Hoitajana vetoan: Ottakaa influenssarokotus. Satoja turhia kuolemia voitaisiin välttää.
Hoitajana odotan kauhulla mitä tapahtuu kun joka talvinen influenssaepidemia käynnistyy näin korona-aikana. Tähän on syynsä.
Influenssa on terveydenhoidolle merkittävä rasite - ja täysin turhaan, koska rokote on kaikkien saatavilla.
Koronatoimet tulevat hidastamaan influenssapotilaan hoitoon pääsyä. Koronatestin jälkeen influenssalääkitys ei enää tehoaisi. Terveydenhoito on muutenkin poikkeustilassa eikä kykene vastaamaan influenssaepidemian haasteisiin. Influenssapotilaan tilaa on seurattava vaarallisten jälkitautien havaitsemiseksi ja se syö paljon resursseja. Käykö ensi talvena niin, että moni keuhkokuumeen tms. jälkitaudin saanut influenssapotilas pääsee liian myöhään lääkärin vastaanotolle?
Joka vuosi toistuu sama asia: Päivystykseen tuodaan perusterveitä työikäisiä, joilla on korkea kuume ja vointi mennyt todella heikoksi. Tuskat ovat suuret eikä särkylääkkeistä enää ole apua. Muuten ei näekään niin paljon kovasti kipeitä ihmisiä kuin influenssaepidemian huippuaikana.
Valitettavasti osa näistä potilaista joutuu tehohoitoon ja olen nähnyt myös karuimmatkin seuraukset. Kotiin palaa vain potilaan mukana ollut maallinen omaisuus.
Vetoan kaikkiin terveisiin lapsiin, nuoriin ja työikäisiin: Ottakaa influenssarokote. Niin me terveydenhoidon henkilöstökin teemme. Muuten meitä ei olisi teitä hoitamassa.
Kommentit (185)
Typerää syyllistää kansaa joka tuskin pystyy ruokkimaan itsensä täällä ylikalliissa maassa. Jos oikeasti oltaisiin niin huolissaan , jokainen saisi rokotuksen ilmaiseksi. Yksi rokote ei paljoa maksa, mutta kun teitä on 5 niin ei enää puhuta pikkusummista.
Olen kuullut, että moni on saanut influenssan ja vieläpä todella rajuna rokotteesta huolimatta. Osa on saanut rokotteesta itsestään oireita. Siksi en ole sitä ottamassa.
Mutta olen viime keväästä asti harkinnut pneumokokkirokotetta, eli keuhkokuume rokotetta. Onko kellään siitä kokemusta? Keuhkokuumehan taitaa olla influenssan yleisin ja vaarallisin jälkitauti?
Vierailija kirjoitti:
Otin kerran ja olin sen jälkeen kipeämpi kuin olen ikinä elämässäni ollut. En ota toiste.
Sama täällä!!
Olin sen saakelin p*skarokotteen jälkeen niin sairas, että epäilin jo, että minuuun olikin rokotettu jotain myrkkyä - koska niin kipeä olin ja vielä 4 kk se kauhea influenssa äänenkäheyksineen, poskiontelotulehduksineen ja korkeine kuumeineen kesti!!
Älkää ottako sitä influenssarokotusta - älkää ainakaan te, jotka yhteiskunta määrittelee köyhiksi ihmisiksi, jotka tarvitsevat yhteiskunnan tukea, tiedättehän.
Itsekin olin silloin sellainen, nyt tosin ollut jo aika kauan töissä ja voi olla että saisin nyt oikeanlaisen rokotuksen tällä kertaa, mutta en uskalla enää kokeilla sitä.
Rokotteen mukana tulee nanosiruja joilla teitä voidaan seurata ja tarvittaessa mieltä hallita.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että moni on saanut influenssan ja vieläpä todella rajuna rokotteesta huolimatta. Osa on saanut rokotteesta itsestään oireita. Siksi en ole sitä ottamassa.
Mutta olen viime keväästä asti harkinnut pneumokokkirokotetta, eli keuhkokuume rokotetta. Onko kellään siitä kokemusta? Keuhkokuumehan taitaa olla influenssan yleisin ja vaarallisin jälkitauti?
Mä otin huhtikuun alussa sen elinikäisen pneumokokkirokotteen (tosin oon 20-vuotias, niin en tiedä, onko mun kohdallani elinikänen vai pitääkö uusia, jos bakteerikanta muuttuu). Iltapäivällä rokotteen oton jälkeen väsytti ja pistokohdan lihas oli pari päivää arka, mutta muita oireita ei ole ollut. Sairastan yleensä elokuun lopussa/syyskuun alussa flunssan, mutta tänä vuonna sitä ei ole tullut. En ole varma, onko kyse rokotteesta vai siitä, etteivät ihmiset liiku tänä aikana julkisilla paikoilla flunssassa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.1056002…;
"Olen suositellut rokotteen ottamista jo ennen epidemiaa. Maailmalla on seurantatutkimuksilla osoitettu, että pneumokokkirokote voi suojata myös hengitysteiden virusinfektioilta. Miksi se näin tekee, sitä ei tiedetä", kertoo MT:lle Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön ylilääkäri Maarit Valtonen.
"Aikaisemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että muita virusinfektioita esiintyy vähemmän niillä, jotka ovat ottaneet pneumokokkirokotteen. Siihen perustuen toki rokotteen ottaminen on hyvä päätös", Olympiakomitean Maarit Valtonen summaa."
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen mukana tulee nanosiruja joilla teitä voidaan seurata ja tarvittaessa mieltä hallita.
Huono vitsi tai trolli, koska siirtää vain ajatuksen pois siitä, että silti korona on ollut HOAX ja muuten samalla kehnoa henkilopalvontaa tai perassa juoksua valikoivaa hysterisointia ja pelottelua harrastavaa joukkoa kohtaan.
lisäksi samaan liittyy tyranniaa tai toisin sanoen projisointia, jos sen sillä sanalla haluaa ilmaista.
Koronatestin jälkeen influessa lääkitys ei enää tehoaisi?
Vierailija kirjoitti:
Pneumokkirokotteesta on hyötyä ja kun kertapiikki riittää, se kannattaa ottaa. Varmista että se on Pfizerin Prevenar13. (Lue vastaus26).
Rokote on kallis, voit vertailla lääkäriasemien hintoja. Helpoimmin sen voi kysyä punkkibussista.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://saaristola…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ottanut. Ihan sama ottaako muut, mutta sitä en ymmärrä, että vauhkotaan koronasta ja syyllistetään esimerkiksi matkailijoita taudin levityksestä ja sitten ollaan ottamatta influenssarokote koska se on ihan turha.
Miten korona liittyy kausi-influenssarokotukseen?
Että miksi vauhkotaan koronan levittämisestä mutta ei välitetä influenssan levittämisestä.
Punkkibussista voi siis ostaa vain pneumokkirokotteen.
En ole 41 vuoden aikana kertaan sairastanut influenssaa, joten en ota rokotettakaan. Anopilla taisi olla 15 vuotta sitten influenssa, muita sairastuneita ei tule mieleen edes lähipiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otin huhtikuun alussa sen elinikäisen pneumokokkirokotteen (tosin oon 20-vuotias, niin en tiedä, onko mun kohdallani elinikänen vai pitääkö uusia, jos bakteerikanta muuttuu). Iltapäivällä rokotteen oton jälkeen väsytti ja pistokohdan lihas oli pari päivää arka, mutta muita oireita ei ole ollut. Sairastan yleensä elokuun lopussa/syyskuun alussa flunssan, mutta tänä vuonna sitä ei ole tullut. En ole varma, onko kyse rokotteesta vai siitä, etteivät ihmiset liiku tänä aikana julkisilla paikoilla flunssassa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.1056002…;
"Olen suositellut rokotteen ottamista jo ennen epidemiaa. Maailmalla on seurantatutkimuksilla osoitettu, että pneumokokkirokote voi suojata myös hengitysteiden virusinfektioilta. Miksi se näin tekee, sitä ei tiedetä", kertoo MT:lle Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön ylilääkäri Maarit Valtonen.
"Aikaisemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että muita virusinfektioita esiintyy vähemmän niillä, jotka ovat ottaneet pneumokokkirokotteen. Siihen perustuen toki rokotteen ottaminen on hyvä päätös", Olympiakomitean Maarit Valtonen summaa."
Ok, kiitos vinkistä. Käsittääkseni pneumokokkirokote suojaa myös monilta muilta taudeilta kuin keuhkokuumeelta, mm. verenmyrkytykseltä ja aivokalvontulehdukselta. Toki keuhkokuumeen voivat aiheuttaa muutkin virukset ja bakteerit.
Mielummin tämän otan kuin influenssapiikin, vaikka kallis onkin.
Työkaveri sai pahan tomaattiallergian influenssarokotuksesta.
Entisen tomaatinystävän elämästä tuli aika hankalaa tomaattiyhteiskunnassa.
Ei ole olemassa sellaista kuin turha kuolema .
Vierailija kirjoitti:
Koronatestin jälkeen influessa lääkitys ei enää tehoaisi?
Tässä ap on varmaankin tarkoittanut sitä, että influenssalääkitys pitää aloittaa niin pian kuin mahdollista heti ensioireiden alettua, jotta niillä on tehoa. Nythän kaikki ehkä tiedämme,ettei koronatestiin pääse heti, eikä tulokset ole heti saatavilla. Eli käytännössä influenssalääke jää kokonaan hyödyntämättä.
Olen myös sh, takana parikymmentä vuotta päivystysluonteista työtä. Todella surullisena lukenut tämänkin ketjun läpi. AP nostaa esille tärkeän, merkityksellisen asian. Mutta toisaalta, voiko edes odottaa, että maallikko ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Terveille ei influenssa ole tappava ja mummot ja papat ottakoon ja sairaat
Ei koronakaan tapa terveitä, mutta silti siinä pitäisi ottaa muut huomioon ja suojata esim.maskilla toisia. Miksei omalla influenssa rokotuksella voi suojata niitä sairaita?
Tämä palsta on niin täynnä hulluja foliohattuja, joita ei kiinnosta tiede, että täällä on täysin turhaa yrittää keskustella järkevästi esimerkiksi ravitsemuksesta tai juurikin rokotteista.
Sut on aivopesty. Rokote on turha ja vanhuksia kuolee joka päivä.
Mä en ymmärrä miten rokote estää taudin leviämisen hionon käsihygienian takia :) siksi en ole rokotetta ottanut.