Ollaanko Amerikassa oikeasti kengät jalassa sisällä?
Meinaan hyi!En osaa edes kuvitella,että täällä olisi tapana lampsia sisään kengät jalassa.
Kommentit (132)
Chilessä on ystävä perheineen. Olen katsonut että ovat sisällä aina kengät jalassa, monesti myös crocsit. Luulin että siellä on vain kylmät lattiat😄
Kyllä ollaan, mutta omassa kodissa on sisäkengät.
Extreme make-up, home edition -ohjelmassa rakennetaan talo toinen toistaan sairaammille lapsille ja aikuisille, mm. sellaisille jotka eivät olevinaan saa olla missään kosketuksissa ulkomaailman bakteerien kanssa. Niin näitä bakteereja ei amerikkalaisen asiantuntijuuden mukaan näemmä ole ulkokenkien mukana kulkeutuvat sonnat, siellä ne asukkaat ja rakentajat iloisena lampsivat ulkokengillään kaikkialla talossa.
Samoin ihan oksettavaa kun esim. Pienten perhe -sarjassa perhe asennutti uuden valkoisen kokolattiamaton vanhan likaisen tilalle, niin asentajillakin oli ulkokengät jalassa, nam. Tosi hyödyllistä.
Ja jos joku puolustelee että siellä kadut ovat puhtaita kun niitä koko ajan pestään, niin eivät tasan ole. Samat shaisset, räkäklimpit, oksennukset, kuset jne. se lakaisu/pesukone siellä pyörittää paikasta toiseen. Oletteko koskaan esim. ulkomailla hotellissa olleet kylppärissä jossa valkoinen (laatta)lattia? Vaikka olisi juuri tullut pesulta, niin kun jalka hipaissut lattiaa ja astuu eteenpäin, niin heti on musta jälki lattiassa. Eli voi näennäisesti olla puhdas,mutta todellisuus on kaikkea muuta. Niin että miettikää kuinka likaista on taloissa joissa kävellään ulkokengillä sisällä. Luuttuamisestakaan ei ole mitään hyötyä, se sama paska vain liikkuu sen luutun mukana ja vähäinenkin puhdistuminen deletoituu saman tien kun siivoava henkilö kävelee ulkokengissään sen luuttunsa perässä.
Minä olen nuori äiti, ja pidän Hai-saappaita sisäkenkinä. On hyvät jalassa , käytän niitä myös autoilussa.
Erään espanjalaisen kanssa asiasta joskus puhuin ja kerroin, että Suomessa pidetään sopimattomana ulkokenkien käyttöä jonkun kotona. Tämä espanjalainen taas totesi, että heillä taas olisi sopimatonta olla ilman kenkiä, koska pitää olla muiden seurassa täysin puettuna. Tästä keskustelusta tosin on 20 vuotta aikaa ja asiat ovat voineet muuttua.
Suomessa on kiellettyä lasten olla kärryissä kengät jalassa.
Meidän vaihtari jenkeistä lampsi likaisilla tennareilla suoraan olohuoneeseen, jossa valkoisia villamattoja. Huomautin siitä ja sain todella pitkän ja ihmettelevän katseen. Meni sitten viemään tennarinsa eteiseen.
Seuraavana päivänä kun tulin kotiin oli teini pitkällään vaalealla sohvalla ja kengät jalassa rasvaiset hiukset käsinojalla.
Keskustelin ajan kanssa meillä vallitsevista käytännöistä ja kehotin itseäänkin tarkkailemaan meidän tapoja ja seuraamaan niitä. Kaiken tämän ystävällisesti. Illalla tuli sitten soitto hänen vanhemmiltaan, jotka olivat kovin närkästyneen "ojennuksestani". Jessus.
Selitin heille samaan ystävälliseen tapaan, että talossa noudatetaan isäntäperheen tapoja, ei teinin.
Naama nutturalla loppuajan. Ei varmaan hänellekään mieluinen kokemus, jos kotonaan oli se, joka sävelsi tahdin.
Asutaan Amerikassa ja kyllä, heillä on tapana kotonaan olla kengät jalassa. Kengät ovat usein kevyet sandaalit ja lattiat ainakin alakerrassa ovat useimmiten puuta tai laattaa. Puhtauskriteerit taas ovat huomattavan paljon korkeammat kuin Suomessa-keskiluokkaisissa perheissä palkatut housekeeperit kuuraavat talon päivittäin putipuhtaaksi.
Meille tullessaan alkuasukkaat kysyvät aina otetaanko kengät pois mutta em. syistä en ole katsonut sitä tarpeelliseksi. Oma väki on kyllä niin tottunut Suomen meininkiin että kotona kengät lentää, vieraissa enää ei.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan Amerikassa ja kyllä, heillä on tapana kotonaan olla kengät jalassa. Kengät ovat usein kevyet sandaalit ja lattiat ainakin alakerrassa ovat useimmiten puuta tai laattaa. Puhtauskriteerit taas ovat huomattavan paljon korkeammat kuin Suomessa-keskiluokkaisissa perheissä palkatut housekeeperit kuuraavat talon päivittäin putipuhtaaksi.
Meille tullessaan alkuasukkaat kysyvät aina otetaanko kengät pois mutta em. syistä en ole katsonut sitä tarpeelliseksi. Oma väki on kyllä niin tottunut Suomen meininkiin että kotona kengät lentää, vieraissa enää ei.
Puulattia on Amerikassa kalliimpi kuin kokolattiamatto joka on halpaa roskaa.
Myöskään Espanjassa ei ole tapana ottaa kenkiä pois kun tullaan sisälle. Toi on suorastaan järkyttävää koska etenkin kurakelillä kenkien mukana kulkeutuu kaikki kura ja muutenkin niiden pohjaan voi tarttua esim.koiran paskaa. Kuka jaksaa joka päivä mopata lattioita sen takia että ollaan kengät jalassa sisällä.
Jospa se on sitten vasta hyi, kun ottavat kengät pois
Mua jaksaa kauhistuttaa joka kerta kun amerikkalaisessa sarjassa/leffassa joku hyppää sohvalle ( jopa valkoselle) tai sängylle ulkokengät jalassa.😱 Sen nyt vaan ottaa melkein sydämestä. Ja olen huomannut, että heille nimenomaan se kengättömyys on kauhistus. Hyi kamalaa, haisevat sukat ja jalat! (Niin, minkähän takia ne haisee...) Joo nämä havainnot olen tehnyt tv:n välityksellä, mutta pelkään sen heijastavan myös todellisuutta. Itse asiassa asuin amerikkalaisessa perheessä jonkun aikaa nuorena joskus sata vuotta sitten, mutta en kyllä muista muuta kuin että kenkiä kyllä sisällä käytettiin (itse en käyttänyt).