Hoitajana vetoan: Ottakaa influenssarokotus. Satoja turhia kuolemia voitaisiin välttää.
Hoitajana odotan kauhulla mitä tapahtuu kun joka talvinen influenssaepidemia käynnistyy näin korona-aikana. Tähän on syynsä.
Influenssa on terveydenhoidolle merkittävä rasite - ja täysin turhaan, koska rokote on kaikkien saatavilla.
Koronatoimet tulevat hidastamaan influenssapotilaan hoitoon pääsyä. Koronatestin jälkeen influenssalääkitys ei enää tehoaisi. Terveydenhoito on muutenkin poikkeustilassa eikä kykene vastaamaan influenssaepidemian haasteisiin. Influenssapotilaan tilaa on seurattava vaarallisten jälkitautien havaitsemiseksi ja se syö paljon resursseja. Käykö ensi talvena niin, että moni keuhkokuumeen tms. jälkitaudin saanut influenssapotilas pääsee liian myöhään lääkärin vastaanotolle?
Joka vuosi toistuu sama asia: Päivystykseen tuodaan perusterveitä työikäisiä, joilla on korkea kuume ja vointi mennyt todella heikoksi. Tuskat ovat suuret eikä särkylääkkeistä enää ole apua. Muuten ei näekään niin paljon kovasti kipeitä ihmisiä kuin influenssaepidemian huippuaikana.
Valitettavasti osa näistä potilaista joutuu tehohoitoon ja olen nähnyt myös karuimmatkin seuraukset. Kotiin palaa vain potilaan mukana ollut maallinen omaisuus.
Vetoan kaikkiin terveisiin lapsiin, nuoriin ja työikäisiin: Ottakaa influenssarokote. Niin me terveydenhoidon henkilöstökin teemme. Muuten meitä ei olisi teitä hoitamassa.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa sellaiseen. Kaikille sitä ei jaella ilmaiseksi.
Voit mennä maksuttomaan piikkijonoon. Tuskin kysyvät mitään, mutta jos kysyvät voit sanoa että lähipiirissä on riskiryhmäläisiä (vanhukset tmv). Mutta tuskin kysyvät yhtään mitään.
Aivan, minä aina sanon, että en ole riskiryhmään, mutta minulla on vanha äiti, jonka kanssa olen tekemisissä. Viimeksi rokottaja sanoi, että kyllä me rokotamme kaikki, jotka tulevat rokotteen ottamaan. Tämä Helsingissä.
Täällä tunnutaan taas kerran sotkemaan flunssa ja varsinainen influenssa.
Olen rokotuttanut itseni lähes siitä asti, kun on saatavilla ollut ja ainoa jälkihaitta on ollut lievä päivän väsymys. OK, erilaisiahan me olemme.
Vierailija kirjoitti:
Olen rokotuttanut itseni lähes siitä asti, kun on saatavilla ollut ja ainoa jälkihaitta on ollut lievä päivän väsymys. OK, erilaisiahan me olemme.
Jos influenssa voi olla oireeton tai lieväoireinen niin kuinka se erotetaan flunssasta ilman testiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rokotuttanut itseni lähes siitä asti, kun on saatavilla ollut ja ainoa jälkihaitta on ollut lievä päivän väsymys. OK, erilaisiahan me olemme.Jos influenssa voi olla oireeton tai lieväoireinen niin kuinka se erotetaan flunssasta ilman testiä?
Rautakangella
Huokaus. Vielä muutama kuukausi ja sitten se taas alkaa. Nimim. hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Vielä muutama kuukausi ja sitten se taas alkaa. Nimim. hoitaja
Cry me a river...
saako kuka vain sen piikin, maksaako, pitääkö pyytää resepti??
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen ottanut influenssarokotteen kokeeksi ja viikko siitä iski kauhea flunssa ja kurkkukipu. En ikinä ota.
Lapsellista yhdistää influenssarokote ja tavalliset flunssat.
En taatusti riskeeraa omaa terveyttäni yhdenkään potilaan/asiakkaan takia. Kun palkkani on viisinumeroinen niin sitten mietitään tungetaanko minuun yhtäkään piikkiä ja rikotaan itsemääräämisoikeutta. Tai jos asetetaan laki että jokaisen ihmisen ammattiin katsomatta on nämä piikit otettava jopa 40v ajan vuosittain. T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
saako kuka vain sen piikin, maksaako, pitääkö pyytää resepti??
THL vastaa
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/influe…
Netissä löytyy raportti, jossa kerrotaan mitä seurasi vuosia sitten, kun Hyvinkään sairaalan osastolla oli yksi influenssaan sairastunut.
Yksi tartunnan saanut potilas kuoli ja altistuneita hoitajia lääkittiin jollain mystisellä lääkkeellä ja heistäkin osa sairastui. Tauti levisi ja eristystoimia tehtiin.
Kauhea hässäkkä, kärsimystä ja kuolema vain siksi, että joku oli jättänyt rokotteen ottamatta.
varmaan kiva hoitaa influenssapotilaita ja sitten huomata, että ei hitto, ei kai se ala mullakin!!! :( no heti se tulee selväksi että ei ole flunssaa ja puolen tunnin päästä jo ihan tappava olo. influenssa tulee päälle ihan käsittämättömän nopeesti! mutta on tooodella hidas paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveille ei influenssa ole tappava ja mummot ja papat ottakoon ja sairaat
terveitä influenssa just niittääkin, koska muut ovat rokotettuja....
Vierailija kirjoitti:
noilla taudeilla ei ole mitään tekemistä keskenään. sanoisinko että kuin tomaattia ja chiliä... vertailisi
Rokotteisiin liittyy liian paljon riskejä. Mieluummin otan D- ja A-vitamiinia sekä sinkkiä.
Täällä moni muuttaisi mielensä, jos sairastaisi influenssan.
Influenssa ei ole flunssa, vaan sellainen tauti, että otan kyllä melkein minkä rokotteen vain, ettei se tulisi toista kertaa.
Lääkäri sanoi mulle, että rokotteesta oireita saaneiden olisi syytä muistaa mitä heille olisi käynyt, jos he olisivat jättäneet rokotteen ottamatta ja saaneet influenssatartunnan....
siis jos reagoi rokotteeseenkin niin reaktio rokottamattomana itse tautiin olisi kuulemma mahdollisesti erittäin kova!
Minäkin sain influenssarokotteen. Eilen poikkesin piikillä.
Sairastin 3 vuotta sitten niin rajun influenssan, että sen jälkeen olen rokotuksen ottanut.
Lapsena sain aika rajun reaktion rokotuksesta, lääkäri silloin oli sitä mieltä, ettei jatkossa kannata ehkä sitä ottaa. Mutta se oli siis useita kymmeniä vuosia sitten ja nyt en ole mitään oireita rokotteesta saanut.