Jos tuolla linjalle lähdetään että lapset pois ostoskärryistä
niin monta muutakin hygieenisuusjuttua pitää muuttaa: olen tänään kaupassa todistanut kun vanhahkö mummeli työnsi nenänsä mansikkarasiaan, varmaan haisteli miltä tuoksuu. Mutta hyi yäk, eipä tee mieli ostaa mansikoita joissa saattaa olla kenen tahansa räkäklimppejä.
Ihmiset kun valikoi vihanneksia jne, monet saattaa olla vessasta juuri tulleita, eikä kaikki pese käsiään edes kakkosen jälkeen.
Mun mielestä pikku juttu on se, jos lapsi on ostoskärryissä kauppareissun ajan. Kaikki elintarvikkeet on kuitenkin jotenkin pakattu ja siten suojattu siltä lialta jota lapsi sinne mahdollisesti levittää.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:13"]
Naura vain. Ei kuule hetkauta minua. Sääliksi käy vain ne lapset kun vanhemmat on liian laiskoja kasvattamaan heitä.
[/quote]
Minua taas käy sääliksi ihmiset, joille ei ole suotu tuon enempää aivoa. Haloo, vedät jotain kasvatusanalyysejä siitä, kun joku laittaa lapsensa istumaan ostoskärryihin...
Jos joku jossakin joskus saattaa tehdä vastoin ohjeita ja sääntöjä, niin silloin minäkin saan tehdä niin. Ja lisäksi sieraimessani on kurpitsan kokoinen herne.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:17"]
Naura vain. Ei kuule hetkauta minua. Sääliksi käy vain ne lapset kun vanhemmat on liian laiskoja kasvattamaan heitä.
[/quote]
Minua taas käy sääliksi ihmiset, joille ei ole suotu tuon enempää aivoa. Haloo, vedät jotain kasvatusanalyysejä siitä, kun joku laittaa lapsensa istumaan ostoskärryihin...
[/quote]
No ei vain hyvää kuvaa anna se lasten kärryihin laittaminen. Mulla sentään on aivot ja kykenen opettamaan lapset käyttäytymään kaupassa. Ei tarvitse lapsia laittaa kärryihin.
Kuule 14, niissä kärryissä saattaa olla sun oman mukulan kengistä tullutta koiranpaskaa, mutta myös muutaman edellisen käyttäjän lasten kengistä tullutta likaa. On se vaan kiva nostella kärryyn porkkananippuja, sipulinippuja, hedelmiä ym. ilman pusseja /että maailma pelastuu!) ja kotona sitten nostella tuotteet jääkaapin vihannes- ja hedelm-kaukaloon. Nam!
No ehkä minäkin vastedes otan ylimääräiset ulkokengät mukaani kauppaan ja hoidan ostokseni sellaisella lapsiperhekärryllä. Toisen parin sontakengistä laitan sinne autonmalliseen osioon, jossa mukulat istuu ja toisen parin sitten siihen itse kärryosaan. MItä sitä turhaan hienostelemaan, onhan sitä likaa kaikkialla. Varmaan kassahinhallakin ja muovikassitehtaalla, pahempaakin kuin koirankakatuskengissä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:58"]
Itselläni on 2- ja 5-vuotiaat lapset ja koskaan ei ole tullut tarvetta laittaa lapsia kärryyn. Ei ole käynyt edes mielessäkään! Jos lapset ei jaksa kävellä, heille voi ottaa mukaan omat rattaat (vaikka tuplat) tai seisomalaudan; tai sitten ottaa esim. autokärryn tai muun erikoiskärryn.
[/quote]
Joo, sulla on 2-ja 5-vuotiaat lapset, mitäs jos sulla oliskin kaksi niitä 2-vuotiaita?
Miten sinä sitten työnnät sekä ostosrattaita, että tuplarattaita? Entä miten ne mahtuu autoon? Ja niitä autokärryjä ei riitä aina kaikille, eikä kaksosille tarkoitettuja erikoiskärryjä ole kuin hyvin harvassa paikassa.
Sitäpaitsi, ei ne lapset siellä kärryissä seiso, vaan istuu nätisti, koska on kyse kuitenkin yleensä pienistä lapsista, ei niiden anneta seistä, sehän on vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:54"]
Maksat myös siitä lapsesta kassalinjalla, jos lapsi ostoskärryssä istuu, sillä kärryissä ovat ne maksettavat tuotteet.
Kaikenlaiset vatipäät sitä lapsia ovatkin tehneet... Aaarrgghh!
[/quote]
Höh.
Enkö minä saa enää laittaa laukkuani ostoskärryyn?
Tai hanskoja?
Tai muista kaupoista suorittamiani kasseihin pakattuja ostoksia?
Vai pitääkö nekin maksaa jos niitä erehtyy kärryssä kuljettamaan?
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, mikä on lapsen hinta? Ja jos en suostu maksamaan niin pitääkö lapsi jättää siiheh kassalle, ja huolehtiiko kauppa häneestä sen jälkeen?
Tapoihini ei kuulu kuljettaa lapsia ostoskärryissä. Ihan olen onnistunut autokärryissä heitä kuljettamaan kun olivat pienempiä. Nykyisin kävelevät ihan mielellään itse.
Ärsyttää kuitenkin tuommoinen niuhotus. Miksi asioista pitää tehdä ehdoin tahdoin mahdollisimman vaikeita?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:21"]
No ehkä minäkin vastedes otan ylimääräiset ulkokengät mukaani kauppaan ja hoidan ostokseni sellaisella lapsiperhekärryllä. Toisen parin sontakengistä laitan sinne autonmalliseen osioon, jossa mukulat istuu ja toisen parin sitten siihen itse kärryosaan. MItä sitä turhaan hienostelemaan, onhan sitä likaa kaikkialla. Varmaan kassahinhallakin ja muovikassitehtaalla, pahempaakin kuin koirankakatuskengissä.
[/quote]
Kyllä minä laitan lapsilleni ja itselleni aina heti kaupasta tultaessa käsidesiä, ja heti kun päästään kotiin pestään kädet saippualla. Ne autokärrythän on varsinaisia taudinpesiä, eikä edes sen takia että siellä ollaan kengillä.
Neljä lasta, nuorin istuu kärryissä, 2v KÄVELEE, 4v kävelee ja 6v kävelee.
Tekosyy edelleen on tuo, että on kaksoset. Kyllä niidenkin kanssa pärjää ilman kärryihin laittoa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:25"]
Miksi asioista pitää tehdä ehdoin tahdoin mahdollisimman vaikeita?
[/quote]
Koska nää mammat ja papat lykkäävät kakaroitaan ostoskärryihin, jonne ne eivät todellakaan kuulu. Hehän asioista vaikeita tekevät!
Voi pyhä yksinkertaisuus.
En vaan voi kertakaikkiaan ymmartaa miten siella Suomessa penskat kasvatetaan kuin pellossa, ja eletaan niinkuin elukat. En ole missaan sivistysvaltiossa, muutakuin Suomessa, nahnyt lapsia OSTOSKARRYN SISALLA, mita helvettia?!??? Todellakin niinkuin joku totesi toisessa ketjussa, "apinat hakissa".. Kylla taalla Keski-Euroopassa pitaa opettaa lapsille miten siella kaupassa kayttaydytaan tai sitten sinne ei tulla ollenkaan, sama kuin mina tunkisin itseni niihin karryihin ja mies tyontaa! Mita helvettia teidan paassa liikkuu?
Valitettavasti nama samat lapsukaiset on muutenkin verrokkeihin nahden ilman minkaannakoisia kaytostapoja, illallispoydissa riehutaan ja melskataan, vieraiden luona pompitaan sohvilla ja tutkitaan kaapit, ei osata kayttaytya kohteliaasti aikuisia kohtaan eika tervehtia vaan murjotetaan pipo silmilla ym.. Voi teidan lapsiraukkoja!
Tää on just niin tyypillistä näissä keskusteiluissa, vedetään mukaan asioita mitkä eivät millään tavalla liity aiheeseen ja puollustellaan sillä omaa kantaansa.
- saan laittaa lapseni kärryyn, koska kärryjä säilytetään ulkona
-saan laittaa lapseni kärryyn, koska olen nähnyt kerran kun mummo haisteli mansikoita
- saan laittaa lapseni kärryyn, koska ihmiset puristelee vihanneksia
Hei haloo! Voihan se olla, että joku käy kakalla pesemättä käsiään ja koskettelee porkkanaa, jonka hetken päästä ostan, kurjaa. Mutta se ei ole mikään peruste sille että lapset saavat olla kärryissä paskasilla kengillään. Onpahan ainakin ne kenkäbakteerit vähemmän, vaikka pöpöjä jostain muualta saattaakin tulla.
[/quote]
Ajattelepa vielä sitä, että moni käy ihan takuuvarmasti kakalla eikä pese käsiään. Ja sitten koskettelee käsillään sitä ostoskärryä, jonka sinä sitten saat käyttöösi.
Ne ulostebakteerit ovat äkkiä sinun käsissäsi ja kaikessa mihin kosket :D
Kannattaa varmaan siirtyä käyttämään ihan vaan omia henkilökohtaisia ostoskoreja eikä mitään kaupan kärryjä tai kaupan koreja.
En jaksa ymmärtää mikä ongelma nämä kärryssä istuvat lapset ovat, vaikka omiani en ole kärryissä koskaan istuttanut.
Missä muuten lapsia edes istutetaan sankoin joukoin ostoskärryissä. Minä en ole tämmöistä ihmettä onnistunut näkemään kuin muutaman kerran vuodessa. Aivan yksittäistapauksia ovat olleet. Siksi minua ihmetyttää kovasti, miksi tämä asia nyt näin kovasti ihmisiä hermostuttaa.
Nämä käsiään pesemättömät kakkailijat taas käsittelevät ostoskärryjä ihan päivittäin (ainakin jos ko. aiheesta tehtyjä tutkimuksia on uskominen).
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:34"] En ole missaan sivistysvaltiossa, muutakuin Suomessa, nahnyt lapsia OSTOSKARRYN SISALLA, mita helvettia?!??? Todellakin niinkuin joku totesi toisessa ketjussa, "apinat hakissa".. Kylla taalla Keski-Euroopassa pitaa opettaa lapsille miten siella kaupassa kayttaydytaan tai sitten sinne ei tulla ollenkaan, sama kuin mina tunkisin itseni niihin karryihin ja mies tyontaa! Mita helvettia teidan paassa liikkuu?
Valitettavasti nama samat lapsukaiset on muutenkin verrokkeihin nahden ilman minkaannakoisia kaytostapoja, illallispoydissa riehutaan ja melskataan, vieraiden luona pompitaan sohvilla ja tutkitaan kaapit, ei osata kayttaytya kohteliaasti aikuisia kohtaan eika tervehtia vaan murjotetaan pipo silmilla ym.. Voi teidan lapsiraukkoja!
[/quote]
Täällä Ranskassa ainakin oon nähnyt, tosin asutaan alueella, jossa paljon ulkomaalaisia (eräs EU-toimielin).
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:26"]
Tekosyy edelleen on tuo, että on kaksoset. Kyllä niidenkin kanssa pärjää ilman kärryihin laittoa.
[/quote]
Kyllä se kaksosten kanssa on hankalaa, varsinkin silloin kun eivät osaa vielä kävellä, ainakaan hyvin, ja marketti on hehtaariluokkaa. Kyllä minä painavia kaukaloita aikoinaan joskus jouduin raahaamaan, ja jos jonkun mielestä se on ihan helppoa, niin ei se poista sitä tosiasiaa, että mun mielestä se ei ollut ollenkaan helppoa, vaan yhtä helvettiä.
Ja onko se niin vaikeaa käsittää, että se on todella harvinaista että joku lapsensa kärryihin laittaa, se on yleensä se viimeinen keino, kun on pakko että saa asiansa hoidettua, ei se ole mikään yleinen tapa että vaan laiskuuttaan nakataan isotkin lapset sinne kärryyn, sehän olisi vaan hankalempaa kun ei ne ostokset sitten sinne kunnolla mahdu.
Meidän Sittarissa (olen nähnyt muuallakin) on kyltti, jossa kielletään lasten istuttaminen ostoskärryihin. Kyltti ilmestyi joskus jonkin epidemian aikana (sars? sikainfluenssa?). Että kyllä tämä ihmisillä tiedossa on, mutta kun minä-minä-vanhemmat ovat liikkeellä, niin heitä ei mikään pysäytä. Vartijoille pikkuisen hommia lisää, sakotusmahdollisuus?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:04"]
Hah, nauran teidän fanaattisuudelle :-D Höllätkää vähän!
ap
[/quote]
Juuri näin. Omat lapset on jo aikuisia ja nyt ällistyneenä lukee, kuinka vaikeaa nykyajan äideillä on :D
Mutta omien lasten ollessa pieniä, lapset olivat kotona, kun oltiin äitiyslomalla. Käytiin kaupassa ja vähän joka paikassa. Silloin ei tarvittukaan mitään virikehoitoa, kun lasten kanssa pystyi kulkemaan kaikkialla.
Toinen oli se, että kun ei ollut tietokoneita, oli aikaakin olla lasten kanssa. Nyt mammat istuu päivät koneella ja valittaa.
On se kauheaa nykyään :D
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:26"]
[/quote]
Kyllä se kaksosten kanssa on hankalaa, varsinkin silloin kun eivät osaa vielä kävellä, ainakaan hyvin, ja marketti on hehtaariluokkaa. Kyllä minä painavia kaukaloita aikoinaan joskus jouduin raahaamaan, ja jos jonkun mielestä se on ihan helppoa, niin ei se poista sitä tosiasiaa, että mun mielestä se ei ollut ollenkaan helppoa, vaan yhtä helvettiä.
Ja onko se niin vaikeaa käsittää, että se on todella harvinaista että joku lapsensa kärryihin laittaa, se on yleensä se viimeinen keino, kun on pakko että saa asiansa hoidettua, ei se ole mikään yleinen tapa että vaan laiskuuttaan nakataan isotkin lapset sinne kärryyn, sehän olisi vaan hankalempaa kun ei ne ostokset sitten sinne kunnolla mahdu.
[/quote]
Kärryt vain ei ole lapsia varten ja piste. Niitä ei sinne tarvitse laittaa.
Mitä telkkariin on uskominen, niin amerikassa näyttää olevan ihan normaalia, siellähän ne kärrytkin on paljon isompia kuin meilä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:34"] En ole missaan sivistysvaltiossa, muutakuin Suomessa, nahnyt lapsia OSTOSKARRYN SISALLA, mita helvettia?!??? Todellakin niinkuin joku totesi toisessa ketjussa, "apinat hakissa".. Kylla taalla Keski-Euroopassa pitaa opettaa lapsille miten siella kaupassa kayttaydytaan tai sitten sinne ei tulla ollenkaan, sama kuin mina tunkisin itseni niihin karryihin ja mies tyontaa! Mita helvettia teidan paassa liikkuu?
[/quote]
Täällä Ranskassa ainakin oon nähnyt, tosin asutaan alueella, jossa paljon ulkomaalaisia (eräs EU-toimielin).
[/quote]
Mina en ole nahnyt koskaan, naiden 20 vuoden aikana mita olen Ranskassa asunut, enka naapurimaissa. Voin kylla uskoa etta jossain afrikkalaisten miehittamalla alueella tallaista tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:09"]
Ap:n juttu on taas sarjassamme, kun muutkin, niin minä kans.
Aattele ap. että lapses on astunut koiran paskaan ja menee sitten kärryyn. Lataat kärryyn myös jääkaappitavaraa, jonka laitat kotona jääkaappiin.
Joten naureskele vaan... muakin naurattaa sun hölmöily. ;D
[/quote]
Tuo on niiiiiin pientä siihen verrattuna kun mietit että missä esimerkiksi ne kaikki jääkaappiisi laittamasi tuotteet ovat olleet ennen kuin olet saanut niitä edes niihin kärreihin asti.