Ollaanko Amerikassa oikeasti kengät jalassa sisällä?
Meinaan hyi!En osaa edes kuvitella,että täällä olisi tapana lampsia sisään kengät jalassa.
Kommentit (132)
Huih kauheeta, meillä kotona aina oli perjanntaisin Imurointi, matot piiskattaviksi, lattian pesu. Voin vain arvailla, miltä äidistäni tuntuisi muuttaa kulttuuriin, jossa kuljetaan sisällä ulkokengissä kokolattiamatolla. Pelkästään se matto on kummastus, jotain sellasta mitä ei voi pyyhkiä tai viedä ulos! Ja siihen päälle vielä tepastellaan pölyisissä kengissä sen päällä!
Meillä Australiassa ollaan talvella UGGit jalassa sisällä. Ne on vaan sisäkäyttöön, ja on ihana kiskasta karvaiset, pehmeät sisätossut paljaisiin jalkoihin työpäivän jälkeen, tai aamulla ekana. Kesällä taas ollaan paljain jaloin sisällä ja pihalla, muualle lähtiessä sitten ehkä varvastossut jalkaan. Vieraita jos tulee talvella, niin mielellään pitäisivät sisälläkin kengät jalassa, mä olen nyt neulonut kasan villasukkia vieraskäyttöön, niin kehtaa pyytää jättämään kengät eteiseen eikä jalat palellu.
Oon asunut yli 10 vuotta itarannikolla ja ei taalla kukaan pida kenkia jalassa sisalla. Kokemusta on seka pohjoisesta etta etelasta, ja oon tana aikana vieraillut kymmenissa kodeissa. Juhlat on sitten asia erikseen, niissa yleensa ihmiset pitaa kengat jalassa (ainakin tassa ilmastossa missa ei kurakausia tunneta).
Nyt meni piparjuurta väärään kurkkuun. Huh mikä tuli. Tämä on todella tuoretta, vaaleanpunaista.
Ei tässä amerikkaan asti tarvitse lähteä. Ihmettelen työkavereitani, jotka pitävät saappaita jalassa koko työpäivän!
Ei tässä amerikkaan asti tarvitse lähteä. Ihmettelen työkavereitani, jotka pitävät saappaita jalassa koko työpäivän!
Yöks!
Muutin maalle Suomeen mieheni perässä. Järkytys oli suuri, kun kaikki vieraat lampsivat täällä sisään kengät jalassa. Ihan oikeesti! Nuoret ottaa kengät pois, mutta kaikki vanhat jättävät kengät jalkaan! On muuten pikkuisen ollut sulattelemista asian kanssa, kun lattia on aina kurainen. Ei puhettakaan, että riisuisivat kengät. Ja tämä siis maalla, jossa tiet on kaikkea muuta kuin asfalttia ja kuljetaan pellolla ym.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 20:06"]
Kuvottavaa. Missä maissa otetaan kengät pois eteisessä, Suomessa ja Japanissa ainakin, entä tietääkö varmuudella kukaan muita maita? Ruotsi?
[/quote]
Turkki
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:40"]
Briteissä myös, kengät sisällä ja kokolattiamatot. Mutta luulen, että tapa ei ole enää ainakaan ylemmällä keskiluokalla voimissaan sen perusteella, että oman esimieheni luon oltiin ilman kenkiä :D
[/quote] Mun kavereilla briteissä ei kyllä pidetä kenkiä sisällä kenelläkään. Tosin tohvelit tai tossut tms on yleensä, johtuu siitä että on kylmät lattiat varsinkin syksy-kevät akselilla.. Nauravat mulle aina kun paleleln siellä sisällä että sähän oot suomalainen, mä sanon että hemmetti ei meillä oo kylmä SISÄLLÄ :D
Jenkkikaverini ttavat myös kengät pois, mutta ei ihan samanlaisella innolla kuin Suomessa, ts. saattavat ottaa ne illala veks, mutta päiväsaikaan keittiössä puuhataan kengät jalassa. Mä en tajua, jalat hikoaakin ihan eri tavalla tollain.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:25"]ei pelkästään jenkeissä vaan melkein missä vaan muualla paitsi Suomessa nojoo Pohjoismaissa ja Japanissa :) Saksan isäntämme hämmästelivät kun otimme kenkiä pois eteisessä. Me taas hämmästelimme kun lattiat oli täynnä havunneulasia ja hiekkaa..siis meidän sukissamme myöhemmin. Aika nopeesti pysyi kengät jalassa. En voi ymmärtää tosiaan..enkä sitä että ei ole keskuslämmitystä (Ranska, Englanti) tai putket ei kestä jos sinne heittää myös wc-paperia (Välimeren maat) tai lämminvesi ei ole aina saatavilla hanasta (Skotlanti)
[/quote]
Myös arabit ottavat kengät pois!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 19:58"]
USA:ssa ei lapset saa olla ostoskärryissä, Suomessa saa, eli mites kummassa se lasten kengissä oleva lika Suomessa on puhtaampaa ja saa sotkea ruoat, mutta USA:ssa kengät sotkee lattiat?!
Mitä nyt en tajua?
[/quote]Kyllä me ainakin sukulaisis käydessä kesällä iskettiin 14-kuinen Wallmartin ostoskärryyn istumaan.
Joo, ja yhdistä siihen vielä siellä yleiset kokolattiamatot koko kämpässä... :-(
Kyllä. Ja tosiaan ne kokolattiamatot. Toisaalta siellä monissa paikoissa kuljetaan autolla joka paikkaan, sillä ajataan suoraan talon sisällä olevaan autotalliin tai vähintään oven eteen. Melkein kaikki paikat missä kuljetaan on asfaltoitu ja suuressa osassa maata sääolosuhteet eivät ole niin vaativat. Itse olin paikassa, jossa oli lunta talvella jonkin verran, mutta ei siellä silti ollut tätä määrää kuuraa: Ei ulos menty, jos siellä oli lunta, saati kuljettu missään rapakossa. Kengät pysyivät paljon puhtaampina. En silti tykännyt tavasta, vaan olin sisällä yleensä sukilla.
ei pelkästään jenkeissä vaan melkein missä vaan muualla paitsi Suomessa nojoo Pohjoismaissa ja Japanissa :) Saksan isäntämme hämmästelivät kun otimme kenkiä pois eteisessä. Me taas hämmästelimme kun lattiat oli täynnä havunneulasia ja hiekkaa..siis meidän sukissamme myöhemmin. Aika nopeesti pysyi kengät jalassa. En voi ymmärtää tosiaan..enkä sitä että ei ole keskuslämmitystä (Ranska, Englanti) tai putket ei kestä jos sinne heittää myös wc-paperia (Välimeren maat) tai lämminvesi ei ole aina saatavilla hanasta (Skotlanti)
Briteissä myös, kengät sisällä ja kokolattiamatot. Mutta luulen, että tapa ei ole enää ainakaan ylemmällä keskiluokalla voimissaan sen perusteella, että oman esimieheni luon oltiin ilman kenkiä :D
Yök!!Kyllä sieltä silti kulkeutuu vaikka mitä kenkien mukana vaikka kuinka olisi asvaltoitu tiet.Ja se kokolattiamatto kuhisee ties mitä koska sitä ei todellakaan saa puhtaaksi,mä en vaan ymmärrä.Miten likasta..
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:47"]
Yök!!Kyllä sieltä silti kulkeutuu vaikka mitä kenkien mukana vaikka kuinka olisi asvaltoitu tiet.Ja se kokolattiamatto kuhisee ties mitä koska sitä ei todellakaan saa puhtaaksi,mä en vaan ymmärrä.Miten likasta..
[/quote]
Niin no, ne on siellä kengät jalassa niin ei siellä tarvitse sitten olla niin puhdasta.
Ja jos joku ihmettelee että miten vauvat voi opetella siellä kävelemään, konttaamaan jne. niin ainakin minun isäntäperheessä ne lapset eivät konttausikäisinä olleet oikeastaan koskaan lattiakosketuksessa. Aina oli joku leikkikehä, iso pehmeä leikkiin tarkoitettu "matto", sitteri, kävelytuoli jne. missä vauva oli.
Ja ei niillä mitään sisäkenkiä ollut erikseen.
Kadut siellä oli suht puhtaita, siis niin puhtaita kun ulkona nyt voi olla, alueella ajeli puhdistusauto joka siivosi ja pesi kadut. Koirankakat siellä osattiin kerätä pois (sakkorankaisu jos ei kerää) ja roskaamisestakin saa ihan tuntuvan sakon niin ei siellä sillä tavalla likaista ollut. Toki olin vähän "paremmalla" aluella, eli puitteet oli muutoinkin kunnossa. Naapurissa oli niin että siellä ei pidetty kenkiä sisälllä, mutta heillä ei ollut kokolattiamattoa, vaan parketit ja todella kalliit matot niiden päällä. =D
En ymmärrä tätä, sillä eikö se ole todella epämukavaa olla parhaimmillaan koko päivän kengät jalassa? Meinaan että sohvalla kun istuu ja katsoo telkkaria, ni eikai ne nyt hyvänen aika mitkään kengät jalassa siellä rentoudu? Varmasti kengät otetaan pois kun loikoillaan sohvalla tms. Vai mitä?
No se voi riippua Jenkkienkin sisällä ihan ilmastokysymyksestä. Esimerkiksi Mainen osavaltiossa kengät riisutaan, mutta etelemmässä kuvittelisin, että ne pidetään jalassa.