Hoitajana vetoan: Ottakaa influenssarokotus. Satoja turhia kuolemia voitaisiin välttää.
Hoitajana odotan kauhulla mitä tapahtuu kun joka talvinen influenssaepidemia käynnistyy näin korona-aikana. Tähän on syynsä.
Influenssa on terveydenhoidolle merkittävä rasite - ja täysin turhaan, koska rokote on kaikkien saatavilla.
Koronatoimet tulevat hidastamaan influenssapotilaan hoitoon pääsyä. Koronatestin jälkeen influenssalääkitys ei enää tehoaisi. Terveydenhoito on muutenkin poikkeustilassa eikä kykene vastaamaan influenssaepidemian haasteisiin. Influenssapotilaan tilaa on seurattava vaarallisten jälkitautien havaitsemiseksi ja se syö paljon resursseja. Käykö ensi talvena niin, että moni keuhkokuumeen tms. jälkitaudin saanut influenssapotilas pääsee liian myöhään lääkärin vastaanotolle?
Joka vuosi toistuu sama asia: Päivystykseen tuodaan perusterveitä työikäisiä, joilla on korkea kuume ja vointi mennyt todella heikoksi. Tuskat ovat suuret eikä särkylääkkeistä enää ole apua. Muuten ei näekään niin paljon kovasti kipeitä ihmisiä kuin influenssaepidemian huippuaikana.
Valitettavasti osa näistä potilaista joutuu tehohoitoon ja olen nähnyt myös karuimmatkin seuraukset. Kotiin palaa vain potilaan mukana ollut maallinen omaisuus.
Vetoan kaikkiin terveisiin lapsiin, nuoriin ja työikäisiin: Ottakaa influenssarokote. Niin me terveydenhoidon henkilöstökin teemme. Muuten meitä ei olisi teitä hoitamassa.
Kommentit (185)
Lapsena sairastettu influenssa antaa suojaa vielä vanhuksenakin.
Miten sen saa turvallisesti niin ettei altista itseään koronalle terveysasemalla??
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että moni on saanut influenssan ja vieläpä todella rajuna rokotteesta huolimatta. Osa on saanut rokotteesta itsestään oireita. Siksi en ole sitä ottamassa.
Mutta olen viime keväästä asti harkinnut pneumokokkirokotetta, eli keuhkokuume rokotetta. Onko kellään siitä kokemusta? Keuhkokuumehan taitaa olla influenssan yleisin ja vaarallisin jälkitauti?
Influenssarokote ei toimi joka vuosi kaikkiin liikkeellä oleviin influenssiin, mutta tässäkään tapauksessa se ei pahenna tätä ikävää tautia, voi jopa lieventää.
Totta kai influenssa säikäyttää ja jättää katkeraksi että miksi sen piti osua juuri minulle ja erityisesti rokotteen ottanut syyttää helposti rokotusta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ottanut enkä ota. Pari kertaa sairastanut influenssan. Särkylääkkeet auttoi ja eikä ollut minun kohdalla kovin erikoinen tauti.
Näin rehellisesti sanottuna viimeisimmällä kerralla työssä oli hankala ja stressaava tilanne niin olin onnellinen että pääsin oravanpyörästä kotiin lepäämään!
tekstistä päätellen sulla on olltu flunssa. influenssa on sen tason tauti, että siinä ei ole mitään juhlimista.
Vierailija kirjoitti:
En tahdo ottaa influenssarokotetta. Olen sairastanut aikuisena sikainfluenssan, toisen influenssa A:n sekä influenssa B:n (lapsemme tartuttivat nämä muutaman vuoden sisällä päiväkodista ja koulusta). Itse lapsena olen sairastanut myös tunnistamattoman tyypin influenssan. Olen siis saanut jotain vastustuskykyä?
Rokottaminen ei ole minulle helppo juttu, joten en tahdo ottaa influenssapiikkiä joka vuosi. Tutut, jotka ovat ottaneet kausiinfluenssaarokotteen useana vuonna, ovat alkaneet valittaa jatkuvasta sairastelusta. Minä olen yleensä terve, mutta rokotuksista särkisi nivelet, nousisi kuume yms.
Olen aina huomannut heti, kun influenssa on ollut tulossa. Kuume on noussut erittäin nopeasti, minuuteissa, jolloin varon tartuttamasta muita.
Mielestäni on väärin vaatia hoitoalalla työskenteleviltä pakollista influenssarokotusta, kun jokainen on kuitenkin oman terveytensä asiantuntija. Olisi siis voitava päättää itse terveydestään ja jos on jo sairastanut influenssoja, niin eikö sekin suojaa potilaita? Miksi ei tarkasteta vasta-aineita verestä ja vapauteta rokottamisesta? Miksi vain rutiinisti rokotetaan kaikki, vaikka se ei ole haitatonta?
Riittää, kun on hyvä käsihygienia ja ei aivastele tai yksi. Syöpäpotilaita ja vastasyntyneitä voisi hoitaa vain rokotetut, oireettomat ja turvallisella tavalla työskentelyyn kykenevät. On suurempi ongelma, että luistetaan jostain hygieniasäännöistä, kuin että henkilöllä ei ole joka kausi uutta influenssarokotusta otettuna. Onhan muitakin tarttuvia tauteja kuin influenssa!
Influenssan sairastanut saa vastustuskykyä, mutta valitettavasti influenssavirukset muuttuvat huimalla vauhdilla verrattuna esim. koronaviruksiin ja siksi aikaisemmin sairastettu influenssa ei tuo suojaa viruksen uusia mutaatioita vastaan. Tästä syystä rokote annetaan joka vuosi, kun tiedetään minkälaisia virukset sillä hetkellä ovat.
Älkää ottako rokotetta, ihan turhaa ja jokainen kuolema ei ole turha, maailmassa liikaa ihmisiä.
T.Psyk.sh
Mulle sanoi infektiolääkäri, että immuniteetti influenssaa vastaan on minulla parempi kun sen nyt sairastin, kuin niillä jotka ottavat rokotuksen, mutta eivät ole sairastaneet. Hän ei nähnyt mitään syytä piikittää itseäni vuosittain turhaan. T: sairastanut, vaikka rokotettiin.
Päivystyksessä käyvät ihmiset eivät näe missä kunnossa influenssapotilaat ovat, koska nämä saattajineen siirretään eristettyyn odotustilaan, usein makuulle.
Henkilökunnan taas on vaikea ymmärtää kuinka kipeiksi sairastuneet kokevat olonsa, koska joka vuotisen rokotuksen ansiosta eivät itse sairastu. Mutta näkeehän sen että lähes liikuntakyvytön perusterve nuori on todella heikkona.
https://www.satakunnankansa.fi/a/14033367
Rokotetut sairastuvat influenssaan hirmuisella tahdilla: ”Toivottiin että suoja olisi hyvä”
"
Tänä syksynä moni on pettynyt influenssarokotteen tehoon, joka on ollut selvästi edellistä influenssakautta vaatimattomampi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tilasto kertoo, että rokote on pienentänyt ikääntyneiden riskiä sairastua tautiin vain 30 prosenttia. Se tarkoittaa, että jokaista kymmentä influenssaan sairastunutta kohti on seitsemän, jotka ovat sairastuneet, vaikka ovat saaneet rokotteen."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3870220/
New Onset Guttate Psoriasis Following Pandemic H1N1 Influenza Vaccination
Vierailija kirjoitti:
Lapsena sairastettu influenssa antaa suojaa vielä vanhuksenakin.
Tässä teille alanuolittajille.
https://yle.fi/uutiset/3-11135322
Miksi yksi saa influenssan ja toinen ei? Lapsuutesi ensimmäinen tartunta ratkaisee, miten helpolla selviät influenssakaudesta
"Arizonan terveystilastoista piirtyi kuvio, joka vahvisti, että lapsuuden ensimmäinen tartunta antaa koko iäksi selvää suojaa jommankumman virustyypin uusia kantoja vastaan."
Näin mainostetaan uutisissa influenssarokotusta:
https://www.instagram.com/p/B5_YMX9g4cj/
Tuo on varmaan joku uusi neulaton rokote...
Swine flu false pandemic seems to be biggest pharma fraud of century
RT uutislähetys vuodelta 2010
En ota myrkkypiikkiänne.
https://yle.fi/uutiset/3-10464642
"
Vuonna 1977 maailmaa kiertänyt venäläinen tai moskovalainen influenssa oli geenitasolla hyvin samanlainen kuin espanjantautivirus, Saksela kertoo.
Virusta tutkittaessa havaittiin hämmästyttävästi, että sen perimän evoluutio oli pysähtynyt ainakin neljännesvuosisadaksi.
– Aikaa oli niin pitkästi välissä, ettei se olisi voinut säilyä niin samanlaisena, jos se olisi kulkenut ihmisissä tai porsaissa.
Viruksen on täytynyt Sakselan mukaan odottaa jossakin laboratoriossa pakkasessa nuo vuosikymmenet ja päästä sieltä irti tahallaan tai vahingossa.
– Onko se ollut epäonnistunut rokotekokeilu? Vai onko sitä ajateltu bioaseeksi? Olisi mielenkiintoista tietää, kuka sitä on säilyttänyt ja missä, Saksela puntaroi.
Moskovalainen levisi ympäri maailmaa ja oli vähän normaalia kausi-influenssaa vakavampi."
https://academic.oup.com/cid/article/54/12/1778/455098
Increased Risk of Noninfluenza Respiratory Virus Infections Associated With Receipt of Inactivated Influenza Vaccine
Nämä ”minä minä minä”-ihmiset, jotka sanovat, ettei rokotteesta ole mitään hyötyä ja ottakoot ne, jotka kuuluvat riskiryhmiin unohtavat kaksi asiaa.
1) vaikka rokote ei takaa 100% suojaa, sen saatuaan saa mahdollisen taudin lievempänä
2) mitä useampi ottaa rokotteen, sitä parempi laumasuoja
Eli ottamalla rokotteen suojelet paitsi itseäsi, myös niitä, joille influenssa voi olla kohtalokas.
Näitä juttuja lukiessa muistuu aina mieleen työkaveri, joka naureskeli influenssapiikin ottajille, kunnes yhtenä talvena sitten sairasti sen itse. Parin viikon kuumehorkan ja lihaskipujen jälkeen mieli muuttui niin, että on ottanut joka syksy rokotteen ensimmäisten joukossa.
En tahdo ottaa influenssarokotetta. Olen sairastanut aikuisena sikainfluenssan, toisen influenssa A:n sekä influenssa B:n (lapsemme tartuttivat nämä muutaman vuoden sisällä päiväkodista ja koulusta). Itse lapsena olen sairastanut myös tunnistamattoman tyypin influenssan. Olen siis saanut jotain vastustuskykyä?
Rokottaminen ei ole minulle helppo juttu, joten en tahdo ottaa influenssapiikkiä joka vuosi. Tutut, jotka ovat ottaneet kausiinfluenssaarokotteen useana vuonna, ovat alkaneet valittaa jatkuvasta sairastelusta. Minä olen yleensä terve, mutta rokotuksista särkisi nivelet, nousisi kuume yms.
Olen aina huomannut heti, kun influenssa on ollut tulossa. Kuume on noussut erittäin nopeasti, minuuteissa, jolloin varon tartuttamasta muita.
Mielestäni on väärin vaatia hoitoalalla työskenteleviltä pakollista influenssarokotusta, kun jokainen on kuitenkin oman terveytensä asiantuntija. Olisi siis voitava päättää itse terveydestään ja jos on jo sairastanut influenssoja, niin eikö sekin suojaa potilaita? Miksi ei tarkasteta vasta-aineita verestä ja vapauteta rokottamisesta? Miksi vain rutiinisti rokotetaan kaikki, vaikka se ei ole haitatonta?
Riittää, kun on hyvä käsihygienia ja ei aivastele tai yksi. Syöpäpotilaita ja vastasyntyneitä voisi hoitaa vain rokotetut, oireettomat ja turvallisella tavalla työskentelyyn kykenevät. On suurempi ongelma, että luistetaan jostain hygieniasäännöistä, kuin että henkilöllä ei ole joka kausi uutta influenssarokotusta otettuna. Onhan muitakin tarttuvia tauteja kuin influenssa!