Ollaanko Amerikassa oikeasti kengät jalassa sisällä?
Meinaan hyi!En osaa edes kuvitella,että täällä olisi tapana lampsia sisään kengät jalassa.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:17"]
En ymmärrä tätä, sillä eikö se ole todella epämukavaa olla parhaimmillaan koko päivän kengät jalassa? Meinaan että sohvalla kun istuu ja katsoo telkkaria, ni eikai ne nyt hyvänen aika mitkään kengät jalassa siellä rentoudu? Varmasti kengät otetaan pois kun loikoillaan sohvalla tms. Vai mitä?
[/quote]
Ei oteta.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:25"]
ei pelkästään jenkeissä vaan melkein missä vaan muualla paitsi Suomessa nojoo Pohjoismaissa ja Japanissa :) Saksan isäntämme hämmästelivät kun otimme kenkiä pois eteisessä. Me taas hämmästelimme kun lattiat oli täynnä havunneulasia ja hiekkaa..siis meidän sukissamme myöhemmin. Aika nopeesti pysyi kengät jalassa. En voi ymmärtää tosiaan..enkä sitä että ei ole keskuslämmitystä (Ranska, Englanti) tai putket ei kestä jos sinne heittää myös wc-paperia (Välimeren maat) tai lämminvesi ei ole aina saatavilla hanasta (Skotlanti)
[/quote]
Kyllä meillä on keskuslämmitys, vaikka Ranskassa asutaankin. :) Ja jopa tuplalasit ikkunoissa. ;)
Enpä ole Euroopassa törmännyt kuin sisäkenkiin ja niitäkin on yleensä vain vanhemmalla väellä. Parikymppiset ovat sukkasiltaan. Kukaan ei ole kulkenut ulkokengillä sisällä vaan on ollut ihan suomalaistyyppiset eteiset. Vieraille on ollut jotain läpsyjä eteisessä.
Mutta mites kun tullaa vaikka töistä kotiin? Kengät pois, farkut vaihtoon ja kotihousut jalkaan ja sitten taas kengät jalkaan? Kuulostaa hankalalta, etenkin jos puhutaan ihan ulkokengistä eikä mistään sisätossuista. Luulisin että muuallakin porukka haluaa vaihtaa työvaatteet pois päältä.
Ollaan asuttu itärannikolla ja siellä ainakin otetaan kengät pois sisällä.
Asun USAssa, ja meillä kotona ei normaalisti olla kengät jalassa, mutta minä liikun joskus sisään ja ulos etuovesta ja takaovesta ja autotallinovesta silloin kun teen jotakin. En viitsi joka välissä heittää kenkiä pois, koska ulkoa ei mitään näkyvää koskaan kantaudu sisälle. Meillä on puu- ja kivilattiat, paitsi makuuhuoneissa on uudet kokolattiamatot, ja niihin huoneisiin ei mennä koskaan kengät jalassa. Imuroin ja pesen lattiat joka viikko. Vieraat saavat tulla meille kengät jalassa. Täällä on kuivaa ja siistit kadut ja pihat, ei tule kuraa eikä hiekkaa/multaa.
Olen asunut useamman vuoden jenkeissä. Ei täällä kukaan kengät jalassa lampsi sisätiloissa vaan ovella annetaan sisätohvelit/läpsykkäät vieraille. Joskus omakotitaloissa kun vaan mennään suoraan etuovelta puutarhaan niin voidaan olla kengät jalassa tai tietty keittiöön niin silloinkin näin voi olla mutta silloin kuljetaan yleensä suoran sinne keittiöön sen omasta ovesta tai autotallista.
Vierailija kirjoitti:
Asun USAssa, ja meillä kotona ei normaalisti olla kengät jalassa, mutta minä liikun joskus sisään ja ulos etuovesta ja takaovesta ja autotallinovesta silloin kun teen jotakin. En viitsi joka välissä heittää kenkiä pois, koska ulkoa ei mitään näkyvää koskaan kantaudu sisälle. Meillä on puu- ja kivilattiat, paitsi makuuhuoneissa on uudet kokolattiamatot, ja niihin huoneisiin ei mennä koskaan kengät jalassa. Imuroin ja pesen lattiat joka viikko. Vieraat saavat tulla meille kengät jalassa. Täällä on kuivaa ja siistit kadut ja pihat, ei tule kuraa eikä hiekkaa/multaa.
Meillä sama juttu. Jotkut vieraat tulevat kyllä sisään kengät jalassa ja se on ok, mutta kyllä meillä talonväki kengät jättää aina eteiseen, ja vieraana olevat lapsetkin jättävät käskemättäkin kengät eteiseen. En tiedä onko näitä alueesta riippuvia juttuja. Miksiköhän sulle on alapeukutettu, kai se on kiva ajatella että Usassa tepastellaan niillä kengillä sisällä aina - itsekin taisin niin uskoa aikoinaan tv-sarjojen perusteella.
Asuin ennen Espanjassa ja siellä kuten valtaosassa maapalloa ollaan kengät jalassa sisällä, itse voi toki käyttää myös tohveleita, mutta vieraat pitää aina kenkiä. En voi kehua, että ulkona olisi puhdasta vaikka kadut pestäänkin. Lattiat ovat yleensä kivilaattaa, sielläkään eivät vauvat pyöri.
Onhan tämä tapa osittain meillä Suomessakin, pukujuhlissa ollaan kengät (pikkukengät) jalassa sisällä. Ellei sitten emäntä kiellä, esim herkän parketin takia.
Ja ennen oli kerrostalojen sisäänkäynneillä niitä kenkienputsausharjoja, eipä näy nykyään enää kovin monessa osoitteessa.
Riippuuhan se sääoloista, eikä useimmilla enää jenkeissä mitään kokolattiamattoja ole. Sielläkin on puulattiat kovassa huudossa, ja ihan laminaatit.
Kadut ovat monessa paikkaa myös siistimmät kun ei ihmiset sinne mitä tahansa heittele roskiaan, ei syljeskellä joka paikassa jne.
Keskiluokkaisessa perheessä USA:n Keskilännessä perheen lapset (ja minä, heidän au pairinsa) riisuivat kenkänsä sisätiloihin tultaessa. Minulle oli luontevampaa olla ilman kenkiä sisällä, eikä siellä kummeksuttu asiaa. Myös kun kyläilin muissa perheissä, ei kenkien poisottamista pidetty mitenkään outona. Eikä "oman" perheenkään aikuiset nyt heti herättyään niitä kenkiä jalkoihinsa kiskaisseet.
Omat sukulaiseni asuvat New Yorkissa. Ei todellakaan ole kokolattiamattoja. Itse otan kengät pois, ei kukaan kummeksu. Huomaan, että jotkut toiset vieraat jättävät kengät jalkaan. Sekin on ok. Ei nämä nyt ole niin suuria juttuja ja merkittäviä kulttuurieroja.
Mä olen asunut jo pitkään ulkomailla (USA,Ranska,Uk) ja uuteen kyläpaikkaan mennessä tiedustelen ulkovaatteita pois ottaessa perheen kenkäpolitiikkaa, aika lailla 50-50 menee.
Itse viihdyn sisällä mieluiten ilman kenkiä mutta juhlissa ja anopilassa (kylmät lattiat ja likaiset kokolattiamatot) pidän kengät jalassa.
No ei mun amerikkalaiset kaverit (asuvat NYssä) kenkiä aina pidä sisällä. Kyllä ne otetaan pois jos esim. ei ole joku juhlatilaisuus. Joten usein jos on pippalot, juhlat sun muut niin kengät on jalassa mutta jos ollaan ihan kotona, niin kyllä ne otetaan pois. Jotkut naiset jotka käyttävät paljon korkokenkiä saattavat käyttää niitä sisällä enemmän.
kattokaa nyt jenkkiläisiä dokkareita ynnämuita. Ei siellä ihmiset ole jatkuvasti kengät jalassa, vain juhlatilaisuuksissa
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 20:06"]
Kuvottavaa. Missä maissa otetaan kengät pois eteisessä, Suomessa ja Japanissa ainakin, entä tietääkö varmuudella kukaan muita maita? Ruotsi?
Kuvottavaa. Missä maissa lapset saa olla ulkokengissä ostoskärryissä?
No, ei ainkaan suomessa.
Niin, mutta jos on samanlainen jalkahiki, kuin Pulmusten Al Bundylla, on todellakin parempi, että pitää kengät jalassa!!!
Minun ystäväni luona vieraili, täällä Suomessa siis, saksalainen nainen, joka ihmetteli kovasti, etteikö ystäväni pese keittiön lattiaa joka ilta. Hänen mielestään se kuului normaaleihin välttämättömiin ilta-askareisiin.
Thaimaalaiset ovat viisiin lähinnä suomalaisia: kengät otetaan pois (sukkia tosin käyttävät vain koululaiset ja työelämässä olevat) ja vessapaperi laitetaan pönttöön.
Jenkit ovat outoja monessa muussakin asiassa mitä tulee mm. uhkien ja vaarojen hössöttämiseen joka asiassa!
Ja pienet lapset sitten ryömii lattioilla? Tai aidatuissa karsinoissa - leikkikehissä rajatulla alueella?