Päivässä tulisi syödä seuraavat ateriat: aamupala, aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, välipala, illallinen, iltapala.
Kommentit (121)
Missä brunssi?!
Ihminen ei pärjää mitenkään ilman brunssia!!
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen ruoka on aamupala, lounas, lapsella välipala, päivällinen/ illallinen ja iltapala.
Terve ihminen syö kehonsa mukaan, ei sinun sääntöjesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis joo, ehdottomasti niin verensokeri pysyy tasaisena! Lisäksi tulevat tietty maitokahvit sokerilla ja silloin tällöin naamaan heitetty makeinen. Ihminen nääntyy nälkään, ellei syö vähintään muutaman tunnin välein. Aina kannattaa olla varautunut verensokerin laskuun ja pitää erilaisia välipaloja laukussa ja taskussa. Tämä edesauttaa myös painonhallintaa kuten katukuvassa näkyy.
Ja yölläkin kannattaa panna kello soimaan 2 tunnin välein välipalaa varten, että ei verensokeri pääse laskemaan.
Syön vain aamupalan, lounaan ja iltapalan.
Syon aamupala, lounas ja iltaruoka. Kukaan ei tarvitse miljoonaa valipalaa paivassa (varsinkaan leipaa)
Tekee hyvaa aineenvaihdunnalle paastota valilla, eika mupeltaa tunnin parin valein jotain. Jos illalla tuntuu etta tarvitsee jotain niin syon pahkinoita ja lasin kefiria, tai omenan.
N35 / 162cm/52kg (eika ikina ole ollut isompi)
Aloitus on väärää tietoa eikä piidä paikkaansa.ei ihmisen kuulu laiduntaa
Tuota jatkuvaa syömistä sanotaan laiduntamiseksi. Koska lehmät syövät vain ruohoa, siitä ei tulee liikaa energiaa, ne syövät lähes koko ajan.
En, syön lounaan tapaisen klo 11-12, ja päivällä ehkä pieniä tapaksia jos jaksan lähteä kaljalle. Illallinen sitten klo 20-22 kun on vähän viileämpää. Kohtahan sitä pitäisi kai lähteä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Päivässä kuuluu syödä aamiainen, lounas ja illallinen. Aikuinen ei tarvitse välipaloja, lapset syövät välipalan lounaan ja illallisen välissä.
Ja välipala lapsillekaan ei tarvitse olla mikään iso, vaan todellakin pala leipää, tms, että maistuu sitten se ateria.
Vai että illallinen on naapurien kanssa nautittu ateria. Näkisit naapurit tässä vuokrakuutiossa. Mitähän seinänaapurini, lähinnä Uuno Turhapuroa muistuttava kaljaa kämppäänsä kantava heppu tuumaisi, jos ehdottaisin viipyileviä illallisia hänen kanssaan?
Listasta unohtui aamulla klo 2.00 nautittava pala. Laitathan toki kellon soittamaan jotta muistat nauttia tuonkin palan. Voit muuten aamulla olla niin naatti ettet jaksa nousta ollenkaan aamupalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vai että illallinen on naapurien kanssa nautittu ateria. Näkisit naapurit tässä vuokrakuutiossa. Mitähän seinänaapurini, lähinnä Uuno Turhapuroa muistuttava kaljaa kämppäänsä kantava heppu tuumaisi, jos ehdottaisin viipyileviä illallisia hänen kanssaan?
Saattaisi lopettaa hetkeksi ne "naiset on niin nirsoja" -postauksen palstalle kun kuvittelee niitten tajunneen miten hottis se oikeesti on.
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän ajalla töitä tehdään jos kymmenen kertaa päivässä kokkaa ja syö? Minä syön kaksi tai kolme kertaa, ja voin loistavasti.
Nämä "palat" ei hirveesti vaadi kokkailua, kuori omena ja syö.
Vierailija kirjoitti:
Virallisen ruokasuosituksen mukaan riittää kyllä aamupala, tarvittaessa välipala (jos esim. lounas viivästyy tai herätys on ollut todella aikainen), lounas, välipala tarvittaessa, päivällinen ja iltapala. Tuossakin on jo 4-6 ateriaa, joista voi hyvin jättää välipalat pois, jos ei niitä tarvitse.
Ensimmäisellä sivulla oli näitä verensokerista kommentoijia, joille sanon, että tasainen ruokarytmi ja usein pienien aterioiden syöminen nimenomaan auttaa siihen, ettei verensokeri heilahtele niin pahasti. Liian pitkät ateriavälit johtavat liian matalaan verensokeriin, mikä johtaa aterialla ahmimiseen, mikä taas johtaa liian korkeisiin sokereihin. Monet ihmiset pärjää varmasti hyvin tällä klassisella aamupala - lounas - päivällinen -kombinaatiolla, mutta jos diabeetikon ruokavälit venyvät yli 4 tuntiin, niin itsellä ainakin verensokeri laskee niin matalalle, että tulee huono olo ja vastaavasti nälkäisenä tulee syötyä liikaa ja/tai ravintoarvoiltaan sopimatonta ruokaa (liikaa hiilaria), minkä takia verensokeri huitelee sitten pilvissä. Parempi pitää verensokeri tasaisena pienillä aterioilla, ja painotan tosiaan sanaa pienillä esim. välipalaksi käy hyvin porkkana tai omena tai vaikka puolikas purkki maustamatonta maitorahkaa ja sokeritonta mehukeittoa. Terveillä ihmisillä menisi varmasti pieni pala leipääkin ilman, että haittaa, tai vaikka banaani siihen saakka, että saa lämmintä ruokaa.
1.tyyppi taalla. Kaytatko insuliinia ja/tai pumppua ? Jos verensokeri laskee noin pahasti valissa niin pitkavaikutteisen insuliinin annos on liian korkealla. Kaytannossa sen avulla sun pitaisi pystya olemaan vaikka koko paiva syomatta ja silti saavuttaa tasaista linjaa. Tai sitten kaytat liikaa ateria-insua? Kokeile ottaa 45-30min ennen ateriaa jotta ehtii alkaa puremaan ennen syontia ja vaikuttaa suoraan hiilareihin. Silloin harvemmin ne insun viimeiset rippeet laskee sokeria 3-4 tuntia myohemmin.
Ma usein paastoan illasta seuraavan paivan lounasaikaan. Valilla syon aamupuuroa, valipaloja en liiemmin syo. Pitkasokeri terveen ihmisen tasolla ja libre vetaa tasaista linjaa paastolla.
Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen yhdellä kertaan noin kahden aikaan päivällä. Ja sitten iltapalan noin kahdeksalta illalla. Hyvin olen voinut.
Tuossa ruokarytmissä on kyse jostakin terveysongelmasta. Mistä sinä nuo keksit? Jos ravitsemusterapeutti on antanut sinulle tuollaiset ohjeet, veikkaan että sinulla on joku lievää vakavampi ali- tai ylipaino ja lisäksi joku perussairaus, ehkä diabetes ja muutama muu kuten 8:lla.
Eihän kukaan normaali terve ihminen syö erikseen aamupalaa ja aamiaista, ja illallista Suomessa ei syödä arkipäivinä ollenkaan ainakaan siinä merkityksessä kuin 20 selittää. Ei suomalaisilla työpaikoilla mitään aamiaista syödä vaan lakisääteinen kahvitauko on aamupäivällä ennen lounasta.
Mä muuten syön joskus kaksi aamiaista.
Se johtuu sairaudesta jonka vuoksi välillä en saa syötyä kunnolla.
Joten keksin tehostaa ravinnon saantia näin.
Mulle toimii 4-5 pientä ateria/pvä.
8 ateriaa/pvä on tietenkin pelleilyä.
Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen. Lapsena vedin myös välipalan ja iltapalan, nykyisin liian myöhään syömisestä tulee huono olo. Ja olin pienenä vähän pyöreähkö, mulle ei tosiaan sopinut liian usein syöminen :'D
Syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Kolmen tunnin välein, olen sitten töissä tai kotona. Oon noudattanut kyseistä rytmiä vuodesta 2017. Paino pudonnut 30kg. Eli tämä toimii minulla.
Terveen ihmisen ruoka on aamupala, lounas, lapsella välipala, päivällinen/ illallinen ja iltapala.