Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus henkilökohtaisen avustajan töistä: Ei oikeutta lomiin, vapaapäiviin tai edes riittäviin uniin, jatkuva karenssin uhka päällä!

Vierailija
13.09.2020 |

Henkilökohtaisella avustajalla on yleensä useampia avustettavia, koska vain harva avustettava pystyy tarjoamaan tarpeeksi työtunteja yhdelle avustajalle. Yleensä avustettavat toimivat itse avustajan työnantajana, vaikkei heillä ole välttämättä lainkaan halua tai edes kykyä siihen. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa henkilökohtaisella avustajalla on samanaikaisesti useampi osa-aikainen työsopimus.

Ensimmäinen ongelma on selkein: Työntekijällä ei ole oikeutta sanella, milloin pitää lakisääteiset lomansa, vaan työnantaja päättää loman ajankohdan omien tarpeidensa mukaan. Jos siis avustajalla on useampia avustettavia, jokainen heistä määrää loman ajankohdan itse, eikä monikaan noudata avustajansa toiveita. Jotkut ei yksinkertaisesti ymmärrä loman ajankohdan merkitystä, ja toisilla ei ole mahdollisuutta antaa avustajilleen lomaa silloin kun he tahtoisivat, koska sopivien sijaisten löytäminen on vaikeaa.

Myös vapaapäivien ja riittävän unen mahdollistavien vuorokausilepojen saaminen voi olla vaikeaa, kun jokainen avustettava tekee työvuorolistansa omien tarpeidensa mukaan, eikä heillä ole pienintäkään velvollisuutta - eikä aina edes mahdollisuutta - ottaa avustajiensa työvuorohimmeleitä huomioon. Se voi myös johtaa avustajalle annettavaan karenssiin, koska työntekijän velvollisuutena on mennä töihin silloin kun työvuorolistassa määrätään. Mutta mitä jos töihin ei pysty menemään, kun kaksi työnantajaa laittaa työvuorot päällekkäin? Siitä voi saada potkut ja karenssin, koska se on työntekijän oma vika! Mitäs on niin tyhmä että hakeutuu sellaisiin töihin, joita ei voi yhdistää toisiinsa.

Suomessa on paljon parempi loisia kotona veronmaksajien rahoilla kuin yrittää tienata leipänsä henkilökohtaisena avustajana.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin neljä vuotta henkilökohtaisena avustajana ja meinasi mielenterveys mennä. 8h päivässä elämäänsä katkeroituneen, avustajaa kyykyttävän ihmisen kanssa... never again. Vieläkin kun katsoo työpaikkailmoituksia, niin samat ihmiset hakee jatkuvasti uutta avustajaa. Voisi nämä vammaisetkin katsoa peiliin ja miettiä miksi kukaan ei halua heitä avustaa.

Vierailija
2/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa työpaikoissa työnantaja saa määrätä loman ajankohdan.

Mutta useimissa kysytään työntekijöiltä loma-aika toivomus.

Ei jokainen työntekijä saa lomaa just silloin kun sitä toivoo.

Pääasia on se, että pitemmät lomat pitää antaa lomakautena eli 1.5. - 30.9. aikana.

Kun on useita työpaikkoja tuo kaikilla hankalaa sumplia nuo jutut.

Ne pitää sopia jo työsioimusta tehdessä, niin sitten menetellään miten työsopimukseen kirjoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaiseen duuniin kannata mennä.. kuulostaa hirveältä.

Vierailija
4/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se surkeaa, kuinka kovasti järjestelmä kannustaa välttelemään tietyntyyppisiä töitä. Ja sitten vielä syyllistetään työttömiä siitä, että surkeasti palkatut orjan hommat jatkuvan karenssin uhan alla ei kiinnosta.

Vierailija
5/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa työpaikoissa työnantaja saa määrätä loman ajankohdan.

Mutta useimissa kysytään työntekijöiltä loma-aika toivomus.

Ei jokainen työntekijä saa lomaa just silloin kun sitä toivoo.

Pääasia on se, että pitemmät lomat pitää antaa lomakautena eli 1.5. - 30.9. aikana.

Kun on useita työpaikkoja tuo kaikilla hankalaa sumplia nuo jutut.

Ne pitää sopia jo työsioimusta tehdessä, niin sitten menetellään miten työsopimukseen kirjoitettu.

Työnhakijalla ei ole oikeutta sanella, mitä ehtoja työsopimukseen kirjoitetaan. Jos työsopimus jää syntymättä, kun työnhakijalla koittaa vaatia mahdollisuutta inhimilliseen elämään, siitä voi saada karenssin koska se katsotaan työstä kieltäytymiseksi.

Vierailija
6/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pitäisi muuttaa niin, että työnantaja on kunta, joka sen palkankin maksaa. Vammaisilla on liikaa oikeuksia.

Vierailija
7/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi tehdä työnsä ”ei niin hyvin ja tunnollisesti”. Jos kohdellaan työssä huonosti, kyllä siinä motivaatio kärsii.

Vierailija
8/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssin aikana haet toimeentulotukia. Turha sitä karenssia on pelätä! Alan vaihtoon! Tai perusta yritys joka välittää avustajia.

Vierailija
9/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lisätuloja kaipaava opiskelija ja mulle on tarjottu mahdollisuutta toimia ilta-aikaan henkilökohtaisena avustajana yhdelle sukulaistytölle, jonka kanssa asiat sujuisi varmasti hyvin. En ole kuitenkaan uskaltanut ottaa työtä vastaan, koska pelkään mitä siitä voi seurata tulevaisuudessa, jos en saa töitä omalta alaltani ja CV:täni komistaa aiempi työjakso henkilökohtaisena avustajana. Ahdistaa pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisin hakemaan avustajaksi jollekin mielenvikaiselle simputtajalle, jonka avustajana kukaan ei jaksa kahta viikkoa kauempaa, vaikka irtisanoutumisesta seuraakin karenssi.

Vierailija
10/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen karenssin saa siitä, että toinen työnantajista irtisanoo työsopimuksen? Se toinen työpaikkahan on edelleen eikä työssäkäyville karensseja jaella.

Ap:n ongelmana on se, että hänellä on monta osa-aikatyötä. Vika ei ole työnantajissa.

Vierailija
11/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin avustettava on katkeroitunut vammainen, joka toimii työnantajan roolissa. Haluaa käyttää valtaansa ja kuvittelee, että voi toimia kuten plantaasin isäntä aikoinaan.

Kannattaa nostaa nopeasti kytkintä, jos sellaiseen paikkaan erehtyy.

Vierailija
12/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lisätuloja kaipaava opiskelija ja mulle on tarjottu mahdollisuutta toimia ilta-aikaan henkilökohtaisena avustajana yhdelle sukulaistytölle, jonka kanssa asiat sujuisi varmasti hyvin. En ole kuitenkaan uskaltanut ottaa työtä vastaan, koska pelkään mitä siitä voi seurata tulevaisuudessa, jos en saa töitä omalta alaltani ja CV:täni komistaa aiempi työjakso henkilökohtaisena avustajana. Ahdistaa pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisin hakemaan avustajaksi jollekin mielenvikaiselle simputtajalle, jonka avustajana kukaan ei jaksa kahta viikkoa kauempaa, vaikka irtisanoutumisesta seuraakin karenssi.

Miksi CV:ssäsi olisi mitään tietoa tuosta työstä? Itse sinä sinne työsuhteesi kirjoitat eikä kaikkia ole pakko mainita.

Vierailija
13/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 vuotta miehisen alan töissä.

Yhdessäkään ei ole työntekijä saanut itse sanella lomiensa ajankohtia.

Toiveen saa esittää.

Ja ihan on TESsin mukaan menty.

14/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö henkilökohtaisen avustajan palkan Maksa kunta ja kunta on myös työnantaja?

Vierailija
15/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä pitäisi muuttaa niin, että työnantaja on kunta, joka sen palkankin maksaa. Vammaisilla on liikaa oikeuksia.

Ei tuokaan ole hyvä ratkaisu, koska tällöin vammaisella ei olisi mitään sananvaltaa siihen millaiset ihmiset häntä milloinkin avustaa ja avustaja voisi periaatteessa vaihtua vaikka joka päivä.

Vierailija
16/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin neljä vuotta henkilökohtaisena avustajana ja meinasi mielenterveys mennä.

8h päivässä elämäänsä katkeroituneen, avustajaa kyykyttävän ihmisen kanssa... never again. Vieläkin kun katsoo työpaikkailmoituksia, niin samat ihmiset hakee jatkuvasti uutta avustajaa. Voisi nämä vammaisetkin katsoa peiliin ja miettiä miksi kukaan ei halua heitä avustaa."

Juuri näin.

Vierailija
17/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaan työpaikkailmoituksia useamman kerran viikossa ja jotkut samat ihmiset kyllä hakevat uusia avustajia kuukausittain. Siitä tulee väkisinkin mieleen, että työnantaja on todella vaikea ihminen. Jos avustettava on mukava ja kiva, niin vaativatkaan työtehtävät tuskin karkottavat avustajia heti alkuunsa.

Näihin on kai erilaisia malleja, joissain tapauksissa työnantaja on joku firma tai kunta, toisissa avustettava itse. Se on kyllä huono systeemi, koska siinä on aika paljon velvollisuuksia myös ja voi olla osaamattomalle vaikea juttu.

Vierailija
18/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi CV:ssäsi olisi mitään tietoa tuosta työstä? Itse sinä sinne työsuhteesi kirjoitat eikä kaikkia ole pakko mainita.

Työkkäriltä ei saa salata työhistoriaa, koska jos jää kiinni, seuraukset voi olla hirmuiset. Virallisia sanktioita pahempaa on, jos päätyy TE-toimiston tanttojen silmätikuksi, joka pakotetaan käymään kaikkein nöyryyttävimmillä pupukursseilla joita työttömille järjestetään.

Vierailija
19/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Kunta kyllä maksaa, mutta avustettava usein määrätään työnantajan rooliin. Se tulee kunnille halvemmaksi kuin ostopalvelu yksityisiltä yrityksiltä.

Kunnat eivät saisi toimia näin, vaan avustettavan pitäisi saada itse päättää, haluavatko työnantajarooliin.

Vierailija
20/66 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Ei kaikissa tapauksissa, vaan työnantaja on usein se avustettava henkilö.

Kunta toimii ainakin vammasiten lasten erityisavustajan palkanmaksajina, käsittääkseni.

Sivistäkää ne jotka tietävät tarkemmin kuinka tuo menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme