Totuus henkilökohtaisen avustajan töistä: Ei oikeutta lomiin, vapaapäiviin tai edes riittäviin uniin, jatkuva karenssin uhka päällä!
Henkilökohtaisella avustajalla on yleensä useampia avustettavia, koska vain harva avustettava pystyy tarjoamaan tarpeeksi työtunteja yhdelle avustajalle. Yleensä avustettavat toimivat itse avustajan työnantajana, vaikkei heillä ole välttämättä lainkaan halua tai edes kykyä siihen. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa henkilökohtaisella avustajalla on samanaikaisesti useampi osa-aikainen työsopimus.
Ensimmäinen ongelma on selkein: Työntekijällä ei ole oikeutta sanella, milloin pitää lakisääteiset lomansa, vaan työnantaja päättää loman ajankohdan omien tarpeidensa mukaan. Jos siis avustajalla on useampia avustettavia, jokainen heistä määrää loman ajankohdan itse, eikä monikaan noudata avustajansa toiveita. Jotkut ei yksinkertaisesti ymmärrä loman ajankohdan merkitystä, ja toisilla ei ole mahdollisuutta antaa avustajilleen lomaa silloin kun he tahtoisivat, koska sopivien sijaisten löytäminen on vaikeaa.
Myös vapaapäivien ja riittävän unen mahdollistavien vuorokausilepojen saaminen voi olla vaikeaa, kun jokainen avustettava tekee työvuorolistansa omien tarpeidensa mukaan, eikä heillä ole pienintäkään velvollisuutta - eikä aina edes mahdollisuutta - ottaa avustajiensa työvuorohimmeleitä huomioon. Se voi myös johtaa avustajalle annettavaan karenssiin, koska työntekijän velvollisuutena on mennä töihin silloin kun työvuorolistassa määrätään. Mutta mitä jos töihin ei pysty menemään, kun kaksi työnantajaa laittaa työvuorot päällekkäin? Siitä voi saada potkut ja karenssin, koska se on työntekijän oma vika! Mitäs on niin tyhmä että hakeutuu sellaisiin töihin, joita ei voi yhdistää toisiinsa.
Suomessa on paljon parempi loisia kotona veronmaksajien rahoilla kuin yrittää tienata leipänsä henkilökohtaisena avustajana.
Kommentit (66)
Olen seurannut vuosikausia näitä hommia hyvin läheltä. Eivät ole niitä parhaita. Joudut koko ajan työskentelemään toisen henkilökohtaisten rajojen sisällä, siinä vaaditaan sosiaalista älykkyyttä jota ei kaikilla ole. Vähäisellä tai olemattomalla koulutuksella ja ilman työnohjausta mitkä olisivat oikeasti välttämättömiä alalla. Palkkaus ja työajatkaan eivät kaksisia ole.
Olen näkövammaisen avustaja. Viimeksi oli töitä maaliskuussa, kun korona alkoi. Ei voitu mennä keilaamaan tietenkään mutta yllättäen vaimo pystyikin auttamaan avustettavaa eikä mua enää tarvittu lenkkeilyyn eikä kotisiivoukseen. Eipä ole tietoa milloin mua taas tarvitaan. Työsuhde on voimassa mutta tunteja voi olla nollasta mihin sattuu, riippuen siitä mitä vaimoa huvittaa tehdä.
Ei ole korona vaikuttanut töihin mitenkään, teen avustamista kokopäiväisesti. Vähän ihmettelen kommentteja, että ei yläpää kestä työtä. Kestääkö sitten mitään muutakaan työtä. Vaihtakaa asiakkaita, jos ei kestä, kysyntäähän hyville avustajille on paljon ja työ on paljon mainettaan parempaa.
Typerintä on tuo, että avustettava toimii samalla työnantajana. Sen pitäisi olla joku muu taho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lisätuloja kaipaava opiskelija ja mulle on tarjottu mahdollisuutta toimia ilta-aikaan henkilökohtaisena avustajana yhdelle sukulaistytölle, jonka kanssa asiat sujuisi varmasti hyvin. En ole kuitenkaan uskaltanut ottaa työtä vastaan, koska pelkään mitä siitä voi seurata tulevaisuudessa, jos en saa töitä omalta alaltani ja CV:täni komistaa aiempi työjakso henkilökohtaisena avustajana. Ahdistaa pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisin hakemaan avustajaksi jollekin mielenvikaiselle simputtajalle, jonka avustajana kukaan ei jaksa kahta viikkoa kauempaa, vaikka irtisanoutumisesta seuraakin karenssi.
Miksi CV:ssäsi olisi mitään tietoa tuosta työstä? Itse sinä sinne työsuhteesi kirjoitat eikä kaikkia ole pakko mainita.
Työkkäriltä ei saa salata työhistoriaa, koska jos jää kiinni, seuraukset voi olla hirmuiset. Virallisia sanktioita pahempaa on, jos päätyy TE-toimiston tanttojen silmätikuksi, joka pakotetaan käymään kaikkein nöyryyttävimmillä pupukursseilla joita työttömille järjestetään.
Työkkäriin tieto, mutta työtä hakiessa voi jättää osan töistä pois.
Niin, mutta mitä luulet että työkkäri tekee nähdessään työttömän, joka on työskennellyt aiemmin henkilökohtaisena avustajana? Pommittaa tietysti työtarjouksilla, joilla velvoitetaan hakemaan töitä toinen toistaan asennevammaisempien m*lkkujen henkilökohtaisena avustajana. Ja jos työtön ei suostu tällaisten kusipäiden kotiorjaksi, karenssi rapsahtaa eikä mitkään selitykset auta.
Jep. Minua yritettiin väkisin laittaa opiskelemaan jollekin siivouskurssille (laitoshuoltaja?), koska olin ollut väliaikaisesti kesätöissä siivoamassa. Keväällä olin siis juuri valmistunut ihan eri alalta toiseen ammattiin ja tarkoitus oli hakea tietenkin oman alan töitä. Ei ihan kiinnostellut.
Olen erään yrityksen kautta avustajana ja mulla 3 avustettavaa eikä mun ole pakko lisää ottaa jos en halua. Lomat saan pitää koska haluan. Vuoroja voin siirtää helposti suoraa asiakkaiden kanssa sopimalla omien menojeni mukaan. Hyvin saan nukuttua. Aikaisin vuoro alkaa klo. 12. En edes ottaisi avustettavaa kenen luo pitäisi mennä aamulla. Joka toinen viikko teen töitä viitenä päivänä viikossa. Saisin enemmänkin tunteja tehtyä jos haluaisin mutta toistaiseksi olen nyt tyytyväinen. Enkä ottaisi edes vaikeaa avustettavaa. Vapaa-ajan viettoa, tiskausta, kaupassa käyntiä ja niitä näitä jutellaan. Todella helpot avustettavat mulla. Mukavaa ja leppoista työtä. Vakityö ja neljä vuotta olen tehnyt ja tulen aina tekemään tätä työtä. Olen mies jos sillä on merkitystä jollekkin.