Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus henkilökohtaisen avustajan töistä: Ei oikeutta lomiin, vapaapäiviin tai edes riittäviin uniin, jatkuva karenssin uhka päällä!

Vierailija
13.09.2020 |

Henkilökohtaisella avustajalla on yleensä useampia avustettavia, koska vain harva avustettava pystyy tarjoamaan tarpeeksi työtunteja yhdelle avustajalle. Yleensä avustettavat toimivat itse avustajan työnantajana, vaikkei heillä ole välttämättä lainkaan halua tai edes kykyä siihen. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa henkilökohtaisella avustajalla on samanaikaisesti useampi osa-aikainen työsopimus.

Ensimmäinen ongelma on selkein: Työntekijällä ei ole oikeutta sanella, milloin pitää lakisääteiset lomansa, vaan työnantaja päättää loman ajankohdan omien tarpeidensa mukaan. Jos siis avustajalla on useampia avustettavia, jokainen heistä määrää loman ajankohdan itse, eikä monikaan noudata avustajansa toiveita. Jotkut ei yksinkertaisesti ymmärrä loman ajankohdan merkitystä, ja toisilla ei ole mahdollisuutta antaa avustajilleen lomaa silloin kun he tahtoisivat, koska sopivien sijaisten löytäminen on vaikeaa.

Myös vapaapäivien ja riittävän unen mahdollistavien vuorokausilepojen saaminen voi olla vaikeaa, kun jokainen avustettava tekee työvuorolistansa omien tarpeidensa mukaan, eikä heillä ole pienintäkään velvollisuutta - eikä aina edes mahdollisuutta - ottaa avustajiensa työvuorohimmeleitä huomioon. Se voi myös johtaa avustajalle annettavaan karenssiin, koska työntekijän velvollisuutena on mennä töihin silloin kun työvuorolistassa määrätään. Mutta mitä jos töihin ei pysty menemään, kun kaksi työnantajaa laittaa työvuorot päällekkäin? Siitä voi saada potkut ja karenssin, koska se on työntekijän oma vika! Mitäs on niin tyhmä että hakeutuu sellaisiin töihin, joita ei voi yhdistää toisiinsa.

Suomessa on paljon parempi loisia kotona veronmaksajien rahoilla kuin yrittää tienata leipänsä henkilökohtaisena avustajana.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Eikö henkilökohtaisen avustajan palkan Maksa kunta ja kunta on myös työnantaja?

Molempia on käytössä. Sen pitäisi ilmetä jo työsopimusta tehdessä.

Vierailija
42/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa on yksi niin hirveä avustettava että sääliksi käy. Yleensä nään sen bussipysäkillä huutamassa avustajalleen ja haukkumassa sitä. Viimeksi haukkui naisavustajaansa kovaan ääneen paskaksi, läskiksi ja huoraksi. Avustajat vaihtuu usein. Jotain rajaa pitäisi noihinkin hommiin laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Työkkärin päätöksistä voi valittaa/pyytää oikaisua.

Esim. edellä kuvatuissa esimerkeissä jos tunnit menevät päällekkäin/on pakko valita, varmasti voisi pyytää oikaisua ja esittää ns. dokumentit siitä että kumpikaan avustettavista suostunut muuttamaan listoja/asiakas kuollut jne.

Itsekkin olen joskus tuollaisen oikaisupyynnön tehnyt (eri asiasta tosin) ja se käsiteltiin ja ratkaisu oli minun edukseni.

Vierailija
44/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pienessä yksityisessä firmassa, enkä minäkään ole saanut koskaan päättää lomani ajankohtaa, mutta saan sentään pitää lomat lomana, eikä tartte tehdä toista työtä loman aikaan. 

Vierailija
45/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mollin ilmoituksissa usein avustan toimiin kerrotaan kuuluvan sellaista, mikä ei mielestäni ole avustamista. Hygienia, pukeutuminen, ulkona liikkuminen, syömisessä auttaminen jne. ovat avustamista. Siivoaminen, ruuanlaitto jo siinä rajoilla. Puutarhan hoito, huonekalujen siirtäminen, lemmikkien ulkoiluttaminen, lamppujen vaihtaminen ym. eivät ole henkilökohtaista avustamista. Joskus pitäisi toimia sihteerinä, hoitaa lapset, valmistaa ravintolatason ateriat, osata meikata ja tehdä täydelliset kampaukset . Joku raja pitäisi olla ihan laissa mikä kuluu mihinkin työhön.

Vierailija
46/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelen aina välillä noita ilmoituksia mol.fi:stä ja sieltä löytyy kaikkia vaatimuksia lumitöistä, avustajan asunnon sisäilmaongelmiin(, joita ei saa olla), whatsapp-sovelluksen käyttöön, tietokonetyöskentelyä, hyvää suomen kielen kirjoittamista, eläinten karvoja ei saa olla vaatteissa, avustaja ei saa käyttää hajusteita - mutta avustettavalla on eläimiä, kouluikäisten lasten auttaminen läksyissä, oman auton käytön vaatimista. 

Vierailija
47/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuopiossa on yksi niin hirveä avustettava että sääliksi käy.

Yleensä nään sen bussipysäkillä huutamassa avustajalleen ja haukkumassa sitä.

Viimeksi haukkui naisavustajaansa kovaan ääneen paskaksi, läskiksi ja huoraksi.

Avustajat vaihtuu usein. Jotain rajaa pitäisi noihinkin hommiin laittaa."

Tuo ei missään nimessä ole oikein ja terveellinen työympäristö avustajalle.

Ei missään nimessä tule sallia tuollaista.

Työsuojeluviranomaiselle ilmoitus ASAP.

Vierailija
48/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"henkilökohtaiselta avustajalta vaaditaan oma auto"

Miksi?

Ei kai avustaja sentään taksi ole.

Taksisetelit ovat avustusreissuja varten jotka tehdään taksilla .

Vierailija
49/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy puhumassa lääkärille että sinulla tekee mieli läimäistä avustettavaa lättyyn. Näin pääset sairaslomalle ja ehkä myöhemmin todistuksen ettet ole soveltuva alalle ja saat loisia kotona enemmän.

Vierailija
50/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on näköjään mennyt ap:n surkeaan provoon, joka on pullollaan virheitä ja tarkoituksellisia epätotuuksia. Ei henkilökohtaisen avustajan homma ole sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan työ, useimmiten osa-aikatyö. Olen näitä töitä tehnyt vuosia, ja aina on onnistunut esim. lomista sopiminen kohtuudella (ei sitä muissakaan töissä yhtäkkiä jäädä pois töistä sopimatta etukäteen).

Työajat on määritelty työnantajan toimesta, mutta näistäkin on voinut etukäteen sopia, koska työvuorot sovitaan kaksi viikkoa aiemmin. Itse olen onnistunut hyvin sopimaan esimerkiksi sen, että tiettynä päivänä viikossa ei aamuvuoro sovi minulle muun menon takia. Ja työehtosopimus on tälläkin alalla, ja moni työnantaja kuuluu HETA-liittoon joka takaa vielä astetta paremmat työehdot.

Ja mitä ihmeen vammaisvihaa täällä haudotaan? Tavallisia ihmisiä hekin ovat, ja harva tuntemani vammainen on niin katkera ihmisvihaaja kuin mitä keskiverto AV-palstan mamma tuntuu olevan. Tosin jos näin vaikeiden työnvieroksujien kanssa joku joutuu olemaan tekemisissä, niin ei ihme jos joskus ottaa päähän, oli vammainen tai ei.

Vierailija
51/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mollin ilmoituksissa usein avustan toimiin kerrotaan kuuluvan sellaista, mikä ei mielestäni ole avustamista. Hygienia, pukeutuminen, ulkona liikkuminen, syömisessä auttaminen jne. ovat avustamista. Siivoaminen, ruuanlaitto jo siinä rajoilla. Puutarhan hoito, huonekalujen siirtäminen, lemmikkien ulkoiluttaminen, lamppujen vaihtaminen ym. eivät ole henkilökohtaista avustamista. Joskus pitäisi toimia sihteerinä, hoitaa lapset, valmistaa ravintolatason ateriat, osata meikata ja tehdä täydelliset kampaukset . Joku raja pitäisi olla ihan laissa mikä kuluu mihinkin työhön.

Vasta luin ilmoituksen, missä haettiin thai- kielen omaavaa avustajaa, koska mies sitä opiskeli.

Ilmoituksesta jäi vaikutelma, että mies haki henkilökohtaista onnelliseen loppuun viejää 10 euron tuntipalkalla

Vierailija
52/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lisätuloja kaipaava opiskelija ja mulle on tarjottu mahdollisuutta toimia ilta-aikaan henkilökohtaisena avustajana yhdelle sukulaistytölle, jonka kanssa asiat sujuisi varmasti hyvin. En ole kuitenkaan uskaltanut ottaa työtä vastaan, koska pelkään mitä siitä voi seurata tulevaisuudessa, jos en saa töitä omalta alaltani ja CV:täni komistaa aiempi työjakso henkilökohtaisena avustajana. Ahdistaa pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisin hakemaan avustajaksi jollekin mielenvikaiselle simputtajalle, jonka avustajana kukaan ei jaksa kahta viikkoa kauempaa, vaikka irtisanoutumisesta seuraakin karenssi.

Eihän sun ole pakko sitä CV:hen merkitä. 

Vierailija
53/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin paloin loppuun henkkarihommissa. Jouduin oikein pitkälle sairauslomalle masennuksesta, ja sitten päätin että olen mieluummin vaikka työtön kuin niissä hommissa. Ne vähät roposet jota tuosta työstä saa (jos onnistuu saamaan tarpeeksi tunteja ettet joudu hakemaan tt-tukea) eivät todellakaan ole mielenterveyteni arvoisia.

Tämä on niin paska duuni kuin olla ja voi. Tietysti avustettava voi olla ihan mukavakin ihminen, ja hyvällä tuurilla ymmärtää että työntekijälläkin pitää olla oma elämä, mutta pääsääntöisesti joka tapauksessa hyvin usein on jonkinlainen konflikti jonkun työnantajan kanssa (myös mukavien), liittyen työaikoihin, tuntimääriin, lomaan tms:

Joskus on liian vähän tunteja, joskus ylläriylitöitä, yllärivuoroja, yllärinä katkaistaan vaikka päivän pituus 2 tuntiin kun piti olla 5, jne. Siis voi olla täysin arvaamatonta, ei pysty mitenkään suunnittelemaan omaa viikkoa tai elämää yleensä. Ei ole lomia kuten aloituksessa sanotaan.

Ja jos ei ole tarpeeksi työtunteja yhdeltä työnantajalta, ei ole välttämättä niin helppoa löytää toista työnantajaa lisäksi, sillä sitten näillä kahdella (tai kuinka monella lie) on usein aikataulukonflikteja, eli haluaisivat minut samaan aikaan töihin, ja minä joudun valitsemaan sen joka minulle antaa eniten tunteja. Ja silti on aina riski että minut sivuutetaan jonkun lukiolaistytön toimesta jota ei haittaa tulla yhdeksi tunniksi töihin silloin tällöin (koska sen ei tarvitse maksaa laskujaan kun asuu kotona), ja työtunnit jäävät vähiin.

Useamman työnantajan kanssa oli aina tällaista ripaskan tanssimista tuo työaikojen sumpliminen. Kamalan uuvuttavaa. 

Vierailija
54/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssin aikana haet toimeentulotukia. Turha sitä karenssia on pelätä! Alan vaihtoon! Tai perusta yritys joka välittää avustajia.

Luulet että kaikki saa tukia? Pienikin omaisuus estää tuet.

Vierailija
55/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssin aikana haet toimeentulotukia. Turha sitä karenssia on pelätä! Alan vaihtoon! Tai perusta yritys joka välittää avustajia.

Kaikki ei saa karenssin aikana tai yleensä milloinkaan toimeentulotukea, vaikka tulot olisivat 0e.

Vierailija
56/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet että kaikki saa tukia? Pienikin omaisuus estää tuet.

Ja puolison pienikin palkka.

Vierailija
57/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on näköjään mennyt ap:n surkeaan provoon, joka on pullollaan virheitä ja tarkoituksellisia epätotuuksia. Ei henkilökohtaisen avustajan homma ole sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan työ, useimmiten osa-aikatyö. Olen näitä töitä tehnyt vuosia, ja aina on onnistunut esim. lomista sopiminen kohtuudella (ei sitä muissakaan töissä yhtäkkiä jäädä pois töistä sopimatta etukäteen).

Työajat on määritelty työnantajan toimesta, mutta näistäkin on voinut etukäteen sopia, koska työvuorot sovitaan kaksi viikkoa aiemmin. Itse olen onnistunut hyvin sopimaan esimerkiksi sen, että tiettynä päivänä viikossa ei aamuvuoro sovi minulle muun menon takia. Ja työehtosopimus on tälläkin alalla, ja moni työnantaja kuuluu HETA-liittoon joka takaa vielä astetta paremmat työehdot.

Ja mitä ihmeen vammaisvihaa täällä haudotaan? Tavallisia ihmisiä hekin ovat, ja harva tuntemani vammainen on niin katkera ihmisvihaaja kuin mitä keskiverto AV-palstan mamma tuntuu olevan. Tosin jos näin vaikeiden työnvieroksujien kanssa joku joutuu olemaan tekemisissä, niin ei ihme jos joskus ottaa päähän, oli vammainen tai ei.

Heitä on monenlaisia, kuten muitakin ihmisiä ja avustettavia on muutkin kuin vammaiset. Yksi tuttu naapurini tuosta, hänellä on fyysisia sairauksia, mitkä vaikeuttavat arkea, mutta ei mitään varsinaista vammaa.  Veljeni on auttanut yhtä, ei vammaista, vaan mt-ongelmaista, jonka kanssa ei kukaan muu pärjää kun haukkuu kaikki muut, mutta veli pärjää. Jos avustaja tekee homman tavalla X, seuraa huuto. Jos veljeni tekee homman tavalla X, hän kehuu. Jostain kumman syystä veljeni on hänen suosiossaan, juuri kukaan muu ei. Sitten on tosi mukavia ihmisiä, kuten tuo naapuri kuulemma, ja hyvä mielikuva minullakin hänestä on, hänellä on samat avustajat pitkäaikaisia. 

Vierailija
58/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haettiin (voi olla että haetaan vieläkin) avustajaa pienelle autistipojalle. Työhön kuului kyseisen lapsen JA tämän veljen vahtiminen ja viihdyttäminen.

Minusta vähän vaikutti, että samalla kun vammaista lasta saadaan vahtimaan "avustaja" veromaksajien rahoilla, hoituu näppärästi myös isoveli. Kivahan se on vanhempien saada omaa aikaa.

Mielestäni avustajan tarve tulisi harkita tarkkaan, ja määrätä samalla mitä avustajan tehtäviin silloin kuuluu.

Vierailija
59/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lisätuloja kaipaava opiskelija ja mulle on tarjottu mahdollisuutta toimia ilta-aikaan henkilökohtaisena avustajana yhdelle sukulaistytölle, jonka kanssa asiat sujuisi varmasti hyvin. En ole kuitenkaan uskaltanut ottaa työtä vastaan, koska pelkään mitä siitä voi seurata tulevaisuudessa, jos en saa töitä omalta alaltani ja CV:täni komistaa aiempi työjakso henkilökohtaisena avustajana. Ahdistaa pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisin hakemaan avustajaksi jollekin mielenvikaiselle simputtajalle, jonka avustajana kukaan ei jaksa kahta viikkoa kauempaa, vaikka irtisanoutumisesta seuraakin karenssi.

Miksi CV:ssäsi olisi mitään tietoa tuosta työstä? Itse sinä sinne työsuhteesi kirjoitat eikä kaikkia ole pakko mainita.

Työkkäriltä ei saa salata työhistoriaa, koska jos jää kiinni, seuraukset voi olla hirmuiset. Virallisia sanktioita pahempaa on, jos päätyy TE-toimiston tanttojen silmätikuksi, joka pakotetaan käymään kaikkein nöyryyttävimmillä pupukursseilla joita työttömille järjestetään.

Olen töissä työkkärissä, meitä kiinnostaa vain viimeisen 2 vuoden työssäolo ja sekin vain siksi, että asiakkaan etuuden saaminen riippuu työssäoloehdon täyttymisestä. Opiskeluaikaisella työhistorialla ei ole työkkärille mitään merkitystä, ellei sitä tarvitse etuutta hakiessaan.

Miksi sitten työkkärin sivuilla näkyy mun opiskeluaikaset jo 15 vuotta vanhat lehtien jaot ja puhelinmyynti? Saako ne sieltä pois kun hävettää ja varmasti haittaa nykystä työnsaantia.

Vierailija
60/66 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä haettiin (voi olla että haetaan vieläkin) avustajaa pienelle autistipojalle. Työhön kuului kyseisen lapsen JA tämän veljen vahtiminen ja viihdyttäminen.

Minusta vähän vaikutti, että samalla kun vammaista lasta saadaan vahtimaan "avustaja" veromaksajien rahoilla, hoituu näppärästi myös isoveli. Kivahan se on vanhempien saada omaa aikaa.

Mielestäni avustajan tarve tulisi harkita tarkkaan, ja määrätä samalla mitä avustajan tehtäviin silloin kuuluu.

Olet täysin oikeassa.

Autistipojan avustaja on poikaa varten, veljen vahtimiseen ja viihdyttämiseen on palkattava lastenhoitaja. Ei missään nimessä kuulu avustajan työtehtävien- ja toimenkuvaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi