Hoitajana vetoan: Ottakaa influenssarokotus. Satoja turhia kuolemia voitaisiin välttää.
Hoitajana odotan kauhulla mitä tapahtuu kun joka talvinen influenssaepidemia käynnistyy näin korona-aikana. Tähän on syynsä.
Influenssa on terveydenhoidolle merkittävä rasite - ja täysin turhaan, koska rokote on kaikkien saatavilla.
Koronatoimet tulevat hidastamaan influenssapotilaan hoitoon pääsyä. Koronatestin jälkeen influenssalääkitys ei enää tehoaisi. Terveydenhoito on muutenkin poikkeustilassa eikä kykene vastaamaan influenssaepidemian haasteisiin. Influenssapotilaan tilaa on seurattava vaarallisten jälkitautien havaitsemiseksi ja se syö paljon resursseja. Käykö ensi talvena niin, että moni keuhkokuumeen tms. jälkitaudin saanut influenssapotilas pääsee liian myöhään lääkärin vastaanotolle?
Joka vuosi toistuu sama asia: Päivystykseen tuodaan perusterveitä työikäisiä, joilla on korkea kuume ja vointi mennyt todella heikoksi. Tuskat ovat suuret eikä särkylääkkeistä enää ole apua. Muuten ei näekään niin paljon kovasti kipeitä ihmisiä kuin influenssaepidemian huippuaikana.
Valitettavasti osa näistä potilaista joutuu tehohoitoon ja olen nähnyt myös karuimmatkin seuraukset. Kotiin palaa vain potilaan mukana ollut maallinen omaisuus.
Vetoan kaikkiin terveisiin lapsiin, nuoriin ja työikäisiin: Ottakaa influenssarokote. Niin me terveydenhoidon henkilöstökin teemme. Muuten meitä ei olisi teitä hoitamassa.
Kommentit (185)
Viimeisiä rokotteita piikitetään julkisella. Yksityiseltä nw jo loppu.
Vtuttaa, olisi työnantajan puolesta saanut, mutta loppu jo yksityisellä.
Saako julkiselta, jos sanoo et hoitaa kaverin vauvaa tai käy mummolla kylässä?
Haluan rokotteen kirjoitti:
tietysti saisit, mutta rokotteet on loppunut.
Haluan rokotteen kirjoitti:
Saa.
Mutta toki nyt kun ovat loppumassa, niin kannattaa varmaan ajatella, että pitäisikö jättää ne niille oikeasti riskiryhmäläisille.
Mä sairastin 10 vuotta sitten ollessani noin 30 v influenssan. Olin hyväkuntoinen, perusterve, liikunnallinen nuori aikuinen. Menen todella heikkoon kuntoon influenssasta ja sen jälkeisen vuoden vastustuskyky oli niin heikko, että tuli monet flunssat, poskiontelotulehdukset, angiinat yms. vaikka normaalisti en juuri mitään nuhakuumeita sairastellut. Liikuntaa en juuri voinut harrastaa influenssan jälkeisen vuoden aikana, koska riski sydänlihastulehdukselle oli niin suuri.
Ennen sairastamaani influnessaa olin ollut sitä mieltä, että mähän en mitään rokotuksia tarvitse, kun olen nuori, terve ja vahva. Että ottakoot mummot, papat ja sairaat sen jos haluavat. Ajattelin, että jos mulle tulee influenssa, niin se on kiva pikku palkallinen "loma" vaan, ei hätiä. No en olisi voinut olla enempää väärässä, siinä meni oikeasti seuraava vuosi puolikuntoisena. Sen jälkeen olen maksanut yksityiseltä muutaman kympin ja hankkinut sen rokotteen. Tiedän, ettei influenssarokote ole 100% mutta tuon kokemuksen jälkeen osittainen suojakin kelpaa mulle paremmin kuin ei mitään.
Pakko ottaa, jos haluan työtäni tehdä. Surullista, mutta totta. Työnantaja vaatii, koska laskun maksaja vaatii ja se siitä neuvotteluvarasta. Tiedän tehon olevan noin 50% ja mietin, että kuinka pitkään niiden monisairaiden, kipeiden, täysin autettavien vanhusten on sitten tarkoitus elää, jos eivät saa kuolla mihinkään? Lääkkeet pitävät sydämen sykkeen kunnossa, toiset tabletit rasvan pois, insuliinia piikitetään, pakkoliikkeitä, käytöshäiriöitä ja unettomuutta hoidetaan jne... Älkää käsittäkö nyt tahallisesti väärin. Varmasti haluan hoivattavilleni parasta, mutta monesti tuntuu siltä, että tämä elämän sekopäinen suojelu ei enää palvele tarkoitustaan.
Ja kyllä: olen tehnyt itselleni hoivatahdon, kirjannut sen omakantaan, kertonut sen läheisilleni sekä tehnyt myös ruumiinluovutustestamentin.
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
Otettu. Terve olen kuin pukki.
Ei ole välttämättä syy eikä seuraus, tiedäthän.
Vähän jo hävettää kun meille pistettiin tuo rokote jo kuukausi sitten koko perheelle kun neuvolassa sanottiin, että kannattaa rokottaa koko perhe, perheessä siis kaikki perusterveitä ja noitten 2pienimmän kuuluessa riskiryhmään iän puolesta saatiin koko suurperhe rokote..mieluummin oisin omani antanut nyt jollekkin oikeasti riskin alla olevalle joka jää ilman rokotetta.. kaiken päälle olin vielä viikon todella kipeänä piikin jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastin 10 vuotta sitten ollessani noin 30 v influenssan. Olin hyväkuntoinen, perusterve, liikunnallinen nuori aikuinen. Menen todella heikkoon kuntoon influenssasta ja sen jälkeisen vuoden vastustuskyky oli niin heikko, että tuli monet flunssat, poskiontelotulehdukset, angiinat yms. vaikka normaalisti en juuri mitään nuhakuumeita sairastellut. Liikuntaa en juuri voinut harrastaa influenssan jälkeisen vuoden aikana, koska riski sydänlihastulehdukselle oli niin suuri.
Ennen sairastamaani influnessaa olin ollut sitä mieltä, että mähän en mitään rokotuksia tarvitse, kun olen nuori, terve ja vahva. Että ottakoot mummot, papat ja sairaat sen jos haluavat. Ajattelin, että jos mulle tulee influenssa, niin se on kiva pikku palkallinen "loma" vaan, ei hätiä. No en olisi voinut olla enempää väärässä, siinä meni oikeasti seuraava vuosi puolikuntoisena. Sen jälkeen olen maksanut yksityiseltä muutaman kympin ja hankkinut sen rokotteen. Tiedän, ettei influenssarokote ole 100% mutta tuon kokemuksen jälkeen osittainen suojakin kelpaa mulle paremmin kuin ei mitään.
moni haluaa kokea saman ja jättää rokotteen ottamatta.
No en todellakaan ota, olen ollut useana vuonna työpaikkani ainoa, joka ei ole rokotusta ottanut ja ainoa, joka on selvinnyt talven ilman jatkuvaa flunssaa
Eli kiitos vaan, mutta en ota
Kum sen oikean influenssan kerran joutuu sairastamaan, rokotus on sen jälkeen tosi hyvä juttu.
Influenssa vei mut sairaalaan.
sairaalassa olin minäkin. sitten tajusin että tosiaan rokote on olemassa eikä mikään vanhusten juttu.
Moni työikäinen päättää ottaa rokotteen, kun on tehohoidon jälkeen opettelemassa taas kävelemään.
Peskää mieluummin kädet, älkääkä kosketelko kasvojanne likaisin käsin ja välttäkää oireisia. Julkisessa liikenteessä ja muissa ruuhkapaikoissa heidän, jotka yskivät tai aivastelevat olisi hyvä käyttää maskia myös koronan jälkeen.
Otan koronarokotteet nyt, mutta en aio ottaa niitä joka vuosi. En ota influenssarokotettakaan. Olen sairastanut joitakin influenssoja ilman jälkitauteja, mutta koko ajan vanhenen ja vastustuskykyni voi olla heikompi, tartunta tulla helpommin. Korona-virus on uusi, joten siksi suostun ottamaan enintään kolme kertaa rokotteen.
Kerran olen influenssan sairastanut ja teen mitä tahansa ettei tule toiste. Meni tila tosi pahaksi. Nyt olen jo yli 30 v ja en varmasti kestäisi toista samanlaista tautia. Otan rokotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Otin kerran ja olin sen jälkeen kipeämpi kuin olen ikinä elämässäni ollut. En ota toiste.
Imuroit luultavasti ihan tavallisen rinoviruksen aiheuttaman flunssan ennen influenssarokotusta ja se puhkesi rokotuksen kanssa samaan aikaan. Influenssavirukset ovat ero viruksia kuin rinovirukset. Monella on harhaluulo, että influenssarokotus olisi rinovirusten aiheuttamia flunssia vastaan. Ei ole. Kyseessä on kaksi eri tautityyppiä.
Otin jo. Nyt olen immuuni tai ainakin kuoleman todennäköisyys on selvästi pienempi.