)
Influenssavirukset ovat niin rajuja että rokotteessa olevat viruksen osasetkin voivat tehdä rokotetun kipeäksi. Tämä on ikävä tosiasia, mutta MIETTIKÄÄ MITÄ TÄLLAISELLE HENKILÖLLE KÄY, JOS HÄN EI OTA ROKOTETTA JA SAA INFLUENSSATARTUNNAN!!!! Onneksi rokotteen aiheuttavat oireet ovat harvinaisia.
Aika moni rokottamani henkilö kertoo sairastaneensa influenssan edellisellä kaudella.
Ei ole varaa sellaiseen. Kaikille sitä ei jaella ilmaiseksi.
Mä en ole koskaan ottanut sitä. Otan jos lääkäri suosittelee sitä terveyden takia.
N50
Otettu. Terve olen kuin pukki.
Työkseen rokottava kirjoitti:
Influenssavirukset ovat niin rajuja että rokotteessa olevat viruksen osasetkin voivat tehdä rokotetun kipeäksi. Tämä on ikävä tosiasia, mutta MIETTIKÄÄ MITÄ TÄLLAISELLE HENKILÖLLE KÄY, JOS HÄN EI OTA ROKOTETTA JA SAA INFLUENSSATARTUNNAN!!!! Onneksi rokotteen aiheuttavat oireet ovat harvinaisia.
Aika moni rokottamani henkilö kertoo sairastaneensa influenssan edellisellä kaudella.
Minulle kävi niin, että sairastin influenssat kovalla 39 - 40 C kuumeella 4-5 vrk, niveliä ja päätä särki ja sitten toivuin rauhassa. Jälkitauteja ja särkyjä ei jäänyt. Aloitin liikunnan noin kaksi viikkoa influessan sairastumisesta varovasti tunnustellen, etten esim hengästy tavanomaista enempää. Ei voida siis sanoa, että influenssan sairastaminen olisi kaikille isompi paha kuin rokottaminen!
82.
Jokainen kuolee joskus. Itse en yhtään välitä pitkittää elämääni joten tulkoon tappava influenssa jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ottako. Korona on massiivinen psykologinen operaatio ja suurin osa teistäkin tänne kirjoittavista olette sen operaation myötä aivopestyjä ja peloteltuja uhreja. Rokote on aivan turha ja pahimmillaan aiheuttaa sivuoireena teille vammaisuutta.
T. Donald Trump, stable genius.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ottako. Korona on massiivinen psykologinen operaatio ja suurin osa teistäkin tänne kirjoittavista olette sen operaation myötä aivopestyjä ja peloteltuja uhreja. Rokote on aivan turha ja pahimmillaan aiheuttaa sivuoireena teille vammaisuutta.
T. Donald Trump, stable genius.
Vetelepä varisverkostolainen äärivassaripelle handuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa sellaiseen. Kaikille sitä ei jaella ilmaiseksi.
Voit mennä maksuttomaan piikkijonoon. Tuskin kysyvät mitään, mutta jos kysyvät voit sanoa että lähipiirissä on riskiryhmäläisiä (vanhukset tmv). Mutta tuskin kysyvät yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin, että sairastin influenssat kovalla 39 - 40 C kuumeella 4-5 vrk, niveliä ja päätä särki ja sitten toivuin rauhassa. Jälkitauteja ja särkyjä ei jäänyt. Aloitin liikunnan noin kaksi viikkoa influessan sairastumisesta varovasti tunnustellen, etten esim hengästy tavanomaista enempää. Ei voida siis sanoa, että influenssan sairastaminen olisi kaikille isompi paha kuin rokottaminen!
82.
Hmm. 4-5 päivää 40 asteen kuumetta, lihaskipua ja päänsärkyä vai muutama päivä rokotuskohdan lievää arkuutta?
Onpa vaikea valinta.
Jos saa valita, niin sairaalaan mieluummin Korkman kuin influenssan.
Olen samaa mieltä, kun joku aiemmin kirjoittanut. On aika kasinaismoraliatista ja epäloogista noudattaa äärikuria koronan suhteen perustelemalla sitä moraalilla ja toisten suojelemisella. Mutta sitten samat henkilöt ovat vuodesta toiseen "lintsanneet" influenssarokotteesta varsin itsekkäin syin. Ei ole paljon painanut huoli riskiryhmäläisistä. Meillä on iso joukko ihmisiä, jotka eivät voi rokotetta ottaa ja influenssa on heille kohtalokas.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ”minä minä minä”-ihmiset, jotka sanovat, ettei rokotteesta ole mitään hyötyä ja ottakoot ne, jotka kuuluvat riskiryhmiin unohtavat kaksi asiaa.
1) vaikka rokote ei takaa 100% suojaa, sen saatuaan saa mahdollisen taudin lievempänä
2) mitä useampi ottaa rokotteen, sitä parempi laumasuojaEli ottamalla rokotteen suojelet paitsi itseäsi, myös niitä, joille influenssa voi olla kohtalokas.
On myös aika paljon niitä, jotka ottavat rokotteen ja saavat taudista sen pahimman muodon. Suomessa ei edes yritetä laumasuojaa, koska lapset ja vanhukset rokotetaan eri rokotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa valita, niin sairaalaan mieluummin Korkman kuin influenssan.
Olen samaa mieltä, kun joku aiemmin kirjoittanut. On aika kasinaismoraliatista ja epäloogista noudattaa äärikuria koronan suhteen perustelemalla sitä moraalilla ja toisten suojelemisella. Mutta sitten samat henkilöt ovat vuodesta toiseen "lintsanneet" influenssarokotteesta varsin itsekkäin syin. Ei ole paljon painanut huoli riskiryhmäläisistä. Meillä on iso joukko ihmisiä, jotka eivät voi rokotetta ottaa ja influenssa on heille kohtalokas.
En arvostele muita, vaikka en itse otakaan influenssa- ja mahdollisesti en myöskään koronarokotusta. En ottanut sikainfluenssarokotustakaan. Minua ei ehkä luokitella riskiryhmään kuuluvaksi, mutta itse koen olevani riskissä ja toisaalta riskissä myös, jos ottaisin rokotteen. Suojaudun parhaani mukaan muuten koronalta, mutta en ehkä rokottamalla.
Rokotuksista on tullut minulle pitkäaikaisia vaivoja, jotka ovat onneksi väistyneet viimeistään vuodessa. En uskalla ottaa rokkotuksia siis joka vuosi. Olen ottanut vain perusrokotusohjelman mukaiset rokotteet.
En ole varma, että onko rokotehaittojani kirjattu koskaan oikein. Jos sanon, että käsi oli kipeä, niin se on normaalia ja olen samaa mieltä siitä, mutta jos sanon, että jalkani eivät toimineet, niin sekö sitten ei merkitse mitään? Eivät ainakaan kertoneet, että olisivat tehneet ilmoituksia.
He eivät tunteneet niitä oireita itse, vaan minä koin ne. Onko teidän mielestä normaalia, jos kävelykyky melkein häviää rokotuksen jälkeen, mutta kun pyytävät näyttämään, että pystynkö kävelemään, niin kävelen hammasta kivun vuoksi purren muutaman metrin, jolloin ei heidän mielestään ole tullut rokotehaittaa? Olisiko ollut syytä tutkia tarkemmin, että miksi näin tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ”minä minä minä”-ihmiset, jotka sanovat, ettei rokotteesta ole mitään hyötyä ja ottakoot ne, jotka kuuluvat riskiryhmiin unohtavat kaksi asiaa.
1) vaikka rokote ei takaa 100% suojaa, sen saatuaan saa mahdollisen taudin lievempänä
2) mitä useampi ottaa rokotteen, sitä parempi laumasuojaEli ottamalla rokotteen suojelet paitsi itseäsi, myös niitä, joille influenssa voi olla kohtalokas.
On myös aika paljon niitä, jotka ottavat rokotteen ja saavat taudista sen pahimman muodon. Suomessa ei edes yritetä laumasuojaa, koska lapset ja vanhukset rokotetaan eri rokotteilla.
Onko sulla muuta perustetta kuin mutu tuolle väitteelle, että osa rokotetuista saa sen pahimman muodon?
Vierailija kirjoitti:
82.
Olisko ollut kova flunssa vain? Influenssa kestää pari viikkoa ja lapsilla kolme viikkoa. On ankara tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
82.
Olisko ollut kova flunssa vain? Influenssa kestää pari viikkoa ja lapsilla kolme viikkoa. On ankara tauti.
Influenssoja on kuule monenlaisia - lievästä ja lyhytkestoisesta tappavaan asti.
Varjossa kirjoitti:
En ota myrkkypiikkiänne.
Hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä paljon ole, äläpäs valehtele.
Vierailija kirjoitti:
82.
No millä tavalla tuo on pienempi paha kuin rokotteen ottaminen, en käsitä.
Jättämällä ottamatta influenssarokotteen suojelen itseäni. Muutaman influenssan eläissäni sairastaneena ja kun en sairasta tavallisia flunssia, päätin olla ottamatta. Saan rokotteista voimakkaita rektioita. En tiedä, että tulisiko juuri influnssarokotteestakin voimakas reaktio, mutta kun olen saanut itseni kuntoon muutaman muun rokotteen jäljiltä, niin en tahdo kokeilla onneani.
Minulla on ollut jatkuvia kipuja ja sairauden tunnetta jopa kuukausia rokotusten jälkeen. Ei niitä ole tilastoitu mihinkään, mutta on vähän ihmeellistä, että esim hepatiittirokotuksesta oli kaksi viikkoa ja tuli tarvetta pitkälle sairaslomalle.
Syytä oireisiini ei ole ole löydetty. Verikokeissa sain normaalit tulokset (ei reumaa tms). Vain tahdonvoimalla pystyin liikkumaan, kun se teki niin kipeää. Narkolepsiaa en onneksi ole saanut.