Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhempasi sanonut sinulle ikinä että rakastaa sua?

Vierailija
10.09.2020 |

Itse tajusin juuri että omani ei ole. Olen 30v ja jotenkin pysäyttävää tajuta että ei ole koskaan kuullut tätä omilta vanhemmiltaan...

Kommentit (622)

Vierailija
581/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sanoilla, mutta teoillaan kyllä. Halusi aina hyvää minulle ja auttoi jos tarvin apua. Äitini siis.

Ei ole höpötetty rakkautta. Se(kin) on amerikkalaisista elokuvista matkittua pinnallista käytöstä. Olimme kaikki lapset rakkaita ja tärkeitä molemmille vanhemmillemme. Asiasta ei ollut todellakaan mitään epäselvää. Lämpöä ja välittämistä oli riittävästi. Teini-ikäisen mielestä jopa ehkä liikaakin.

m.55v

Vierailija
582/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei sanonut koskaan mitään sellaiseen viittaavaa.

Äiti sanoi joskus, mutta teki sitten jopa samana päivänä jotakin tosi inhottavaa.

Ja teot painavat enemmän kuin sanat.

En tuntenut itseäni rakastetuksi lapseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta ei ole tarvettakaan. Se rakkaus on aina näkynyt kuitenkin. Ei sillä sanalla sinällään ole mitään väliä. Jotkuthan hokee sitä jatkuvasti vähän kaikille. Tärkeää on se tunne, ja toiminta mihin se tunne ohjaa.

Vierailija
584/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En epäile ettei rakastaisi mutta jotenkin surullista miten tämä tuntuu olevan suomalaisessa kulttuurissa niin syvällä että tunteista ei juuri puhuta.

No voih. Se ikuinen rakkauden hokeminen ja poskien ja suullekin pussailu mitä jossain etelän äbäläwäbäläkulttuureissa harrastetaan on tekopyhintä ikinä.

Meinaat ettei vanhemmat yleensä rakasta lapsiaan...? Olen pahoillani.

Vierailija
585/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole, enpä muista että olisivat koskaan halanneetkaan, varmaan joskus taaperoikäisenä, mutta kukapa niitä aikoja muistaa.

Vierailija
586/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanoilla, mutta teoillaan kyllä. Halusi aina hyvää minulle ja auttoi jos tarvin apua. Äitini siis.

Ei ole höpötetty rakkautta. Se(kin) on amerikkalaisista elokuvista matkittua pinnallista käytöstä. Olimme kaikki lapset rakkaita ja tärkeitä molemmille vanhemmillemme. Asiasta ei ollut todellakaan mitään epäselvää. Lämpöä ja välittämistä oli riittävästi. Teini-ikäisen mielestä jopa ehkä liikaakin.

m.55v

Miksi rakastamisen sanominen olisi höpöttämistä ja pinnallista?

Minulle ei ollut epäselvää, että toinen vanhempi ei rakastanut, toinen rakasti, mutta ei vastannut silti tarpeisiin. Kumpikaan ei sanonut rakastavansa. Parisuhteissa haluan ehdottomasti molemminpuolista rakkautta ja kykyä ja halua sanoa sen ääneen.

Vierailija
587/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Ja jos sillä jotain merkitystä, niin itse 70- luvulla syntynyt ja vanhemmat -50.

Vierailija
588/622 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole, enpä muista että olisivat koskaan halanneetkaan, varmaan joskus taaperoikäisenä, mutta kukapa niitä aikoja muistaa.

Sama. Tuskin kyllä halasivat silloinkaan.

Vierailija
589/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä sovi minun maailmaan tuommoinen ollenkaan. Joidenkin mielestä lasten edessä ei pitäisi edes hymyillä, mutta ihan näin pitkälle en menisi.

Vierailija
590/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Enkä ole koskaan kuullut että ystävieni vanhemmatkaan sitä harrastaisivat. Siinä valossa tuntuu utopistiselta lehtijuttujen "hän ehti sanoa/ minä ehdin sanoa hänelle rakastan sinua, kun tapasimme viimeisen kerran kaksi viikkoa sitten". Ne on AINA ne samat sanat, kun jonkun äkillisestä ja yllättävästä kuolemasta kerrotaan. En usko, että se on niin yleistä, kuin annetaan ymmärtää.

Itse halaan kyllä aina erotessa ja sanon melko usein "olet rakas".

Vierailija
591/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
592/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden elämäni tärkeimmistä unista. Äitini oli kuollut jokin aika sitten ja hän oli jo vieraillut muutaman kerran unessa. Hänen eläessään minulla oli se käsitys että hän ei rakastanut minua, koska ei koskaan niin sanonut tai juuri muutenkaan osoittanut, oli tunnekylmä tai ainakin valikoiva siinä että kenelle puhui ja osoitti mitäkin (meitä tyttöjä oli kolme). 

Sitten näin lopulta unen, joka muutti kaiken. Äitini saapui uneeni, lähestyi minua, katsoi minua niin kuin ei ollut koskaan eläessään katsonut, ojensi käsivartensa ja minä kävelin hänen syleilyynsä, halasimme toisiamme niin kuin ei koskaan maailmassa, rakkauden ympäröidessä meitä.

Välillämme ei ollut mitään esteitä, ei mitään viallisuuksia, syitä tai ongelmia, jotka olisivat voineet meiltä ottaa pois rakkauden tai vähentää sitä tai tehdä siitä epävarmaa. Syleilimme toisiamme ehjässä, täydellisessä rakkaudessa.

Heräsin, itkin ilon kyyneleitä, rakkaus ympäröi edelleen minua, äitini oli poissa eikä kuitenkaan ollut - hän oli rakkaudessa, hän oli rakkaus.

Tuon unen jälkeen ei ole ollut epäilystä siitä että äitini rakasti minua ja rakastaa yhä - jossakin - tai juuri tässä, juuri nyt. Rakkaus ei koskaan häviä. Rakkaus voittaa kaiken. 

.. tai anteeksianto. Ja toisen hyväksyminen sellaisena kuin hän on. Äiti on kuitenkin aina äiti.

Vierailija
593/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä sellaista harrastettu. Nykyään on oppinut halailemaan.

Vierailija
594/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät koskaan sanoneet, eivätkä varmaan toisilleen/kenellekään muullekkaan ikinä. Isovanhempani tuntien ei liene kuulunut heidänkään sanavarastoonsa. Isäni kuoli kun olin 34 v. ja äitini 5 vuotta myöhemmin.

Vierailija
595/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kumpikaan ei sanonut ikinä.

Eivät kun olin lapsi, eivätkä kuolinvuoteellaan. Ei mitään käsitystä, että miksi. Olivat kuitenkin hyviä vanhempia.

En oppinut halaamaan, enkä avautumaan, kun en saanut mallia. Se vähän harmittaa.

Vierailija
596/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -70 luvun alussa.

Isää ei ole, yh äiti, mummo ja ukki ovat kasvattaneet minut ja 1 vanhempi sisko olemassa.

Heistä kukaan ei ole koskaan sanonut rakastavansa minua. Tiedän kyllä että mummo ja ukki tykkäsi minusta ja mummo olikin paljon läheisempi minulle kuin nuori äitini joka oli kylmä, ankara ja tunteeton.

Tosin en nuorena kuullut koskaan kenenkään kaverinikaan vanhempien sanovan mitään lempeää tai hempeää lapsilleen.

Jos kaikki oli ok, niin oltiin vaan iloisia, kilttejä ja ystävällisiä lapsille mutta sellainen nykyajan yltiöpäiset hempeily tunneryöpyt ja lässytykset lapsille ei kuuluneet tapoihin.

Vierailija
597/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Halauksen sai jos pääsi ripille, ylioppilaaksi tms. Lapsuus täynnä tukkapöllyjä ja rähjäämistä.

Vierailija
598/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Muistan olleeni kerran äidin sylissä, samoin isän. Ei opastettu elämään mitenkään. Kaikki rakastuminen ja varsinkin seksi sai äidin hermostumaan. Samoin mummin ja ukin laita, samanlaisia jääkylmiä kalikoita. Kaikki ovat kuolleet, Rip, mutta ikävä heitä ei ole. 60-luvun nainen olen.

Vierailija
599/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan, se olisi ollut ihan liian imelää, ei ollut mitään hempeilyä silloin kun itse olin lapsi ja en itsekään ole pystynyt puhumaan imeliä lapsilleni. Rakkaus ei vaadi sanoja, vaan tekoja.

Vierailija
600/622 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Ja jos sillä jotain merkitystä, niin itse 70- luvulla syntynyt ja vanhemmat -50.

Meilläkään ei mitään positiivista sanottu koskaan.

Äiti s.1932, isä eli 1927-1998. Molemmat elivät 30-luvun lama-ajan,  sota-ajat (missä moni kuoli tai psyykkisesti vaurioitui), sodan jälkeisen pula-ajan.... En ihmettele, että tunteiden näyttäminen oli vaikeaa.

Olen yrittänyt "korjata" asiaa omien lasteni ja lastenlasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän