Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajana vetoan: Ottakaa influenssarokotus. Satoja turhia kuolemia voitaisiin välttää.

Hoitaja
13.09.2020 |

Hoitajana odotan kauhulla mitä tapahtuu kun joka talvinen influenssaepidemia käynnistyy näin korona-aikana. Tähän on syynsä.

Influenssa on terveydenhoidolle merkittävä rasite - ja täysin turhaan, koska rokote on kaikkien saatavilla.

Koronatoimet tulevat hidastamaan influenssapotilaan hoitoon pääsyä. Koronatestin jälkeen influenssalääkitys ei enää tehoaisi. Terveydenhoito on muutenkin poikkeustilassa eikä kykene vastaamaan influenssaepidemian haasteisiin. Influenssapotilaan tilaa on seurattava vaarallisten jälkitautien havaitsemiseksi ja se syö paljon resursseja. Käykö ensi talvena niin, että moni keuhkokuumeen tms. jälkitaudin saanut influenssapotilas pääsee liian myöhään lääkärin vastaanotolle?

Joka vuosi toistuu sama asia: Päivystykseen tuodaan perusterveitä työikäisiä, joilla on korkea kuume ja vointi mennyt todella heikoksi. Tuskat ovat suuret eikä särkylääkkeistä enää ole apua. Muuten ei näekään niin paljon kovasti kipeitä ihmisiä kuin influenssaepidemian huippuaikana.

Valitettavasti osa näistä potilaista joutuu tehohoitoon ja olen nähnyt myös karuimmatkin seuraukset. Kotiin palaa vain potilaan mukana ollut maallinen omaisuus.

Vetoan kaikkiin terveisiin lapsiin, nuoriin ja työikäisiin: Ottakaa influenssarokote. Niin me terveydenhoidon henkilöstökin teemme. Muuten meitä ei olisi teitä hoitamassa.

Kommentit (185)

Vierailija
1/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kerran ja olin sen jälkeen kipeämpi kuin olen ikinä elämässäni ollut. En ota toiste. 

Vierailija
2/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko siitä maksamaan jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ottanut. Ihan sama ottaako muut, mutta sitä en ymmärrä, että vauhkotaan koronasta ja syyllistetään esimerkiksi matkailijoita taudin levityksestä ja sitten ollaan ottamatta influenssarokote koska se on ihan turha.

Vierailija
4/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ottanut. Ihan sama ottaako muut, mutta sitä en ymmärrä, että vauhkotaan koronasta ja syyllistetään esimerkiksi matkailijoita taudin levityksestä ja sitten ollaan ottamatta influenssarokote koska se on ihan turha.

Miten korona liittyy kausi-influenssarokotukseen?

Vierailija
5/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveille ei influenssa ole tappava ja mummot ja papat ottakoon ja sairaat

Vierailija
6/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isoin osa Suomen tartunnoista on peräisin ulkomailta tulleilta, on aika helppo laskea yhteen 1+1. Ei tosiasioiden toteaminen ole syyllistämistä. Eikä korona liity mitenkään influenssarokotukseen. 

Vierailija
7/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin kerran ja olin sen jälkeen kipeämpi kuin olen ikinä elämässäni ollut. En ota toiste. 

Samoin.

Perusterve äitinikään (73v.) ei ole sitä koskaan ottanut.

Ymmärrän terveydenhuollossa työskentelevät, allergikot, astmaatikot, jotka rokotteen otavat, muta en perusterveitä.

Vierailija
8/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ennenkään ottanut vaikka työnantaja sen maksaisi, en ota nytkään. Oon viimeksi sairastanut edes flunssan viime vuosikymmenellä. Ottakoon tapasairastajat ja oikea riskiryhmä

Vierailija
9/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole maksullinen perusterveille?

Vierailija
10/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäpä sitten odottelet kauhulla. On kyllä heikkotahtoinen ja vajaamielinen, jos tuollaisen yksittäisen itkijänaisen vuodatuksen vuoksi ottaa. Itse otan, mutta siihen on paremmat syyt kuin jonkun yksinkertaisen hoitsukkaisen valitusvirsi. 

Sairaanhoitajia ja lähihoitajia on todella fiksuja myös, mutta ap ei selvästi kuulu heihin.

Vierailija
11/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ottanut ikinä ja kerran oeln sen sairastanut. Enkä siihen mitään lääkäriä tarvinnut. Nyt en ota ainakaan kun välttelen koronan takia muutenkin ihmisiä ja pidän maskia.

Vierailija
12/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin flunssarokotteen ekan kerran alkuvuodesta ja aion ottaa taas loppuvuodesta. Se on vaan elämän riskien hallintaa. Minulle on jo kerran osunut mustapekka syövän muodossa, joten tiedostan, että vaikka todennäköisesti en saisi covidia ja flunssaa yhtäaikaa on se kuitenkin mahdollista. Miksi en tätä mahdollisuutta poistaisi, jos kerran voin?

Olisi tosin kiva jos rokote olisi ilmainen muillekin kuin työterveyshuollon asiakkaille ja riskiryhmille.

Vierailija
13/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssarokote estää noin yhden influenssan per 10 vuotta.

-- Influenssan saa vuosittain noin 20% väestöstä. Eli keskimäärin yksi ihminen joka viides vuosi

-- Rokote toimii noin 50% varmuudella. Se siis estää joka toisen tartunnan.

Ottamalla rokotteen joka ikinen vuosi sairastaa siis yhden influessan kerran per 10 vuotta, ilman rokotetta kerran viidessä vuodessa. Toisin sanoen 9 kertaa 10stä influenssarokote menee hukkaan.

En ole tietääkseni koskaan vielä 40 ikävuoteen mennessä influenssaa sairastanut, tai sitten se on mennyt ohi flunssana. En siis todellakaan ala ottaa joka ikinen vuosi rokotetta, jotta EHKÄ siitä on hyöty kerran vuosikymmenessä, ja silloinkin olisin aiemman kokemuksen perusteella todennäköisesti saanut vain miedot oireet.

Vierailija
14/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan kannattaa nyt kyllä kurkistaa vaikka ihan THL.n tilastoja sitä, kuinka hyvin viime vuosina rokote on eri ikäryhmissä tehonnut.

Influenssarokote on saatu hyvin lobattua markkinoille, ja toki sillä paikkansakin on. Ikävä kyllä se tuo myös valheellisen turvallisuuden tunteen, eikä huomioida sitä että rokotettukin voi tautia levittää ja rokotettu voi myös taudin saada. AINA pitäisi huolehtia siitä ettei sairaana esim. mennä töihin tai kyläillä. Jatkuvasti yskivän ja pärskivän työntekijän, varsinkin hoitoalalla, paikka on kotona vaikka kuume nousikin vasta illalla. Nythän sinne töihin pitää raahautua viimeisillä voimilla kun saikkua/sijaisia ei saada... Ei se rokotus siinä paljoa auta.

Vierailija
15/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota turhia mömmöjä piikkeinä. Aika kamalaa, että terveiden työssäkäyvien ihmisten uhkaillaan olevan "merkittävä rasite" ilman.

Vierailija
16/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja thl vetoaa ettei tarvitsisi hävittää 300000 käyttämätöntä influenssarokotetta ongelmajätteenä.

Halvemmaksi tulee pistää ne ihmiseen.

Veronmaksajat maksaa rokotteet ja veronmaksajat maksaa rokotteiden hävityksen.

Vierailija
17/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hoitaja ap, et lähihoitaja etkä sairaanhoitaja.

Terveydenhuoltoalan ihmiset eivät saa suositella eivätkä paheksua inluenssarokotteita.

Rokotteen ottaminen on henkilökohtainen asia, paitsi silloin jos rokote on laissa säädetty pakolliseksi.

Terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien tulee olla tässä asiassa täysin puolueettomia ja neutraaleja.

Voivat he luetella rokotteen hyvät puolet ja mahdolliset huonot puolet, mutta ei saa suositella ottamaan rokotetta.

Vierailija
18/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11523612

"Suomessa jää joka vuosi käyttämättä 300 000 influenssarokotetta – etenkin tänä vuonna se kannattaa ottaa"

Miksi joka vuosi ostetaan noin paljon ylimääräisiä rokotteita?

Kyllä lääkeyhtiö on mielissään.

Jos tekisin omassa työssäni joka vuosi noin paljon hutiostoksia niin tulisi potkut alta aikayksikön.

Vierailija
19/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja thl vetoaa ettei tarvitsisi hävittää 300000 käyttämätöntä influenssarokotetta ongelmajätteenä.

Halvemmaksi tulee pistää ne ihmiseen.

Veronmaksajat maksaa rokotteet ja veronmaksajat maksaa rokotteiden hävityksen.

Väärin. 

Kausiinfluenssa virus muuttuu vuosittain ja sille tehdään aina uusi rokote.

Vierailija
20/185 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä keskivertohoitajaa niin älykkäänä, että ottaisin häneltä neuvoa. Anteeksi nyt vaan, mutta minusta ihmisiä tekohengitetäänkin liian paljon ja sen, joka kuolee flunssaan on 99% tapauksista parempi kuolla flunssaan. En minä ala ottamaan rokotteita ja rokottamaan lapsiani, jotta siltä vältyttäisiin. Rokottaahan jo se rokottaminen resursseja. Vielä kun voitaisiin antaa ihmisten kuolla arvokkaasti saappaat jalassa eikä jokaista tarvitsisi tekohengittää kunnes tarvitaan vaippa ja vaipanvaihtaja. Se on minun näkemykseni eikä hoitsun huoli ruuhkista sitä muuta. Ei niitä kaikkia tarvitsisikaan pelastaa, vain ne joilla on elämä edessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi