Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
881/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

En nyt jotenkin usko tuota että saa muka tonnin vuokra-asunnossa täyden tuen? siis mistä, sossusta vai? itselleni kela ei kustanna yhtään enempää vuokraan kuin kohtuullistettu vuokra on. Ihan muutama päivä sitten sain päätöksen että ei huomioida vuokraa kokonaisuudessaan toimeentulotuessa eikä asumistuessakaan kun olen aiemmin sitä selvitellyt. Olen perustellut kelalle että en löydä halvempaa asuntoa. Ei kuulemma ole pätevä syy. Onko minua kohtaan menetelty siis väärin.? Vai pitäisikö minun olla yhteydessä kaupungin sosiaalivirkailijaan. Asun siis Tampereella. Tietysti jos mam*ista puhut niin kaippat se on taas asia erikseen.

Minä saan tasan 0 euroa tukia, joten ihan tyytyväinen voit olla omiin automaattirahoihisi.

En nyt ymmärrä kommenttiasi, mitä tarkoitat? Tottakai työttömänä olen oikeutettu saamaan tukea kelasta. Katsos kun on olemassa sellainen asia kuin sosiaaliturva. Oletko siis töissä ja haluat tukia? no rupea työttömäksi niin ei tarvi olla kateellinen. Vai oletko sössinyt asiasi niin pahasti ettet saa tukea edes työttömänä? oma vika silloin.

Vierailija
882/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ruvetaan maksamaan tämän korona ajan hintaa niin olen erittäin katkera jos ei tukia kuten asumistukia pudoteta. Palkkoja, eläkkeitä ollaan valmiina pudottamaan mutta tuilla elämisestä on tehty kansalaisoikeus johon ei saa koskea negatiivisessa mielessä.

Niin kauan kun ollaan EU:ssa niin tukiin on mahdollisuus ihmisillä. Myös perustuslaissa on kohta joka turvaa ihmisen toimeentulon, jos töitä ei ole saatavilla.

Pitäisi pikemminkin hyökätä agressiivisesti vuokranantajia kohtaan. HE tässä vetävät työtätekevien rahoja itselleen. He ovat ne siat joilta pitäisi ottaa rahaa takaisin työtätekeville. Rahat tänne jo sieltä tileiltä. Kyllä me haistamme ne rahat. Haisee selvästi rahalle.

Jos minulla on asunto, jota en itse käytä asumiseen ja sinä haluat siinä asua, sinä luonnollisesti maksat siitä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei sinun pakko ole juuri siinä minun asunnossani asua eikä minun sitä sinulle vuokrata. Luuletko sinä, että saat ajella minun autollanikin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen kaupan kassa, mies ajaa kuorma-autoa. Töitä ei saatu likempää kun 30km päästä kotoa (omistusasunto kunnasta missä vielä 10w meni hyvin, nyt ei saa edes talolainaa kuitattua) pakko olla 2 autoa joten autot polttoaineineen ja vakuutuksineen, talon kustannukset ja päivähoitomaksujen jälkeen meille jää 400-500e ruokaan per kk. Ja meillä ei ole edes netfliksejä sun muita kuluja (autoistakaan ei ole lainaa) mutta silti palkasta jää tuo summa käteen pakollisten kulujen jälkeen... :/

Ei nw polttoainekulut niin paljoa ole kun saatte ne verotuksessa vähentää... 

Vierailija
884/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä se on joka Suomessa todellakin mättää.

Täällä toinen matalapalkka-alalla työskentelevä ja aika lailla sama tilanne eli suurin osa palkasta menee vuokraan.

Ainoa asia millä yritän "lohduttautua" on se, että jonain päivänä Suomen hyvinvointivaltio kaatuu ja silloin nämä toimeentulotuilla/ työttömyystuilla elävät ovat pulassa. Silloin on hyvä, kun on työllistävä ammatti ja työpaikka jo valmiina ja elämä sen suhteen varmalla pohjalla, että omilla ansioillaan selviää. Tsemppiä Ap:lle!

Jos hyvinvointivaltio kaatuu, ensimmäisenä menee sun ja muiden lähihoitajien työt. 

Vierailija
885/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

En nyt jotenkin usko tuota että saa muka tonnin vuokra-asunnossa täyden tuen? siis mistä, sossusta vai? itselleni kela ei kustanna yhtään enempää vuokraan kuin kohtuullistettu vuokra on. Ihan muutama päivä sitten sain päätöksen että ei huomioida vuokraa kokonaisuudessaan toimeentulotuessa eikä asumistuessakaan kun olen aiemmin sitä selvitellyt. Olen perustellut kelalle että en löydä halvempaa asuntoa. Ei kuulemma ole pätevä syy. Onko minua kohtaan menetelty siis väärin.? Vai pitäisikö minun olla yhteydessä kaupungin sosiaalivirkailijaan. Asun siis Tampereella. Tietysti jos mam*ista puhut niin kaippat se on taas asia erikseen.

Minä saan tasan 0 euroa tukia, joten ihan tyytyväinen voit olla omiin automaattirahoihisi.

En nyt ymmärrä kommenttiasi, mitä tarkoitat? Tottakai työttömänä olen oikeutettu saamaan tukea kelasta. Katsos kun on olemassa sellainen asia kuin sosiaaliturva. Oletko siis töissä ja haluat tukia? no rupea työttömäksi niin ei tarvi olla kateellinen. Vai oletko sössinyt asiasi niin pahasti ettet saa tukea edes työttömänä? oma vika silloin.

Ei kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
886/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen matalapalkka-alalla työskentelevä ja aika lailla sama tilanne eli suurin osa palkasta menee vuokraan.

Ainoa asia millä yritän "lohduttautua" on se, että jonain päivänä Suomen hyvinvointivaltio kaatuu ja silloin nämä toimeentulotuilla/ työttömyystuilla elävät ovat pulassa. Silloin on hyvä, kun on työllistävä ammatti ja työpaikka jo valmiina ja elämä sen suhteen varmalla pohjalla, että omilla ansioillaan selviää. Tsemppiä Ap:lle!

Jos hyvinvointivaltio kaatuu, ensimmäisenä menee sun ja muiden lähihoitajien työt. 

Lähihoitajana koen, ettei se haittaisi. Omaiset saisi hoitaa vanhuksensa ja vammaisensa itse. Itse voisin ihan hyvin olla työttömänä välillä

Vierailija
887/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ne asiansa sössineet saavat ne hyvät tuet, oikein palkitaan kaikki sössiminen niillä. Jos asiansa hyvin hoitanut joutuu työttömäksi niin hän ei saa toimeentulotukea eikä välttämättä edes asumistukea (jos on esim. hoitanut raha-asiansa jopa niin mallikkaasti että on voinut ostaa oman asunnon). Suomessa ei kannata säästää...

Vierailija
888/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana koen, ettei se haittaisi. Omaiset saisi hoitaa vanhuksensa ja vammaisensa itse. Itse voisin ihan hyvin olla työttömänä välillä

Kai sinä ymmärrät että jos hyvinvointivaltio kaatuu niin sinä et niille työttömyysjaksoillesi saa mitään tukia?

Vierailija
889/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Bruttopalkalla ei tee mitään, koska sitä ei saa omaan käyttöön. Saan bruttopalkkaa noin 2100 euroa kuukaudessa ja siitä verottaja jättää minulle noin 1600 euroa. Voinko ostaa jonkin 2100 euroa arvoisen hyödykkeen tuolla 1600 eurolla? Ja sanoa myyjälle, että siinä on kyllä 2100 euroa, mutta siitä on imetty veroa.

Vierailija
890/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen kaupan kassa, mies ajaa kuorma-autoa. Töitä ei saatu likempää kun 30km päästä kotoa (omistusasunto kunnasta missä vielä 10w meni hyvin, nyt ei saa edes talolainaa kuitattua) pakko olla 2 autoa joten autot polttoaineineen ja vakuutuksineen, talon kustannukset ja päivähoitomaksujen jälkeen meille jää 400-500e ruokaan per kk. Ja meillä ei ole edes netfliksejä sun muita kuluja (autoistakaan ei ole lainaa) mutta silti palkasta jää tuo summa käteen pakollisten kulujen jälkeen... :/

Jos nyt ihan randomisti laskisin kassahenkilön ja autokuskin palkat niin kaiken järjen mukaan teidän tulot pitäisi olla huonoimmillaankin vähintään 4000e (palkat,lapsilisät) eli kannataa miettiä niitä kulutus tottumuksia jos 3500 menee laskuihin joka kuukausi .

Eivät varmasti saa tässä maassa palkastaan 4000 euroa omaan käyttöönsä. 

Vierailija
891/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.fimea.fi/-/monilaakitys-yleistyy-ja-laakekustannukset-kasva…

Kuinka monella on levetirasetaami käytössä, näetkö mistään? Sitä käytetään myrkytyksiin Suomessa. Asialle ei voi mitään, olen todennut puolen vuoden aikana.

Vierailija
892/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene. Kyllä se on ensin työttömyysetuudet jotka leikataan murto osaan. Ja palkkoja leikataan kaikilla aloilla.

Vierailija
893/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin mistähän kohtaa tätä tukiviidakon umpisolmua pitäs lähteä purkamaan :D Toimeentulotukijärjestelmä on kieltämättä aika käsittämätön mutta sehän on samalla vissiin kaikista alihaetuin tuen muoto. Eli ei tuollainen järjestelmän hyväksikäyttö ole niin yleistä mitä voisi tällaisten aloituksien perusteella kuvitella.

Vierailija
894/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perkelettäkö se minun vastuulla ole jotain hyvinvointiyhteiskuntaa ruveta pelastamaan :D Omassakin elämässä tarpeeks miettimistä. Kaikenmaailman taakkoja sitä ihmiset harteilleen ottaakin ei ihme että kiukuttaa.

Vierailija
895/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene. Kyllä se on ensin työttömyysetuudet jotka leikataan murto osaan. Ja palkkoja leikataan kaikilla aloilla.

Jaa meillähän on täällä ennustajaeukko heitäppä viikonlopun lottonumerot ku kerta vauhtii pääsit :D

Vierailija
896/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto... kannattaa äänestää kokoomusta, keskustaa tai vaikka persujakin mieluummin

Ei todellakaan kannata äänestää köyhät kyykkyyn puolueita.

Kannattaa mieluummin äänestää sitä puoluetta joka tarjoaa minimipalkkaa Suomeen 15e tunti.

Jos työstä voi maksaa 12 euroa tunti, niin pitääkö tällaiset työt sitten jättää tekemättä kokonaan? Esim. siivoistyöt.

Vierailija
897/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Höpöhöpöä että alle 850 ei löydy halvemmalla yksiötä. Tällä hetkellä Oikotiellä on Helsinkiin listattuna 250 kappaletta asuntoja joissa vuokra on max. 750 euroa. Alle 700 euronkin löytyy useampi. Tietty pitää tinkiä joko sijainnista (eli kantakaupungin ulkopuolella) tai koosta (eli alle 40 neliötä), mutta pötyä etteikö löytyisi halvempia yksiöitä. 

Ja mikä kiire maksaa opintolainaa? Korko on lähes olematon, ei ole minkäänlaista järkeä maksaa kovalla tahdilla ellei lainaa ole kertynyt useita kymmeniä tuhansia. Tuo maksuerä pienemmäksi ja sassiin, korkeintaan viiteen kymppiin. Näillä nyt ainakin saisi nipistettyä pari sataa kuussa. 

Vierailija
898/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto... kannattaa äänestää kokoomusta, keskustaa tai vaikka persujakin mieluummin

Ei todellakaan kannata äänestää köyhät kyykkyyn puolueita.

Kannattaa mieluummin äänestää sitä puoluetta joka tarjoaa minimipalkkaa Suomeen 15e tunti.

Lue tämä, niin ymmärrät olla äänestämättä mitään vasemmistohörhöjä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006656868.html

Vierailija
899/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma on mokasi kun luit itsellesi työllistävän ammatin. Olisit mennyt yliopistoon lukemaan taidehistoriaa , muutama hassu luento kuukaudessa ja valmistuttuasi pääsee kortistoon elämään mukavasti ja filosofoimaan päivät pitkät. 

Tähän tiivistyy lopulta aika hyvin kapitalistinen markkinatalous ja sen ympärillä pyörivä yhteiskunta.

Tuota tai kuole. Kulttuuri on arvotonta ellei sillä saa tahkottua isoja voittoja.

Vielä parempi, jos väen saa tappelemaan toisiaan vastaan leivänmuruista, samalla kun omistava luokka nauraa partaansa.

Tämä. Aloittajakin sortuu kiukuttelemaan muille huono-osaisille, vaikka oikeasti pitäisi suunnata katse riistäjiä kohtaan. Ennemminkin kannattaisi suunnata tarmo siihen, että saataisiin lopetettua johtavan ja päättävän portaan ylisuuret palkat, palkkiot ja veronkierto. Täysin järjetöntä on, että joku tehtaan toimitusjohtaja saa palkkaa 7 miljoonaa vuodessa. Sellaiseen summaan ei pääse tavallinen duunari edes koko elämänsä aikana. Varakkaimmat osaavat myös kiertää veroja ja yleensä nostavat elämiseet tarvittavat varat osinkoina tai muulla tavoin, jolloin ei tarvitse osallistua yhteiskunnan ylläpitoon reilusti omalta osaltaan.

Esimerkiksi Nalle Wahlroos lähti veropakolaiseksi Ruotsiin, vaikka hänelle maksetaan järkyttävän iso summa tukiaisia suomalaisten verovaroista. Kaikki tällainen keinottelu pitäisi lopettaa. Näillä veroparatiiseihin makaamaan päätyvillä rahoilla palkattaisiin tuhansia uusia työntekijöitä vaikkapa hoitoalalle.

Siihen tämä on mennyt. Vielä -80 luvulla duunari pärjäsi työllään. Pysytyi ostamaan vuoden palkallaan omakotitalon ja oli vara ajaa uudella autolla. Ei ollut olemassa mitään matalapalkka-aloja ja työnteko oli aina kannattavaa. Sossusta toimeentulon saava oli joku juoppo renttu, mutta näitä oli vain alle promille kaikista ihmisistä, ei kymmeniä prosentteja niin kuin nyt. Tällä hetkellä työstä maksettava palkka on niin huono että minäkin mietin joka viikko että sanoisinko itseni tällä viikolla irti vakituisesta "hyväpalkkaisesta" työstä. Jatkuvasti vain yritetään heikentään työehtoja ja laskea palkkaa. Ei tarvitse enää paljon tuuppia kun hyppään nettomaksajasta nettosaajaksi.

Ketä äänestät? Porvareita (kokkareita, kepua, persuja, kristillisiä). Moni luulee että porvareita äänestämällä oma palkka paranee.

Eipä ole mitään vakkaripuoluetta. Vaihtelee vähän tilanteen mukaan. Esimerkkinä tuo kiky vitutti niin paljon että äänestin demareita vain sen takia että siitä päästään eroon ja näin kävi. Kuntavaaleista en vielä tiedä. Katsotaan miten tilanne kehittyy.

Jep, kiky lähti ja tehtaita ajetaan kilpaa alas. Kyllä oli hienosti tehty!

Lisäksi 3,3 prosentin palkkaratkaisu ja Suomi on kohta kehitysmaa kun ei tällä kannata mitään tehdä. Mutta onneksi sait Kikysi pois. 

Vierailija
900/902 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ruvetaan maksamaan tämän korona ajan hintaa niin olen erittäin katkera jos ei tukia kuten asumistukia pudoteta. Palkkoja, eläkkeitä ollaan valmiina pudottamaan mutta tuilla elämisestä on tehty kansalaisoikeus johon ei saa koskea negatiivisessa mielessä.

Niin kauan kun ollaan EU:ssa niin tukiin on mahdollisuus ihmisillä. Myös perustuslaissa on kohta joka turvaa ihmisen toimeentulon, jos töitä ei ole saatavilla.

Pitäisi pikemminkin hyökätä agressiivisesti vuokranantajia kohtaan. HE tässä vetävät työtätekevien rahoja itselleen. He ovat ne siat joilta pitäisi ottaa rahaa takaisin työtätekeville. Rahat tänne jo sieltä tileiltä. Kyllä me haistamme ne rahat. Haisee selvästi rahalle.

Jos minulla on asunto, jota en itse käytä asumiseen ja sinä haluat siinä asua, sinä luonnollisesti maksat siitä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei sinun pakko ole juuri siinä minun asunnossani asua eikä minun sitä sinulle vuokrata. Luuletko sinä, että saat ajella minun autollanikin?

Jos minä jumalauta olen neljäkymmentä vuotta vuokralla samassa asunnossa ja olen maksanut neljänkymmenen vuoden ajan vuoraa moninkertaisesti kämpän arvon verran yli, niin se kämppä kuuluu jumalauta minulle !!! Saatana!