Naiset! Saako teitä lähestyä arkena?
Toisinaan yritän avata keskustelua mukavan oloisen naisen kanssa arkisessa tilanteessa, kuten bussipysäkillä tai junassa. Useimmiten keskustelu tyrehtyy heti alkuunsa, joskus harvoin jutellaan edes vähän aikaa ja vain kerran elämässäni ollaan menty treffeille myöhemmin. Sitten taas kun kyseessä on tilanne, jota kutsutaan bileiksi tai juhliksi, niin aika lailla kaikki ovat valmiita juttelemaan, ja usein mennään pidemmällekin.
Kysymys kuuluu, että saako tällainen mukava perusmies lähestyä teitä naisia arkisissa tilanteissa, vai koetteko sen epämiellyttävänä ja tunkeilevana? En tietenkään tarkoita päällekäyvää lähestymistä tai mitään ehdottelua, vaan harmitonta small talkkia, joka itsestään etenee johonkin tai sitten ei.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:17"]
Varmaan vain suomalaiset on niin juroja että ei saa häiritä (= tulla juttusille) muuten kuin baarissa kun juomana jotain vettä väkevämpää;D Kyllä minä naisena olen imarreltu varattuna tai vapaana, jos joku mies tulee juttusille tai pitää minua viehättävänä. Osaan kyllä sitten torjua jos minua ei kiinnosta tai olen varattu:)
Ihmetyttää vaan sellainen suomalainen asenne että "minä liikun yksin, älkää häiritkö, en uskalla puhua ihmisten kanssa ja vieraiden ihmisten juttelu vaivaannuttaa". Ihan oikeasti, ihmisiä tässä ollaan, ei toisen ihmisen juttelemaan tuleminen luulisi ketään haittaavan.
[/quote]
Joo mutta kun se ei tosiaan kuulu tähän kulttuuriin niin väkisinkin siinä tulee mieleen, että iskeähän siinä yritetään. Mitä se yleensä onkin. Miksi siitä pitäisi tykätä? Mielestäni siinä ei ole mitään väärää etten nauti yllättävistä lähestymisyrityksistä.
Harvaa naista huvittaa jutella formuloista, intistä yms. Jos bussipysäkillä tulet mulle näistä puhumaan niin voit olla varma, että muutamaan lauseeseen se jää. Toki muutamaan lauseeseen jää, vaikka puhuisit jostain asiasta, joka itseänkin kiinnostaa. Eikä se silti tule mihinkään johtamaan, ihan puhdasta sattumaa, että treffeille lähtisin tältä pohjalta.
Eli olen erimieltä, mitä ylemmät vastaajat näemmä :)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:09"]
Voi lähestyä esim. niin että tulee istumaan samaan pöytään työpaikkaruokalassa, mutta se että tulee jossain kaupassa juttelemaan kun yritän miettiä mitä teen ruoaksi, se on ensinnäkin aika läpinäkyvää, että myös häiritsevää. En ole kaupassa kuluttamassa aikaa, yritän päästä kotiin lasten ja miehen luo mahdollisimman nopeasti.
[/quote]
Onko siis niin, että bileissä ja seminaareissa ollaan yleisesti sellaisessa mielentilassa, jossa sosiaalinen kanssakäyminen on toivottua, mutta arjessa taas halutaan olla rauhassa ja yksin?
Outoa kyllä, vanhemmat ihmiset ja myös nuorehkot miehet usein tykkäävät höpötellä vaikkapa junassa säästä, Formuloista ja intistä, mutta naisten reaktio on tyypillisesti viileä. En tietenkään pysäyttele ihmisiä kadulla, mutta tykkään vaihtaa pari sanaa luontevissa tilanteissa.
AP
[/quote]
Naiset kohtaa noin 12-vuotiaasta lähtien kaikenlaisia perseestä puristelijoita ja joitain vähän vähemmän päälle käyviä lähestyjiä. Ei se ole kivaa. Miehet voi jutella säästä, me naiset kuitenkin ymmärrämme mikä siinä yleensä on se perimmäinen pyrkimys. Älkää naisia syyttäkö, syyttäkää vaikka niitä pariakymmentä pervoa ennen teitä.
Tottakai saa lähestyä! Se, että olet saanut välillä nihkeän vastaanoton, voi johtua useammastakin eri syystä. Ensinnäkin arkipäivän tilanteessa lähestyminen yllättää naisen ja tulee ehkä ihan puskista --> hämmentynyt reaktio :) Baarissa tms. lähestymiseen on ehkä paremmin varautunut. Samoin itsellä ainakin arkena työmatkoilla jne pyörii päässä työjutut ja muu arkinen. Kolmanneksi mä painelen arkena välillä menemään vähän tylsän näköisenä, vähällä meikillä ja nopeasti valituilla vaatteilla - en siis ehkä koe itseäni niin itsevarmasti ja puoleensavetäväksi kuin juhlatilanteessa, joten komean miehen lähestyminen voisi melkein harmittaa, ku en ole itse edustavimmillani... :D
Kyllä saa lähestyä, arkiset tilanteet parempia minusta siksi kun ihmiset ovat silloin (ainakin useimmiten) selvinpäin. Nykyinen aviomieheni lähestyi minua juurikin bussipysäkillä ja nyt lapsi tulossa.
Tietysti saa lähestyä. On oikein suotavaakin. Kaikenlainen kanssakäyminen ihmisten kesken on suotavaa ja erityisesti tässä yrmyn kansan kansoittamassa maassa.
Älä välitä, jos saat outoja ilmeitä tai muuta kummallista palautetta. Tällöin olet selvästikin tekemisissä itseäsi vähemmän sivistyneemmän henkilön kanssa, etkä menetä mitään.
Kyllä jokaisen sivistyneen ihmisen pitää osata vastata ystävälliseen kommunikointiin ystävällisesti riippumatta siitä, missä se tapahtuu.
Varmaan vain suomalaiset on niin juroja että ei saa häiritä (= tulla juttusille) muuten kuin baarissa kun juomana jotain vettä väkevämpää;D Kyllä minä naisena olen imarreltu varattuna tai vapaana, jos joku mies tulee juttusille tai pitää minua viehättävänä. Osaan kyllä sitten torjua jos minua ei kiinnosta tai olen varattu:)
Ihmetyttää vaan sellainen suomalainen asenne että "minä liikun yksin, älkää häiritkö, en uskalla puhua ihmisten kanssa ja vieraiden ihmisten juttelu vaivaannuttaa". Ihan oikeasti, ihmisiä tässä ollaan, ei toisen ihmisen juttelemaan tuleminen luulisi ketään haittaavan.
[/quote]
Suomalaisen kulttuurin kohteliaisuussääntöihin kuuluu, että annetaan ihmisten olla pääsääntöisesti rauhassa. Tästä huolimatta suomalaiset pystyvät pariutumaan ja myös lisääntymään enemmän kuin monet sosiaalisemmat eteläeurooppalaiset, joten en ymmärrä, mikä tässä on niin suuri ongelma. Pystytkö ymmärtämään muiden kulttuurien erilaisia käytöskoodeja, vai ovatko vain suomalaisten tavat sinulle ongelma?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:22"]
[/quote]
Joo mutta kun se ei tosiaan kuulu tähän kulttuuriin niin väkisinkin siinä tulee mieleen, että iskeähän siinä yritetään. Mitä se yleensä onkin. Miksi siitä pitäisi tykätä? Mielestäni siinä ei ole mitään väärää etten nauti yllättävistä lähestymisyrityksistä.
[/quote]
No ei mulla ole kyllä oletuksena että jokainen mies mikä vaihtaa punttisalilla pari sanaa tai vaikka kaupassakin, on heti minua iskemässä. Vaan ihan vaan normaalia ihmisten juttelua. Jos keskustelu muuttuu siihen suuntaan että mies vaikuttaa olevan iskemässä, osaan kyllä hänet sitten torjuakin. En nyt itse ainakaan ala torjumaan jokaisen mummon, papan, miehen, naisen ja lapsen juttusille tuloa ihan vain siksi että heillä on jotain taka-ajatuksia. Ja jos miehellä onkin taka-ajatuksia, minä otan sen vain kohteliaisuutena, sillä olen sitten sen verran kiinnostava että minua halutaan lähestyä.
Ei toki mitään väärää olekaan eikä kaikesta tarvitse tykätä, silti vaan toisaalta huvittaa sellainen asenne että vaivaudutaan kun joku tulee juttusille. Kun vertaa moneen muuhun maahan, niin aika avoimesti niissä jutellaan kyllä tuntemattomille... En vaan osaa ottaa sitä silleen huonona jos joku ihminen tulee juttelemaan, en ymmärrä miten se voi olla huono asia. Mieluummin niin, kuin suomalaisittain että kaikki jurottavat omissa oloissaan hiljaa puhua pukahtamatta ja eivät uskalla edes katsoa toisia päin...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:19"]
Outoa kyllä, vanhemmat ihmiset ja myös nuorehkot miehet usein tykkäävät höpötellä vaikkapa junassa säästä, Formuloista ja intistä, mutta naisten reaktio on tyypillisesti viileä. En tietenkään pysäyttele ihmisiä kadulla, mutta tykkään vaihtaa pari sanaa luontevissa tilanteissa.
AP
[/quote]
No ei se kovin outoa ole kun vähän miettii asiaa. Nuoret miehet ja iäkkäämmät ihmiset tuskin olettavat, että yrität iskeä. Naiset taas varmaankin olettavat, että yrität, ja ellen aivan väärin ymmärtänyt niin onhan se sinulla siellä taustavaikuttimena naisia lähestyessä.
"En tietenkään tarkoita päällekäyvää lähestymistä tai mitään ehdottelua, vaan harmitonta small talkkia, joka itsestään etenee johonkin tai sitten ei."
Miesten kohdalla et varmaankaan ajattele noin, että "tämä etenee tästä johonkin tai sitten ei". Eli naisten kohdalla sinulla on taustalla hiukan eri agenda sitten kuitenkin vaikket, ja naiset kyllä yleensä huomaavat sen aika helposti.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:14"]
Mua häiritsee, jos joudun ajattelemaan sitä iskuyritykseksi, sorry vaan :( Kun tosi tosi tosi tosi harvoin sellainen henkilö on ollut mukava, yleensä aina mielenterveyspotilaita (tai sitten heidän ainakin pitäisi olla).
Sen sijaan jossain harrastusryhmässä tms tilanne on täysin toinen, silloin se olisi suotavaa jutella. :)
[/quote]
Siis mulla ei ole mitään sitä vastaan, että mulle sinänsä jutellaan kaupungilla, bussissa, puistossa, missä vaan. Mutta Helsingissä 40 vuotta asuneena olen vain tullut siihen tulokseen, että avoinkaan suhtautuminen kadulla juttelemaan tulleisiin (ja siis heitä on ja olen jäänyt juttelemaan) ei ole tuonut ainakaan mun luokseni ketään normaalia :D
Harrastusporukoissa taas on se ero, että yleensä siellä porukka on sellaista mukavaa.
Eli tietty jos ap olet ihan tavallinen, niin voit ehkä löytää jonkun, mutta... Kummallista sitten, ettei katu ole yleisempi paikka iskeä, vai eikö se vain kuulu suomalaiseen kulttuuriin? Isketäänkö Italiassa / Espanjassakaan naisia kadulta? Vai..?
No, Afrikassa ilmeisesti ainakin isketään. Ja varsinkin metroasemilla :D
En siis ole mitenkään yleistä juttelukuöttuuria vastaan, mutta anteeksi vaan, kun se on liian harvinaista, että juttelemaan alkava mies olisi jotenkin kiva edes vähän enemmän tutustuttua. (Olen nopeasti laskien käynyt ainakin viiden random katu tutustujan kanssa kahvilla. Yksi heistä oli ulkomaalainen (länsimaista). )
t. 8
Aloin oikein miettiä näitä random katu-tutustujia, onko muut käyneet kadulla tapaamiensa miesten kanssa jossain muuallakin kuin vaihtaneet pari sanaa siinä kadulla siis?
t. 8
Tai sitten se, että tyypit on olleet kummallisia, johtuikin minusta :D
Mutta ei voi sanoa, ettenkö olis antanut tsäänssejä :D
no jos mies on puolituttu niin saa, sehän oisi ihan kivaa.Asun itse seudulla jossa on aika hyvä nuoria.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:01"]
Toki saa, jos on asiallinen, mutta kannattaa ymmärtää, että useimmat viehättävät naiset on varattuja. Siis jos keskustelu tyrehtyy alkuunsa, niin nainen todennäköisesti aistii tarkoitusperäsi ja vaivaantuu, koska ei halua huomiota muilta miehiltä kun omaltaan. Tuollainen tilanne on vaivaannuttava, koska jos et heti pyydä suoraan treffeille, niin tuntuisi oudolta möläyttää olevansa varattu. Jos taaskin jatkaa juttelua, vaikka arvelee kyseessä olevan iskuyrityksen, niin sitä tietää johtavansa miestä harhaan. Ei kiva. Siis älä oleta, että jokainen yksin liikkeellä oleva nainen on sinkku.
[/quote]
Kuinka vaikea on sanoa vaikka "hyvä kysymys, mun mies varmaan tietäisi"?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:40"]
[/quote]
Suomalaisen kulttuurin kohteliaisuussääntöihin kuuluu, että annetaan ihmisten olla pääsääntöisesti rauhassa. Tästä huolimatta suomalaiset pystyvät pariutumaan ja myös lisääntymään enemmän kuin monet sosiaalisemmat eteläeurooppalaiset, joten en ymmärrä, mikä tässä on niin suuri ongelma. Pystytkö ymmärtämään muiden kulttuurien erilaisia käytöskoodeja, vai ovatko vain suomalaisten tavat sinulle ongelma?
[/quote]
Voisiko joku aggressiivisemmin enää vastata...:D Olen kyllä ihan suomalainen eikä minulle ole ongelma meidän kulttuurimme, mutta kannatan kyllä enemmän avoimuutta enkä sellaista että kun joku tulee juttelemaan niin heti ajatellaan henkilöstä jotain negatiivista. En ole myöskään varsinaisesti kuullut tuollaisesta säännöstä, että ihmisten annetaan olla rauhassa eli kellekään ei saa mennä juttelemaan mitään koskaan? Suomalaisethan näyttää suorastaan pelkäävän ihmisiä ja kanssakäymistä, onhan se pahinta mitä voi tapahtua kun joku tulee juttusille.
Miten ihmiset sitten tutustuvat toisiinsa, jos missään ei saa häiritä menemällä juttelemaan? Kuka sen määrittää, että vain baarissa ja harrastuksissa tai työpaikalla ja koulussa saa jutella, mutta muualla se on ehdottomasti kiellettyä? Esimerkiksi itse olen jutellut linja-autoa odotellessa vanhan papparaisen kanssa, punttisalilla miehen kanssa ja kaupassa myöskin heittänyt huulta miehen kanssa eikä näissä missään ollut iskuaikeita kellään. Onhan se kamalaa että toiset ihmiset tykkäävät olla sosiaalisia ja jutustella vaikka jotain, tai mikä pahempaa heistä voi saada loistavia ystäviä tai vaikka hauskoja hetkiä arkeen...
Joo, kiitos ei, älä tule puhumaan formuloista tms mulle kauppajonossa tms. Baarissa voit tulla juttelemaan, silloin se voi vaikka johtaakin johonkin, kauppajonossa ei.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:01"]
Toki saa, jos on asiallinen, mutta kannattaa ymmärtää, että useimmat viehättävät naiset on varattuja. Siis jos keskustelu tyrehtyy alkuunsa, niin nainen todennäköisesti aistii tarkoitusperäsi ja vaivaantuu, koska ei halua huomiota muilta miehiltä kun omaltaan. Tuollainen tilanne on vaivaannuttava, koska jos et heti pyydä suoraan treffeille, niin tuntuisi oudolta möläyttää olevansa varattu. Jos taaskin jatkaa juttelua, vaikka arvelee kyseessä olevan iskuyrityksen, niin sitä tietää johtavansa miestä harhaan. Ei kiva. Siis älä oleta, että jokainen yksin liikkeellä oleva nainen on sinkku.
[/quote]
Kuinka vaikea on sanoa vaikka "hyvä kysymys, mun mies varmaan tietäisi"?
[/quote]
Sitten reaktio on jotain sen tapaista kuin "lol luulitko että olin sua iskemässä?" Ehkä olen liian herkkä, mutten pidä siitä, että joku tuntematon saa minut tuntemaan itseni noloksi ja tyhmäksi. Minua ei siis mieluummin saa lähestyä arkena, koska minulle on aina jäänyt noista tilanteista dorka olo. Tiedän että tämä kertoo vain siitä että olen tyhmä paska, mutta oikeasti ajattelen näin.
Tarkennan vielä omalta osaltani: en missään tapauksessa tarkoita, ettei ihmisille saisi jutella muuten kuin tietyissä tilanteissa. Mielestäni on tosi mukavaa, kun tuntemattomat juttelevat ja itsekin (vaikka en ole edes kauhean sosiaalinen vaan aika introvertti) olen tosi usein jutellut tuntemattomien kanssa milloin missäkin, esim. juuri bussipysäkillä tai junassa. Miesten kohdalla (eläkeläispapat lukuunottamatta) vaan tuppaa aina menemään niin, että jutustelussa on aina havaittavissa se taka-ajatus. Toki mä silti yritän pysyä neutraalina ja ystävällisenä, mutta ei ole sama asia jutella niitä näitä huolettomasti jos jo huomaa että kohta sieltä tulee treffikutsu. Toki siitäkin voi kieltäytyä, mutta jonkin verran mua ärsyttää se ettei useimmille miehille voi olla vaan sosiaalinen ja mukava ilman, että sen vuoksi antaa ymmärtää jotakin mitä ei tarkoita. Siksi jotkut naiset voivat olla jo lähtökohtaisesti viileitä kun eivät halua antaa vääriä signaaleja. Valitettavan monet miehet kun tulkitsevat ystävällisyyden ja hymyn soidinkutsuksi ja sitten loukkaantuvat verisesti, jos tulkinta osoittautuu vääräksi. Luulen, että mitä enemmän miehet juttelisivat myös naisille täysin ilman taka-ajatuksia niin sitä välittömämmäksi myös naisten suhtautuminen muuttuisi. Nyt kun on se tilanne, että valtaosalla "muuten vaan" juttelevista miehistä on kuitenkin taka-ajatuksia ja se vaikuttaa siihen välittömyyteen.
19
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 18:10"]
Joo, kiitos ei, älä tule puhumaan formuloista tms mulle kauppajonossa tms. Baarissa voit tulla juttelemaan, silloin se voi vaikka johtaakin johonkin, kauppajonossa ei.
[/quote]
Eli suomalaisen naisen kohdalla baarissa formuloista puhuminen johtaa johonkin, mutta kauppajonossa ei. Olisiko alkoholilla mitään tekemistä asiassa? Anteeksi mutta naurattaa vaan niin paljon:D Jotenkin niin herttaista että kun ollaan baarissa iskumeiningillä ehkä alkoholin voimin liikenteessä, niin formulat kehiin niin suomalainen nainen on myyty, annas olla jos joku keskellä päivää selvin päin juttelee samasta aiheesta niin se on kauhistus...:D
Tässä sen vaan näkee, suomalaiset ei uskalla ja halua jutella toisten ihmisten kanssa kuin baarissa, usein viinasten kanssa:)
Baareissako sitten ei ole oletuksena että joku tulee iskemään, mutta kassajonossa on? Siellä on luvallista tulla puhumaan mutta kassajonossa ei? Tätä mä en millään ymmärrä, kun ei baarissakaan voi tietää kuka on varattu ja kuka ei sen paremmin. Mun mielestä on hienompaa että ihmiset uskaltavat tulla toisten juttusille ihan selvin päin keskellä päivää:)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 17:09"]
Voi lähestyä esim. niin että tulee istumaan samaan pöytään työpaikkaruokalassa, mutta se että tulee jossain kaupassa juttelemaan kun yritän miettiä mitä teen ruoaksi, se on ensinnäkin aika läpinäkyvää, että myös häiritsevää. En ole kaupassa kuluttamassa aikaa, yritän päästä kotiin lasten ja miehen luo mahdollisimman nopeasti.
[/quote]
Onko siis niin, että bileissä ja seminaareissa ollaan yleisesti sellaisessa mielentilassa, jossa sosiaalinen kanssakäyminen on toivottua, mutta arjessa taas halutaan olla rauhassa ja yksin?
AP